Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
27.5.2020

Modernin teknologian hyödyntäminen opetuksessa – nyt ja tulevaisuudessa

27.5.2020
Opetusmenetelmät

Tulevaisuudessa teknologialla tulee olemaan yhä suurempi rooli opetus -ja koulutusalalla. Käytämme nyt jo laajasti älypuhelin, tietokone -ja tablettisovelluksia soitonopetuksessa. Myös älypuhelin on paikoitellen korvannut viritysmittarit, metronomit sekä stereot ja tabletti nuottipaperit. Teknologian kehityksen myötä myös opetuskäyttöön tehdyt laitteet ja sovellukset paranevat ja uusia mahdollisuuksia kehitetään koko ajan lisää. VR- ja AR-teknologia on yksi tärkeimmistä uusista […]

27.5.2020

Sointusävel-improvisaatio

27.5.2020
Opetusmenetelmät

Ajatus aiheeseen lähti siitä, että usein kitaristina luotamme otelaudan osalta näkömuistiin ja bändisoitossa rytmin osalta rumpaliin ja basistiin. Tämä näkyy improvisaatiotilanteessa siten, että soinnut eivät muistukaan mieleen eri asemista. Tämä sen sijaan johtaa yhden sormituksen jumiin tai kanta-asteikon mielipuoliseen sahaukseen. Useammat ammattikitaristit, sekä instrumenttiopettajat suosittelevat harjoittelemaan uudet kappaleet niin, että aluksi käydään kappale läpi sointusävel-arpeggioilla. […]

27.5.2020

Pienryhmälaulunopetus: Uhka vai mahdollisuus?

27.5.2020
Arviointi ja palaute Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Millaisia taitoja ja valmiuksia pienryhmäopettaminen vaatii laulunopettajalta? Miten opettaja voi huomioida oppilaat yksilöllisesti pienryhmäopetuksessa? Lähdimme etsimään vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin kentällä toimivilta pienryhmälaulunopettajilta kyselyn avulla. Miksi pienryhmä? Laulaminen on perinteisesti liitetty yksilöopetukseen, mutta havaintojemme perusteella ryhmäopetuksen suosio on ollut kovassa kasvussa. Yhä useampi musiikkioppilaitos tarjoaa myös ryhmäopetusta, sillä ryhmäopetus säästää opettajan aikaa ja ryhmäopetuksessa […]

26.5.2020

Oppilaan itsetunnon huomioiminen soittotunnilla

26.5.2020
Arviointi ja palaute Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

”Kädet hikoavat, tekisi mieli lähteä karkuun ennen soittotuntia. En riitä, olen huono, en tajua ja kaikki muut varmasti soittavat paremmin.” Monelle nämä ajatukset ovat tuttuja lapsuuden tai nuoruuden soittotuntikokemuksista. Tällaiset ajatukset saattavat kertoa huonosta itsetunnosta, jota soittoharrastus parhaimmillaan voisi parantaa, tai toisaalta pahimmillaan heikentää. Omien itsetuntoon liittyvien pohdintojemme pohjalta musiikinharrastajina ja opiskelijoina, koemme tarvetta löytää […]

26.5.2020

Kun lapsi haastaa muskarissa

26.5.2020
Arviointi ja palaute Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Mitä tehdä, kun lapsi menettää malttinsa kesken muskaritunnin? Entä, jos lapseen ei saa kontaktia, tai hän ei suostu osallistumaan muiden mukana leikkeihin? Musiikkileikkikoulun opettajina saamamme kokemuksen mukaan lähes jokaisessa muskariryhmässä on vähintään yksi haastavasti käyttäytyvä lapsi, ja tuntemuksemme mukaan lasten haastava käyttäytyminen on vain lisääntymään päin. Artikkelissamme lähdemme pureutumaan ajankohtaiseen aiheeseen, kuinka ohjata haastavasti käyttäytyvää […]

26.5.2020

Sormijärjestykset kuntoon – 5-rivisen harmonikan sormituksien käyttäminen

26.5.2020
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Mitkä ihmeen sormitukset? Harmonikan soittajat joutuvat soittaessaan jatkuvasti pohtimaan, mitkä ovat parhaat sormitukset. Sormituksilla tarkoitetaan sormien järjestystä, jotta soittaminen sujuu mahdollisimman sujuvasti eikä esim. kesken legatomaisen fraasin katkea huonon sormijärjestyksen takia. Sormituksia tehdään sekä oikean käden diskanttipuolelle että vasemman käden bassopuolelle ja niin aloittelijoille kuin ammattilaistason soittajille. Sormitukset herättävät laajalti keskustelua niin opettajien keskuudessa kuin […]

26.5.2020

Harrastelijakuoroon sointia

26.5.2020
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Olen kuorotyössäni kiinnittänyt huomiota erityisesti kasvojen lihasten käyttöön. Tässä artikkelissa pohdin lihasten aktivoimisen ja artikulaation opettamista sekä niiden vaikutusta kuoron sointiin. Tein aloittelevalle harrastelijanaiskuorolle käytännön kokeilun, jossa halusin selvittää, huomaavatko laulajat itse eron kahden erilaisen laulutavan välillä. Aluksi pyysin heitä laulamaan työn alla olevan laulun perusilmeellä, lähes paikallaan seisten ja tuskin huulia liikuttamatta. Tuloksena oli, […]

25.5.2020

Musiikista ja musaryhmän ohjaamisesta

25.5.2020
Opetusmenetelmät

” With music, one’s whole future life is brightened. This is such a treasure in life that it helps us over many troubles and difficulties. Music is nourishment, a comforting elixir. Music multiplies all that is beautiful and of value in life.” Tämä kaunis lainaus on peräisin Zoltán Kodálylta, maineikkaalta unkarilaiselta pedagogilta, etnomusikologilta ja säveltäjältä, […]

25.5.2020

Esitystä kohti – esiintymistaitoja opettelemaan instrumenttiopetuksessa

25.5.2020
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Esiintyminen on tärkeä osa muusikkona toimimista. Esiintymistaidon laaja-alainen tuntemus on tärkeää myös musiikkipedagogille, jotta hän voi ohjata erilaisia oppilaitaan esiintymisenkin suhteen. Käsittelen tässä artikkelissa konkreettisia välittömästi esiintymiseen valmistautumiseen liittyviä keinoja. Aihe on keskeinen instrumentin opettamisessa, sillä esiintyminen on musiikin opiskelun ja harrastamisen näkyvä (ja kuuluva) osuus. Kappaleiden harjoittelu esitystä varten Valmistautuminen esitykseen alkaa jo esityskappaleiden […]

25.5.2020

Tee vähemmän, kuuntele enemmän – kuinka hyödyntää Alexander-tekniikan perusteita pianonsoiton opetuksessa ja oppimisessa

25.5.2020
Opetusmenetelmät

Suorittamisella on suuri painoarvo musiikin oppimisessa. Kun lapsi lähtee musiikkiopistoon soittotunneille, systeemissä on jo valmiiksi tavoitteet häntä varten. On tietty etenemistahti: matineat, tekniset taidot ja tasosuoritukset. Pyrimme saavuttamaan päämäärän. Olisiko mahdollista saada nauttia myös matkasta? Kiinnostukseni pianopedagogiikkaa kohtaan syntyi parikymppisenä kirkkomusiikin opiskelijana, kun aloin tajuta, että minulla on taipumusta musikaalisuuteen. Olen aina tuntenut olevani musikaalisesti […]