6.6.2018
Kuka pelkää Sävellysmörköä?
6.6.2018 Maailma on pullollaan upeaa musiikkia, mutta vain harvat ja valitut ovat niitä, jotka tietävät säveltämisen salat. Ajatellaan, että säveltäminen on jotain mystistä ja todella haastavaa, vaikka todellisuudessa se voisi olla yksi täysin tavallinen ja luonnollinen osa minkä tahansa instrumentin opiskelua. Jokainen tämän artikkelin kirjoittajista on joko kamppaillut, tai kamppailee edelleen ajoittain Sävellysmörö kanssa, ja tästä […]
6.6.2018
Liikeimprovisaation yhteys kehotietoisuuteen ja kehonkuvaan
6.6.2018 Käsittelen tässä artikkelissa liikeimprovisaation vaikutusta kehonkuvaan ja kehotietoisuuteen. Lähtökohtani aiheen valinnalle on oma kiinnostukseni liikeimprovisaatioon ja erityisesti sen mahdollisiin positiivisiin vaikutuksiin. Omakohtaisesti olen kokenut sen edistävän tietoisuuttani kehostani ja sen toiminnoista, mutta myös kokemusta omasta itsestäni yhteydessä ympäröivään maailmaan. Improvisaation kautta olen myös päässyt ilmaisullisesti ja esiintyjällisesti uusiin ulottuvuuksiin unohtamatta myöskään ajoittaista mielihyvän tunnetta, joka […]
6.6.2018
Kokonaisvaltainen opetus laulun oppitunnilla
6.6.2018 Laulun opiskelu on nykyään suosittua. Kokemuksemme mukaan jo yläkouluikäiset nuoret ovat kiinnostuneet laulun opiskelusta ja useat kuorolaulua harrastavat ihmiset opiskelevat yksinlaulua. Laulua voi opiskella eri oppilaitoksissa kansalaisopistoista korkeakouluihin saakka. Laulua voi opiskella myös yksityisen laulunopettajan johdolla. Koska laulun opetusta on saatavilla runsaasti, opetuksen taso on vaihtelevaa. Kaikessa opetuksessa pitäisi kuitenkin kyetä huomioimaan, kuinka kokonaisvaltaista työtä […]
6.6.2018
Laulumetodista apua musikaalilaulamiseen?
6.6.2018 Laulajana ja esiintyjänä kiinnostukseni on kohdistunut jo pitkään musiikkiteatterimaailmaan, mutta nyt mukaan on tullut myös pedagoginen näkökulma, sillä suuntaukseni musiikkipedagogiopinnoissani on musiikkiteatterin ohjaus. Musiikkiteatterikenttä on musiikillisesti hyvin laaja, musikaaleja on paljon erilaisia, eri vuosikymmeniltä ja mukaan mahtuu monia eri musiikkityylejä. Musikaalista riippuen näyttelijän pitää muokata lauluaan kyseessä olevan produktion musiikkityyliin soveltuvaksi. Musikaaliroolia tehdessä laulusoundia tulisi […]
5.6.2018
Nuori ja ujo oppilas – työkaluja itseilmaisun vahvistamiseksi instrumenttiopetuksessa
5.6.2018 Moni instrumentinopettaja kokee toisinaan voimattomuuden tunnetta tietyntyyppisten soitinopiskelijoiden kanssa. Suurin vaikuttaja tähän on oppilaan persoonallisuus, joka ei aina mene yksi yhteen opettajan opetustyylin kanssa. Joskus pikku pianistia ei tahdo millään pystyä pitämään pianonpenkissä kiinni, kun vilkas ja puhelias kaveri vaeltelee pitkin luokkaa. Toisinaan taas kokonainen tunti voi mennä opettajan käydessä dialogia lähinnä itsensä kanssa oppilaan […]
4.6.2018
Oppilaan motivointi kitaransoiton opiskelussa
4.6.2018 Mitä motivaatio on ja mitä keinoja oppilaan motivointiin voisi löytyä? Aihe on mielenkiintoinen, koska jokaisen oppilaan motivaatio ja innostus soitonopiskeluun on erilainen ja opettajana olisi hyvä pystyä tukemaan oppilaiden etenemistä kohti omia tavoitteitaan ja löytämään oppilaiden sisäiset motivaation lähteet. Olen opettanut eri-ikäisiä ja eritasoisia kitaraoppilaita noin kymmenen vuoden ajan ja huomannut monenlaisia motivaation tasoja. Jotkut […]
4.6.2018
Keholähtöinen laulunopetus apuna esiintymisjännitykseen
4.6.2018 Laulajan instrumentti on hänen oma kehonsa, jota on opittava hallitsemaan kehittyäkseen laulajana. Monen laulajan arkeen kuuluu esiintyminen, mutta silti moni kärsii liiallisesta esiintymisjännityksestä. Se katkaisee yhteyden kehoon, itse instrumenttiin ja näin ollen vaikuttaa välittömästi esiintymissuoritukseen. Monet eivät ehkä tule ajatelleeksikaan sitä, kuinka fyysistä laulaminen oikeastaan on. Tässä artikkelissa keskitynkin laulamisen kehollisuuteen ja sen suhteesta liiallisesta […]
4.6.2018
Laulajan tuki kahden tekniikan näkökulmasta
4.6.2018 Olipa sitten ammattilaulaja tai vasta-alkaja, on tärkeää ymmärtää kokonaisvaltaisesti, mitä hengityksessämme tapahtuu ja kuuluisi tapahtua kun laulamme. Ääntöhengitys eroaa normaalista uloshengityksestä siten, että ilmanpainetta tulisi säädellä niin, ettemme kuluta kaikkea ulostulevaa ilmaa liian nopeasti. Mitä paremmin hengitystekniikka on hallinnassa, sitä pidempiä fraaseja jaksamme laulaa ja ääni soi vapaammin. Tarkastelen artikkelissa kahta eri tekniikkaa, kuinka tuki […]
23.5.2018
Musiikki-improvisaatio
23.5.2018 Improvisaatio on oiva työkalu musiikillisessa ilmaisussa ja melodiaymmärryksessä. Olen käyttänyt opetustilanteissa improvisaatioharjoitteita herättelemään luovuutta ja heittäytymistä. Harjoitteiden avulla oppilas pääsee turvallisesti kokeilemaan omia rajojaan, ilman mokaamisen pelkoa. Kun oppilas alkaa tulla sinuiksi oman äänensä ja ilmaisunsa kanssa, tämä mahdollistaa oman potentiaalin käytön ja oppilas saattaa heittäytymisen avulla löytää itsestään täysin uusia taitoja. Yleistä improvisaatiosta On […]
23.5.2018