6.6.2019
Vapauta improsi! Musiikillisen improvisaation vapauttaminen suomalaisessa kulttuurissa
6.6.2019 Tässä artikkelissa pyrin parhaani mukaan tuomaan esille musiikillisen improvisaation hyödyllisiä vaikutuksia sekä musiikinopiskelijakollegoideni mielipiteitä sen opetuksen epäkohdista. Tavoitteenani on myös löytää improvisaation opetukseen kehittäviä parannusehdotuksia. Artikkeliani varten laadin kyselyn 25:lle muusikolle/musiikkipedagogille. Alussa oli vain tarve luoda Kuvittele ihminen ennen kielellistä ilmaisua, instituutioiden ja sivistyksen aikakautta. Voisin kuvitella, että tämä ihminen ilmaisi itseään kokonaisvaltaisesti, vapaana nyky-yhteiskunnan […]
6.6.2019
Kontrabasson jousisoitto jazz-musiikissa
6.6.2019 Jousisoitto on aina ollut olennainen osa kontrabasson soittoa, mutta muussa kuin klassisessa musiikissa siihen törmää melko harvoin. Jazz-musiikin alkuaikoina saattoi jousta kuulla käytettävän säestävässä roolissa pizzicato- ja slap-tekniikoiden lisäksi. Myöhemmin basisteille annettiin myös enemmän solistista roolia, erityisesti bebop- kauden aikana, mutta vain kourallinen soittajia tähän päivään mennessä on käyttänyt sooloimprovisoinnissaan jousta. Tässä artikkelissa käyn lyhyesti […]
6.6.2019
Ryhmän merkitys lasten esiintymiskokemuksissa – yksin vai yhdessä musisointi?
6.6.2019 Oman lapsuuden jännityskokemukset ja ohjaamiemme muskariryhmien lasten jännityskokemukset herättivät pohtimaan, voidaanko lasten kokemuksia läpi käymällä vähentää esiintymispelon tuomia paineita. Pohdimme myös voiko hyvällä ryhmädynamiikalla olla vaikutusta positiiviseen esiintymiskokemukseen. Onko ryhmällä vaikutusta lapsen itsetunnon kasvuun ja vaikuttaako jo pienenä omaksuttu hyvä itsetunto saamaan positiivisen ajattelun esiintymistä kohtaan? Ryhmässä on voimaa! Ryhmä voi vaikuttaa olennaisesti lapsen jännityskokemuksiin. […]
6.6.2019
Viulistien yleisimmät rasitusvammat ja niiden ehkäiseminen
6.6.2019 Kaikki muusikot aina harrastelijoista opettajiin ja esiintyjiin ovat alttiita erilaisille hermosto- ja lihasrasitusvammoille. Jousisoittajilla rasitusvammojen riski on todettu olevan hiukan suurempi kuin muilla muusikoilla. Erityisesti viulisteilla pitäisi olla hyvä soittoergonomia, mutta opetetaanko sitä tarpeeksi ja kiinnitetäänkö rennon soittoasennon löytämiseen tarpeeksi huomiota. Rasitusvammat ovat valitettavan yleinen vaiva viulisteilla, eikä koulutuksessa panosteta tarpeeksi ergonomiaopetukseen. Haluamme tämän artikkelin […]
6.6.2019
Kuinka kehittää omaa rytmiikkaa?
6.6.2019 Miten omaa rytmiikkaa voi kehittää? Tuon tässä artikkelissa esiin muutaman työkalun, joilla kuka tahansa voi parantaa omaa rytmitajua. Kaiken ytimessä on peruspulssin tunteminen, ja kaiken muun soiton ja laulun ankkuroiminen suhteessa siihen. Rytmitajua löytyy kaikilta Jokseenkin kaikilla meistä on rytmitajua. Hyvin perustavanlaatuisiin kinesteettisiin toimintoihin, kuten kävelyyn ja uintiin, liittyy olennaisesti rytmi. Rytmiä löytyy myös esimerkiksi […]
6.6.2019
Minä laulan, sinä laulat – vertaisoppiminen korkeakoulutasoisessa pop/jazz-laulunopiskelussa
6.6.2019 Miltä ryhmäopetus tuntuu opiskelijan näkökulmasta? Voisiko sitä käyttää opetusmetodina perinteisen yksilöopetuksen tueksi? Korkeakoulutasoisessa laulunopiskelussa itsenäisen opiskelun osuus on suuri, sillä itsenäisen opiskelun tuntimäärä on kontaktiopetukseen opettajan kanssa verrattuna moninkertainen. Tässä artikkelissa pohdimme, voisiko ryhmälauluopetus ja vertaisoppiminen tuoda uusia näkökulmia ja työkanavia laulunopiskelijan kehitykseen. Olemme tulevia pop/jazz-laulunopettajia, ja koemme tärkeäksi ymmärtää ryhmäopetuksen hyödyt ja haasteet lauluoppilaan […]
6.6.2019
“Lol, koska kivaa!” – Varhaisteinien motivaatio tanssiharrastuksessa
6.6.2019 Valitsimme aiheeksemme varhaisteinien motivaation tanssitunnilla, sillä opetamme kaikki tällä hetkellä kyseiseen ikäryhmään kuuluvia oppilaita ja mielestämme ikäryhmä on todella mielenkiintoinen. Kyseisessä ikäryhmässä lapsi alkaa siirtymään pikkuhiljaa nuoruuteen ja löytämään omaa identiteettiään, jolloin hän alkaa myös itsenäisesti pohtimaan, onko tanssiharrastus se, joka häntä oikeasti kiinnostaa. Monet lopettavatkin tanssiharrastuksensa juuri tässä iässä, samalla kuin toisille se on […]
6.6.2019
Sanoista säveliksi, sävelistä sanoiksi
6.6.2019 Laulun opiskelijat opiskelevat lied-musiikkia ohjelmistoonsa verrattain paljon. Usein heitä säestää oppilaitoksen oma säestäjä tai lauluopettaja. Hyvin usein säestäjäksi valikoituu joku pianonsoiton opiskelija. Asiaan perehtymättömälle pianistille voi tulla yllätyksenä liedpianismin erityispiirteet, joita tässä artikkelissa on tarkoitus avata. Syyhän ei välttämättä ole pianistin, koska usein solistisessa piano-opetuksessa ei perehdytä soittamaan laulajan tai muiden muusikoiden kanssa. Tämän artikkelin […]
6.6.2019
Muusikko ja lukivaikeus – toimiva yhtälö?
6.6.2019 Soittajien keskuudessa ilmenee lukivaikeutta siinä missä koulumaailmassakin. Kuitenkaan aiheesta ei kuule puhuttavan niin musiikkioppilaitoksissa kuin ammattipiireissäkään, vaikka lukivaikeudella on merkittävä vaikutus muusikkouteen. Mitä on lukivaikeus? Lukivaikeus lasketaan yhdeksi oppimisvaikeuksista. Erilaisia oppimisvaikeuksia on arviolta noin 20% lukemaan opettelevista ja lukivaikeus on niistä kaikkein yleisin. (Hasu 2011.) Se on neurologinen, kielellisen kehityksen häiriö, joka säilyy koko elämän […]
6.6.2019