10.6.2015
Lauluimprovisaation alkeiden opettaminen
10.6.2015 Improvisaatio on tärkeä osa musiikkia ja musiikillista ilmaisua. Monet kuitenkin arkailevat lähteä kokeilemaan taitojaan tässä joskus pelottavaltakin tuntuvassa taiteenlajissa varsinkin, kun instrumenttina on jotakin niin henkilökohtaista kuin oma ääni. Kokoan artikkelissani asioita, joita opettajan tulisi ottaa huomioon aloittelevaa improvisoijaa opettaessaan, sekä harjoituksia, joista on hyvä lähteä liikkeelle. Kaikki alkaa leikistä Improvisointi on leikkiä. Laulajat, jotka […]
10.6.2015
Kymmenen motivointikeinoa instrumenttiopettajalle
10.6.2015 Ensin se näkyi oppilaan harjoittelemattomuutena, sitten poissaoloina. Kehitystä ei tapahtunut pitkään aikaan. Mistä oli kyse? Voinko opettajana tehdä asialle jotain? Jokainen opettaja joutuu varmasti jossain vaiheessa uraansa kohtaamaan tilanteen, jossa huomaa oppilaan motivaation laskeneen huomattavasti. Silloin voi vain miettiä, onko mitään tehtävissä. Voinko opettajana kaivaa oppilaan motivaation takaisin? Itsellämme tämä on juuri nyt ajankohtainen aihe, […]
10.6.2015
ADHD-lapsen ohjaaminen soittotunnilla – ohjeita opettajalle
10.6.2015 Eikö soitto-oppilaasi pysy tunnilla paikallaan? Onko hänen vaikea pysyä tarkkaavaisena? Tavoitteenamme on antaa soitonopettajille ohjeita ADHD-lasten yksilöopettamiseen. Kiinnostuksemme aihetta kohtaan heräsi omista opetuskokemuksista ja huomasimme, ettei aihetta ole juurikaan tutkittu soitonopetuksen kannalta. Haluaisimme oppia ottamaan huomioon ADHD-lapsen erityistarpeet soittotunnilla ja rakentamaan soittotunti niiden pohjalta. Tätä varten havainnoimme kahta oppilasta, joilla on ADHD:n piirteitä ja haastattelimme […]
10.6.2015
Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteellisuuden säilyminen
10.6.2015 Kiinnostaako opettajaa? Säilyykö tavoitteellisuus vuosienkin jälkeen? Onko tavoitteellisuus tärkeää opettajille? Tavoitteellisuus varhaisiän musiikinopetuksessa Varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutuksessa tavoitteellisuus on yksi tärkeimmistä elementeistä. Tavoitteiden oppiminen ja soveltaminen kuuluu alan koulutukseen. Olemme itse alan opiskelijoina opetelleet tunti- ja kausisuunnitelmien tekoa alusta lähtien. Olemme huomanneet tavoitteellisuuden olevan tärkeää ja merkityksellistä. Halusimme lähteä tutkimaan varhaisiän musiikinopettajien tavoitteellisuutta, sillä alalla on […]
10.6.2015
Apua, jännittää!Huilistin esiintymisjännitys ja keinot sen voittamiseen
10.6.2015 Koen itse kuuluvani ihmisiin, joilla jännittäminen voi pilata koko esiintymiskokemuksen. Huilistina tiedän, miltä tuntuu kun ääni värisee, kädet hikoavat eivätkä sormetkaan toimi tarpeeksi nopeasti. Kuinka sitten voisin saada jännitykseni pysymään sillä tasolla, että se ei murentaisi esiintymistä, vaan olisi tilanteessa hyödyksi? Mitä keinoja huilisti voi käyttää päästäkseen eroon liiallisesta jännittämisestä? Kuten Päivi Arjas ( 2014, […]
10.6.2015
Vuorovaikutus kuoroharjoituksissa
10.6.2015 Lähdin pohtimaan aihetta oman kokemukseni pohjalta. Harjoitutan kuoroa viikottain ja viime aikoina mieleeni on herännyt ajatuksia kuorolaisten ja kuoronjohtajan välisestä vuorovaikutuksesta. Kohtelenko kuoronjohtajana kaikkia kuorolaisia tasavertaisesti? Onko kuorossa hyvä ja positiivinen ilmapiiri, johon on mukava tulla työpäivän jälkeenkin? Vuorovaikutus ”Kuorotoiminta on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa kuoronjohtajan ammattitaidolla niin johtajana kuin äänenkäytön opettajana, sosiaalisilla vuorovaikutustaidoilla, persoonallisuudella ja […]
10.6.2015
”SIINÄ OPPII TOSI HYVIN” – TEORIAOPETUKSESTA PIANOTUNNEILLA
10.6.2015 Soittotunneilla annettu teoriaopetus parantaa oppimistuloksia sekä lisää oppilaan opiskelumotivaatiota. Pianon käyttö opetuksessa konkretisoi teoria-asiat, ja näin teoria ei jää irralliseksi oppiaineeksi vaan yhdistyy käytäntöön. Yksityisopetuksen ansiosta opetus voidaan myös räätälöidä jokaiselle oppilaalle sopivaan muotoon. Olen opettanut pianonsoittoa jo useita vuosia, ja minulla on paljon kokemusta myös musiikin teorian ja säveltapailun opettamisesta pianotuntien yhteydessä. Suurimman osan […]
10.6.2015
Laulunopettajan ja oppilaan välinen ystävyys – etu vai haaste?
10.6.2015 Opettajan ja oppilaan suhde on laulun yksilöopetuksessa aina jossain määrin läheinen, mutta jos mukaan lisätään vielä ystävyys, miten se vaikuttaa opettamiseen – vai vaikuttaako? Entä vaikuttaako tilanteeseen se, kumpi on ollut olemassa aiemmin, opetussuhde vai ystävyys? Voiko siitä seurata jotain negatiivista, jos opettaja ja oppilas ovat myös ystäviä? Ystävyydellä tarkoitan tässä tapauksessa lähinnä kaveruutta tai […]
10.6.2015
Sähköinen arviointimatriisi popjazzlaulunopetuksessa
10.6.2015 Astuessaan työelämään, nuori laulun opettaja voi törmätä uusiin käytänteisiin, joita hän ei ole aiemmin tiennyt olevan edes olemassa. Omasta musiikkiopistoajasta on aikaa ja tekniikka sekä työtavat ovat menneet eteenpäin. Tällainen asia voi olla esimerkiksi rytmimusiikin osastolla joissain musiikkiopistoissa käytössä oleva sähköinen päiväkirja- eli arviointimatriisi. Alun mahdollisen shokkivaiheen jälkeen voi viedä jonkin aikaa ennen kuin on […]
10.6.2015