Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
17.5.2016

Musiikkialan opettajan treenimotivaatio

17.5.2016
Opettaminen ammattina

Nyky-yhteiskunta asettaa hirveät paineet musiikin opettajalle – työ on suorittamista ja siihen saattaa kuulua paljon musiikin liittymättömiä tehtäviä. Onko sinun mielessäsi käynyt ajatus: ”Voi kun pitäisi harjoitella, mutta kun ei jaksa”. Kärsitkö tai oletko joskus kärsinyt motivaation puutteesta? Kuinka musiikin opettaja selviytyy työn osoittamista haasteista? Motivaatio ja henkinen valmius syntyvät omasta itsestä. Elämässä on oltava […]

17.5.2016

Laulajan anatomia ja sen opetus

17.5.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Taideaineiden opetusta on usein kansanomaisesti ajateltu abstraktina ja välillä jopa epämääräisenä tunteiluna. Monet laulajat ovat tottuneita kuulemaan käsitteitä kuten ”juo laulua” ja ”hengitä alaselkään”. Miten laulua sitten käytännössä juodaan tai siirtyvätkö laulajan keuhkorakkulat pikkuhiljaa alaselkään kovan harjoittelun myötä? Mitkä ovat laulamisen fysiologiset perusteet ja näkyykö tämä käytännön opetustyössä? Ihmiskeho instrumenttina luo omat haasteensa, mutta myös […]

17.5.2016

Muskarissa lapsille aikaa – syntyy luovuuden taikaa

17.5.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Hidasta, hidasta, yksinkertaista muskaritunteja! Tätä olen hokenut itselleni jo toista vuotta. Luonteeltani olen hätäinen ja nopea, ja olen tehnyt työtä sen kanssa, että saan tehtyä muskaritunnit jäsennellymmin, ja nivottua yhden asian ympärille. Lapsille kun antaa aikaa, he myös nauttivat enemmän. Näin uskon. Luovuus tarvitsee aikaa ja seuraavaksi pohdinkin, mitä muuta luovuuden kukkimisen hyväksi voisin tehdä. […]

17.5.2016

Musiikkipedagogin kannettava luokkahuone

17.5.2016
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Mitä teen, jos oppilaalla jää nuotit kotiin tai oppilas tulee tunnille katkenneen viulunkielen kanssa? Eri puolilla Suomea sijainneet luokkahuoneet ovat olleet hyvin eri tavoin varustettuja ja eikä ikinä voi tietää, millainen oppilas astuu seuraavana sisään. Tämän päivän maailmassa instrumenttiopettajan tulee varautua siihen, että töitä saattaa olla joka päivänä eri paikkakunnalla ja jokaista luokkaa ei voi […]

17.5.2016

Yhteissoittoa pienellä porukalla

17.5.2016
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Mielessäni risteilee ajatuksia oman, pienen orkesterin perustamisesta paikkakuntani musiikkiopiston opiskelijoille. Olisiko sen mahdollista? Onnistuisiko yhteistyö eri-ikäisten ja eritasoisten, vasta-alkajien ja jo pidemmälle ehtineiden kanssa? Olisinko riittävän uskottava ohjaaja? Löytäisinkö sopivaa ja motivoivaa ohjelmistoa soitettavaksi? Osaisinko sovittaa musiikkia sopivaksi omaa ryhmääni varten? Sivutoimipisteen haasteet Musiikkioppilaitosten opetus keskittyy pääasiassa kaupunkien ja isojen musiikkioppilaitosten sekä kasvukeskusten läheisyyteen. Suuremmilla […]

17.5.2016

Synnytyslaulu osana kivunlievitystä ja varhaisen vuorovaikutuksen välineenä

17.5.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Synnytyslaulu, eli rentouttava äänenkäyttö on yksinkertainen menetelmä, jonka avulla raskaana oleva nainen voi saada helpotusta odotusaikaan ja synnytyskipuihin. Menetelmä on helppo ja kaikkien mahdollista oppia. Pohdin artikkelissani voisiko menetelmä olla tulevaisuudessa osana neuvolan synnytysvalmennusta.  Oma kokemus Olen itse synnyttänyt kaksi lasta. Ensimmäistä synnytystä en enemmälti suunnitellut. Ajattelin vain, että heittäydyn tilanteeseen ja annan ammattilaisten hoitaa […]

16.5.2016

Musiikkioppi väreinä – värioppi musiikkina?

16.5.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Aikoinaan peruskoulussa jokainen meistä on opetellut kuvaamataidontunnilla värien perusopin tietoutta ja saanut kokeilla mitä värejä syntyy kun niitä sekoittaa toisiinsa. Entä jos parhaiten tuntemamme väriopin voisi rinnastaa musiikinteoriaan? Värejä on pyritty usein rinnastamaan musiikkiin monin eri tavoin; esimerkiksi ääniin ja sointuihin, joista on esimerkkejä internet pullollaan. Eri ääniin ja niiden taajuuksiin on pyritty yhdistämään esimerkiksi […]

16.5.2016

Tuella lisää sointia ja kantavuutta lauluääneen

16.5.2016
Opetusmenetelmät

”Ota vähän lisää sitä tukea!”, ohjeistaa laulunopettaja, kun juuri laulamasi korkeat äänet ovat jääneet kireän kuuloiseksi ja alavireisiksi. Yrität tuota hankalaa kohtaa uudestaan,  ”otat vähän lisää sitä tukea” ja äskeiset tukalan oloiset korkeat äänet soivat kauniisti, kirkkaasti ja vieläpä täydellisessä vireessä. Näin helppoa se on. Tai ainakin kaikessa yksinkertaisuudessaan. Mutta mitä juuri teit, että sait […]

16.5.2016

Bachia improten – ajatuksia ja käytänteitä improvisaatiosta klassisessa musiikissa

16.5.2016
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Improvisaatio yhdistetään usein jazz-musiikkiin, jossa omaleimaisen ilmaisun tavoittelu kuuluu olennaisesti musiikin esittämisen perinteisiin. Vaikka improvisoinnin käsite klassisessa musiikissa oli ilmeinen jo vuosisatoja sitten, tänä päivänä tilanne on aivan toinen. Improvisaatio on lähinnä myytti, joka tuntuu olevan vain harvojen opittavissa, eikä klassisen musiikin koulutus tarjoa juurikaan tukea taidon oppimiseen. Herääkin kysymys, miten klassisen musiikin maailmassa operoiva […]

16.5.2016

Oppilaan makumieltymysten hyödyntäminen soitonopetuksessa

16.5.2016
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Sanotaan, että makuasioista ei voi kiistellä. Eroavat makumieltymykset ovat tästä huolimatta syypää moniin arjen pieniin konflikteihin. Makuasioista kiistelemisessä on kuitenkin yksi erinomainen puoli – kaikki ovat yhtä oikeassa! Musiikkimaun muodostumisen ensiaskeleet: 0 – 13 -vuotiaat oppilaat Ensimmäinen askel makuasioista ”kiistelemiseen” on muodostaa ja tiedostaa omat mieltymyksensä. Musiikin vaikutuksia tutkivan psykologian professorin, Daniel J. Levitinin mukaan […]