Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
10.6.2015

Lauluimprovisaation alkeiden opettaminen

10.6.2015
Opetusmenetelmät

Improvisaatio on tärkeä osa musiikkia ja musiikillista ilmaisua. Monet kuitenkin arkailevat lähteä kokeilemaan taitojaan tässä joskus pelottavaltakin tuntuvassa taiteenlajissa varsinkin, kun instrumenttina on jotakin niin henkilökohtaista kuin oma ääni. Kokoan artikkelissani asioita, joita opettajan tulisi ottaa huomioon aloittelevaa improvisoijaa opettaessaan, sekä harjoituksia, joista on hyvä lähteä liikkeelle. Kaikki alkaa leikistä Improvisointi on leikkiä. Laulajat, jotka […]

10.6.2015

Kymmenen motivointikeinoa instrumenttiopettajalle

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Ensin se näkyi oppilaan harjoittelemattomuutena, sitten poissaoloina. Kehitystä ei tapahtunut pitkään aikaan. Mistä oli kyse? Voinko opettajana tehdä asialle jotain? Jokainen opettaja joutuu varmasti jossain vaiheessa uraansa kohtaamaan tilanteen, jossa huomaa oppilaan motivaation laskeneen huomattavasti. Silloin voi vain miettiä, onko mitään tehtävissä. Voinko opettajana kaivaa oppilaan motivaation takaisin? Itsellämme tämä on juuri nyt ajankohtainen aihe, […]

10.6.2015

ADHD-lapsen ohjaaminen soittotunnilla – ohjeita opettajalle

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Eikö soitto-oppilaasi pysy tunnilla paikallaan? Onko hänen vaikea pysyä tarkkaavaisena? Tavoitteenamme on antaa soitonopettajille ohjeita ADHD-lasten yksilöopettamiseen. Kiinnostuksemme aihetta kohtaan heräsi omista opetuskokemuksista ja huomasimme, ettei aihetta ole juurikaan tutkittu soitonopetuksen kannalta. Haluaisimme oppia ottamaan huomioon ADHD-lapsen erityistarpeet soittotunnilla ja rakentamaan soittotunti niiden pohjalta. Tätä varten havainnoimme kahta oppilasta, joilla on ADHD:n piirteitä ja haastattelimme […]

10.6.2015

Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteellisuuden säilyminen

10.6.2015
Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Kiinnostaako opettajaa? Säilyykö tavoitteellisuus vuosienkin jälkeen? Onko tavoitteellisuus tärkeää opettajille? Tavoitteellisuus varhaisiän musiikinopetuksessa Varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutuksessa tavoitteellisuus on yksi tärkeimmistä elementeistä. Tavoitteiden oppiminen ja soveltaminen kuuluu alan koulutukseen.  Olemme itse alan opiskelijoina opetelleet tunti- ja kausisuunnitelmien tekoa alusta lähtien. Olemme huomanneet tavoitteellisuuden olevan tärkeää ja merkityksellistä. Halusimme lähteä tutkimaan varhaisiän musiikinopettajien tavoitteellisuutta, sillä alalla on […]

10.6.2015

Apua, jännittää!Huilistin esiintymisjännitys ja keinot sen voittamiseen

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Koen itse kuuluvani ihmisiin, joilla jännittäminen voi pilata koko esiintymiskokemuksen. Huilistina tiedän, miltä tuntuu kun ääni värisee, kädet hikoavat eivätkä sormetkaan toimi tarpeeksi nopeasti. Kuinka sitten voisin saada jännitykseni pysymään sillä tasolla, että se ei murentaisi esiintymistä, vaan olisi tilanteessa hyödyksi? Mitä keinoja huilisti voi käyttää päästäkseen eroon liiallisesta jännittämisestä? Kuten Päivi Arjas ( 2014, […]

10.6.2015

Vuorovaikutus kuoroharjoituksissa

10.6.2015
Arviointi ja palaute Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Lähdin pohtimaan aihetta oman kokemukseni pohjalta. Harjoitutan kuoroa viikottain ja viime aikoina mieleeni on herännyt ajatuksia kuorolaisten ja kuoronjohtajan välisestä vuorovaikutuksesta. Kohtelenko kuoronjohtajana kaikkia kuorolaisia tasavertaisesti? Onko kuorossa hyvä ja positiivinen ilmapiiri, johon on mukava tulla työpäivän jälkeenkin? Vuorovaikutus ”Kuorotoiminta on jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa kuoronjohtajan ammattitaidolla niin johtajana kuin äänenkäytön opettajana, sosiaalisilla vuorovaikutustaidoilla, persoonallisuudella ja […]

10.6.2015

”SIINÄ OPPII TOSI HYVIN” – TEORIAOPETUKSESTA PIANOTUNNEILLA

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Soittotunneilla annettu teoriaopetus parantaa oppimistuloksia sekä lisää oppilaan opiskelumotivaatiota. Pianon käyttö opetuksessa konkretisoi teoria-asiat, ja näin teoria ei jää irralliseksi oppiaineeksi vaan yhdistyy käytäntöön. Yksityisopetuksen ansiosta opetus voidaan myös räätälöidä jokaiselle oppilaalle sopivaan muotoon. Olen opettanut pianonsoittoa jo useita vuosia, ja minulla on paljon kokemusta myös musiikin teorian ja säveltapailun opettamisesta pianotuntien yhteydessä. Suurimman osan […]

10.6.2015

Laulunopettajan ja oppilaan välinen ystävyys – etu vai haaste?

10.6.2015
Opettaminen ammattina

Opettajan ja oppilaan suhde on laulun yksilöopetuksessa aina jossain määrin läheinen, mutta jos mukaan lisätään vielä ystävyys, miten se vaikuttaa opettamiseen – vai vaikuttaako? Entä vaikuttaa­ko tilanteeseen se, kumpi on ollut olemassa aiemmin, opetussuhde vai ystävyys? Voiko siitä seurata jotain negatiivista, jos opettaja ja oppilas ovat myös ystäviä?  Ystävyydellä tarkoitan tässä tapauksessa lähinnä kaveruutta tai […]

10.6.2015

Sähköinen arviointimatriisi popjazzlaulunopetuksessa

10.6.2015
Arviointi ja palaute Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Astuessaan työelämään, nuori laulun opettaja voi törmätä uusiin käytänteisiin, joita hän ei ole aiemmin tiennyt olevan edes olemassa.  Omasta musiikkiopistoajasta on aikaa ja tekniikka sekä työtavat ovat menneet eteenpäin. Tällainen asia voi olla esimerkiksi rytmimusiikin osastolla joissain musiikkiopistoissa käytössä oleva sähköinen päiväkirja- eli arviointimatriisi. Alun mahdollisen shokkivaiheen jälkeen voi viedä jonkin aikaa ennen kuin on […]

10.6.2015

Bändissä soittamisen vaikutus teini-ikäisen itsetuntoon

10.6.2015
Arviointi ja palaute Oppiminen ja erilaiset oppijat

Tunnen myös itseni paljon varmemmaksi bändi soiton myötä. Kun tietää että itse osaa jotai niin hyvin, että muutki bändissä luottaa sun taitoihin, tuntee olevansa paljon tärkeämpi. ja se auttaa selviämää arkisista tilanteista. -rumpalipoika 18 v. Tässä artikkelissa tutkin bändissä soittamisen vaikutusta teini-ikäisten itsetuntoon. Tein aiheesta kyselyn tällä hetkellä bändissä soittaville teini-ikäisille sekä jo aikuisille, jotka […]