Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
6.6.2018

Pohdintaa kollektiivisesta pedagogiikasta

6.6.2018
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Olemme opiskelijoina kahdessa projektissa: musikaalissa Annie Mestariampuja sekä Ruokateatterinäytelmässä Liemessä. Käsittelemme näiden kahden projektin pohjalta kollektiivista pedagogiikkaa tanssijan, näyttelijän ja laulajan näkökulmista, sillä työskentelimme itse molemmissa produktioissa sekä tanssijoina, näyttelijöinä että laulajina. Pohdimme, kuinka olemme itse kokeneet kollektiivisen pedagogiikan näissä produktioissa, mitä käsite kollektiivinen pedagogiikka tarkoittaa ja mitkä ovat sen hyödyt ja haasteet. Omien pohdintojen […]

6.6.2018

Kehotietoisuus tämän päivän tanssijan työkaluna – Autenttinen liike -työskentely välineenä tanssijuuden kehittymisessä

6.6.2018
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Tämän päivän tanssin kenttä fuusioituu vahvasti kohti eri esittävien taiteiden yhä tiiviimpää yhteistyötä ja performanssitaidetta. Nykypäivän tanssijat eivät ole pelkästään koreografin materiaalin omaksumiseen ohjelmoituja robotteja. Teknisten taitojen lisäksi tanssijoilta vaaditaan kykyä heittäytyä, improvisoida ja ilmaista itse tuotetun liikkeen avulla. Tässä artikkelissa avaamme Autenttinen liike -työskentelyn käsitettä ja pohdimme sen mahdollisuuksia oman tanssijuuden kehittymisen prosessissa omiin […]

6.6.2018

Tutkittuun tietoon perustuva turvallinen harjoittelu tanssinopetuksessa

6.6.2018
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Fysioterapeuttina tanssinopettajan koulutuksessa minua kiinnostaa erityisesti tapa, jolla jokapäiväisen tanssiharjoittelun turvallisuutta lähestytään tanssinopetuksessa – harrastustoiminnassa ja ammatillisessa koulutuksessa. Artikkelia varten haastattelin kolmea tanssinopettajaa. Esiin nousivat mm. turvallisen tanssiharjoittelun ja kehonhuollon opetuksen tiiviys tanssinopettajan tutkinnossa, sekä opiskeluaikana tapahtuneet lukuisat loukkaantumiset. Toisaalta aihetta pidettiin äärimmäisen tärkeänä osana tutkintoa ja tanssinopettajan työtä. Tässä artikkelissa pohdin, olisiko kenties tanssinopetuksessa […]

6.6.2018

Pedagogina kasvaminen tutkimuksen avulla

6.6.2018
Opettaminen ammattina

Tutkiva opettajuus on viime vuosien aikana tullut minulle hyvin läheiseksi teemaksi. Se alkoi konservatoriolta, kun tein pienen haastattelututkimuksen laulunopettajien käsityksistä hyvästä opettajuudesta ja jatkui Jyväskylässä, kun aloitin kasvatustieteen maisteriopinnot yliopistolla samoihin aikoihin musiikkipedagogin opintojen kanssa. Tässä artikkelissa käsittelen tutkivaa opettajuutta pro gradu tutkielmani kautta ja tutkimusprosessin kautta saamiani oivalluksia. Pohdin myös tutkijan ja opettajan rooleja […]

6.6.2018

Musiikin värikäs alkutaival

6.6.2018
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kuvionuottien käyttö alkeisopetuksessa Nuotteja opeteltaessa useammalla oppilaalla menee monesti sormi suuhun. Mistä pitäisi aloittaa? Miten niitä oppii? Nuorten oppilaiden voi olla vaikea alkaa opetella nuotteja ja niiden nimiä, varsinkin jos aakkoset eivät vielä ole hallinnassa eikä lukutaitoakaan ole. Myös moni opettaja varmasti pohtii mikä tekisi nuottien opetuksesta helpompaa, tai olisiko olemassa jotain uusia tapoja joita […]

6.6.2018

Ojennettu jalan vienti vaiko battement tendu? – Ranskankielisten balettitermien oppimisen tärkeys

6.6.2018
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Perinteisesti klassisen baletin opetuksessa lajin ranskankielisen termistön merkitys on keskeinen. Lasten ja nuorten opetuksessa termistön opetteleminen yhdessä itse tekniikan ja tanssin kanssa on tärkeä osa opetusta. Baletin traditio on suuressa roolissa taidon opettelussa ja termistö on osa tätä historiallista jatkumoa. Opetan aikuisia balettiharrastajia ja tästä nousi kiinnostus, että kokevatko aikuiset harrastajat baletin ranskankielisten termien käytön […]

6.6.2018

Digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet tanssinopetukselle

6.6.2018
Opettaminen ammattina

Olen kokenut digitalisaation ja siihen liittyvän kehityksen ahdistavana ja jopa pelottavana. Ikään kuin se edustaisi kaikkea kovaa ja epäinhimillistä. Omat kauhuskenaarioni murentuivat nopeasti ymmärtäessäni, ettei digitalisaatio ole itseisarvo, vaan ihminen ja sen tarpeet ovat. Tässä artikkelissa pohdin, mitä kehitys voisi mahdollistaa ja miten digitalisaatio ja sen mukanaan tuomat ilmiöt voivat vaikuttaa tanssinopettajan työhön. Tutustuin tulevaisuudentutkimukseen […]

6.6.2018

Kuinka edistää työhyvinvointia musiikkiopistossa?

6.6.2018
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Mitä tapahtuu, kun joukko oman alansa asiantuntijoita, taiteellisesti lahjakkaita ja värikkäitä persoonia laitetaan saman katon alle työskentelemään? Suurin osa ajasta jokainen viettää yksin luokassaan kera oppilaan, välillä astuen oman turvallisen luokkasoppensa ulkopuolelle, jossa pedagogi kohtaa kollegansa ja rehtorin, ja joutuu mukautumaan yhteisiin sääntöihin. Miten tämä yhteisö toimii? Miten pitää omaa työkykyään yllä taiteen pedagogiikan maailmassa, […]

6.6.2018

Vapaana soittamaan – kehotietoisuus osana soitonopetusta

6.6.2018
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Mitä kehotietoisuus on? Miten hyvä kehotietoisuus tukee soittamista? Kuinka kehotietoisuutta voisi tuoda enemmän osaksi soitonopetusta ja sitä kautta oppilaan omaa harjoittelua? Artikkelissa pohdin sitä, miten kehollisuus ilmenee soitonopetuksessa. Lisäksi pohdin, kuinka kehotietoisuutta voisi tuoda enemmän osaksi soitonopetusta ja sitä kautta oppilaan omaa harjoittelua. Havainnot perustuvat kirjallisuuteen ja käytännön kokemuksiin. Artikkeli keskittyy kehotietoisuuteen soittamisen ja soitonopetuksen […]

6.6.2018

Säveltäminen osaksi musiikinopetusta

6.6.2018
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Voisitko kuvitella kuvataiteen opetusta, jossa vain katseltaisiin kuvia tunnettujen taiteilijoiden luomuksista tai tehtäisiin niistä jäljennöksiä? Säveltämisen merkityksestä musiikinopetuksessa on viime vuosina tullut kiinnostava keskustelunaihe. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2017) mainitsevat säveltämisen ja improvisaation osana oppimistavoitteita. Perusteiden mukaan opetuksen tarkoituksena on ohjata oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja. Opetuksen tavoitteena on myös rohkaista oppilasta hyödyntämään musiikkiteknologian […]