Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
11.6.2014

Kehollinen havainnointi instrumenttiopetuksen apuvälineenä

11.6.2014
Opetusmenetelmät

Eräs soittourani suurimmista kysymyksistä liittyy ns. väärinsoittamisen problematiikkaan. Pitkälle koulutettu hermojärjestelmäni kieltäytyy paineen alla toteuttamasta sille asetettuja tehtäviä, vaikka niiden pitäisi jo tässä kohtaa soittajan uraani olla täysin automatisoituja ja rutiininomaisia. Yleensä tämä tapahtuu konsertti- tai tutkintotilanteessa, jossa oma soittoni joutuu yleisön tai raadin erityisen suurennuslasin alle. Muutamaa tuntia aikaisemmin lämmittelynomaisesti soittamani kahdeksasosalinja muuttuu takkuiseksi, […]

10.6.2014

Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt tanssinopetuksessa

10.6.2014
Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Tanssin ammattikenttä on tunnetusti hyvin sateenkaareva ja onhan queer-tematiikkakin noussut vahvasti esiin erityisesti nykytanssiesityksissä. En itse koe, että tanssiyhteisön sisällä kohdataan enää ennakkoluuloja tai syrjiviä asenteita. Artikkelissani halusin selvittää, näkyykö sama tanssin harrastuskentällä: onko moninaisuus siellä huomioitu ja miten se mahdollisesti täytyisi jatkossa ottaa enemmän huomioon. Ainakaan oman tanssinopettajakoulutukseni aikana aihetta ei ole käsitelty sanallakaan […]

10.6.2014

TYREHTYNYT LUOVUUS – eli miksi tanssinopettajan ei kannata palaa loppuun

10.6.2014
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma

”Ajattele, että sinulla on joka päivä lomaa ja että käyt työssä vain huviksesi”, kehottaa Bronsbergin ja Vestlundin teos Kuuntele itseäsi – vältä uupumus. Tanssinopettaja on ristiriitainen ammatti, jossa omasta kutsumuksesta tuleekin totista työtä. Tanssinopettajan työsopimukseen kirjataan yleensä opetustuntien pito ja -suunnittelu, vaan mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Tanssinopettajan ammattiin kuuluu olennaisena osana tuntimateriaalien luominen itse, jo […]

10.6.2014

Tanssinopetuksen erot Suomessa ja Portugalissa

10.6.2014
Arviointi ja palaute Oppiminen ja erilaiset oppijat

Artikkelimme pohjautuu ulkomaanvaihtokokemuksiimme Lissabonissa Portugalissa. Virkki suoritti vaihdon syksyllä 2012 ja Väisänen syksyllä 2013. Suoritimme vaihdon samassa Escola Superior de Danca- koulussa ja huomasimme havainnoivamme samanlaisia asioita koulusta ja päätimme tarkastella kokemuksia yhdessä. Halusimme tarkastella artikkelissa erityisesti opetuksen ja oppimiskäsityksen eroja Suomen ja Portugalin välillä. Emme pyri artikkelissamme arvioimaan koulujen opetusmenetelmiä ja tuloksia, emmekä halua […]

10.6.2014

Tanssi hyvinvoinnin välineenä

10.6.2014
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Olemme tänä keväänä tanssinopettajiksi valmistuvia Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Opiskelumme aikana olemme molemmat olleet kiinnostuneita tanssialalla työskentelystä työympäristöissä, joissa taide- ja tanssikasvatus eivät ole itsestään selviä asioita. Näemme tanssitaiteen mahdollisuudet tärkeänä nimenomaan terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Tässä artikkelissa tuomme esiin, miten tanssilla on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti ihmisen arkeen. Toivomme, että sitä kautta tanssi voitaisiin nähdä entistä monipuolisemmin, […]

10.6.2014

KESKITY! – Välineitä esitykseen latautumiseen

10.6.2014
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Vääränlaiset ajatukset ennen esiintymistä lisäävät paniikkia ja jännityksen haittavaikutuksia. Jos mieleensä saisi oikeanlaiset ajatukset, jännityksen saisi hyötykäyttöön luomaan intensiteettiä ja keskittymistä. Vaikka esiintymistaito on lähes yhtä suuri osa lauluesitystä kuin laulutekniikka, sitä käsitellään laulutunneilla olemattoman vähän. Itse olen käynyt 14 eri opettajalla enkä keneltäkään ole saanut varsinaista opastusta esiintymiseen. Myöskään ammattikorkeakouluopintoihini ei ole kuulunut esiintymiseen […]

10.6.2014

INTONAATIO – Huilulla ja klarinetilla kohti sävelpuhtautta!

10.6.2014
Opetusmenetelmät

Intonaatio, eli sävelkorkeuden vaihtelu, on musisoimisessa ja etenkin yhteissoitossa keskeinen asia. Sävelpuhtauden ja hyvän intonaation saavuttamiseen vaaditaan niin korvan kuin soittotekniikankin harjaantumista. Tästä syystä etenkin varhaisessa soitinopetuksessa tämä aihe kierretään puhallinsoitinten kohdalla lähes kokonaan, vaikka sen opettaminen alusta alkaen saattaisi olla hyvinkin hyödyllistä. Tässä artikkelissa kokoamme intonaation pääkohtia sekä niksejä ja vinkkejä siitä, miten sitä […]

9.6.2014

Näkökulmia luovaan prosessiin säveltämisessä

9.6.2014
Opetusmenetelmät

Säveltäminen on kiinnostanut minua jo pidemmän aikaa. Varsinaista opetusta luovasta säveltämisestä en ole juurikaan saanut ja olinkin positiivisesti yllättynyt tekemistäni löydöistä aiheeseen liittyen. Luovuus ei ole vain onnekkaimmille taivaasta tippunut etuoikeus vaan ominaisuus, jota kuka tahansa voi itsessään kehittää. Mielestäni tätä ominaisuutta kannattaakin kehittää ja käyttää elämän eri osa-alueilla. Artikkelissa kuvatut toimintamallit eivät ole ainoita […]

30.5.2014

Korvat hörölle ja musisoimaan! – Musiikkia korvakuulolta

30.5.2014
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Tässä artikkelissa pohdimme kuunteluun pohjaavia musiikin opetusmetodeja, ja kuinka niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi aikuisopetuksessa. Monen kohdalla musiikin opiskelu on sitä, että tuijotetaan nuotteja heti musiikkiharrastuksen alettua. Unohdetaanko kuitenkin usein se, että musiikkia tulisi kuunnella? Musiikkipedagogin Käsikirjaa lainaten: ”Kuulo on aistien hierarkiassa näköaistia heikompi, minkä vuoksi nuotteja lukiessa kuuntelu jää helposti toissijaiseksi.” (Jordan-Kilkki, Kauppinen, Viitasalo-Korolainen 2013, […]

30.5.2014

Improvisoinnin opettaminen

30.5.2014
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Miten omasta päästä soittamista oikein voi opettaa? Mitä jos oppilas ei halua tai osaa improvisoida? Improvisointiakin voi ja pitää harjoitella, sillä jokaisella on varmasti paljon omia musiikillisia ajatuksia, epävarmuus vain saattaa estää omaa luovuutta tulemasta ilmi. Ei vääriä ääniä Itse määrittelen improvisoinnin uuden luomisena hetkessä. Raamit voivat olla sovittuja (kuten sävellaji, tahtiosoitus tms.), mutta esimerkiksi […]