10.6.2019
Kaksin karkuteillä – lied-pedagogiikan tulevaisuuden näkymiä
10.6.2019 Lied on pop! ”Ma elän!” voisi huudahtaa Suomen nouseva lied-kulttuuri. Oskar Merikannon hittinäkin tunnettu eläväinen laulu on omiaan kuvaamaan vähitellen statustaan nostavan lied-musiikin kukoistusta. Erinomaisia esimerkkejä liedin suosion kasvusta ovat menestyksekkäät Helsinki Lied -kilpailut sekä Suomen Lied-akatemia ry:n aktiivinen toiminta lied-musiikin edistämiseksi. Konsertteja ja projekteja on jatkuvasti vireillä – pinnan alla siis kuplii. Jokainen klassinen […]
10.6.2019
Yhteisöllisyyttä musiikista – ohjenuoria yhteisöllisen musiikkihetken luomiseen
10.6.2019 Ihmisille on ominaista halu kuulua ryhmään ja tuntea yhteenkuuluvuutta muiden kanssa. Onnistuneet kokemukset ryhmässä voivat olla positiivinen vaikuttaja ihmisen elämässä (MAST, ryhmäytymisopas). Opettaessa tai erilaisia ryhmiä ohjatessa ohjaajalla on suuri vastuu ryhmän yhteenkuuluvuuden ja yhteishengen edistämisessä, mikä taas luo pohjan onnistuneella ryhmätoiminnalle. Musiikki voi lisätä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja sen avulla voi käydä erilaisia tunnekokemuksia […]
10.6.2019
Jazzimprovisoinnin opettaminen
10.6.2019 Jazzmusiikkiin kuuluu olennaisesti improvisointi, joka tarkoittaa hetkessä säveltämistä. Jazzmusiikissa improvisointi pohjautuu usein soitettavan kappaleen rakenteeseen ja sen harmoniaan. Improvisointi tapahtuu usein kappaleen rakenteen päälle, mutta se voi tapahtua esimerkiksi vain yhden osan päälle, tai olla niin sanotusti ulkona lapusta. Yleensä jazzkappaleet noudattavat kaavaa, jossa ensin soitetaan harmonisoitu melodia, eli teema. Sen jälkeen improvisoidaan sooloja teeman […]
10.6.2019
Itseohjautuvaan harjoitteluun opettaminen
10.6.2019 Monilla instrumenttiopettajilla on kokemusta oppilaista, jotka tulevat tunneille harjoittelematta. Instrumentin opiskelu vaatii paljon itsenäistä työskentelyä sekä aikaa harjoitteluun. Tästä ajasta tyypillisesti yksi tunti viikossa on opettajan ohjaamaa, joten päävastuu asioiden omaksumisesta jää oppilaalle. Harjoittelun puutteen takia tunnit kuluvat kappaleen harjoituttamiseen, kun optimaalisessa tilanteessa sisältö koostuisi ilmaisullisista ja tyylinmukaisista aiheista. Opettajana on ymmärrettävä erilaisia oppimistyylejä ja […]
10.6.2019
Jazz-musiikki ja sen kieli
10.6.2019 Improvisaatio uutena asiana Astuessasi uuteen maahan olet innostunut siitä, mitä kaikkea tämä maa voikaan tarjota. Mitä uusia elämyksiä ja kohtaamisia se pitää sisällään? Muutaman päivän kuluttua jokapäiväiset keskustelut saattavat alkaa hämmentämään. Et ymmärrä paikallisten puheita, etkä ravintoloiden menuja. Epätoivoisesti pidät kiinni muutamista osaamistasi lauseista. Lopulta saatat eristäytyä, koska olet turhautunut. Tämä on sitä, mitä monet […]
10.6.2019
Musiikkipedagogin työhyvinvointi
10.6.2019 Iltatyö musiikkikoulussa voi olla palkitsevaa, mutta hektisiltä ja epäjärjestelmällisiltä hetkiltä ei voi välttyä. Seuraavassa on tunnelmakuvaa soitonopettajana työskentelevän musiikkipedagogiopiskelijan työpäivästä musiikkikoulussa rumpujen soitonopettajana. Rumpujensoiton opettajan tavanomainen työpäivä Yhdeksän oppilasta astelee peräkkäin muutaman neliön koppiin kuin liukuhihnalta. Lyhyiden kuulumisten vaihteluiden jälkeen pistetään kuulosuojaimet päähän ja kohta melua riittää. Soitetaan kahdella kovaäänisellä akustisella rumpusetillä opit ja harjoitusten […]
7.6.2019
Yhteismusisointi laulunopetuksessa – oppilas oppii, opettaja oppii
7.6.2019 Tämä artikkeli käsittelee ryhmän ohjausta ja sen hyötyjä kokemuksellisessa ja teoreettisessa mielessä. Kamarimusiikki tukee solistista kehitystä, ja yhdessä tekeminen vie vuorovaikutustaitoja eteenpäin ja opettaa myös ohjaajaa. Artikkelin taustaa Yhteismusisointi laulunopetuksessa käsittelee oppilaan ja opettajan näkökulmasta kamarimusiikkiteoksen kautta tapahtuvaa oppimista. Esimerkkinä käytetty teos on Dietrich Buxtehuden kantaatti Nun freut euch, ihr Frommen mit mir ja teos […]
7.6.2019
Solfaa soittaen – Uusi opetusmateriaali vastaamaan musiikin teorian ja säveltapailun opetuksen haasteisiin
7.6.2019 Musiikin teorian ja säveltapailun opiskelu on hyvin keskeinen osa nykypäivän musiikin opiskelua ja se alkaa yleensä yhtä aikaa soitonopetuksen kanssa. Sen tarkoituksena on opettaa musiikin hahmottamisen, lukemisen ja kirjoittamisen taitoja sekä musiikinhistorian tuntemusta, ja sen tulisi tukea oppilaan soittoharrastusta (Ilomäki & Holkkola 2013, 204). Hyvin usein teorian ja säveltapailun opiskelu jää kuitenkin vain irralliseksi osaksi […]
7.6.2019
Pianotunneista apua keskittymiseen ja lihastautiin
7.6.2019 Syksyn 2018 ajan sain kunnian opettaa Kuopion Mäntykankaan koululla kahdelle nuorelle pianonsoittoa. Toinen heistä sairastaa lihastautia ja toisella on keskittymisen haasteita. Tavoitteenani oli auttaa heitä haasteissaan pianonsoiton kautta. Koimme oppilaiden kanssa niin suuria edistysaskelia, että mieltäni lämmittää ajatella: ”Tämä kaikki oli mahdollista siksi, että maailmassa on jotain niin hienoa, kuin musiikki!” Keskittymisen haasteet ja miten […]
7.6.2019