Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
28.5.2014

Instrumenttiopettajan ja oppilaan vuorovaikutussuhteen haasteet

28.5.2014
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen toimivuus on tärkeässä roolissa kun tarkastellaan oppilaan edistymistä soittoharrastuksensa parissa. Instrumenttiopettajan ja oppilaan välinen opetussuhde voi kestää muutamasta kuukaudesta moniin vuosiin. Oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen toimiminen olisi ensiarvoisen tärkeää, jotta oppilas saa opetuksesta täyden hyödyn irti. Johtuen kuitenkin ihmisten eroista esimerkiksi luonteen, iän tai kulttuuritaustojen suhteen, kohtaamme vuorovaikutukseen liittyviä […]

28.5.2014

Musiikin opiskelumotivaatiosta opettajan työmotivaatioon

28.5.2014
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Siirtymä musiikinopiskelijasta instrumenttiopettajaksi voi olla haastavaa. Musiikkipedagogien koulutus on hyvin yksilökeskeistä ja opiskelu painottuu oman instrumentin hallintaan. Voiko opiskelujen aikana kehittynyt korkeatasoinen instrumentaalinen ammattitaito jäädä työelämässä hyödyntämättä? Entä löytävätkö opiskelujen aikana omaan soittoonsa keskittyneet opiskelijat motivaation opetustyöhön? Vastaako koulutus työelämän tarpeisiin? Ammattikorkeakoulujen musiikkipedagogikoulutus eroaa vahvasti yliopistojen opettajakoulutuksesta. Huhtasen (2004, 101) mukaan kasvatustieteen näkökulmasta opettajaksi tuleminen […]

28.5.2014

Säveltäminen osana lapsen musiikkikasvatusta

28.5.2014
Opetusmenetelmät

Kielten opiskelussa lukeminen ja kirjoittaminen kulkevat käsi kädessä. Miksi musiikkia opiskeltaessa kirjoittaminen jää usein taka-alalle? Musiikkia opitaan lukemaan varhain, mutta harva kirjoittaa sitä sujuvasti vielä aikuisenakaan. Miksi näin? Kun seitsemänvuotiaina aloitamme peruskoulun ensimmäisen luokan, ryhdymme ensitöiksemme harjoittamaan lukemista ja kirjoittamista opettajamme johdolla. Tämä johtuu pitkälti siitä, että nämä kaksi toimintoa ovat vahvasti linkittyneinä toisiinsa ja […]

9.4.2014

Dialoginen ja vuorovaikutuksellinen tanssinopettajuus

9.4.2014
Arviointi ja palaute Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät

Artikkelimme käsittelee dialogista ja vuorovaikutuksellista pedagogiikkaa. Artikkelissa esitettävät havainnot ja esimerkit pohjautuvat lähdemateriaaliin sekä omakohtaisiin opetuskokemuksiin päättöharjoittelumme ajalta syksyltä 2013. Olimme opetusharjoittelussa ilmaisutaitopainotteisissa kouluissa. Oona Leinonen opetti Lahden ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjalla ja Tuija Touhunen Minna Canthin lukion ilmaisutaidonluokkaa. Halusimme tanssinopetuksessamme tarkastella dialogisen ja vuorovaikutteisen pedagogiikan vaikutusta oppimiseen, oppimisilmapiiriin sekä opiskelija–opettaja –suhteeseen. Vuorovaikutustaidot tärkeänä osana ryhmäyttämistä Keskeisimpänä […]

9.4.2014

Tanssinopettajan uskottavuutta etsimässä – useita tanssilajeja opettamassa

9.4.2014
Opettaminen ammattina

Kuulemme usein puhuttavan baletinopettajista, hip-hop-opettajista ja ”nykäriopettajista”. Vallalla tuntuu olevan ajatus, että tanssinopettaja ei voisi osata montaa tanssilajia. Stereotypioiden ja ennakkoluulojen syntyminen on helppoa ja niistä on vaikea päästä eroon. Onko usean tanssilajin opettaja siis yhtä uskottava jokaisessa opettamassaan lajissa? Minkä tanssinopettajat mieltävät uskottavuuden avaintekijöiksi? Tätä lähdimme tutkimaan tutkivan opettajuuden opintojaksolla päättöharjoittelumme ja opetustyömme ohessa […]

8.4.2014

Muusikon kuulonsuojelu

8.4.2014
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Korvatulppia melko aktiivisestikin käyttävänä soittajana olen törmännyt monenlaisiin asenteisiin koskien kuulonsuojelua. Rytmimusiikin puolella kuulonsuojelu alkaa olla jo melko hyvin tiedostettu asia, mutta klassisen musiikin puolella asia tuntuu olevan vielä osittain murrosvaiheessa. Tästä virisikin motivaatio tämän artikkelin kirjoittamiseen. Haluan artikkelillani herätellä sekä musiikin opettajia että opiskelijoita keskustelemaan muusikon kuulonsuojelusta ja sen tarpeellisuudesta. Musiikki meluna Musiikkia pidetään […]

8.4.2014

Sisäisen motivaation jäljille – Psykologiset tarpeet omassa oppimisprosessissa

8.4.2014
Oppiminen ja erilaiset oppijat

“There is no separation of mind and emotions; emotions, thinking, and learning are all linked.” Eric Jensen (1998, 80). Rakastuin sielukkaan bandoneonin sointiin 15-vuotiaana kun kuuntelin ensimmäistä kertaa Astor Piazzollan soittoa rätisevältä vinyylilevyltä Karjaan kirjaston musiikkiosastolla. Tästä teini-iän ihastumisesta kehittyi myöhemmin yksi tähänastisen elämäni suurista rakkauksista. Kymmenen vuotta myöhemmin hankin vihdoin vanhan, 1930-luvulla rakennetun, bandoneonin […]

8.4.2014

Nuotinluvun opettamisesta aloittelevalle pianistille

8.4.2014
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Hyvin moni opettaja tai opettajaksi opiskeleva joutuu joskus pohtimaan, onko tärkeää osata lukea hyvin nuottitekstiä ja miten nuotinlukua voi opettaa vasta-alkajalle. Mitä ylipäätään vaaditaan hyvään nuotinlukutaitoon? Oppilaan motivaatio nuottien oppimiseen voi olla vähissä, sillä onhan mukavampaa päästä suoraan soittamaan. Erityisesti vaaditaan opettajalta luovuutta silloin, kun oppilaalla on syystä tai toisesta vaikeuksia oppia lukemaan nuottitekstiä. Nuotinluvun […]

8.4.2014

Äänen terveyden ylläpito ja äänenhuolto osaksi laulajan arkea

8.4.2014
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Oma ääni on monelle ihmiselle kaikkein tärkein työväline. Ammattilaulajilla äänenkäyttö on niin vaativaa, että äänenhuollon tulisi kuulua luontevana osana arkeen jo opiskeluvaiheessa. Kuitenkaan aihetta ei mielestäni pidetä tarpeeksi esillä ammattiopinnoissakaan, vaan informaatio on oman kokemukseni mukaan ollut pitkälti laulunopettajan neuvojen ja oman tiedonhaun varassa. Toki jokaisella äänenhuollon tarvekin on yksilöllinen, sillä toisten ääni-instrumentti reagoi herkemmin […]

5.12.2013

Säveltäjien maailmassa – Tutustuminen säveltäjiin lasten maailman kautta

5.12.2013
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Muistatko, milloin olit oppinut tuntemaan hyvin tunnetuimmat säveltäjät ja sijoittamaan heidät musiikin historiassa oikeille vuosisadoille? Tapahtuiko se kenties vasta korkeakouluopintojen aikana? Onko se tapahtunut vielä tähänkään päivään mennessä? Ja mikä merkitys sillä oikeastaan on? Tätä aloimme pohtia, kun mietimme lasten soitonopetukseen liittyviä osatekijöitä ja haasteita. Säveltäjätuntemuksen oletetaan kasvavan musiikin perusopetuksessa sitä mukaa, kun oppilas soittaa […]