Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
16.5.2016

Tulkinnan opiskelu laulunopetuksessa

16.5.2016
Opetusmenetelmät

Olen havainnut lauluoppilaideni joukossa ilmiön, jonka kanssa olen laulajana itsekin paininut pitkään: suorituskeskeisyys. Laulaessa keskitytään siihen, että jokainen sävel on oikea, puhdas ja rytmissä, mutta kappaleen tarina ja sen tulkitseminen jätetään vähemmälle huomiolle. Artikkelin tarkoitus on osoittaa, miksi tulkinnan merkitys on suuri laulunopetuksessa. Alle olen avannut tulkinnan edistämiseen hyväksi havaittuja harjoituksia, joita olen itse hyödyntänyt […]

16.5.2016

Rytmiikkaopetuksella groovea tanssiin

16.5.2016
Opetusmenetelmät

 ”Groove” on sanana juurtunut ammattimuusikoiden arkikieleen, mutta miten groove voisi näkyä liikkeessä ja miten tanssijat voisivat sitä kehittää. Olisiko musiikinopiskelusta tutusta rytmiikkaopetuksesta hyötyä? Järjestin tammikuussa 2016 Nuorisoseura Motoran noin lukioikäisille kansantanssijoille rytmiikkatyöpajan, jossa asiaa lähestyttiin sekä liikkeen että musiikinteorian kautta. Ryhmä koostui noin 12 tanssijasta ja useat heistä ovat harrastaneet kansantanssia jopa yli 10 vuotta. […]

16.5.2016

Musiikin opetuksessa mennään perä edellä puuhun

16.5.2016
Opetusmenetelmät

Musiikin teoriatunti alkaa ja heti kismittää ja ahdistaa. Taas tunnin verran tätä piinaa, pään seinään lyömistä, osaamattomuuden tunnetta ja turhautumista. Tämä on ihan typerää. Miksi ei voisi vain soittaa? Liittykö tämä edes millään lailla soittamiseen ja musiikkiin ylipäätään? Onko tästä teoriahommasta ja säveltapailusta minulle jotain hyötyä? Tällaisia tuntemuksia minulla ja useimmilla opiskelutovereillani oli, kun kävin […]

16.5.2016

Mitä musiikkipedagogin olisi hyvä tietää musiikin aivotutkimuksesta?

16.5.2016
Opettaminen ammattina

Musiikin positiivisesta vaikutuksesta ihmisen aivoihin on tiedetty jo hyvin pitkään. Nykypäivänä musiikin aivotutkimuksessa on tehty läpimurtoja, joiden avulla voidaan entisestään osoittaa musiikin tuomat edut muun muassa ihmisen oppimiseen ja keskittymiskyvyn paranemiseen. Mielestäni tulevien musiikkipedagogien tulisi käyttää nykypäivästä tietoa mahdollisimman hyvin edukseen. Miten esimerkiksi musiikin tai instrumentin opettaja voisi parhaiten hyötyä saamastaan uudesta tutkimustiedosta? Musiikin vaikutuksesta […]

16.5.2016

Kuinka säkkipillin soittoa opetetaan

16.5.2016
Opetusmenetelmät

Säkkipillit ovat erikoisia ja hieman mystisiä soittimia, joihin liittyy paljon vanhoja perinteitä ja omalaatuisia tapoja. Myös säkkipillien soiton opettaminen on hieman omalaatuisempaa kuin niitä yleisempien soittimien. Säkkipillistinä ja opettajana tarkastelen näiden soitinten perinteisiä soitonopetusmetodeja päivittäin. Ajauduin säkkipillien maailmaan jo nuorella iällä rockmusiikin kautta: Korn ja AC/DC skotlantilaisine säkkipilleineen toimivat porttina Skotlannin ja Irlannin musiikkikulttuureihin, joita […]

16.5.2016

Improvisointi ja säveltäminen viulunsoiton opetuksessa

16.5.2016
Opetusmenetelmät

Improvisointi ja säveltäminen ovat monelle musiikinopiskelijalle kunnioitusta herättäviä sanoja. Moni on ajatellut, että ne ovat erityistaitoja, jotka ovat mahdollisia muusikolle vasta vuosien harjoittelun jälkeen. Itse olen kuitenkin kokenut, että niitä kannattaa sisällyttää soitonopetukseen aivan alusta alkaen. Sana improvisointi tulee latinasta, ja tarkoittaa ”ennalta näkemätöntä”. Se on hetkessä syntyvää musisointia, musiikin luomista ja esittämistä samanaikaisesti. Improvisoinnilla […]

22.4.2016

Tanssi sirkuksen ammattikoulutuksessa

22.4.2016
Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Opiskelen ensimmäistä vuotta Lahden Koulutuskeskus Salpauksen sirkuslinjalla ja suoritan samanaikaisesti loppuun tanssinopettajan tutkintoa Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulussa. Minulla on takanani myös tanssijan ammattiopintoja ulkomailla. Siksi minulle on luonnollista ja kiinnostavaa tutkia tanssin ja sirkuksen yhteyksiä ja tällä hetkellä erityisesti sitä, miten tanssia hyödynnetään sirkuksen ammattikoulutuksessa. Kuten Purovaara (2005, 69) kirjoittaa, tanssi on sirkukselle hyvin läheinen taidemuoto. Hän […]

19.4.2016

Ajatuksia dialogisesta tanssipedagogiikasta

19.4.2016
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Dialoginen pedagogiikka on syventänyt ymmärrystäni vuorovaikutuksellisista opetustavoista. Olen herännyt tarkastelemaan tanssikäsitystäni, ja sen soveltuvuutta dialogiseen opetustapaan. Tulen valottamaan artikkelissani dialogisen pedagogiikan periaatteita, sekä niiden ilmenemistä tanssipedagogiikan kontekstissa. Avaan myös näkemystäni siitä, voiko jokainen olla dialoginen opettaja.  Dialoginen pedagogiikka Perinteisessä opetuskulttuurissa oppilas ollaan nähty tiedon vastaanottajana ja opettaja puolestaan tiedon asiantuntijana. Yksisuuntainen opettaminen on tarjonnut oppilaalle […]

19.4.2016

Tanssitunnilla musiikin tahtiin?

19.4.2016
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät

Musiikki soi eri muodoissaan tanssitunnilla. Tanssinko silloin  kuunnellen vai kuuntelenko tanssien? Miten valitsemme äänimaailman tanssitunnille ja mikä tehtävä sillä on ? Esittelen artikkelissani erilaisia suhteita ja näkemyksiä musiikin käytöstä tanssitunnilla. Mukana on neljän Oulun taidekoulun eri tanssinopettajan kokemuksia musiikin ja tanssin suhteesta heidän omassa tanssinopetuksessaan. Haastattelemani tanssinopettajat opettavat tanssitaiteen perusopetuksen oppimäärää. Tarkoitukseni ei ole esitellä […]

18.4.2016

Tanssioppilaiden käsityksiä itseohjautuvuudesta

18.4.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Itseohjautuvuus ja oma-aloitteisuus ovat käsitteitä, jotka usein nousevat esille oppimisesta puhuttaessa. Jotta oppilas pystyy syventämään ja ymmärtämään oppimaansa, on hänen myös itsenäisesti työstettävä saamaansa informaatiota ja verrattava sitä aiemmin oppimaansa (Pylkkä). Tämän aiheen pohjalta olen omassa työssäni tanssinopettajana törmännyt dilemmaan: missä määrin voin vaatia oppilailtani itseohjautuvaa ja oma-aloitteista työskentelyä tanssitunnilla, ja sen ulkopuolella? Työskentelen jazz- […]