18.4.2016
Psyykkisen valmennuksen merkitys tanssin harrastajalle
18.4.2016 Tässä artikkelissa käsittelen psyykkistä valmennusta tanssin oppimisen näkökulmasta. Psyykkisen valmennuksen merkitykseen on alettu kiinnittämään yhä enemmän huomiota urheilumaailman puolella, mutta tanssinkentällä psyykkinen valmennus ei ole niin tuttu ja käytetty, vaikka psyykkisen valmennuksen menetelmien osia, kuten rentoutuminen ja tavoitteiden asettaminen, on hyödynnetty tanssinopetuksessakin. Tässä artikkelissa nostan esille muutamia teemoja, jotka ovat nousseet opetustyössäni omien havaintojeni, sekä […]
18.4.2016
Lapsilähtöisyys tanssin varhaiskasvatuksessa
18.4.2016 Oma kiinnostukseni varhaiskasvatukseen on kasvanut koulutukseni edetessä ja kokemukseni karttuessa. Äitini on päiväkodin johtaja, jolta olen saanut paljon oppia ja tukea opintojaksoja suunnitellessani. Tunnen että minun ja monen muun opettajan on helppoa suunnitella tunti tarkasti etukäteen ja mennä pitämään se suunnitelman mukaan ryhmälle, mutta haastavampaa on mennä avoimien ehdotusten kanssa ja katsoa minne päin tunti […]
18.4.2016
KOREOGRAFISTA AJATTELUA SYVENTÄMÄSSÄ – Lukioikäisen tanssijan koreografinen ajattelu ja opettajan rooli sen syventämisessä
18.4.2016 Yksitoista tanssilinjan abiturienttia Sibelius-lukiosta ja kaksitoista opiskelijaa Tampereen Yhteiskoulun ilmaisutaidon lukiosta vastasivat laatimaamme kyselyyn. Tavoitteemme oli kartoittaa lukioikäisten tanssijoiden ajatusmaailmaa liittyen tanssin ja koreografian käsitteisiin. Toivoimme saavamme uutta tietopohjaa ja suuntaa sille, mihin lukiolaisten kanssa koreografian parissa työskennellessä kannattaisi keskittyä. Kaikki vastanneet opiskelijat olivat keskellä koreografista prosessia, tanssin lukiodiplomin taiteellisen osion tekemistä. Laatimamme kysymykset olivat […]
18.4.2016
Tiaroja ja tukihousuja – Sukupuolisensitiivisyys baletinopetuksessa
18.4.2016 Klassinen baletti on niin esittämisen kuin opettamisen traditioidensa puolesta hyvin voimakkaasti sukupuolittunut laji. Osa liikemateriaalista tai tanssimisen käytänteistä, kuten varvastossutyöskentely, on eksplisiittisesti määritelty tietylle sukupuolelle kuuluvaksi. Näen tällaisen voimakkaan kahtiajaon opetuksessa huonosti perusteltuna, luovuutta rajoittavana sekä pedagogisesti epäeettisenä. Tässä artikkelissa tarkastelen mahdollisuutta opettaa balettia sukupuolisensitiivisesti. Esittelen lyhyesti historiallista taustaa baletin sukupuolikäytänteiden synnylle sekä tutkin myös […]
15.4.2016
Tanssioppilaat ilmaisun äärellä
15.4.2016 Opiskellessani tanssinopettajaksi olen törmännyt usein keskusteluun siitä, kuinka tanssikoulujen opetuksessa painottuu tekninen harjoittelu. Samalla tanssin ilmaisullinen aspekti tuntuu olevan itsestäänselvyys niin harrastajien, ammattilaisten kuin monen tavankansalaisenkin käsityksissä, kun puhutaan tanssista taidemuotona. Onko tanssijasta välittyvä ilmaisuvoimaisuus vain hetkittäistä sattumaa vai voisiko ilmaisullisuuden syntymiseen vaikuttaa tietoisesti? Kuinka tanssinopettaja voisi auttaa oppilaitaan löytämään keinoja ilmaisuvoimansa kehittämiseen? Tätä artikkelia […]
15.4.2016
OSALLISTAVUUS TANSSISSA – kehittää yksilön identiteettiä ja tukee yksilön kasvamista yhteisössä
15.4.2016 Kuuntele, anna aikaa, tartu – kaikki osaavat tanssia! Tässä artikkelissa käsittelen osallistavan tanssin käsitettä ja kokemuksiani siitä. Mitä se osallistavuus tarkoittaa? Mitä siihen liittyy? Osallistava tanssi, osallistavuus – yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa sitä, että jokainen osallistuu omalla tavallaan ja ohjaajan tai ryhmän kannattelijan suurin työ on tehdä se mahdolliseksi. Kumpulainen (2010) kuvaa oppimista kasvuna yhteisöllisyyteen, jossa […]
11.4.2016
Soitonopettajan selviytymisopas alkeismateriaalin viidakkoon
11.4.2016 Huimaako päätäsi alkeismateriaalin suuri määrä? Näyttäytyykö tämä materiaali sinulle vain epämääräisenä kasana? Miten tässä oppimateriaaliviidakossa voisi suunnistaa? Oppimateriaalin valinta on osa-alue, joka edellyttää opettajalta jatkuvaa arviointia ja päätöksentekoa. Tulevina soitonopettajina kiinnostuimme siitä, millä perusteella instrumenttiopettajat valitsevat oppimateriaalin alkeisopetuksessa. Selvitimme asiaa kysymällä sitä kokeneilta jousisoitinopettajilta ja lukemalla, mitä aiheesta on kirjoitettu. Haastattelimme syksyllä 2015 kolmea pitkän […]
11.4.2016
Laulunkirjoittamisen opettaminen
11.4.2016 Miten lauluja tehdään ja miksi? Mistä johtuu, että toiset kappaleet tuntuvat toimivan paremmin kuin toiset? Voiko laulunkirjoittamista opettaa ja miten se voisi tapahtua? Laulunkirjoittamisella tarkoitetaan tässä artikkelissa lähinnä pop/rock-tyylisten musiikkikappaleiden säveltämistä ja sanoittamista. Käsite pitää kuitenkin sisällään paljon enemmänkin, kokonaisen maailman. Se edustaa eri ihmisille eri asioita. Keke Lammassaari (2015) kertoo laulunkirjoittamisen merkitsevän hänelle ”luomishalua, […]
19.11.2015
Työkaluna oma persoona – kuoronjohtajan sisäinen maailma
19.11.2015 Millaista on, kun työkaluna on oma persoona? Pukeutuuko kuoronjohtaja ammattirooliin, ja onko se hyvä asia? Opiskelin kuoronjohtoa erilaisissa oppilaitoksissa yhteensä lähes kymmenen vuotta, ja saman verran aikaa olen myös tehnyt kyseisiä töitä – tosin en missään vaiheessa kokopäiväisesti. Olen ensimmäiseltä koulutukseltani kirkkomuusikko, ja tätä artikkelia kirjoittaessani opiskelen laulunopettajaksi. Omat opintoni ja työni kuoronjohtajana antoivat sysäyksen tämän […]
10.6.2015