Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
9.6.2017

Improvisointi klassisen yhteismusisoinnin opetuksessa

9.6.2017
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Improvisoinnin moniulotteiset hyödyt voi parhaiten ymmärtää silloin, kun siinä on itse ollut osallisena jatkuvasti. Kuparin (2008, 20) mukaan improvisoinnin hyödyt oppilaan musiikilliselle kehitykselle ovat kiistattomat, ja olen itsekin samaa mieltä. Monet improvisoinnin opetuksessa opittavat asiat voivat tulla ilmi soitonopetuksessa ilman improvisointiakin, mutta nämä asiat pystyttäisiin sisäistämään syvällisemmin juuri improvisoinnin kautta. Esimerkiksi eri aikakaudet, tyylit, ja […]

9.6.2017

Meditaatio – Luontainen apu esiintymisjännitykseen?

9.6.2017
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Huomaavatkohan he mitään? Käteni tärisevät mielettömästi. Sydän jyskyttää kuin haluten ulos rinnastani, hengitys on pinnallista. Rumpukapulat pysyvät vielä käsissäni, mutta vasen käsi on kuin turta. Sormet eivät vain tottele. Baarin katetulla terassilla vastassani on kymmenpäinen yleisö. Paistaakohan epämukavuuteni kasvoiltani? Liikeradat eivät tunnu ollenkaan samalta, ei siltä mitä olen jo vuosia harjoitellut. Tärinän ja puisevien käsien […]

7.6.2017

Musiikkipedagogin työkalut jazzlaulun opetukseen

7.6.2017
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät

Musiikin opetuksessa on tärkeää tuoda esiin musiikillisten sisältöjen lisäksi musiikin kulttuurillisia seikkoja ja syitä musiikillisten sisältöjen takana. Miksi olemme tottuneet kuulemaan tietynlaista musiikkia, miksi se kuulostaa juuri tuolta? Miksi tietynlaisen musiikkityylin sisällä tehdään usein vain tietynlaisia asioita ja kuinka tilanne on kehittynyt tämän kaltaiseksi? Mistä vaikkapa jazz tulee ja miksi se on tällaista Suomessa? Kaikkiin […]

7.6.2017

Aikapöytäharjoitus kaikille muusikoille

7.6.2017
Opetusmenetelmät

Rytmeistä ja sävelistä, hertsilukemiin ja harmoniaoppiin asti tiedämme, että musiikki muodostuu matematiikasta. Melodian taajuudet ja bassorummun syke koostuvat luvuista, joita voi laskea yhteen, erottaa, kertoa tai jakaa. Koska musiikilla on näin suuri yhteys matematiikkaan, pitää muusikoilla olla taito laskea lukuja ja soittaa niitä tempossa. Sisäistäessään luvut ja niiden funktion, muusikot oppivat musiikin kieltä ja vapautuvat […]

7.6.2017

Soolojen säveltäminen osana jazz-improvisaation opetusta

7.6.2017
Opetusmenetelmät

Jazz-improvisoinnin opettamista lähestytään erilaisissa oppaissa usein melko teoreettisesti, esimerkiksi analysoiden erilaisten asteikkojen ja sointuharmonioiden yhteyttä. Toisaalta transkriptioiden tekemisen, eli muiden soittajien tai laulajien esittämän materiaalin nuotintamisen tallenteilta, ja niiden opettelemisen omalla instrumentilla katsotaan yleisesti olevan todella hyvä harjoitusmetodi, jopa avainasemassa improvisoinnin harjoittelussa. Mielestäni säveltämisen yhteys improvisointiin on niin läheinen, että myös sen käyttäminen improvisoinnin opetuksessa […]

7.6.2017

Digitaalinen muusikkous – kitarasovellukset puhelimelle: hupia vai hyötyä?

7.6.2017
Opetusmenetelmät

Digitaalisuus tulee, oletko Sinä valmis? Asioiden siirtyessä yhä enemmän sähköiseksi päivittäisestä asioimisesta lähtien, myös opetus on siirtynyt osittain internettiin kaikkien saataville, poiketen perinteisestä luokassa tapahtuvasta opetuksesta. Nykypäivänä melkein kaikilta löytyvät älypuhelimet taskusta – miten sitä voisi myös hyödyntää oppimisessa ja opetuksessa kaiken muun sen tarjoaman sisällön lisäksi? Olisiko mahdollista saada lisää motivaatiota ja mielekkyyttä harjoitteluun […]

6.6.2017

Kuva musiikin opetusvälineenä – Kokemuksia viulutunneilta

6.6.2017
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Mitä jos etsisimme kuvasta raamit viulutunnin teemalle? Kuvasta voisimme hakea tunnelmaa tai taustamaisemaa musiikille. Jospa erilaiset kuvat esittäisivät yksittäisiä teknisiä osa-alueita, joiden avulla haasteellinen soiton osuus saataisiin selvitettyä? Voiko kuva toimia yleisönä tai voiko kuva osoittaa jotakin liikerataa tai kuultua? Opettajana olen hyödyntänyt piirroksia, kirjojen kuvitusta, valokuvia ja lehtileikkeitä viulutunneilla muun muassa improvisaatioharjoituksissa. Osa kuvista […]

6.6.2017

Oppilaan soittomotivaatiota tukemassa

6.6.2017
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Mitä motivaatio on? Mistä tunnistaa sisäisen ja ulkoisen motivaation? Voiko motivaatiota opettaa? Lähdin tutkimaan asiaa käytännön opetuskokemuksieni pohjalta, kun pohdin, mitä kaikkea minä voisin opettajana tehdä, jotta oppilas saisi luotua ja pidettyä yllä soittomotivaatiotaan ja iloa soittoharrastukseensa. Millä eri keinoilla opettaja voi tukea oppilaan soittomotivaatiota? Motivaatiosta puhutaan, kun oppilaan toiminnalla on jokin tavoite tai päämäärä, […]

6.6.2017

Sydän mukana! Musiikkipedagogin muistilista pikkuoppilaiden soitonopetuksessa

6.6.2017
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät

Pian valmistuvina musiikkipedagogeina emme ainoastaan ole suuressa vastuussa pikkuoppilaidemme musiikinopetuksesta, vaan myös heidän kasvatuksestaan. Olemme saaneet koulutuksessamme paljon tietoa opettajuudesta ja työkaluista, joiden avulla voimme työskennellä eri tuntitilanteissa. Meillä on myös ollut mahdollisuus soveltaa oppimaamme opintoihimme sisältyvissä opetusharjoitteluissa, joista on ollut suunnaton apu artikkeliamme kirjoittaessa. Käsittelemme artikkelissamme 5–9-vuotiaiden lasten soitonopetusta yksilötunneilla, ja kerromme esimerkkejä erilaisista […]

6.6.2017

Puhetekniikasta työkaluja laulunopetukseen

6.6.2017
Opetusmenetelmät

Laulutunneilla olen usein kuullut neuvon: “Laula tekstiä samalla tavalla kuin puhuisit.” Samaa hyväksi havaittua neuvoa olen myös itse jakanut eteenpäin omille oppilailleni. Mutta mitä kaikkea tuohon ohjeeseen oikeastaan sisältyy? Mitä tekemistä puhumisella on laulamisen kanssa? Artikkelissani vertailen näitä kahta äänenkäytön tekniikkaa. Käytän lähteinäni puhetekniikkaan ja äänenkäyttöön liittyvää kirjallisuutta sekä lauluoppaita. Aihetta tutkiessani havainnoin myös omaa […]