9.6.2017
Improvisointi klassisen yhteismusisoinnin opetuksessa
9.6.2017 Improvisoinnin moniulotteiset hyödyt voi parhaiten ymmärtää silloin, kun siinä on itse ollut osallisena jatkuvasti. Kuparin (2008, 20) mukaan improvisoinnin hyödyt oppilaan musiikilliselle kehitykselle ovat kiistattomat, ja olen itsekin samaa mieltä. Monet improvisoinnin opetuksessa opittavat asiat voivat tulla ilmi soitonopetuksessa ilman improvisointiakin, mutta nämä asiat pystyttäisiin sisäistämään syvällisemmin juuri improvisoinnin kautta. Esimerkiksi eri aikakaudet, tyylit, ja […]
9.6.2017
Meditaatio – Luontainen apu esiintymisjännitykseen?
9.6.2017 Huomaavatkohan he mitään? Käteni tärisevät mielettömästi. Sydän jyskyttää kuin haluten ulos rinnastani, hengitys on pinnallista. Rumpukapulat pysyvät vielä käsissäni, mutta vasen käsi on kuin turta. Sormet eivät vain tottele. Baarin katetulla terassilla vastassani on kymmenpäinen yleisö. Paistaakohan epämukavuuteni kasvoiltani? Liikeradat eivät tunnu ollenkaan samalta, ei siltä mitä olen jo vuosia harjoitellut. Tärinän ja puisevien käsien […]
7.6.2017
Musiikkipedagogin työkalut jazzlaulun opetukseen
7.6.2017 Musiikin opetuksessa on tärkeää tuoda esiin musiikillisten sisältöjen lisäksi musiikin kulttuurillisia seikkoja ja syitä musiikillisten sisältöjen takana. Miksi olemme tottuneet kuulemaan tietynlaista musiikkia, miksi se kuulostaa juuri tuolta? Miksi tietynlaisen musiikkityylin sisällä tehdään usein vain tietynlaisia asioita ja kuinka tilanne on kehittynyt tämän kaltaiseksi? Mistä vaikkapa jazz tulee ja miksi se on tällaista Suomessa? Kaikkiin […]
7.6.2017
Aikapöytäharjoitus kaikille muusikoille
7.6.2017 Rytmeistä ja sävelistä, hertsilukemiin ja harmoniaoppiin asti tiedämme, että musiikki muodostuu matematiikasta. Melodian taajuudet ja bassorummun syke koostuvat luvuista, joita voi laskea yhteen, erottaa, kertoa tai jakaa. Koska musiikilla on näin suuri yhteys matematiikkaan, pitää muusikoilla olla taito laskea lukuja ja soittaa niitä tempossa. Sisäistäessään luvut ja niiden funktion, muusikot oppivat musiikin kieltä ja vapautuvat […]
7.6.2017
Soolojen säveltäminen osana jazz-improvisaation opetusta
7.6.2017 Jazz-improvisoinnin opettamista lähestytään erilaisissa oppaissa usein melko teoreettisesti, esimerkiksi analysoiden erilaisten asteikkojen ja sointuharmonioiden yhteyttä. Toisaalta transkriptioiden tekemisen, eli muiden soittajien tai laulajien esittämän materiaalin nuotintamisen tallenteilta, ja niiden opettelemisen omalla instrumentilla katsotaan yleisesti olevan todella hyvä harjoitusmetodi, jopa avainasemassa improvisoinnin harjoittelussa. Mielestäni säveltämisen yhteys improvisointiin on niin läheinen, että myös sen käyttäminen improvisoinnin opetuksessa […]
7.6.2017
Digitaalinen muusikkous – kitarasovellukset puhelimelle: hupia vai hyötyä?
7.6.2017 Digitaalisuus tulee, oletko Sinä valmis? Asioiden siirtyessä yhä enemmän sähköiseksi päivittäisestä asioimisesta lähtien, myös opetus on siirtynyt osittain internettiin kaikkien saataville, poiketen perinteisestä luokassa tapahtuvasta opetuksesta. Nykypäivänä melkein kaikilta löytyvät älypuhelimet taskusta – miten sitä voisi myös hyödyntää oppimisessa ja opetuksessa kaiken muun sen tarjoaman sisällön lisäksi? Olisiko mahdollista saada lisää motivaatiota ja mielekkyyttä harjoitteluun […]
6.6.2017
Kuva musiikin opetusvälineenä – Kokemuksia viulutunneilta
6.6.2017 Mitä jos etsisimme kuvasta raamit viulutunnin teemalle? Kuvasta voisimme hakea tunnelmaa tai taustamaisemaa musiikille. Jospa erilaiset kuvat esittäisivät yksittäisiä teknisiä osa-alueita, joiden avulla haasteellinen soiton osuus saataisiin selvitettyä? Voiko kuva toimia yleisönä tai voiko kuva osoittaa jotakin liikerataa tai kuultua? Opettajana olen hyödyntänyt piirroksia, kirjojen kuvitusta, valokuvia ja lehtileikkeitä viulutunneilla muun muassa improvisaatioharjoituksissa. Osa kuvista […]
6.6.2017
Oppilaan soittomotivaatiota tukemassa
6.6.2017 Mitä motivaatio on? Mistä tunnistaa sisäisen ja ulkoisen motivaation? Voiko motivaatiota opettaa? Lähdin tutkimaan asiaa käytännön opetuskokemuksieni pohjalta, kun pohdin, mitä kaikkea minä voisin opettajana tehdä, jotta oppilas saisi luotua ja pidettyä yllä soittomotivaatiotaan ja iloa soittoharrastukseensa. Millä eri keinoilla opettaja voi tukea oppilaan soittomotivaatiota? Motivaatiosta puhutaan, kun oppilaan toiminnalla on jokin tavoite tai päämäärä, […]
6.6.2017
Sydän mukana! Musiikkipedagogin muistilista pikkuoppilaiden soitonopetuksessa
6.6.2017 Pian valmistuvina musiikkipedagogeina emme ainoastaan ole suuressa vastuussa pikkuoppilaidemme musiikinopetuksesta, vaan myös heidän kasvatuksestaan. Olemme saaneet koulutuksessamme paljon tietoa opettajuudesta ja työkaluista, joiden avulla voimme työskennellä eri tuntitilanteissa. Meillä on myös ollut mahdollisuus soveltaa oppimaamme opintoihimme sisältyvissä opetusharjoitteluissa, joista on ollut suunnaton apu artikkeliamme kirjoittaessa. Käsittelemme artikkelissamme 5–9-vuotiaiden lasten soitonopetusta yksilötunneilla, ja kerromme esimerkkejä erilaisista […]
6.6.2017