Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
8.5.2013

Intoa, iloa ja mielekkyyttä pianonsoiton alkuopetukseen

8.5.2013
Opetusmenetelmät

Leikkikouluikäisen lapsen opettaminen tuo opettajalle haasteita. Pelkästään sanalliseen, kuulonvaraiseen tietoon perustuva opetustyyli ei ole tuloksekasta pienten lasten parissa, eikä innosta heitä musiikin opiskeluun. (Ahonen 2002, 74-75.) Esittelemme muutamia musiikin alkuopetukseen liittyviä vaihtoehtoisia toimintamalleja. Käyttämällä niitä opetuksesta voidaan saada mielekkäämpää sekä oppilaalle että opettajalle. Toimintamalleja suositellaan leikki-ikäisille, musiikkiharrastuksensa alussa taiteileville lapsille. Leikkikouluikäinen musiikin oppijana Lapsen musiikillinen […]

8.5.2013

Rumpujen soitto on kivaa – kuulon heikkeneminen ei

8.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Opiskelen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogiikkaa pääinstrumenttina rummut. Opiskelun ohessa opetan rumpuoppilaita musiikkiopistossa ja kansalaisopistossa. Rumpuja pitkään soittaneena olen aina tiedostanut rummuista lähtevän kovan metelin. Oman soittourani aikana olen suojannut kuuloani välillä enemmän ja välillä vähemmän. Omien soittotuntien kohdalla opettajat eivät ole hirveän paljon kiinnittäneet huomiota siihen, onko minulla korvat suojattuina vai ei. Vasemmassa korvassani alkoi tinnitus […]

8.5.2013

Sormet soimaan – tietoa aloittelevan kitaristin motoriikasta ja työkaluja motoriikan kehittämiseen

8.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

”Mä haluun haluun oppii soittamaan Metallican Master Of Puppetsia”, ”mun sormet ei ylety”, ”en mä haluu soittaa rautalankaa, miksei me voida soittaa Metallicaa?”. Tässä muutama perinteinen kysymys joihin sähkökitaran soitonopettajat joutuvat vastaamaan. Aloittavien oppilaiden tavoitteet ovat taivaissa, mutta taidot vasta puun juurella. Kuinka oppilaan motoriikkaa saadaan kehitettyä siten, että soittoharrastus pysyy mielenkiintoisena, ja tavoitteiden saavuttaminen […]

8.5.2013

Erityisesti musisoiden – Lapsen erityisen tuen tarpeen huomioiminen varhaisiän musiikinopetuksessa

8.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Musiikki on kuin aurinko. Sen säteet voivat koskettaa jokaista kehityksen osa-aluetta. (Wood, 1982). Kehityksen vaikeudet eivät ole este musiikin harrastamiselle ja siitä nauttimiselle – päinvastoin musiikki voi helpottaa ja auttaa lapsen kehitystä. Kuinka varhaisiän musiikkikasvatus sopii tähän kuvioon? Käytännön kokeilumme päiväkodissa ja erityiskoulussa osoittavat, että varhaisiän musiikkikasvatuksella todella on merkitystä lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta. Jo […]

18.1.2013

Musiikin teoriaa kuunnellen, katsellen ja lorutellen – havainnollistaminen musiikin teorian opetuksessa

18.1.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

”Onko pakko mennä teoriaan?” Musiikinteoria koetaan usein irralliseksi, musiikkiopiston pakko-opinnoksi, jonka asiayhteyttä instrumenttiopintoihin ei ymmärretä. Tämä ”pakko” -asenne vaikuttaa harrastajan mielessä jo ennen teoriatuntien alkamista ja siksi opettajan rooli oppimisilmapiirin luojana on keskeinen. ”Opettajan on oltava herkkä tajuamaan kunkin oppilaansa tietystä kehitysvaiheesta nousevat tarpeet turvallisuudentunteen, kannustuksen, itseluottamuksen, tavoitetason ja muiden opetukseen ja soittotuntien vuorovaikutukseen liittyvien […]

20.12.2012

Kokemuksellinen oppiminen ja tunneilmaisu laulunopetuksessa

20.12.2012
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Niina Hämäläinen 2012, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Kysyn, mitä uusi opiskelija haluaa oppia ostamallaan neljällä laulutunnilla. Vastaukseksi saan: ”Ajattelin, että opetellaan ensin ne ylä-äänet ja hengittäminen.” Äimistyn, puren huulta ja vaikenen hetkeksi. Laulunopiskelijan tavoittelema pala on aivan liian suuri nieltäväksi parissa tunnissa. Lyhytjänteisyys näyttäytyy nykyisin yhä enemmän myös soitto- ja laulutunneilla. Opiskelijat saattavat tulla opettajien luokse […]

18.12.2012

Musisoiva MUPE-tunti

18.12.2012
Opetusmenetelmät

Kirjoittajat: Marianne Mieskolainen ja Reetta Pitkä 2012, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Monen musiikin perusteita opiskelleen teoriatunnit ovat kuluneet lähinnä kelloa vilkuillessa ja omaa lauluvuoroa peläten. Nämä kokemukset ovat myös meille ja useimmille opiskelutovereillemme tuttuja. Nyt kun olemme siirtyneet itse opettajan rooliin, on meidän tehtävämme pohtia, miten opiskelusta saisi mielenkiintoista ja jopa hauskaakin. Miksi musiikin perusteiden opetuksessa on […]

18.12.2012

Musiikin muskettisoturit – yhteissoitossa kaikki ovat yhden ja yksi kaikkien puolesta

18.12.2012
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Tekniikkakoulu, jääaika, kanvaasin teko, soittotunti, piruetin harjoittelu… Lapsilla on koulunkäynnin lisäksi hengästymiseen saakka kiire harrastaa kuka mitäkin. Kilpailuhenkisessä nykymaailmassa kiinnostavat asiat ja puuhat taistelevat ajasta lasten ja heidän perheidensä elämässä. Lapset osaavat myös itse olla vaativia harrastustensa suhteen. Miten käy perinteisen musiikinopetuksen tässä kilpailussa? Löytyykö yhteissoitosta valttikortti ja innostava vastine vaikkapa jalkapallojoukkueessa pelaamiselle? Mitä etuja […]

18.12.2012

Kuorolaisten äänenmuodostuksen ohjaus pienryhmissä

18.12.2012
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Ossi Jauhiainen 2012, Savonia-ammattikorkeakoulu. Äänenmuodostuksen opettaminen suurelle ryhmälle on haaste. Jokaisen henkilökohtainen kontrolloiminen vuorollaan on mahdotonta rajallisen ajan takia. Sain idean kuorolaisten pienryhmien äänenmuodostukselle kuultuani yksittäisille laulajille järjestetyistä pienryhmätunneista, joissa äänenmuodostusta opetettiin muutamalle laulajalle kerrallaan. Koin myös äänenmuodostuksen opetuksen hankalaksi, koska en voinut kontrolloida, miten kukin kuorolainen opetettavan asian ymmärsi. Aloitin pienryhmäopetuksen johtamalleni Alavan […]

13.12.2012

Kuulonvaraisuus kansanmusiikkipedagogiikassa

13.12.2012
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Kuuloaistin ja kuulonvaraisen oppimisen merkitystä ei musiikin opetuksessa voi jättää huomioitta, olipa kyse mistä tahansa musiikin alasta. Kuulokuvan perusteella hahmotetaan soivasta musiikista seikkoja, joita on vaikea tai jopa mahdoton kirjoittaa yksiselitteisen tarkaksi nuottikuvaksi ja jotka kuitenkin ovat niitä tekijöitä, jotka saavat musiikin elämään. Esimerkiksi fraseerauksen ja muut esitykseen ja tulkintaan liittyvät persoonalliset ja tyylinmukaiset tekijät […]