Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
21.11.2016

Pelien käyttö rummunsoiton alkeisopetuksessa

21.11.2016
Arviointi ja palaute Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Leikkiminen ja pelien pelaaminen ovat kautta aikojen valmistaneet ja harjaannuttaneet erinäisiin tosielämän vaatimiin taitoihin. Oppimispeleissä yhdistyvät hauskuus, pelillisyys ja opetukselliset tavoitteet. Aloitettuani keväällä 2015 lukuvuoden yksityisen musiikkikoulun rummunsoiton opettajana vastaani tuli uusi haaste, kun puolet aloittavista oppilaistani oli 4–6 vuoden ikäisiä eli toisin sanoen vielä varhaiskasvatusiässä. Näin nuoria oppilaita minulla ei ole aikaisemmin ollut ja […]

4.8.2016

Tekstiä, tekniikkaa ja tunnetta: mielikuvat laulunopetuksessa ja kuoron harjoittamisessa

4.8.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Mielikuvia hyödynnetään laajasti laulunopetuksessa, mutta ovatko yksinlaulun mielikuvaharjoitukset suoraan siirrettävissä suuremman laulajajoukon ohjaamiseen? Halusimme selvittää tarkemmin, missä määrin ja millaisia mielikuvia käytetään kuorojen harjoittamisessa ja mitä rajoituksia ryhmän kanssa työskentely asettaa mielikuvien käytölle lauluteknisten ja tulkinnallisten asioiden ohjaamisessa. Tätä tarkoitusta varten lähetimme joukolle kuoronjohtajia mielikuvien käyttöä kartoittavan kyselyn, johon saamiamme vastauksia referoimme artikkelin loppupuolella. Artikkelin […]

8.6.2016

Tee se itse – opettajan ohjeilla itsenäiseksi oppijaksi

8.6.2016
Arviointi ja palaute Oppiminen ja erilaiset oppijat

Soittoharrastuksen alussa oppilas on hyvin riippuvainen opettajasta. Hän kaipaa opastusta oikean soittoasennon löytämisessä, tasolleen sopivien nuottien etsimisessä ja lukemisessa, äänen tuottamisessa sekä oikeiden harjoittelutapojen omaksumisessa. Koska suuri osa harjoittelusta kuitenkin tapahtuu ilman opettajan läsnäoloa, itsenäiseen oppimiseen kykenevät oppilaat kehittyvät nopeammin kuin opettajan jatkuvasta ohjeistuksesta riippuvaiset soittajat. Itsenäisillä soittajilla musiikkiharrastus pysyy osana elämää, vaikka soittotunnit loppuisivat. […]

8.6.2016

Soittajan kroppa lämmitellen kuntoon

8.6.2016
Opetusmenetelmät

Paikkoja vihloo, eikä jaksa pysyä hyvässä soittoasennossa. Ei pysty pitämään ajatusta kasassa musiikissa enää kolmen vartin harjoittelun jälkeen. Ei pysty, ei kykene. Pitäisiköhän heittää vaikka kapulat seinään ja lähteä kahville? Vai pitäisikö tehdä asialle jotakin? Kun on ärtynyt nikama, on jotakin toimintamallissa vikana. Kannattaisi lihaskuntoa kohottaa pikana, ettei tuskaa ole kohta ihan sikana. Hyvä ja […]

8.6.2016

Prima vista -opetus käytäntöön

8.6.2016
Opetusmenetelmät

Kuulijoilla leuat loksahtavat pois paikoiltaan ja joku huutaa: ”Wohoou! Toi oli tajunnanräjäyttävää. Hei… soitatko tästä tän elefanttimarssin, kun ollaan kuitenkin mun tyttären 6v syntymäpäivillä? Tässä onkin nää nuotit siihen”. Soittajalla alkaa alahuuli värisemään ja varovasti sanoo: ”Ömm… ai Elefanttimarssi..öö mä en oikeen osaa nuotteja..?” Kuulostaako tutulta joltain osin? Pystytkö sinä soittamaan Chopin etydejä ääntäkin nopeammin, […]

8.6.2016

Numeroarviointi taito- ja taideaineissa

8.6.2016
Arviointi ja palaute

Onko numeroarvioinnilla vaikutusta oppijan itsetuntoon? Tämän artikkelini innoittajana on Helsingin Sanomissa julkaistu artikkeli ”Numeroista luopuminen voisi parantaa lapsen itsetuntoa” (Pölkki 2015) sekä siihen liittyvät mielipidekirjoitukset. Mielipidekirjoituksista valitsin tarkasteltavaksi ne, jotka käsittelevät arviointia ja itsetuntoa. Yksilön minäkäsityksestä ja itsetunnosta riippuu se, minkälainen merkitys arvioinnilla on eri ihmisille. Yksilön minäkäsitykseen liittyy läheisesti itsetunto. Minäkäsitys sisältää käsitykset omista […]

8.6.2016

Esiintyminen jännittää

8.6.2016
Opetusmenetelmät

Ammattitaitoisimmatkin muusikot saattavat kokea enemmän tai vähemmän suorituspaineita esiintyessään. Esiintymisjännitys voi olla suoritusta parantava voima, joka luo energistä ja innostunutta latausta esitykseen. Liiallinen jännittäminen voi puolestaan aiheuttaa erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä ilmenemismuotoja, joiden vuoksi musiikillinen suoritus ei pääse oikeuksiinsa. Tarkastelemme tässä artikkelissa esiintymisjännityksen tunnusmerkkejä. Kerromme myös, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota jännittämisen lievittämiseksi. Keskitymme lähinnä […]

8.6.2016

Bel canto – kauniin soinnin jalo taide?

8.6.2016
Arviointi ja palaute Opetusmenetelmät

Olin konsertissa, jossa suomalainen dramaattinen sopraano lauloi enimmäkseen kotimaista yksinlauluohjelmistoa ja lisäksi musikaalisävelmiä. Seuraavan päivän lehdessä kriitikko julisti: ”Tämä on bel cantoa parhaimmillaan!” Todellako? Oma käsitykseni italialaiseen oopperaperinteeseen kuuluvasta bel cantosta oli aivan erilainen. Huomasin, että vuosikausien lauluopintojen jälkeenkin käsite oli mielessäni melko epämääräinen. Mitä tarkoitetaan, kun puhutaan bel cantosta? Miten opettaisin termin sisällön omille […]

8.6.2016

Avain onnistuneeseen esiintymiseen

8.6.2016
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Harjoitellessa hoen vain paniikinomaisesti itsekseni “Soita, soita soita!” Esiintyessäni ensimmäinen tunne on se, että tilanne ei ole hallinnassa. Sen huomaa kun hengitys ei kulje, onkohan kulkenut pitkään aikaan? Kädet tärisevät. Katselen niitä, kuin näkisin ne ensimmäistä kertaa. Ovatko nuo minun käteni? Eivät voi olla. Ainakaan ne eivät tottele käskyjä, joita koetan niille antaa. Itseasiassa en […]

8.6.2016

Pianokilpailut perustason musiikkiopinnoissa – haittaa vai hyötyä?

8.6.2016
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät

Pianonsoiton ammattiopintojeni aikana olen osallistunut säännöllisin väliajoin pianokilpailuihin, ja olen kokenut kilpailuihin valmistautumisen edistäneen oppimistani huomattavasti. Lapsena ja nuorena soittoharrastukseni eteni kuitenkin ilman ajatustakaan kilpailemisesta, ja törmäsin ilmiöön lasten pianokilpailuista oikeastaan vasta ammattiopiskelijana kilpailuja seuratessani. Ilmiö herättää monenlaisia tunteita: toisaalta taitavien lasten kilpailusuorituksia ihaillaan ja seurataan innostuksella, toisaalta musiikkiharrastuksen muuttumista kilpailuhenkisempään suuntaan vieroksutaan.  Joillekin lapsille […]