Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
27.8.2019

Laulu siltana muistoihin – Musiikkipedagogina vanhusten palveluyksikössä

27.8.2019
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Moni on varmasti kuullut tapauksista, joissa muistisairas, jopa puhumaton vanhus, reagoi musiikkiin. Joissakin tilanteissa vanhus saattaa puhjeta laulamaan kaikki säkeistöt vanhasta kansanlaulusta, vaikkei puheen kautta kommunikoiminen muuten toimisi. Olen päässyt todistamaan näitä tapauksia työharjoitteluideni kautta, ja minua kiinnostaa, miksi musiikki pystyy sellaiseen, mihin lääketiede ei. Suoritin kesällä 2016 ensimmäistä työharjoitteluani Karelia-ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogin koulutusohjelmassa. Toimin tuolloin […]

27.8.2019

En minä, laulakaa te muut

27.8.2019
Oppiminen ja erilaiset oppijat

”Minä en osaa laulaa.” ”Mulla on kauhea ääni.” ”En minä, laulakaa te muut.” Nämä ovat tuttuja suomalaisen ihmisen lausahduksia liittyen laulamiseen. Miksi monet ovat luopuneet kansalaisoikeudestaan? Mikä tekee laulamisesta taidon, josta ajatellaan, että sen voivat oppia ja hallita vain harvat ja valitut? Miksi laulaminen hävettää? Mitä on häpeä? Häpeään liittyviä kysymyksiä olen pohtinut omien sekä […]

11.6.2019

Luovuus musiikin opetuksessa

11.6.2019
Opetusmenetelmät

Tuntuvatko soittotunnit noudattavan aina samaa kaavaa? Mitäpä jos kokeilisitte luoda jotain uutta jo opitun asian avulla? Itse tehty kappale C-duurin sävelillä tai uudenlainen tulkinta vanhasta klassikosta voivat innostaa oppilasta uudelle tasolle. Luovuus Luovuus käsitteenä on perinteisesti liitetty lähinnä taiteisiin ja koulussa taideaineisiin. Luovuutta on kuitenkin monenlaista ja yhä enemmän sekä laaja-alaisemmin sitä myös hyödynnetään monilla […]

10.6.2019

Humpparumpalin haasteet

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Olen nyt kaksi vuotta opetellut rumpalina ammattitaitoni rakennepalasia. Ennen ammattimaailmaan astumista olin tottunut tekemään suuren treenimäärän yhtä lyhyttä, mutta merkityksellistä keikkaa varten. Lavalle astumisessa oli mukana hirvitystä ja keikan jälkeisen onnistumisen helpotusta. Nyt oli aika tehdä tasainen määrä tarvittavaa valmistautumista 5 setin humppakeikkaa varten, missä paikan päällä kyseeseen tulee jo nuotinluku, temmon tarkkuus ja suuri […]

10.6.2019

Teknologian hyödyntäminen soiton opetuksessa

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Teknologiset välineet ovat nykyisin helposti käyttäjän saatavilla (Mathlin, 2017, 18). Nykyään lähestulkoon jokaiselta löytyy taskusta älypuhelin. Siksi sitä ja muita älylaitteita (Tablettia tai kannettavaa tietokonetta) on helppoa hyödyntää soiton opetuksessa. Puhelimeen ja tabletille  on helppoa ja halpaa ladata erilaisia opetusta ja oppimista helpottavia applikaatioita. Musiikkiteknologia voi auttaa musiikin oppimisessa palvelemalla musiikin soittajaa, tekijää tai kokijaa. […]

10.6.2019

Videon käyttö soiton lähiopetuksessa

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Tässä artikkelissa on tarkoitus kertoa lyhyesti ideoita ja ajatuksia siitä, miten videoita voitaisiin hyödyntää soiton lähiopetuksessa opetuksen tukena. Videoviestintä voi olla yksisuuntaista tai vuorovaikutteista. Yksisuuntaisella videoviestinnällä tarkoitetaan videojakelua, jossa video tallennetaan palveluun tai paikkaan, missä muut voivat katsoa sen ilman aika ja paikka sidonnaisuutta. Vuorovaikutteisella videoviestinnällä tarkoitetaan viestintää, jossa samanaikaisesti kaksi tai useampi henkilö on […]

10.6.2019

Kuuluuko sukupuoli soittotunnilla?

10.6.2019
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Heräsin pohtimaan sukupuolisensitiivisyyden merkitystä, kun etsin pienelle oppilaalleni soitettavaa materiaalia kanteletunnille. Vastaan tuli helpoilla perussoinnuilla säestettävä Viisi pientä ankkaa. Toimiva, tuttu ja turvallinen lastenlaulu! Mutta minkälaisia sukupuolirooleja laulu pitääkään sisällään? Pitäisikö musiikkipedagogin toimia työssään sukupuolitietoisemmin? Kuuluuko sukupuoli soittotunnilla? Mikä sukupuoli? Usein sukupuolen ajatellaan olevan kaksijakoinen ja ihmiset käsitetään joko naisena tai miehenä. Tämä käsitys on […]

10.6.2019

Soittamisen harjoittelun suunnitteleminen ja sen ohjaaminen

10.6.2019
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Olen pohtinut pitkään kysymystä, mikä on paras tapa muodostaa instrumentin harjoittelurutiini omalla kohdallani. Tähän kysymykseen en ole kuitenkaan löytänyt täysin kattavaa vastausta ja siksi pyörin edelleen tämän kysymyksen ympärillä. Tästä kysymyksestä sain idean myös tämän artikkelin kirjoittamiseen. Artikkelissa on tarkoitus tarkastella esimerkinomaisesti omaa harjoittelun kehityshistoriaani sekä harjoittelun suunnittelun ohjaamisen mahdollisuuksia. Harjoittelun rakennuspalikoita Harjoitteleminen on suuri […]

10.6.2019

Moderni plektrakäden tekniikka ja sen opettaminen

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Plektran käsite on ollut olemassa vähintään jo satoja vuosia ennen kuin 1920-luvulla plektraa alettiin käyttämään kitaran soittamisessa tavalla, joka nykyään mielletään kitaran ja sähkökitaran soitolle ominaiseksi (Hoover 1995). Tämä artikkeli on suunnattu lähinnä kitaristeille ja sen soittoa opettaville, vaikka aihe koskee myös esimerkiksi mandoliinin, sähköbasson tai banjon soittamista plektralla. Periaatteet ovat samat: miten pidät plektraa […]

10.6.2019

Perkussiivinen fingerstyle akustisella kitaralla ja bassolla

10.6.2019
Opetusmenetelmät

Kiinnostuksemme perkussiiviseen fingerstyle-tekniikkaan on alkanut harjoitellessamme musiikin sovittamista kitaralle ja bassolle. Perinteisen soittotyylin sijasta vaihtoehtoiset tekniikat inspiroivat tekemään musiikkia täysin uudella tavalla, ja uusia ideoita ja ajatuksia syntyy eri tavalla kuin normaalisti. Vaihtoehtoinen tyyli soittaa voi olla vaikkapa melodian soittaminen oikealla kädellä otelaudalta, perinteisen sormella tai plektralla pikkauksen sijaan. Vastaavien tekniikoiden yhteen liittämisessä on käytännössä […]