Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
6.12.2012

Lasten itsetuntoa tukeva tanssitunti

6.12.2012
Arviointi ja palaute Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Laura Välimäki 2012, Savonia ammattikorkeakoulu. Lasten kasvatuksen tärkeä merkitys Kiinnostuin jo varhain opettamisesta ja erityisesti siitä, kuinka merkittävä vaikutus lasten kasvatuksella on. Aloittaessani tanssinopettamisen ensin juuri pienten lasten opettajana, ryhdyin miettimään myös harrastusopettajan merkitystä lasten elämään. Kirjallisuuteen tutustuessani olen alkanut pohtia lasten opetuksen todellista päämäärää. Monessa lukemassani kirjassa on korostettu ajatusta siitä, kuinka opitut […]

5.12.2012

Pikkumusikantin harjoitteluopasta rakentamassa

5.12.2012
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Soitonopiskelua aloittavat pikkumusikantit ovat yleensä täynnä motivaatiota ja intoa tätä uutta harrastusta kohtaan. Alkavan soittouran ensimmäiset viikot ja kuukaudet taittuvat usein kuin siivillä alkuhuumassa. Vähitellen uutuuden viehätys haihtuu ja oppilas alkaa ymmärtää, että tämähän ei olekaan ihan helppoa; uuden taidon oppimiseen ja oppimisen ilon löytämiseen tarvitaankin työtä ja harjoittelua. Tässä vaiheessa joidenkin oppilaiden into laantuu […]

5.11.2012

Tavoitetasot tanssin perusopetuksessa

5.11.2012
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Palapelin paloja haalimassa: Tanssin perusopetuksen tavoitetasot lähtivät tutkivan tanssinopettajan ajatuksesta kehittää omaa pedagogista työotettaan. Filosofia ja ideologia käytännön taustalla on vahvasti holistinen, jossa oppilaassa nähdään yksilöllistä liike- ja ilmaisupotentiaalia, jota tukien, tutkien ja rohkaisten opettaja voi ohjata oppilasta kohti omaa tanssijuutta taiteen perusopetuksen piirissä. Tutkiva opettaja tässä tapauksessa tarkastelee kriittisesti opetuksen jäsentämistä ryhmäkohtaisesti sisällöistä tavoitteisiin […]

1.11.2012

Viulujumppa – silta muskarista soitonoppimiseen

1.11.2012
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Liikkuen viulusta kiinni Toiveikkaana ojensin pienen viulun kolmivuotiaalle pojalleni. Hän nappasi soittimen innoissaan, mutta sanoi hyvin määrätietoisesti ja omistavasi: ”Minä itse!” Samanikäiset kaverit seisoivat paikoillaan usean minuutin ajan, ja antoivat minun tehdä käsityötä jousikäden asennon kanssa ja ohjata soittamista. Oma poikani ei suostunut seisomaan paikoillaan vaan käveli viulun kanssa ja sahasi jousella kieliä niin kuin […]