Keskustelua musiikin ja tanssin pedagogiikasta

Verkkolehtemme on koonnut yhteen artikkeleita musiikin ja tanssin oppimisesta ja opettamisesta. Julkaisun avulla halusimme synnyttää keskustelua ja kehittää alan opetusta.

Tällä sivustolla ovat Jamkin ammatillisen opettajakorkeakoulun musiikkipedagogi- ja tanssinopettajaopiskelijat julkaisseet artikkeleita oman opetusalansa ajankohtaisista pedagogisista kysymyksistä. Kirjoittajat opiskelevat opettajakorkeakoulun yhteistyöoppilaitoksissa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa sekä Savonia– ja Karelia-ammattikorkeakouluissa. Mukana on myös Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiksi opiskelleiden artikkeleita.

Tutustu muihin Jamkin julkaisuihin

Lisätietoja Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisutoiminnasta: Jamkin julkaisut (jamk.fi)

Säveltapailun integroiminen kanteleensoiton alkeisopetukseen

Niin kauan kuin olen opiskellut musiikkia ja kanteleen soittoa, olen kokenut kaikista haasteellisimmaksi säveltapailun opiskelun. En ole osannut yhdistää mupe-tunneilla opiskeltuja asioita kanteleen soittoon. Perinteisesti ja ehkä jopa hieman vanhanaikaisesti musiikkioppilaitoksissa on opetettu instrumentin soittoa ja musiikinteoriaa ja säveltapailua erillään toisistaan (Lehtonen 2004, 14). Kanteletunneilla on opeteltu soittamista soittamalla ja musiikinteoriatunneilla on opeteltu teoriaa ja…

Jatka lukemista

Uusimmat artikkelit

Säveltapailun integroiminen kanteleensoiton alkeisopetukseen

Niin kauan kuin olen opiskellut musiikkia ja kanteleen soittoa, olen kokenut kaikista haasteellisimmaksi säveltapailun opiskelun. En ole osannut yhdistää mupe-tunneilla opiskeltuja asioita kanteleen soittoon. Perinteisesti ja ehkä jopa hieman vanhanaikaisesti musiikkioppilaitoksissa on opetettu instrumentin soittoa ja musiikinteoriaa ja säveltapailua erillään toisistaan (Lehtonen 2004, 14). Kanteletunneilla on opeteltu soittamista soittamalla ja musiikinteoriatunneilla on opeteltu teoriaa ja…

Jatka lukemista

Ajatuksia motivaatiosta soitonopetuksessa

Motivaation puuttuminen tai sen vähäisyys oppilaissa voi olla hankala tilanne opettajalle. Toisaalta se on myös hyvä hetki tutkiskella omaa opettajuuttaan. Opettajalla voi esimerkiksi herätä innostus siitä, että saa lisähaastetta oppilaan motivoimisesta tai motivaation kehittämisestä. Ihmiset ovat erilaisia, siispä löytyy erilaisia opettajia siinä kuin oppilaitakin. Jotkut oppilaat tarvitsevat valtavan määrän kannustusta, sekä opettajilta, että kotijoukoilta. Toisille…

Jatka lukemista

Tutkintojärjestelmän ja arvioinnin muutokset uudessa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmassa

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistettiin vuonna 2017, jonka mukana tuli useita muutoksia vanhoihin perinteisiin. Yksi ehkä merkittävimmistä muutoksista oli edistymisen arvioinnin muutos, jonka myötä vanha, tutkintoihin perustuva tasosuoritusmalli poistui käytöstä. Enää ei siis musiikkioppilaitoksissa tarvitse hikoilla tutkintosuoritusten vuoksi, sillä sen tilalle ovat astuneet uudet tavat seurata oppilaan edistymistä soitto-opinnoissaan. Elämme vielä siirtymäaikaa, jolloin jokainen musiikin…

Jatka lukemista

Puhu kitaran kielillä – Improvisoinnin opettaminen sähkökitaralla

Sanat ja niiden ääntäminen, sekä tapa, jolla niitä yhdistellään lauseiksi, muodostavat kielen. Musiikki on kieli, joka koostuu melodiasta, harmoniasta ja rytmistä, sekä erilaisista efekteistä, joita syntyy musiikkia esittäessä. (Crook 1999, 17.) Musiikillinen fraasi pitää sisällään tietynlaisen kokoelman melodista, rytmistä ja harmonista materiaalia, joiden tarkoituksena on muodostaa jokin tietty musiikillinen kannanotto, motiivi, teema tai idea. (Crook…

Jatka lukemista

Musiikin sisäinen peli – keinoja laulajan epävarmuuden vähentämiseksi

Tässäpä kuva eräältä laulutunnilta: Opettaja antaa oppilaalle harjoituksen, johon tietää oppilaan pystyvän. Oppilas tekeekin aluksi hyvin, mutta pian alkavat vaikeudet. Oppilaan koko olemus jännittyy ja hän yrittää aivan liikaa. Häntä jännittää niin paljon, että harjoitus ei onnistu, vaikka opettaja kuinka antaisi erilaisia neuvoja. Rentoutuminenkaan ei toimi niin vain ”käskystä”. Mikä neuvoksi? Tässä artikkelissa käsittelen laulamiseen…

Jatka lukemista

Viideltä töistä ja kuudeksi treeneihin – Mikä motivoi aikuista orkesterisoittajaa?

Puhallinorkesterissa, jossa käyn soittamassa, on 40 harrastajaa.  Soittajien ikärakenne on laaja opiskelijoista eläkeläisiin. Suurin osa soittajista on kuitenkin niitä, jotka elävät juuri nyt ”ruuhkavuosia”. Harrastus koetaan jostain syystä niin tärkeänä, että sille raivataan tila viikko toisensa jälkeen arjen kiireen keskelle. Harjoitusten välissä yritetään lisäksi harjoitella omia stemmoja. Mikä motivoi – ja miten motivoida näitä aikuisia…

Jatka lukemista

Lapsilähtöistä pianonsoiton alkeisopetusta etsimässä

Tarkastelen tässä artikkelissa 5-6-vuotiaiden lasten pianonsoiton alkeisopetusta yksilöopetuksen näkökulmasta. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet painottaa myönteisen minäkuvan, vuorovaikutuksen ja terveen itsetunnon kehittymistä osana musiikin yleisen oppimäärän tavoitteita. (TPO, 2017). Ajattelen, että opetettaessa pieniä esi- ja alkeisopetusikäisiä lapsia nämä tavoitteet ovat ensiarvoisen tärkeitä. Musiikin alkeisopetus ei ole vain tutustumista soittimeen, vaan se luo mielestäni merkittävällä tavalla pohjan…

Jatka lukemista

Duosoiton vuoropuhelu – Kamarimusiikin ohjausta viululle ja alttoviululle

Mitä valmiuksia duon ohjaaja tarvitsee? Millainen rooli vuorovaikutuksella on duosoitossa? Missä piilee yhdessä soittamisen hauskuus? Kirjallisuudessa lähestytään kamarimusiikkia usein jousikvartetin lähtökohdista, mutta jousikvartettisoiton pääperiaatteet ovat sovellettavissa myös muihin kokoonpanoihin. Artikkelimme käsitteleekin duokokoonpanoa ohjaajan näkökulmasta. Kamarimusiikin hienous Kamarimusiikin soittaminen on antoisaa. Olemme kokeneet mielekkääksi erityisesti pienissä kamarimusiikkikokoonpanoissa soittamisen, sillä silloin stemma on ollut täysin omalla vastuullamme….

Jatka lukemista

Tekstistä tulkinnaksi – tekstilähtöisyys pop/jazz-laulunopetuksessa

Teksti on laulunopiskelussa läsnä ainutlaatuisella tavalla muuhun musiikin opiskeluun verrattuna. Siihen keskittymällä tulkinnasta voisi olla hahmotettavissa sellaista, joka usein jää musiikin jalkoihin, mutta josta voi ammentaa myös omaan musiikilliseen ilmaisuun. Tässä artikkelissa keskityn tulkinnan opettamiseen pop/jazz-laulunopiskelijoille tekstin kautta. Tulkinnan merkittävä rooli laulamisessa on ilmeinen. Tulkinnan opettamisen rooli on aiempaa suurempi myös uusissa taiteen perusopetuksen (TPO)…

Jatka lukemista

Laulaja-johtajan rooli(ristiriita) lauluyhtyeessä

Mitä tapahtuu, kun kuoronjohtaja päätyy mukaan lauluyhtyeeseen sekä laulajaksi että johtajaksi? Lauluyhtyeenhän ajatellaan yleensä toimivan ilman johtajaa tai ulkopuolisen johtajan ohjauksessa. Johtajattomuus on usein leivottu sisään jo lauluyhtyeen määritelmään (Tampereen Musiikkijuhlat 2019). Muuttaako kaksoisrooli johtajuutta ja syntyykö tehtävien välille rooliristiriitaa? Näihin kysymyksiin etsin vastausta tässä artikkelissa kirjallisuuden, laulaville lauluyhtyeen ja pienten kuorojen johtajille tekemäni kyselyn…

Jatka lukemista

Hei aikuinen, tule soittotunnille!

Moni aikuinen on arjen kiireissä ja rutiineissa varmasti miettinyt uuden harrastuksen aloittamista. Miten löytää itselle sopiva harrastus, joka motivoi viikoittain poikkeamaan arjen rutiineista ja saa kokeilemaan jotain ihan uutta? Soittoharrastuksen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä ja jokaiselle aikuiselle löytyy oma inspiroiva soitin, jonka soittamiseen voi heittäytyä hetkeksi arjen tohinasta. Tässä artikkelissa olen koonnut vinkkejä…

Jatka lukemista

Keinoja arvioinnin toteuttamiseen – taiteen perusopetuksen tanssin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2018

Tässä artikkelissa avaamme arvioinnin teoriaa sekä kuvailemme, millaisia erilaisia arviointimenetelmiä on ja miten ne voisi toteuttaa käytännössä. Arviointi on tärkeä osa-alue oppimisen edistymisessä. Sanana ”arvioinnilla” viitataan monenlaisiin tehtäviin, joiden tarkoituksena on oppilaan suoritustason mittaaminen ja ohjaamisprosessin ohjaaminen palautteen avulla (Ouakrim-Soivio 2015, 10).  Kuitenkin pääasiassa arvioinnin tarkoituksena on ohjata sekä kannustaa oppijaa oppimaan ja ymmärtämään uusia…

Jatka lukemista