Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
31.5.2013

Rakas soitonopettaja, tunnetko oppilaasi? – Näkökulmia soittotuntitilanteeseen

31.5.2013
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Soitonopiskelu on monimutkaista puuhaa. Oppilas vie soittotunnille mukanaan melkoisen määrän ulkomusiikillisia tekijöitä, joiden kanssa pitäisi pystyä vastaanottamaan uutta informaatiota ja keskittymään sen hetkiseen aiheeseen. Lisäjännityksensä tilanteeseen tuo opettaja, joka katselee soittotuntia aivan omasta tulokulmastaan. Mitä soittotunneilla siis oikein tapahtuu? Kuinka luoda soittotunnista tilanne, joka tukee ja edes auttaa musiikin oppimista? Aluksi lienee tarpeellista määrittää mitä […]

31.5.2013

Uutta näkökulmaa laulamiseen ja laulunopetukseen – Teatterista työkaluja

31.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Laulamisella välitetään eri tunnetiloja. Esiintyessään laulaja tulkitsee sävellystä oman kokemusmaailmansa kautta ja pyrkii välittämään tuntemuksensa yleisölle. Yleisö taas tulkitsee kuulemaansa ja näkemäänsä oman kokemusmaailmansa kautta. Miksi laulajan tunnetila ei aina välity katsomoon asti? Mitkä asiat siihen vaikuttavat ja miten omaa keskittymistään esiintymistilanteessa voisi parantaa? Markku O. Pöyhönen kirjoittaa tutkimuksessaan, että laulajan on hallittava monia inhimillisen […]

31.5.2013

Sovittaminen klassisen kitaransoiton opetuksen apukeinona

31.5.2013
Opetusmenetelmät

Aloin tutkia klassiselle kitaralle sovittamista noin vuosi sitten, kun huomasin monien kitaristien sovittaneen teoksia muilta soittimilta kitaralle. En miettinyt aluksi siinä mitään pedagogista tavoitetta, halusin vain löytää uusia mielenkiintoisia teoksia, joita voisi kitaralla soittaa. Pedagoginen lähestyminen sovittamiseen tuli esiin, kun huomasin miten siitä on opetuksessa hyötyä. Monet kitarapedagogit sovittavat erilaisia kappaleita oppilaille sopiviksi, joko helpommiksi […]

17.5.2013

Nuottilukihäiriö alkeisopetuksessa

17.5.2013
Arviointi ja palaute Oppiminen ja erilaiset oppijat

Sain tietää nuottilukihäiriöstä ensimmäisen kerran sattumalta, kun olin internetissä etsimässä vinkkejä pianonsoitonopetukseeni erästä oppilasta varten, jolle nuottien lukeminen oli ilmiselvästi keskivertoa haastavampaa. Löysin opinnäytetyön, joka oli tehty Turun ammattikorkeakoulussa 2010 (Erna Westerlund: Nuottilukihäiriökö ongelma – oppimishäiriön kohtaaminen soittotunnilla). Sen luettuani kiinnostuin aiheesta, koska moni asia tuntui loksahtavan kohdalleen, ja tunsin ymmärtäväni oppilaani ongelmaa paremmin. Aihe […]

17.5.2013

Ryhmäilmiöt ja ryhmänohjaajan roolit – kokemuksia bändiryhmän ohjaamisesta

17.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Ryhmässä toimiminen on ihmisille arkipäivää; he viettävät ison ajan elämästään erilaisissa ryhmissä. On olemassa esimerkiksi työryhmiä, vertaisryhmiä ja harrasteryhmiä. Musiikin opiskelijalle ryhmistä mieluisimmat ovat varmasti ne, joissa pääsee kokeilemaan ja jalostamaan oman instrumentin soittotaitoja bändiympäristössä. Aina ryhmä ei toimi ryhmäläisten tai edes ryhmänohjaajan näkövinkkelistä halutulla tavalla. Silloin ratkaisua voi etsiä tarkastelemalla ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä, tai […]

17.5.2013

Vaikea harrastus helpossa yhteiskunnassa – Toimivatko nykypäivän ihmisihanteet musiikinopiskelun jarruna?

17.5.2013
Opettaminen ammattina

Ei ole olemassa kahta täysin samanlaista ihmistä, ei myöskään kahta samanlaista kasvattajaa. Oli kyse sitten äidistä, opettajasta tai isovanhemmasta, ei ole olemassa muottia, johon jokainen kasvattaja sopisi. Mikä ohjaa meitä kasvattajana ja miksi? Tässä artikkelissa haluan paneutua nimenomaan soitonopettajaan kasvattajana. Kuten ihmisen persoonaan muutenkin, vaikuttaa opettajan identiteettiin monien eri tekijöiden summa. Omaa persoonaansa on mahdotonta […]

15.5.2013

Luovuuteen kannustava soitonopetus

15.5.2013
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Riikka Partanen 2013, Karelia-ammattikorkeakoulu Tässä artikkelissa pohdin luovuutta klassisen musiikin opettamisessa. Aluksi perehdyn soittamiseen luovana toimintana ja sen jälkeen paneudun soittotuntien luovuuteen eli siihen, miten soitonopettaja voi rohkaista oppilaan luovaa otetta ja miksi se on tärkeää. Tekstissäni soitto-oppilas on oletetusti lapsi, mutta soitonopettaja voi olla yhtä hyvin tukemassa aikuisen oppilaansa luovuuskehitystä. Onko soittaminen luovaa? […]

10.5.2013

Voice massage laulun opettamisen tukena

10.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Voice massage (vapaa suom. äänihieronta) aiheena on kiinnostanut minua jo pitkään, ja minulla on jo muutaman käyntikerran kokemus siitä muutaman vuoden takaa. Kun opettajan pedagogisissa opinnoissa tuli mahdollisuus perehtyä johonkin itseään kiinnostavaan aiheeseen, tartuin voice massageen. Tavoitteenani oli saada lisätietoa voice massage -menetelmästä ja halusin selvittää, mitä hyötyä siitä on laulajille, eri vaiheessa oleville laulun […]

10.5.2013

Aloittelevan urkuoppilaan ohjaus

10.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Rebekka Kinnunen 2013, Savonia-ammattikorkeakoulu. Kiinnostus tutkia aloittelevien urkureiden opettamista tuli hyvin käytännönläheisestä tarpeesta. Itse olen opettanut aloittelevaa urkuria ja olen kokenut sen hyvin mielekkääksi. Ajattelin, että saisin itselleni vielä lisää työkaluja pakkiini, jos tutustun aiheeseen lukemalla alan kirjallisuutta ja haastattelemalla kokeneita urkuopettajia. Tutustuin erilaisiin urkukouluihin, alasta kirjoitettuihin artikkeleihin ja aloittelevien urkureiden ohjelmistoon sekä haastattelin […]

10.5.2013

”Opettajana tehtäväni on olla ihminen” – avaimia musiikin alkeis-opetukseen

10.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Silja-Maria Paimen 2013, Centria ammattikorkekoulu. Musiikki ja sen opettaminen kehittää ja kasvattaa lasta monelta osin. Jokaisella lapsella tulisi olla samanvertainen mahdollisuus musiikin oppimiseen. Opettajan tehtävänä on löytää työkalut joilla ohjata ja opettaa lasta. Mitä nämä keinot voisivat olla? Mistä löytää lapsen sisäinen innostus soiton oppimiseen? ”Opettajana tehtäväni on olla ihminen, kasvaa ihmisenä ja jakaa […]