17.5.2016
Musiikkialan opettajan treenimotivaatio
17.5.2016 Nyky-yhteiskunta asettaa hirveät paineet musiikin opettajalle – työ on suorittamista ja siihen saattaa kuulua paljon musiikin liittymättömiä tehtäviä. Onko sinun mielessäsi käynyt ajatus: ”Voi kun pitäisi harjoitella, mutta kun ei jaksa”. Kärsitkö tai oletko joskus kärsinyt motivaation puutteesta? Kuinka musiikin opettaja selviytyy työn osoittamista haasteista? Motivaatio ja henkinen valmius syntyvät omasta itsestä. Elämässä on oltava […]
17.5.2016
Laulajan anatomia ja sen opetus
17.5.2016 Taideaineiden opetusta on usein kansanomaisesti ajateltu abstraktina ja välillä jopa epämääräisenä tunteiluna. Monet laulajat ovat tottuneita kuulemaan käsitteitä kuten ”juo laulua” ja ”hengitä alaselkään”. Miten laulua sitten käytännössä juodaan tai siirtyvätkö laulajan keuhkorakkulat pikkuhiljaa alaselkään kovan harjoittelun myötä? Mitkä ovat laulamisen fysiologiset perusteet ja näkyykö tämä käytännön opetustyössä? Ihmiskeho instrumenttina luo omat haasteensa, mutta myös […]
17.5.2016
Muskarissa lapsille aikaa – syntyy luovuuden taikaa
17.5.2016 Hidasta, hidasta, yksinkertaista muskaritunteja! Tätä olen hokenut itselleni jo toista vuotta. Luonteeltani olen hätäinen ja nopea, ja olen tehnyt työtä sen kanssa, että saan tehtyä muskaritunnit jäsennellymmin, ja nivottua yhden asian ympärille. Lapsille kun antaa aikaa, he myös nauttivat enemmän. Näin uskon. Luovuus tarvitsee aikaa ja seuraavaksi pohdinkin, mitä muuta luovuuden kukkimisen hyväksi voisin tehdä. […]
17.5.2016
Musiikkipedagogin kannettava luokkahuone
17.5.2016 Mitä teen, jos oppilaalla jää nuotit kotiin tai oppilas tulee tunnille katkenneen viulunkielen kanssa? Eri puolilla Suomea sijainneet luokkahuoneet ovat olleet hyvin eri tavoin varustettuja ja eikä ikinä voi tietää, millainen oppilas astuu seuraavana sisään. Tämän päivän maailmassa instrumenttiopettajan tulee varautua siihen, että töitä saattaa olla joka päivänä eri paikkakunnalla ja jokaista luokkaa ei voi […]
17.5.2016
Yhteissoittoa pienellä porukalla
17.5.2016 Mielessäni risteilee ajatuksia oman, pienen orkesterin perustamisesta paikkakuntani musiikkiopiston opiskelijoille. Olisiko sen mahdollista? Onnistuisiko yhteistyö eri-ikäisten ja eritasoisten, vasta-alkajien ja jo pidemmälle ehtineiden kanssa? Olisinko riittävän uskottava ohjaaja? Löytäisinkö sopivaa ja motivoivaa ohjelmistoa soitettavaksi? Osaisinko sovittaa musiikkia sopivaksi omaa ryhmääni varten? Sivutoimipisteen haasteet Musiikkioppilaitosten opetus keskittyy pääasiassa kaupunkien ja isojen musiikkioppilaitosten sekä kasvukeskusten läheisyyteen. Suuremmilla […]
17.5.2016
Synnytyslaulu osana kivunlievitystä ja varhaisen vuorovaikutuksen välineenä
17.5.2016 Synnytyslaulu, eli rentouttava äänenkäyttö on yksinkertainen menetelmä, jonka avulla raskaana oleva nainen voi saada helpotusta odotusaikaan ja synnytyskipuihin. Menetelmä on helppo ja kaikkien mahdollista oppia. Pohdin artikkelissani voisiko menetelmä olla tulevaisuudessa osana neuvolan synnytysvalmennusta. Oma kokemus Olen itse synnyttänyt kaksi lasta. Ensimmäistä synnytystä en enemmälti suunnitellut. Ajattelin vain, että heittäydyn tilanteeseen ja annan ammattilaisten hoitaa […]
16.5.2016
Musiikkioppi väreinä – värioppi musiikkina?
16.5.2016 Aikoinaan peruskoulussa jokainen meistä on opetellut kuvaamataidontunnilla värien perusopin tietoutta ja saanut kokeilla mitä värejä syntyy kun niitä sekoittaa toisiinsa. Entä jos parhaiten tuntemamme väriopin voisi rinnastaa musiikinteoriaan? Värejä on pyritty usein rinnastamaan musiikkiin monin eri tavoin; esimerkiksi ääniin ja sointuihin, joista on esimerkkejä internet pullollaan. Eri ääniin ja niiden taajuuksiin on pyritty yhdistämään esimerkiksi […]
16.5.2016
Tuella lisää sointia ja kantavuutta lauluääneen
16.5.2016 ”Ota vähän lisää sitä tukea!”, ohjeistaa laulunopettaja, kun juuri laulamasi korkeat äänet ovat jääneet kireän kuuloiseksi ja alavireisiksi. Yrität tuota hankalaa kohtaa uudestaan, ”otat vähän lisää sitä tukea” ja äskeiset tukalan oloiset korkeat äänet soivat kauniisti, kirkkaasti ja vieläpä täydellisessä vireessä. Näin helppoa se on. Tai ainakin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Mutta mitä juuri teit, että sait […]
16.5.2016
Bachia improten – ajatuksia ja käytänteitä improvisaatiosta klassisessa musiikissa
16.5.2016 Improvisaatio yhdistetään usein jazz-musiikkiin, jossa omaleimaisen ilmaisun tavoittelu kuuluu olennaisesti musiikin esittämisen perinteisiin. Vaikka improvisoinnin käsite klassisessa musiikissa oli ilmeinen jo vuosisatoja sitten, tänä päivänä tilanne on aivan toinen. Improvisaatio on lähinnä myytti, joka tuntuu olevan vain harvojen opittavissa, eikä klassisen musiikin koulutus tarjoa juurikaan tukea taidon oppimiseen. Herääkin kysymys, miten klassisen musiikin maailmassa operoiva […]
16.5.2016