Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
10.6.2019

Kaksin karkuteillä – lied-pedagogiikan tulevaisuuden näkymiä

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Lied on pop! ”Ma elän!” voisi huudahtaa Suomen nouseva lied-kulttuuri. Oskar Merikannon hittinäkin tunnettu eläväinen laulu on omiaan kuvaamaan vähitellen statustaan nostavan lied-musiikin kukoistusta. Erinomaisia esimerkkejä liedin suosion kasvusta ovat menestyksekkäät Helsinki Lied -kilpailut sekä Suomen Lied-akatemia ry:n aktiivinen toiminta lied-musiikin edistämiseksi. Konsertteja ja projekteja on jatkuvasti vireillä – pinnan alla siis kuplii. Jokainen klassinen […]

10.6.2019

Yhteisöllisyyttä musiikista – ohjenuoria yhteisöllisen musiikkihetken luomiseen

10.6.2019
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Ihmisille on ominaista halu kuulua ryhmään ja tuntea yhteenkuuluvuutta muiden kanssa. Onnistuneet kokemukset ryhmässä voivat olla positiivinen vaikuttaja ihmisen elämässä (MAST, ryhmäytymisopas). Opettaessa tai erilaisia ryhmiä ohjatessa ohjaajalla on suuri vastuu ryhmän yhteenkuuluvuuden ja yhteishengen edistämisessä, mikä taas luo pohjan onnistuneella ryhmätoiminnalle. Musiikki voi lisätä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta, ja sen avulla voi käydä erilaisia tunnekokemuksia […]

10.6.2019

Jazzimprovisoinnin opettaminen

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Jazzmusiikkiin kuuluu olennaisesti improvisointi, joka tarkoittaa hetkessä säveltämistä. Jazzmusiikissa improvisointi pohjautuu usein soitettavan kappaleen rakenteeseen ja sen harmoniaan. Improvisointi tapahtuu usein kappaleen rakenteen päälle, mutta se voi tapahtua esimerkiksi vain yhden osan päälle, tai olla niin sanotusti ulkona lapusta. Yleensä jazzkappaleet noudattavat kaavaa, jossa ensin soitetaan harmonisoitu melodia, eli teema. Sen jälkeen improvisoidaan sooloja teeman […]

10.6.2019

Itseohjautuvaan harjoitteluun opettaminen

10.6.2019
Arviointi ja palaute Oppiminen ja erilaiset oppijat

Monilla instrumenttiopettajilla on kokemusta oppilaista, jotka tulevat tunneille harjoittelematta. Instrumentin opiskelu vaatii paljon itsenäistä työskentelyä sekä aikaa harjoitteluun. Tästä ajasta tyypillisesti yksi tunti viikossa on opettajan ohjaamaa, joten päävastuu asioiden omaksumisesta jää oppilaalle. Harjoittelun puutteen takia tunnit kuluvat kappaleen harjoituttamiseen, kun optimaalisessa tilanteessa sisältö koostuisi ilmaisullisista ja tyylinmukaisista aiheista. Opettajana on ymmärrettävä erilaisia oppimistyylejä ja […]

10.6.2019

Jazz-musiikki ja sen kieli

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Improvisaatio uutena asiana Astuessasi uuteen maahan olet innostunut siitä, mitä kaikkea tämä maa voikaan tarjota. Mitä uusia elämyksiä ja kohtaamisia se pitää sisällään? Muutaman päivän kuluttua jokapäiväiset keskustelut saattavat alkaa hämmentämään. Et ymmärrä paikallisten puheita, etkä ravintoloiden menuja. Epätoivoisesti pidät kiinni muutamista osaamistasi lauseista. Lopulta saatat eristäytyä, koska olet turhautunut. Tämä on sitä, mitä monet […]

10.6.2019

Musiikkipedagogin työhyvinvointi

10.6.2019
Opettaminen ammattina

Iltatyö musiikkikoulussa voi olla palkitsevaa, mutta hektisiltä ja epäjärjestelmällisiltä hetkiltä ei voi välttyä. Seuraavassa on tunnelmakuvaa soitonopettajana työskentelevän musiikkipedagogiopiskelijan työpäivästä musiikkikoulussa rumpujen soitonopettajana. Rumpujensoiton opettajan tavanomainen työpäivä Yhdeksän oppilasta astelee peräkkäin muutaman neliön koppiin kuin liukuhihnalta. Lyhyiden kuulumisten vaihteluiden jälkeen pistetään kuulosuojaimet päähän ja kohta melua riittää. Soitetaan kahdella kovaäänisellä akustisella rumpusetillä opit ja harjoitusten […]

7.6.2019

Yhteismusisointi laulunopetuksessa – oppilas oppii, opettaja oppii

7.6.2019
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Tämä artikkeli käsittelee ryhmän ohjausta ja sen hyötyjä kokemuksellisessa ja teoreettisessa mielessä. Kamarimusiikki tukee solistista kehitystä, ja yhdessä tekeminen vie vuorovaikutustaitoja eteenpäin ja opettaa myös ohjaajaa. Artikkelin taustaa Yhteismusisointi laulunopetuksessa käsittelee oppilaan ja opettajan näkökulmasta kamarimusiikkiteoksen kautta tapahtuvaa oppimista. Esimerkkinä käytetty teos on Dietrich Buxtehuden kantaatti Nun freut euch, ihr Frommen mit mir ja teos […]

7.6.2019

Solfaa soittaen – Uusi opetusmateriaali vastaamaan musiikin teorian ja säveltapailun opetuksen haasteisiin

7.6.2019
Opetusmenetelmät

Musiikin teorian ja säveltapailun opiskelu on hyvin keskeinen osa nykypäivän musiikin opiskelua ja se alkaa yleensä yhtä aikaa soitonopetuksen kanssa. Sen tarkoituksena on opettaa musiikin hahmottamisen, lukemisen ja kirjoittamisen taitoja sekä musiikinhistorian tuntemusta, ja sen tulisi tukea oppilaan soittoharrastusta (Ilomäki & Holkkola 2013, 204). Hyvin usein teorian ja säveltapailun opiskelu jää kuitenkin vain irralliseksi osaksi […]

7.6.2019

Pianotunneista apua keskittymiseen ja lihastautiin

7.6.2019
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Syksyn 2018 ajan sain kunnian opettaa Kuopion Mäntykankaan koululla kahdelle nuorelle pianonsoittoa. Toinen heistä sairastaa lihastautia ja toisella on keskittymisen haasteita. Tavoitteenani oli auttaa heitä haasteissaan pianonsoiton kautta. Koimme oppilaiden kanssa niin suuria edistysaskelia, että mieltäni lämmittää ajatella: ”Tämä kaikki oli mahdollista siksi, että maailmassa on jotain niin hienoa, kuin musiikki!” Keskittymisen haasteet ja miten […]

7.6.2019

Pianistinen ongelmanratkaisu

7.6.2019
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Pianonsoiton itsenäisessä harjoittelutilanteessa voi joutua tilanteeseen, jolloin harjoittelu ei suju ja kappale ei edisty. Voisiko näissä tilanteissa soittaja hyödyntää ongelmanratkaisukykyjään ja etsiä uusia keinoja edesauttamaan omaa oppimistaan? Miten opettaja voi jo soittotunnilla ohjata oppilasta luovaan ongelmanratkaisuun? Taustaa Olen kokenut pianonsoitonharjoittelun välillä raskaaksi ja jotkut ongelmat miltei mahdottomiksi. Olen myös itse rajannut perusteettomasti omaa kykyäni puuttua […]