Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
29.5.2020

Hei aikuinen, tule soittotunnille!

29.5.2020
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Moni aikuinen on arjen kiireissä ja rutiineissa varmasti miettinyt uuden harrastuksen aloittamista. Miten löytää itselle sopiva harrastus, joka motivoi viikoittain poikkeamaan arjen rutiineista ja saa kokeilemaan jotain ihan uutta? Soittoharrastuksen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä ja jokaiselle aikuiselle löytyy oma inspiroiva soitin, jonka soittamiseen voi heittäytyä hetkeksi arjen tohinasta. Tässä artikkelissa olen koonnut vinkkejä […]

29.5.2020

Keinoja arvioinnin toteuttamiseen – taiteen perusopetuksen tanssin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2018

29.5.2020
Arviointi ja palaute Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Tässä artikkelissa avaamme arvioinnin teoriaa sekä kuvailemme, millaisia erilaisia arviointimenetelmiä on ja miten ne voisi toteuttaa käytännössä. Arviointi on tärkeä osa-alue oppimisen edistymisessä. Sanana ”arvioinnilla” viitataan monenlaisiin tehtäviin, joiden tarkoituksena on oppilaan suoritustason mittaaminen ja ohjaamisprosessin ohjaaminen palautteen avulla (Ouakrim-Soivio 2015, 10).  Kuitenkin pääasiassa arvioinnin tarkoituksena on ohjata sekä kannustaa oppijaa oppimaan ja ymmärtämään uusia […]

29.5.2020

Svengaako? – Kuinka soittaa jazz-peltikomppia

29.5.2020
Opetusmenetelmät

Jokainen rumpali tietää, että riden eli komppipellin, soitto on avainasemassa jazz-musiikin soitossa. Peruskuvio, jolla soitetaan 4/4-tahtilajissa jokaiselle neljäsosalle, sekä toisen ja neljännen neljäsosan off-beat kahdeksasosalle on ehkä tärkein rytmikuvio, jota jazz-musiikissa käytetään. Kuitenkin tämä perusasia on usein hankala saada kuulostamaan hyvältä. Miksi näin on, ja mitä keinoja voimme löytää parantaaksemme peltikompin soittoa? Mitä svengi on? […]

29.5.2020

Intoa säveltämiseen improvisoinnista

29.5.2020
Opetusmenetelmät

Kipinä säveltämiseen voi syntyä kenelle vain. Säveltämisen into voi kuitenkin sammua liian teoreettisen lähestymistavan seurauksena. Improvisointi voi tarjota mahdollisuuden varsinkin harrastajien tapauksessa viedä sävellystaitoja eteenpäin. Onnistumisen kokemuksen kautta F. Chopin kannustaisi improvisoimaan. Hän on nimittäin esimerkki säveltäjästä, joka käytti improvisointia hyvin monipuolisesti omassa sävellysprosessissaan. Kappale saattoi hänellä lähteä yhdestä ajatuksesta liikkeelle, ja kehittyä lopulliseen muotoonsa […]

29.5.2020

Improvisaatio ja säveltäminen soiton yksilöopetuksessa

29.5.2020
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Uuteen, vuoden 2017 taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin on sisällytetty improvisointia ja säveltämistä. Miten opettajat suhtautuvat improvisaatioon ja säveltämiseen? Ovatko opettajat itse saaneet tarpeeksi opetusta ja keinoja opettaa näitä oppilailleen? Improvisaatio ja säveltäminen Teimme kyselyn Kuopion konservatorion opettajille ja kävimme observoimassa soittotunteja, joissa improvisointia ja säveltämistä sisällytettiin opetukseen. Tässä artikkelissa kokoamme tekemiämme havaintoja ja […]

28.5.2020

Tietoliikenneverkkojen ja uusien teknologioiden käyttö instrumenttiopetuksessa

28.5.2020
Opetusmenetelmät

Teknologia kehittyy nopeasti ja se tuo jatkuvasti mukanaan uusia sovelluksia ja mahdollisuuksia soiton opiskeluun. Tänä päivänä kuka vain voi opiskella lähes minkä vain instrumentin soittoa kotoa käsin, sillä internetistä löytyy lukuisia ilmaisia ja maksullisia opetusta tarjoavia sivustoja ja ohjelmia. Osa ohjelmista perustuu siihen, että niistä saatavan tiedon perusteella oppilas pystyy kehittämään itseään ja tällöin myös […]

27.5.2020

Miksi molli on surullinen – osaako musiikinopettaja vastata?

27.5.2020
Opetusmenetelmät

Miksi duuri on iloinen ja molli surullinen? Miksi asteikossa on seitsemän säveltä? Miksi terssi kuulostaa kauniilta mutta sekunti riipii korvia? Miksi dominanttisointu pyrkii toonikaan? Tällaiset asiat kuuluvat musiikintutkimuksen eli musikologian tutkimuskenttään; musiikin havaitseminen, musiikin psykologiset vaikutukset sekä niiden syyt. Kuuntelemme musiikkia, opiskelemme musiikin teoriaa ja säveltapailua ja opimme ymmärtämään kuinka musiikin lainalaisuudet toimivat. Mutta meille […]

27.5.2020

Tukea puhallinsoittajalle mielikuvaharjoituksista

27.5.2020
Opetusmenetelmät

Puhallinsoittajilla on usein monia kysymyksiä tukeen liittyen. Mikä se on, miltä se tuntuu ja missä sen oikein pitäisi tuntua? Välillä sen huomaa sekä tuntee ja soitto kulkee parhaimpina päivinä todella hyvin. Joinain päivinä tuntuu siltä, kuin omasta soittimesta ei saisi ääntä ollenkaan. Miten kyseistä asiaa voidaan opettaa oppilaalle mielikuvaharjoitteiden avulla? Oikeaoppinen hengitys ja tuki Puhallinsoittimissa […]

27.5.2020

Improvisaatio luovan ilmaisun keinona

27.5.2020
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Improvisaatio-sana tulee todennäköisesti latinan sanasta “improvisus”, joka tarkoittaa ennalta arvaamatonta. Se kuvaa improvisaatiota prosessina, joka ei ole ennalta suunniteltua. (Solis & Nettl 2009, 122.) Improvisaatio on aina enemmän tai vähemmän kuulunut osaksi esitettävää musiikkia. Barokin aikana Bach soitti paljon improvisoituja preludeja, jotka olivat kiinteä osa jumalanpalvelusmusiikkia. Nykyään improvisaatio yleisellä tasolla on liitetty vahvasti jazz-musiikkiin ja […]

27.5.2020

Jättiläinen koskettimilla

27.5.2020
Opetusmenetelmät

Pulssi nousee, kädet hikoilee ja silmissä sumentuu. Epätoivo ja masennus valtaa mielen. Nuotit lentävät lattialle, ja alkoholin suurkulutukselle on jälleen pätevä syy. Mitä on tapahtunut? Ajautuiko parisuhde karille? Kuoliko joku? Ei, vaan jotain pahempaa. Nimittäin Real Bookista tuli vastaan Giant Steps. Onko tilanne täysin toivoton? Löytyykö tähän vaivaan muita lääkkeitä kuin alkoholi? Kyseessä on siis […]