29.5.2020
Hei aikuinen, tule soittotunnille!
29.5.2020 Moni aikuinen on arjen kiireissä ja rutiineissa varmasti miettinyt uuden harrastuksen aloittamista. Miten löytää itselle sopiva harrastus, joka motivoi viikoittain poikkeamaan arjen rutiineista ja saa kokeilemaan jotain ihan uutta? Soittoharrastuksen aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä ja jokaiselle aikuiselle löytyy oma inspiroiva soitin, jonka soittamiseen voi heittäytyä hetkeksi arjen tohinasta. Tässä artikkelissa olen koonnut vinkkejä […]
29.5.2020
Keinoja arvioinnin toteuttamiseen – taiteen perusopetuksen tanssin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2018
29.5.2020 Tässä artikkelissa avaamme arvioinnin teoriaa sekä kuvailemme, millaisia erilaisia arviointimenetelmiä on ja miten ne voisi toteuttaa käytännössä. Arviointi on tärkeä osa-alue oppimisen edistymisessä. Sanana ”arvioinnilla” viitataan monenlaisiin tehtäviin, joiden tarkoituksena on oppilaan suoritustason mittaaminen ja ohjaamisprosessin ohjaaminen palautteen avulla (Ouakrim-Soivio 2015, 10). Kuitenkin pääasiassa arvioinnin tarkoituksena on ohjata sekä kannustaa oppijaa oppimaan ja ymmärtämään uusia […]
29.5.2020
Svengaako? – Kuinka soittaa jazz-peltikomppia
29.5.2020 Jokainen rumpali tietää, että riden eli komppipellin, soitto on avainasemassa jazz-musiikin soitossa. Peruskuvio, jolla soitetaan 4/4-tahtilajissa jokaiselle neljäsosalle, sekä toisen ja neljännen neljäsosan off-beat kahdeksasosalle on ehkä tärkein rytmikuvio, jota jazz-musiikissa käytetään. Kuitenkin tämä perusasia on usein hankala saada kuulostamaan hyvältä. Miksi näin on, ja mitä keinoja voimme löytää parantaaksemme peltikompin soittoa? Mitä svengi on? […]
29.5.2020
Intoa säveltämiseen improvisoinnista
29.5.2020 Kipinä säveltämiseen voi syntyä kenelle vain. Säveltämisen into voi kuitenkin sammua liian teoreettisen lähestymistavan seurauksena. Improvisointi voi tarjota mahdollisuuden varsinkin harrastajien tapauksessa viedä sävellystaitoja eteenpäin. Onnistumisen kokemuksen kautta F. Chopin kannustaisi improvisoimaan. Hän on nimittäin esimerkki säveltäjästä, joka käytti improvisointia hyvin monipuolisesti omassa sävellysprosessissaan. Kappale saattoi hänellä lähteä yhdestä ajatuksesta liikkeelle, ja kehittyä lopulliseen muotoonsa […]
29.5.2020
Improvisaatio ja säveltäminen soiton yksilöopetuksessa
29.5.2020 Uuteen, vuoden 2017 taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin on sisällytetty improvisointia ja säveltämistä. Miten opettajat suhtautuvat improvisaatioon ja säveltämiseen? Ovatko opettajat itse saaneet tarpeeksi opetusta ja keinoja opettaa näitä oppilailleen? Improvisaatio ja säveltäminen Teimme kyselyn Kuopion konservatorion opettajille ja kävimme observoimassa soittotunteja, joissa improvisointia ja säveltämistä sisällytettiin opetukseen. Tässä artikkelissa kokoamme tekemiämme havaintoja ja […]
28.5.2020
Tietoliikenneverkkojen ja uusien teknologioiden käyttö instrumenttiopetuksessa
28.5.2020 Teknologia kehittyy nopeasti ja se tuo jatkuvasti mukanaan uusia sovelluksia ja mahdollisuuksia soiton opiskeluun. Tänä päivänä kuka vain voi opiskella lähes minkä vain instrumentin soittoa kotoa käsin, sillä internetistä löytyy lukuisia ilmaisia ja maksullisia opetusta tarjoavia sivustoja ja ohjelmia. Osa ohjelmista perustuu siihen, että niistä saatavan tiedon perusteella oppilas pystyy kehittämään itseään ja tällöin myös […]
27.5.2020
Miksi molli on surullinen – osaako musiikinopettaja vastata?
27.5.2020 Miksi duuri on iloinen ja molli surullinen? Miksi asteikossa on seitsemän säveltä? Miksi terssi kuulostaa kauniilta mutta sekunti riipii korvia? Miksi dominanttisointu pyrkii toonikaan? Tällaiset asiat kuuluvat musiikintutkimuksen eli musikologian tutkimuskenttään; musiikin havaitseminen, musiikin psykologiset vaikutukset sekä niiden syyt. Kuuntelemme musiikkia, opiskelemme musiikin teoriaa ja säveltapailua ja opimme ymmärtämään kuinka musiikin lainalaisuudet toimivat. Mutta meille […]
27.5.2020
Tukea puhallinsoittajalle mielikuvaharjoituksista
27.5.2020 Puhallinsoittajilla on usein monia kysymyksiä tukeen liittyen. Mikä se on, miltä se tuntuu ja missä sen oikein pitäisi tuntua? Välillä sen huomaa sekä tuntee ja soitto kulkee parhaimpina päivinä todella hyvin. Joinain päivinä tuntuu siltä, kuin omasta soittimesta ei saisi ääntä ollenkaan. Miten kyseistä asiaa voidaan opettaa oppilaalle mielikuvaharjoitteiden avulla? Oikeaoppinen hengitys ja tuki Puhallinsoittimissa […]
27.5.2020
Improvisaatio luovan ilmaisun keinona
27.5.2020 Improvisaatio-sana tulee todennäköisesti latinan sanasta “improvisus”, joka tarkoittaa ennalta arvaamatonta. Se kuvaa improvisaatiota prosessina, joka ei ole ennalta suunniteltua. (Solis & Nettl 2009, 122.) Improvisaatio on aina enemmän tai vähemmän kuulunut osaksi esitettävää musiikkia. Barokin aikana Bach soitti paljon improvisoituja preludeja, jotka olivat kiinteä osa jumalanpalvelusmusiikkia. Nykyään improvisaatio yleisellä tasolla on liitetty vahvasti jazz-musiikkiin ja […]
27.5.2020