Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
9.6.2015

Oppilaana aikuinen

9.6.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

”Musiikki antaa elämyksiä ja voimaa. Se nostaa arjen rutiineista henkiseen maailmaan. Saan siitä sisältöä elämääni.” Näillä sanoilla 54-vuotias musiikinopiskelija kuvaili omaa musiikkisuhdettaan Kaisa Saaren pedagogisessa opinnäytetyössä (2007, 14). Se kiteyttää mielestäni hienosti musiikin ja soittamisen ydinajatuksen. Musiikkiharrastus mielletään yleensä lasten ja nuorten harratukseksi, koska sitä pidetään harrastuksena, joka tulee aloittaa mahdollisimman nuorena. Tosiasiahan on, että […]

9.6.2015

Akustiikan vaikutukset musiikin opiskelussa

9.6.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Miksi puheesta ei joskus tunnu saavan selvää? Miksi laulaminen tuntuu rankemmalta joissain tiloissa? Vastaus piilee todennäköisesti akustiikassa. Akustiikka on äänen käyttäytymistä tilassa. Se vaikuttaa puheen selkeyteen ja voi vääristää äänen taajuustasapainoa. Huono akustiikka saattaa usein olla huomaamaton. Saatetaan kokea huonon akustiikan aiheuttamia haittoja tietämättä ongelman syytä. Tämän artikkelin on tarkoitus auttaa tunnistamaan tyypillisimpiä akustiikasta aiheutuvia […]

9.6.2015

Kuorolaulu kokoaa yhteen

9.6.2015
Opettaminen ammattina

Kuorolauluharrastus on Suomessa merkittävä harrastamisen ja yhteen kokoontumisen muoto. Kuorolaulu on aina ollut erilaisia ihmisiä yhdistävä harrastus ja ihmiset ovatkin sitä runsaasti toteuttaneet. Yhä vieläkin hyvin toimivien kylien, kaupunkien ja seurakuntien musiikkielämä tunnetaan usein juuri kuoroistaan. Kuorolauluharrastuksen kulta-aikaa Suomessa elettiin 1900-luvun alussa, kun kansa etsi juuriaan ja identiteettiään nopean teollisen läpimurron jälkeen. ”…ei voi muuta […]

9.6.2015

Milloin kannattaa aloittaa rumpujen soiton opiskelu?

9.6.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Olen omien kokemuksieni kautta pohtinut sopivaa aloitusajankohtaa rumpujen soiton opiskelulle. Itse aloitin soittamisen 6-vuotiaana. Näin nuorena soittoharrastuksen aloittaminen vaatii kuitenkin koko perheen kiinnostusta ja tukea soittamiseen, myös opettajan rooli on hyvin tärkeä. Rytmiä on kaikkialla elämässä ja kaikki ihmiset rummuttavat joskus. Rummuttaa voi kattilan kansilla, käsillä pöydän kanteen ja melkein mihin ja missä vain. Mutta […]

9.6.2015

Kohtaaminen erilaisten oppijoiden kanssa

9.6.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Erilaisen oppijan kanssa työskentely on ainutlaatuista ja aitoa ja siitä saa palautteen heti. Olen kohdannut erilaisia oppijoita työni kautta, kun aloin syksyllä pitämään musiikkikerhoja erilaisille oppijoille avoimella konservatoriolla. Ryhmät koostuvat oppijoista, joilla on kehitysvamma, autismi, Down- tai asperger- oireyhtymä. Mennessäni pitämään ensimmäistä opetuskertaani minua jännitti todella paljon, kun en tiennyt mitä odottaa. Ensimmäisestä kerrasta jäi […]

9.6.2015

Huilistin ergonomia – soittamisen ei kuulu sattua

9.6.2015
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Monelle kokeneelle huilistille on itsestään selvää, millaisessa asennossa pitäisi soittaa. Soittoasennosta ja -tekniikasta tulee kokemuksen myötä monen automaation summa, jota ei tarvitse enää miettiä – ainakaan niin paljon. Musiikkipedagogina minun on kuitenkin palattava ajassa taaksepäin ja pohdittava jokainen soittotekninen asia perusteellisesti, koska oppilaalleni mikään asia huilunsoitossa ei ole itsestäänselvyys. Tehtäväni on taata oppilailleni turvallinen soittoharrastus, […]

9.6.2015

Musiikin ja eri äänimaailmojen käyttö tanssin opetuksessa

9.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Tässä artikkelissa käsittelen musiikin ja eri äänimaailmojen käyttöä tanssin opetuksessa. Pohdin myös, tarvitseeko tanssin opetuksessa äänimaailman olla aina perinteistä musiikkia. Kuinka hyödyllistä musiikin ja eri äänimaailmojen käyttö on tanssin opetuksessa? Tarvitaanko tanssin opetuksessa ollenkaan musiikkia? Lisäksi mietin, mikä on musiikkia. Käykö mikä tahansa äänimaailma tukemaan tanssin oppimista? Olen tanssinopettajaopiskelija ja olen tekemässä taiteellista opinnäytetyötäni, jonka […]

9.6.2015

Sopivaa soitettavaa

9.6.2015
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjasto ja kaupat pursuavat nuotteja, etydivihkoja, soitonoppaita ja kamarimusiikkia. Opettajan tulisi löytää tästä musiikkitulvasta sopivaa soitettavaa jokaiselle oppilaalleen. Kehittävää, monipuolista ja vieläpä mukavaakin. Mistä opettaja sitten löytää materiaalia soitonopettamiseen? Kouluissa oppilaille jaetaan oppikirjat, samanlaiset koko luokalle. Soitonopettajakin voisi opettaa kaikkia oppilaitaan samaa materiaalia käyttäen, mutta silloin oppilaan omat tavoitteet jäisivät helposti varjoon. Soitonopettajan on siis […]

8.6.2015

Muusikot ja ergonomia

8.6.2015
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Ergonomia ei ole varsinaisesti suoraan musiikin parissa oleville itsestään selvä asia. Kuitenkin musiikin opiskelussa ollaan hyvinkin tarkkoja soittoasennoista, fyysisistä liikkeistä. Soittamiseen kuuluu erittäin kuormittavia staattisia ja dynaamisia liikkeitä, joiden kesto voi olla esimerkiksi konsertissa tunnista jopa keikkamuusikon koko illan esiintymiseen, puhumattakaan harjoittelusta. Fyysisesti kuormittava soittaminen tuo mukanaan paljon tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja. Näistä ovat esimerkkeinä […]

8.6.2015

Yhtä viuluilla tanssimista – kansanmusiikin ja klassisen musiikin tyyliin

8.6.2015
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät

Monien mielikuvissa klassinen viulisti soittaa totisena juhlapuvussaan musiikkia, jollaista voi kuulla YLE Radio 1:ltä. Tunnelma on hillityn arvokas ja ankaran harjoittelun kuulee taidokkaassa suorituksessa. Entä kansanmusiikkia  soittava viulisti? Hän soittaa hymyssä suin reipasta, tanssittavaa pelimannimusiikkia kansallispukuun pukeutuneena. Soittoasento on omintakeinen ja jalka polkee kappaleen tahtiin. Onko tässä koko totuus? Mitä eri tyylien taitajat voisivat oppia […]