19.5.2016
Miten opettaa lapsi laulamaan terveesti?
19.5.2016 Miten kohtaat laulunopettajana laulutunnille tulevan pienen tytön tai pojan, jonka hartain toive olisi laulaa kuten Diandra tai Robin? Tai jopa kuulostaa täsmälleen samalta kuin oma idolinsa? Viihdemaailman erilaiset laulukilpailut innostavat lapsia laulamaan, ja lasten laulunopetukselle on tällä hetkellä valtavasti kysyntää. Laulunopettajana kysyntään täytyisi osata vastata ammattitaidolla, joka huomioi lapsen hauraan, vielä kehittyvän instrumentin lainalaisuudet. Tästä […]
18.5.2016
Onko laulun yksilöopetus alle 16–vuotiailta kielletty?
18.5.2016 Yhä useammat lapset ja nuoret ovat kiinnostuneita laulun yksilöopetuksesta (Puurtinen), mutta miksi laulupedagogi-opiskelijoita ei juurikaan valmenneta nuorten laulunohjaamiseen? Monille alle 16 – vuotiaille nuorille ei ole tarjolla laulun yksilöopetusta musiikkioppilaitoksissa, vaan heille tarjotaan vain kuorotoimintaa tai ryhmäopetusta. Suomen musiikkioppilaitosten liitto teki alle 16-vuotiaiden laulunopetuksesta kyselyn. Vastanneita oppilaitoksia oli 43 ja näistä vain 17 ilmoitti antavansa […]
18.5.2016
Muusikon luovat taidot pop-jazz-laulun perusopetuksessa
18.5.2016 Pop/jazz –laulun opetusta tarjotaan monilla paikkakunnilla. Opetussuunnitelmien mukaan opetuksen tavoitteet ovat eri puolilla Suomea yksimieliset; lauluinstrumentin kehittämisen lisäksi pyritään kehittämään oppilaan kokonaisvaltaista muusikkoutta. Kuitenkin erityisesti pienemmillä opetukseen voi olla käytettävissä niukemmin resursseja, eikä kaikkea opetusta, esimerkiksi pop/jazz –teoriaa tai yhtyetoimintaa pystytä tarjoamaan. Tällöin vastuu luovien muusikontaitojen opettamisesta jää laulunopettajalle. LAULAJAN LUOVUUS Laulajan luovuus on sidoksissa […]
18.5.2016
Soittaminen on kivaa – entä opettaminen?
18.5.2016 Vastavalmistuneen soitonopettajan ajatellaan olevan motivoitunut työhönsä: sekä opettamiseen että oman instrumentin harjoitteluun. Kun työvuosia alkaa olla takana kymmeniä, voi oman toiminnan käyttövoimaa joutua etsimään. Uransa alussa suurin osa meistä toimii kutsumustyössään, mutta kuinka säilyttää työn motivaatio, kun arki latistaa innostuksen, ikä alkaa painaa eikä työelämäkään ole ruusuilla tanssimista? Mikä karsii motivaatiota, mikä sitä ylläpitää tai […]
18.5.2016
Kun on tunteet
18.5.2016 Oppilaan kanssa on tunnin aluksi harjoiteltu hengitystekniikkaa ja äänen kannattelua. On aika aloittaa laulamaan kappaletta, joka on oppilaalle teknisesti haastava. Oppilas saa laulettua ensimmäisen säkeistön, mutta kertosäkeen alkaessa purskahtaa itkuun. Tämä on varmasti monelle laulupedagogille tuttu tilanne, mutta mitä opettajan pitäisi tehdä? Tuleeko opettajan reagoida tilanteeseen ollenkaan? Oma mielenkiintomme aiheeseen syntyi omista havainnoistamme liittyen kehon […]
17.5.2016
Äänenhuolto laulunopetuksessa
17.5.2016 Monet pitkäänkin laulutunneilla käyneet laulajat eivät välttämättä ole koskaan saaneet tarpeeksi tietoa siitä minkälaisia vaivoja äänielimistöön voi ilmestyä, miten huomata vaivat ajoissa ja tunnistaa ne, sekä miten ennaltaehkäistä vaivojen ilmestymistä. Äänenkäytössä on aina olemassa äänilähteen vaurioitumisen riski (Peltomaa & Vilkman 2002, 1587–1588). Tässä kohtaa esiin astuu laulunopettaja, joka ohjaa oppilasta tuntemaan ääntään sekä terveitä äänenkäyttötapoja, […]
17.5.2016
Motivaatio – toiminnan voima
17.5.2016 Mistä motivaation löytää ja miten sen valjastaisi käyttöön? Kuinka soitonopiskelija voi pitää yllä soittoinnostustaan? Moni musiikin opiskelija kohtaa motivaatio-ongelmia opiskeluidensa varrella. Itsekin asian kanssa kamppailleena halusin tutkia tarkemmin mistä motivaation ongelmat saattavat syntyä, kuinka motivaatiota voi rakentaa ja miten sitä pidetään yllä. Mikä motivaatio? Motivaatio on voima, joka ohjaa ja ylläpitää tekemisiämme (Pruuki 2008, 21). […]
17.5.2016
Lasipulloon vangittu luovuus – opettajan narsististen piirteiden vaikutus oppilaan luovaan ilmaisuun
17.5.2016 Kurkkua kuristaa. Rinnassa tuntuu ahdistus. Nuotit vain vilisevät silmissä. En pysty tähän. Tällaiset tunteet voivat olla musiikinopiskelijalle täyttä todellisuutta. On ihmisiä, jotka kokevat tämän kaltaista piinaa viikottain – odottaessaan soitto- tai laulutunnin alkua. Ahdistus, jonka syitä voi olla hyvin vaikea muotoilla sanoiksi saati itsekään tiedostaa, voi alkaa jo edellisenä päivänä ennen instrumenttituntia. Opettaja ei välttämättä […]
17.5.2016
Laulunopettaja luovaksi kasvamisen tukena
17.5.2016 Pop/jazz-laulun opetuksessakin dominoivat usein laulutekniset asiat sekä uuden ohjelmiston opetteleminen oppilaan luovuuden kehittämisen jäädessä toissijaiseksi asiaksi, johon käytetään aikaa, jos on aikaa. Artikkelissani pohdin mitä luovuus on, mitkä tekijät siihen yksilötasolla vaikuttavat ja mitä laulunopettaja voi tehdä, että edellytykset luovuuden kukkimiselle on kunnossa. Ammattilaisen luovassa tuotoksessa laatu on tärkeää, kun taas lapsen tai harrastelijan luovassa […]
17.5.2016