Keskustelua musiikin ja tanssin pedagogiikasta

Verkkolehtemme kokoaa yhteen artikkeleita musiikin ja tanssin oppimisesta ja opettamisesta. Julkaisun avulla haluamme synnyttää keskustelua ja kehittää alan opetusta.

Lehdessä JAMKin ammatillisen opettajakorkeakoulun musiikkipedagogi- ja tanssinopettajaopiskelijat julkaisevat artikkeleita oman opetusalansa ajankohtaisista pedagogisista kysymyksistä. Kirjoittajat opiskelevat opettajakorkeakoulun yhteistyöoppilaitoksissa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa sekä Savonia– ja Karelia-ammattikorkeakouluissa. Mukana on myös Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiksi opiskelleiden artikkeleita.

Julkaisemme myös alan kouluttajien ja asiantuntijoiden artikkeleita, joita voit tarjota toimituksellemme: Kirjoittamisohjeet.

Uusimmat artikkelit

Luovuus musiikin opetuksessa

Tuntuvatko soittotunnit noudattavan aina samaa kaavaa? Mitäpä jos kokeilisitte luoda jotain uutta jo opitun asian avulla? Itse tehty kappale C-duurin sävelillä tai uudenlainen tulkinta vanhasta klassikosta voivat innostaa oppilasta uudelle tasolle. Luovuus  Luovuus käsitteenä on perinteisesti liitetty lähinnä taiteisiin ja koulussa taideaineisiin. Luovuutta on kuitenkin monenlaista ja yhä enemmän sekä laaja-alaisemmin sitä myös hyödynnetään monilla…

Jatka lukemista

Humpparumpalin haasteet

Olen nyt kaksi vuotta opetellut rumpalina ammattitaitoni rakennepalasia. Ennen ammattimaailmaan astumista olin tottunut tekemään suuren treenimäärän yhtä lyhyttä, mutta merkityksellistä keikkaa varten. Lavalle astumisessa oli mukana hirvitystä ja keikan jälkeisen onnistumisen helpotusta. Nyt oli aika tehdä tasainen määrä tarvittavaa valmistautumista 5 setin humppakeikkaa varten, missä paikan päällä kyseeseen tulee jo nuotinluku, temmon tarkkuus ja suuri…

Jatka lukemista

Teknologian hyödyntäminen soiton opetuksessa

Teknologiset välineet ovat nykyisin helposti käyttäjän saatavilla (Mathlin, 2017, 18). Nykyään lähestulkoon jokaiselta löytyy taskusta älypuhelin. Siksi sitä ja muita älylaitteita (Tablettia tai kannettavaa tietokonetta) on helppoa hyödyntää soiton opetuksessa. Puhelimeen ja tabletille  on helppoa ja halpaa ladata erilaisia opetusta ja oppimista helpottavia applikaatioita. Musiikkiteknologia voi auttaa musiikin oppimisessa palvelemalla musiikin soittajaa, tekijää tai kokijaa….

Jatka lukemista

Videon käyttö soiton lähiopetuksessa

Tässä artikkelissa on tarkoitus kertoa lyhyesti ideoita ja ajatuksia siitä, miten videoita voitaisiin hyödyntää soiton lähiopetuksessa opetuksen tukena. Videoviestintä voi olla yksisuuntaista tai vuorovaikutteista. Yksisuuntaisella videoviestinnällä tarkoitetaan videojakelua, jossa video tallennetaan palveluun tai paikkaan, missä muut voivat katsoa sen ilman aika ja paikka sidonnaisuutta. Vuorovaikutteisella videoviestinnällä tarkoitetaan viestintää, jossa samanaikaisesti kaksi tai useampi henkilö on…

Jatka lukemista

Kuuluuko sukupuoli soittotunnilla?

Heräsin pohtimaan sukupuolisensitiivisyyden merkitystä, kun etsin pienelle oppilaalleni soitettavaa materiaalia kanteletunnille. Vastaan tuli helpoilla perussoinnuilla säestettävä Viisi pientä ankkaa. Toimiva, tuttu ja turvallinen lastenlaulu! Mutta minkälaisia sukupuolirooleja laulu pitääkään sisällään? Pitäisikö musiikkipedagogin toimia työssään sukupuolitietoisemmin? Kuuluuko sukupuoli soittotunnilla? Mikä sukupuoli?  Usein sukupuolen ajatellaan olevan kaksijakoinen ja ihmiset käsitetään joko naisena tai miehenä. Tämä käsitys on…

Jatka lukemista

Soittamisen harjoittelun suunnitteleminen ja sen ohjaaminen

Olen pohtinut pitkään kysymystä, mikä on paras tapa muodostaa instrumentin harjoittelurutiini omalla kohdallani. Tähän kysymykseen en ole kuitenkaan löytänyt täysin kattavaa vastausta ja siksi pyörin edelleen tämän kysymyksen ympärillä. Tästä kysymyksestä sain idean myös tämän artikkelin kirjoittamiseen. Artikkelissa on tarkoitus tarkastella esimerkinomaisesti omaa harjoittelun kehityshistoriaani sekä harjoittelun suunnittelun ohjaamisen mahdollisuuksia. Harjoittelun rakennuspalikoita Harjoitteleminen on suuri…

Jatka lukemista