Keskustelua musiikin ja tanssin pedagogiikasta

Verkkolehtemme kokoaa yhteen artikkeleita musiikin ja tanssin oppimisesta ja opettamisesta. Julkaisun avulla haluamme synnyttää keskustelua ja kehittää alan opetusta.

Lehdessä JAMKin ammatillisen opettajakorkeakoulun musiikkipedagogi- ja tanssinopettajaopiskelijat julkaisevat artikkeleita oman opetusalansa ajankohtaisista pedagogisista kysymyksistä. Kirjoittajat opiskelevat opettajakorkeakoulun yhteistyöoppilaitoksissa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa sekä Savonia– ja Karelia-ammattikorkeakouluissa. Mukana on myös Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiksi opiskelleiden artikkeleita.

Julkaisemme myös alan kouluttajien ja asiantuntijoiden artikkeleita, joita voit tarjota toimituksellemme: Kirjoittamisohjeet.

Uusimmat artikkelit

Laulu siltana muistoihin – Musiikkipedagogina vanhusten palveluyksikössä

Moni on varmasti kuullut tapauksista, joissa muistisairas, jopa puhumaton vanhus, reagoi musiikkiin. Joissakin tilanteissa vanhus saattaa puhjeta laulamaan kaikki säkeistöt vanhasta kansanlaulusta, vaikkei puheen kautta kommunikoiminen muuten toimisi. Olen päässyt todistamaan näitä tapauksia työharjoitteluideni kautta, ja minua kiinnostaa, miksi musiikki pystyy sellaiseen, mihin lääketiede ei. Suoritin kesällä 2016 ensimmäistä työharjoitteluani Karelia ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogin koulutusohjelmassa. Toimin…

Jatka lukemista

En minä, laulakaa te muut

”Minä en osaa laulaa.” ”Mulla on kauhea ääni.” ”En minä, laulakaa te muut.” Nämä ovat tuttuja suomalaisen ihmisen lausahduksia liittyen laulamiseen. Miksi monet ovat luopuneet kansalaisoikeudestaan? Mikä tekee laulamisesta taidon, josta ajatellaan, että sen voivat oppia ja hallita vain harvat ja valitut? Miksi laulaminen hävettää? Mitä on häpeä? Häpeään liittyviä kysymyksiä olen pohtinut omien sekä…

Jatka lukemista

Luovuus musiikin opetuksessa

Tuntuvatko soittotunnit noudattavan aina samaa kaavaa? Mitäpä jos kokeilisitte luoda jotain uutta jo opitun asian avulla? Itse tehty kappale C-duurin sävelillä tai uudenlainen tulkinta vanhasta klassikosta voivat innostaa oppilasta uudelle tasolle. Luovuus  Luovuus käsitteenä on perinteisesti liitetty lähinnä taiteisiin ja koulussa taideaineisiin. Luovuutta on kuitenkin monenlaista ja yhä enemmän sekä laaja-alaisemmin sitä myös hyödynnetään monilla…

Jatka lukemista

Humpparumpalin haasteet

Olen nyt kaksi vuotta opetellut rumpalina ammattitaitoni rakennepalasia. Ennen ammattimaailmaan astumista olin tottunut tekemään suuren treenimäärän yhtä lyhyttä, mutta merkityksellistä keikkaa varten. Lavalle astumisessa oli mukana hirvitystä ja keikan jälkeisen onnistumisen helpotusta. Nyt oli aika tehdä tasainen määrä tarvittavaa valmistautumista 5 setin humppakeikkaa varten, missä paikan päällä kyseeseen tulee jo nuotinluku, temmon tarkkuus ja suuri…

Jatka lukemista

Teknologian hyödyntäminen soiton opetuksessa

Teknologiset välineet ovat nykyisin helposti käyttäjän saatavilla (Mathlin, 2017, 18). Nykyään lähestulkoon jokaiselta löytyy taskusta älypuhelin. Siksi sitä ja muita älylaitteita (Tablettia tai kannettavaa tietokonetta) on helppoa hyödyntää soiton opetuksessa. Puhelimeen ja tabletille  on helppoa ja halpaa ladata erilaisia opetusta ja oppimista helpottavia applikaatioita. Musiikkiteknologia voi auttaa musiikin oppimisessa palvelemalla musiikin soittajaa, tekijää tai kokijaa….

Jatka lukemista

Videon käyttö soiton lähiopetuksessa

Tässä artikkelissa on tarkoitus kertoa lyhyesti ideoita ja ajatuksia siitä, miten videoita voitaisiin hyödyntää soiton lähiopetuksessa opetuksen tukena. Videoviestintä voi olla yksisuuntaista tai vuorovaikutteista. Yksisuuntaisella videoviestinnällä tarkoitetaan videojakelua, jossa video tallennetaan palveluun tai paikkaan, missä muut voivat katsoa sen ilman aika ja paikka sidonnaisuutta. Vuorovaikutteisella videoviestinnällä tarkoitetaan viestintää, jossa samanaikaisesti kaksi tai useampi henkilö on…

Jatka lukemista