Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
5.6.2019

Raspia ääneen – laulajan säröefektit

5.6.2019
Opetusmenetelmät

Rock- ja soul-laulajille on tyypillistä tehostaa tulkintaansa erilaisilla säröefekteillä. Pieni raspi äänessä saa aikaan voimakkaan ja intensiivisen vaikutelman. Monet laulajat haluaisivat oppia tuottamaan tällaisia soundeja, mutta säröefektien opetus on vielä suhteellisen harvinaista. Tässä artikkelissa käydään läpi perusasiat säröstä ilmiönä, sekä esitellään suuntaviivoja särölaulun opettamiseen ja opetteluun. Mitä särö on? Populaarimusiikissa solistin on yleistä muunnella instrumenttinsa […]

5.6.2019

Klassisesti improvisoimaan – improvisoinnin soveltamisesta viulunsoiton opetuksessa

5.6.2019
Opetusmenetelmät

Improvisoinnilla on aina ollut roolinsa musiikissa ja musiikin opettamisessa, vaihdellen hieman musiikin tyylilajista ja aikakaudesta. Aikoinaan myös taidemusiikinkin käytäntöihin kuulunut taito assosioituu tänä päivänä lähes poikkeuksetta keskustelijoiden mielissä jazzmusiikkiin. Taidemusiikin piireissä vain urkurit ovat muodostaneet poikkeuksen, joiden koulutukseen ja ammattitaitoon improvisointi on kuulunut käytännössä aina. Taiteen perusopetuksen uudet opetussuunnitelmat on otettu valtakunnallisesti käyttöön syksyllä 2018 […]

5.6.2019

Itsemyötätunnosta ja soitonopetuksesta

5.6.2019
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät

Laulussaan Muutkin mokaa Pauli Hanhiniemi laulaa: ”Tää ei oo ihan haudanvakavaa; muutkin mokaa”. Hanhiniemen toteamus pitää paikkansa ainakin minun kohdallani: teen virheitä jatkuvasti. Hanhiniemi on mielestäni oikeassa myös siinä, ettei virheiden tekeminen ole niin vakavaa. Kuitenkin varsinkin aiemmin moitin itseäni todella paljon virheitä tehtyäni. Hanhiniemi jatkaa: ”Mua saa; mua täytyy valistaa; muutkin mokaa”. (Hanhiniemi 2014.) […]

5.6.2019

Millainen on hyvä musiikin oppimisympäristö?

5.6.2019
Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Valitsimme artikkelin aiheeksi oppimisympäristön ja sen pohtimisen musiikkioppilaitosten näkökulmasta. Aihe oli meille ajankohtainen, koska oma oppimisympäristömme vaihtui vuodeksi remontin takia. Vuosi evakkotiloissa sai ajattelemaan, kuinka suuri vaikutus erilaisilla ympäristöillä ja niiden muutoksilla voi olla omaan oppimiseen. Oppimisympäristöt voidaan jakaa viiteen eri näkökulmaan, jotka ovat; fyysinen, sosiaalinen, tekninen, paikallinen ja didaktinen. Nämä kaikki oppimisympäristökäsitykset ovat yhteyksissä […]

5.6.2019

Laumasta ryhmäksi – Opettaja ryhmädynamiikan luotsaajana ja sen merkitys tanssiharrastuksessa

5.6.2019
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Harrastitpa sitten kilpatanssia, balettia tai streetiä, tanssi on lajista riippumatta enemmän tai vähemmän ryhmätoimintaa. Näin ollen ryhmän jäsenten väliset suhteet ja sen sisäinen dynamiikka tunneilla korostuvat. Opettaja nousee ryhmän vastuuhenkilönä suureen rooliin, sillä harvoinhan toisilleen lähes tuntemattomista ihmisistä muodostuu täysin itsestään yhteen hiileen puhaltava ryhmä. Toimivan tiimin luominen vaatii töitä niin ryhmän jäseniltä, kuin sen […]

5.6.2019

Reagoi ja soita

5.6.2019
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Osallistuin vaihtovuotenani Tanskassa Esbjergin Syddansk Musikkonservatoriumissa workshopiin, jossa keskityttiin erilaisin kuuntelu- ja keskittymisharjoituksin parantamaan yhtyesoittoa. Harjoitteissa keskityttiin rytmiin, dynamiikkaan, artikulaatioon ja äänenväriin, sekä kykyyn reagoida erilaisiin melodisiin ja harmonisiin tilanteisiin. Harjoitteet lähtivät liikkeelle hyvin yksinkertaisesti, mutta erilaisia osa-alueita yhdistelemällä saatiin aikaiseksi harjoitteita, jotka vaativat maksimaalista keskittymistä. Osaa harjoitteista sovelsin myös omaan harjoitteluuni. Workshopin ohjaaja Thommy […]

17.9.2018

Terve keho, terve ääni -toiminnallisten äänihäiriöiden syitä ja kuinka selvitä niistä

17.9.2018
Opetusmenetelmät

Kauhea stressi, nukuin tosi huonosti ja nyt päätä ja niskaa särkee. Pitäisi opetella ainakin kolmesataa kappaletta viikonlopun keikalle, eikä ääni kulje yhtään. Laulajilla ja muilla äänenkäytönammattilaisilla voi esiintyä erilaisia äänihäiriöitä ja -ongelmia. Joskus ongelma ei ole suoranaisesti äänenkäytöntekniikassa, vaan siinä miten palaudut arjesta, nukut öitäsi tai vaikka tiskaat tiskisi. Kuitenkin, liika äänenkäyttökin (myös hyvä tekniikka), […]

8.6.2018

Soittamisen iloa ja intoa – pianotapahtuma kokosi harrastajia yhteen

8.6.2018
Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Kuopion konservatorion toimipisteiden välinen pianistien ”kokoontumisajoiksikin” kutsuttu tapahtuma Pianistien juhlat järjestettiin helmikuussa 2018 viidennen kerran ja ensimmäistä kertaa Lapinlahdella konservatorion pohjoisimmassa toimipisteessä. Tapahtuma kokosi yhteen kaikkiaan 65 pianonsoiton opiskelijaa ja 10 soitonopettajaa. Päivän aikana konserteissa vieraili runsaasti oppilaiden vanhempia ja yleisöä myös muilta toimipistepaikkakunnilta. Paikallinen media huomioi näkyvästi tapahtumaa. Katselmusluonteisen tapahtuman tavoitteena on ollut lisätä […]

8.6.2018

Poikkitaiteellisen produktion vaikutus minuuteen – taideopiskelijoiden kokemuksia

8.6.2018
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Taiteelliseen toimintaan osallistumisella on lukuisia positiivisia vaikutuksia. Kansainvälisten tutkimusten mukaan taiteelliset menetelmät tukevat muun muassa oppimista, kognitiivisia taitoja, itsetuntemusta, tunnetaitoja sekä luovuutta, mikä käy ilmi Sitran tutkitun tiedon koosteesta (Honkala 2018). Vaikka tutkimukset osoittavat taiteiden lukuisat positiiviset vaikutukset yksilöön ja koko yhteiskuntaan, tuntuu, ettei opetusmaailmassa taiteiden merkittävyyttä ja mahdollisuuksia hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla. Taideaineet saatetaan […]

8.6.2018

Mikä motivoi aikuista tanssin harrastajaa?

8.6.2018
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Liikuntamotivaatiota on tutkittu paljon ja on löydetty selityksiä, mikä motivoi ihmisen liikkeelle. Tanssin harrastamisen motiiveja on tutkittu vähemmän. Ovatko motiivit samat kuin liikunnassa yleisesti vai onko tanssille erityisiä motiiveja? Tässä artikkelissa kerrotaan ensin yleisesti motiiveista ja sen jälkeen selvitetään miksi aikuinen, korkeakouluopiskelija, haluaa käydä tanssitunneilla viikosta toiseen. Kaiken takana on motiivi Kaiken toiminnan taustalta löytyy […]