Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
23.5.2018

Eväitä tanssinopettajille hyvän vuorovaikutuksen syntyyn

23.5.2018
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Artikkelissani pohdin vuorovaikutuksen merkitystä oppilaan tanssiharrastuksen mielekkyyteen ja siihen, miten tanssinopettajana voi kehittää hyvän vuorovaikutuksen syntyä tanssitunnilla. Pyrin antamaan näkökulmia tanssinopettajille hyvän vuorovaikutuksen luomiseen ja sen ylläpitämiseen. Artikkelissa esille tulevia näkökulmia voi varmasti soveltaa myös muilla opettamisen aloilla. Artikkelissa esille tulevia harjoitteita olen päässyt kokeilemaan syksyn ajan päättöharjoitteluni yhteydessä eri-ikäisille ja -tasoisille tanssin harrastajille. Tässä […]

23.5.2018

Itseohjautuvuus musiikinopiskelussa

23.5.2018
Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Itseohjautuvuus on nykyisin nousussa oleva, ja varsinkin musiikin alalla tärkeä käsite; soittotunteja on yleensä vain yksi viikossa ja muu aika oppilaan tulisi käyttää itse mahdollisimman hyvin hyödyksi. Artikkelissani avaan, mitä tällä käsitteellä tarkoitetaan, mitä ominaisuuksia sen toteutumiseen vaaditaan ja minkälaisia työkaluja opettajat ja oppilaitokset voisivat käyttää oppilaittensa kanssa sitä vahvistaakseen. Lisäksi jaan omia näkemyksiäni ja […]

23.5.2018

Miten kohdata kehitysvammainen oppilas? Käytännön neuvoja musiikkikasvattajille

23.5.2018
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Olen ollut pienestä asti tekemisissä kehitysvammaisten henkilöiden kanssa äitini työn vuoksi, joten heidän kohtaamisensa on minulle luontevaa. Ensimmäistä kertaa elämässäni ohjaan erityisoppijoita. Tässä artikkelissa haluan jakaa muille opiskelijoille ja opettajille käytännön neuvoja kehitysvammaisten kanssa työskentelyyn, ja ylipäätään heidän kohtaamiseen. Mitä kehitysvammaisuus tarkoittaa? Kehitysvammaisuus tarkoittaa sitä, että oppimisessa ja ymmärtämisessä on vaikeuksia. Se ei ole missään […]

22.5.2018

Ihana, kamala esiintymisjännitys

22.5.2018
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Esiintymisjännitystä kohtaa usein laulupedagogin työssä. Kyse ei ole ainoastaan oppilaan jännityksestä konserttitilanteessa, vaan myös kahdenkeskisen tuntiopetuksen yhteydessä. Laulaminen on hyvin henkilökohtaista. Oppilas voi kokea vaikeaksi hyväksyä taitotasonsa ja kokea häpeää, kun laulutekniset ohjeet eivät heti iskostu lihasmuistiin. Kuinka toimia pedagogina oppilaalle, jolla on vahvoja pelko- ja jännitystiloja laulun opiskelussa? Tässä artikkelissa tarkastelen laulun opiskelijan esiintymisjännitykseen […]

21.5.2018

Mihin menet, pianonsoiton opetus?

21.5.2018
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Tällä hetkellä pianonsoiton alkeisopetuksessa oppilaan täytyy valita joko klassinen ja pop/jazz-linja. Onko näin aina ollut ja näin aina oleva? Voisiko tulevaisuudessa jokin muuttua? Mistä olemme tulossa? Pianonsoiton opetus on perinteisesti jaettu hyvin jyrkästi klassiseen ja pop/jazz-puolen opetukseen. Klassista pianonsoittoa on voinut Suomessa opiskella aina vuodesta 1882 alkaen, jolloin ensimmäinen musiikkiopisto perustettiin Helsinkiin. Suomen musiikkioppilaitoksia on […]

21.5.2018

Verkko-opetuksen mahdollisuudet perinteisen kitaransoiton opetuksen tukena

21.5.2018
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Teknologia kehittyy koko ajan ja sitä hyödynnetään joka alalla. Opettajat ja oppilaat ovat siirtyneet tietokoneisiin, tabletteihin ja digitaalisiin tauluihin opetustilanteissa. Verkko-opetus on kasvattanut suosiotaan, sillä se on ollut mahdollista toteuttaa jo monta vuotta. Käytännössä verkko-opetuksella tarkoitetaan internetin tarjoamien palvelujen käyttöä ja soveltamista opiskelussa ja opettamisessa (Nikupeteri, 2014, 10). Miten verkkoympäristöjä hyödynnetään tällä hetkellä musiikinopetuksessa ja miltä […]

21.5.2018

Peilin vaikutus oppimiseen balettitunnilla

21.5.2018
Opetusmenetelmät

Isot peilit tanssisalissa voivat olla itsestäänselvyys kokeneille oppilaille balettitunneilla, eikä niiden löytyminen salista vasta-alkajillekaan tule yllätyksenä. Mitä peilistä on tarkoitus katsoa balettitunneilla? Muita, vai itseä? Peili antaa joka tapauksessa tietoa siitä, miltä oma tanssiminen näyttää ja harjaantuneet oppilaat ovat analysoida omia liikkeitään ja korjata tarpeen mukaan liikkeen suorituksia, kun taas vasta-alkajat voivat joutua kamppailemaan hämmennyksen […]

21.5.2018

Alkeismateriaalia viulunsoitonoppilaille

21.5.2018
Opetusmenetelmät

Viulunsoiton alkeisopetukseen on tarjolla monenlaista materiaalia, erilaisia viulukouluja sekä muuta oheismateriaalia, joita opettajat yhdistelevät eri tavoin. Alkeisopetuksessa opetusmateriaali parhaassa tapauksessa tukee ja motivoi sekä opettamista että oppimista. Siitä, mitä materiaalia opettajilla on käytössä, ja miksi, on kuitenkin vähän tietoa. Mitkä ovat niitä hyviä ominaisuuksia, jotka saavat opettajan kaivamaan saman materiaaliläjän esiin päivä toisensa jälkeen, ja […]

21.5.2018

Ilman vahvistinta ei ole ääntä – vahvistettu kitarasoundi soitonopetuksessa

21.5.2018
Opetusmenetelmät

Hyvää soundia haetaan kaikilla instrumenteilla. Sähkökitaran lopullinen soundi muodostuu kitaravahvistimessa, joka on yhtä tärkeä osa soitinkokonaisuutta kuin vaikkapa jousisoittimissa jousi. Miksausguru Bobby Owsinskin (n.d.) mukaan suurin osa kitaristeista eivät tiedä mitä tekevät säädellessään vahvistimen säätöjä. Olemme soitonopettajina huomanneet saman. Tässä artikkelissa käsittelemme kokemuksiamme ja esitämme menetelmiä niin sanotusta soundipedagogiikasta, joka pyrkii kitaravahvistimen perustoimintojen hallinnan saavuttamiseen […]

21.5.2018

Mentaaliharjoittelu – ajatuksen voima tekemisessä

21.5.2018
Opetusmenetelmät

Mentaaliharjoittelulla tarkoitetaan soiton tai laulun harjoittelemista pelkän kuvittelukyvyn ja ajatusten avulla (Arjas 1997). Se on aktiivista, energiaa kuluttavaa toimintaa, joka suoritetaan tietoisesti sekä mahdollisimman systemaattisesti. Perusperiaatteena on se, että soittaja kuvittelee itsensä sekä oman suorituksensa ideaalitapauksessa eli ”mahdollisimman hyvin”. Tärkeintä on henkinen kontrolli ja mielikuvien kontrolloitu käsittely ei niinkään fyysiset liikkeet. Mielikuvaharjoittelu koostuu liikkeen, liikesarjan, […]