Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
10.5.2013

Työkaluja ja toimintatapoja kansanlaulunopetukseen

10.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kuinka opetetaan kansanlaulua? Onko taito laulaa kansanlauluja itsestäänselvyys, kuten taito puhua äidinkieltään? Kansanlaulun rikkaus on sen monimuotoisuudessa, erilaisissa tyyleissä ja yksilöllisissä eroissa. Ei ole yhtä oikeata tapaa laulaa. Millaisia toimintatapoja kansanlaulunopetuksessa voi soveltaa, mitkä ovat opettajan työkalut, ja mistä hän saa tarvittaessa hankittua lisää tietoa ja opetusmateriaalia? Opiskelen Centria ammattikorkeakoulussa kansanlaulupedagogiksi. Opinto¬jen kuluessa olen joutunut […]

10.5.2013

Musiikin ainutlaatuisuus – näkökulmia ihmisen musiikinoppimiskykyyn

10.5.2013
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Anna-Maria Pietiläinen 2013, Savonia-ammattikorkeakoulu Artikkelissani musiikin ainutlaatuisuudesta ja sen oppimisesta käsittelen musiikin olemassaoloa  maailmassa ja ihmisessä itsessään. Perusoletuksena pidän sitä, että jokaisella on jokin omakohtainen käsitys musiikista. Se on jotain ääntä ja jotain etenevää liikettä. Siinä on dynaamisuutta. Tarkoituksenani on selvittää, miten musiikki vaikuttaa yleensä ihmisiin ja miten ihmisen aivot ylipäänsä reagoivat musiikkiin ja […]

10.5.2013

Flow´ta musisointiin

10.5.2013
Arviointi ja palaute Oppiminen ja erilaiset oppijat

Miksi joskus soittaessa tai laulaessa kaikki asiat tuntuvat olevan täysin oman kontrollin alaisuudessa ja onnistuvan todella helpontuntuisesti, kuin itsestään, vaikka kyseessä olisikin kova henkinen ja fyysinen ponnistus? Mikä johtaa tällaiseen syvää onnistumisen iloa tuottavaan musisointiin? Mitä musiikkipedagogi voi tehdä ruokkiakseen oppilaidensa tekemisen iloa? Motivaatiotutkija Mihály Csíkszentmihályin tutkimukset flow -tilasta, jossa ihmisen henkilökohtaiset tavoitteet ja taitotaso […]

10.5.2013

Hengitä, tue ja laula!

10.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittajat: Nina Kaitaranta ja Mirjam Puukki 2013, Savonia-ammattikorkeakoulu. Kyseessä oleva artikkeli on suunnattu aloittelevalle rytmimusiikkilaulajalle, joka haluaa syventää tietämystään hengityksestä ja tuesta. Artikkeli soveltuu myös laulunopettajaksi opiskeleville tai jo alalla työskenteleville laulunopettajille. Lisäksi artikkelissa on hengitys- ja tukiharjoituksia, joista on hyötyä laulukappaleita läpikäytäessä. Artikkelin aihe lähti käytännön tarpeesta. Opiskelemme laulunopettajiksi ja koimme, että saamamme tiedot laulajan […]

10.5.2013

Improvisaation hyötyjä soitonopetuksessa

10.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Tomi Kämäräinen 2013, Savonia-ammattikorkeakoulu Mitä improvisaatio on ja mitä sillä tarkoitetaan? Monilla meistä on saattanut joskus olla tunne soittotunnilla, että ymmärrämme, mistä puhutaan, mutta emme konkreettisesti hahmota asiaa. Tämä ilmiö on ainakin itselleni tullut vastaan. Olen jazz-rumpalina usein miettinyt, mitä soittaisin soolossa tai miten komppaisin soolon taustalla. Olen myös kysynyt tätä asiaa soittotunnilla opettajiltani. […]

10.5.2013

Laulunopettajien Virtuaalinen Vertaistuki Verkossa

10.5.2013
Opettaminen ammattina

Kirjoittajat: Enni Kyttänen, Katja Penttilä ja Niina Marin 2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu Laulunopettajan arki saattaa yllättää vastavalmistuneen opettajan alun. Opiskeluaikana totuttua sosiaalista kanssakäymistä opiskelijakollegoiden kanssa oppituntien välissä ei enää olekaan. Opetuspäivän alussa mennään opetusluokkaan ja tarkasti aikataulutettu oppilaiden virta alkaa. Ovi käy säännöllisin väliajoin ja olo on välillä kuin lääkärin vastaanotolla. Ruokataukoa ei välttämättä ole vaan […]

10.5.2013

Musiikkipedagogina muistisairaiden musiikkituokioissa

10.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja Anni Pätsi 2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu Muistisairaat on vaikea sijoittaa musiikkipedagogiselle kentälle. Kysymyksiä herää siitä, mihin tarvitaan pedagogiikkaa, pedagogisia taitoja, riittääkö muusikkous vai vaaditaanko muistisairaiden musiikilliseen kohtaamiseen aina terapeuttisesti orientoitunutta lähestymistapaa. Tässä artikkelissa tarkastelen omakohtaisen kokemuksen ja tutkimustiedon valossa muistisairaiden musiikkitoiminnan erityispiirteitä. Muistisairas on sairautensa vuoksi menettänyt vuorovaikutuksellisen läsnäolon ympäristönsä kanssa. Oman sisäisen kokemusmaailman jakaminen […]

10.5.2013

Tartu käteeni mun ja yhdy lauluhun! – Lasten ja vanhusten musiikillisia kohtaamisia

10.5.2013
Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Riitta Riikonen 2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ” Te pienet musikantit olette taivaan pikku enkeleitä. Kiitos kun tulette meitä vanhoja tervehtimään! ” Nämä sanat kantautuvat kahden kymmenvuotiaan musiikin perusopetuksen piano-oppilaani korviin heidän ollessaan ”vierailevina tähtinä” soittamassa ja laulamassa Muuramen palvelukoti Koskikodin yhteislaulutilaisuudessa. Kollegani viulu- ja alttoviulunsoiton opettaja Virve Klemetin kysellessä seuraavaa toivekappaletta laulajilta kuuluu peräpenkistä: ”Ruusuja […]

10.5.2013

Sisäistä paloa etsimässä – Motivaatio musiikin maailmassa

10.5.2013
Opetusmenetelmät

Kirjoittajat: Karoliina Markkanen ja Tomi Fröberg 2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ”Mulla oli 7-9 -vuotiaita bändioppilaita, joista kaikki halus soittaa Smoke on the water -biisiä. Ajattelin, että kyseinen biisi on heille vielä aivan liian vaikee, sillä jo yhden bassoääneen soittaminen nätisti tuotti heille suunnattomia vaikeuksia. Oppilaat kuitenkin toivoivat kappaletta useamman viikon ajan, ja lopulta suostuin antamaan heidän […]

8.5.2013

Laulusuzukimenetelmä – mikä se on?

8.5.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kirjoittaja: Julia Pitkälä 2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Klassisen laulun opiskelijana en ollut koskaan kuullut pienten lasten laulun opettamisesta. Minulla oli sellainen käsitys, että laulun opiskeleminen kannattaa aloittaa aikaisintaan noin 16-vuotiaana. Ääntä on helpompi hallita, kun äänenmurrosvaihe on ohitettu. Mistä pienten lasten laulun opettaminen on saanut alkunsa, ja miten sitä voidaan toteuttaa? Laulusuzukimenetelmän on kehittänyt Päivi Kukkamäki. […]