Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
8.6.2015

Apua, lauluoppilaani on aikuinen

8.6.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Laulunopiskelijat ovat pääsääntöisesti aikuisia. Lähtökohta on erilainen verrattuna pienen lapsen opettamiseen. Aikuinen on itsenäinen ja aloittaa harrastuksen omasta tahdostaan. Opiskelumotivaatio on erilainen ja vastuu opiskelusta on aikuisella itsellään. Vaikuttaako vanheneminen oppimiseen? Kuinka löytää auktoriteetti nuorena opettajana? Artikkelissani pohdin, mitä on hyvä huomioida aikuista opettaessa, peilaten samalla omaan kokemukseeni laulunopettajana. Muutama vuosi sitten jännitin kovasti ensimmäistä […]

8.6.2015

Aikavälikertaus musiikin harjoittelussa

8.6.2015
Opetusmenetelmät

Aikavälikertaus on psykologiatieteeseen perustuva oppimismenetelmä, joka pyrkii tehokkaampaan ja kestävämpään muistamiseen. Se sopii sellaisiin oppimistilanteisiin, joissa pitää oppia ja muistaa suuri määrä tietoa ja joissa tietoa voi helposti jäsennellä pieniin paloihin; käytännön sovelluksina ovat mm. vieraan kielen ja lääketieteen opiskelu. Aikavälikertauksen kautta on mahdollista oppia huomattavasti nopeammin (10-50 kertaa) kuin tavallisemmilla oppimismenetelmillä, ja säilyttää muistissa […]

8.6.2015

NUORI PIANISTI ESITTÄVÄNÄ TAITEILIJANA – Kohti omaa konserttia

8.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Pianonsoittoharrastukseni on ollut lapsesta asti ohjattua ja opettajan ohjauksella on ollut suuri merkitys taitojeni kehittymisessä. Opettajan rooli on tärkeä varsinkin, kun nuoren soittajan omat tiedot ja taidot eivät vielä riitä kappaleiden valmistamiseen ja oman soittotaidon kehittämiseen. Vielä ammattiopinnoissakin opettajan rooli on oppimisprosessissa todella suuri, vaikka omat musiikilliset näkemykset ja tekniikka ovat melko kehittyneet. Lopulta on […]

5.6.2015

PUHALLINORKESTERI VIREESSÄ – Työsarkaa soitonopettajille ja kapellimestareille

5.6.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Musiikki koettelee monimuotoisuudessaan käsityskyvyn rajoja. Rytmi, dynamiikka, sointi-väri ja akustiikka ovat muodostamassa korviimme kantautuvaa yhden soittajan tai laulajan tuottamaa kokonaisuutta, näin muutamia muuttujia mainitakseni. Pyydetään mukaan toinen soittaja ja saadaan kuuluviin myös harmonia, useamman äänen liitto. Otetaan saman tien kolmekymmentä puhallinsoittajaa ja puhalletaan yhteinen sointu. Kirkon holveissa miellyttävästi pörisevän duurikolmisoinnun kätilöinä ovat hääräilleet soitonopettajat ja […]

3.6.2015

Mikä härdelli! Musikaalia toteuttamassa lasten kanssa

3.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

”Nyt syntyi soppa…” alkaa yksi Pekka Simojoen säveltämän musikaalin lauluista. Aikamoinen ja  mielenkiintoinen soppa tästä syntyikin. Toteutimme Pistaasipähkinöiden arvoitus -musikaalin Pohjois-Karjalassa toukokuun lopussa. Mukana oli  noin neljäkymmentä lasta ja nuorta lähialueen kunnista. Halusin tämän artikkelin avulla valottaa vähän lapsikuorotyön toimintaa, lapsiryhmän ryhmädynamiikkaa, musikaalin toteuttamisen eri vaiheita sekä referoida lasten kokemuksia musikaaliproduktion tekemisestä. Haimme musikaaliin laulajia […]

3.6.2015

ERI IKÄRYHMIEN KOHTAAMINEN YHTEISTOIMINNALLISESSA OPPIMISESSA – Pedagogisia näkökulmia pianonsoiton ryhmäopetukseen

3.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Artikkelin tavoitteena on tarkastella teorian ja käytännön avulla, kuinka kahdesta eri ikäryhmästä koostuvassa pianonsoiton pienryhmässä voitaisiin saavuttaa hyviä oppimistuloksia yhteistoiminnallisen oppimisen mallia soveltaen. Aiheen innoittajana toimii kirjoittajan ammattikorkeakouluopintojensa opetusharjoittelussa vetämä opetusryhmä, jossa opiskellaan pianonsoittoa kahden keskenään aivan eri-ikäisen piano-oppilaan voimin. Ryhmän osallistujien asettama pedagoginen haaste on otettu huomioon jo ryhmää koottaessa, ja se on alusta […]

1.6.2015

Akustiikan vaikutukset musiikin opiskelussa

1.6.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Miksi puheesta ei joskus tunnu saavan selvää? Miksi laulaminen tuntuu rankemmalta joissain tiloissa? Vastaus piilee todennäköisesti akustiikassa. Akustiikka on äänen käyttäytymistä tilassa. Se vaikuttaa puheen selkeyteen ja voi vääristää äänen taajuustasapainoa. Huono akustiikka saattaa usein olla huomaamaton. Saatetaan kokea huonon akustiikan aiheuttamia haittoja tietämättä ongelman syytä. Tämän artikkelin on tarkoitus auttaa tunnistamaan tyypillisimpiä akustiikasta aiheutuvia […]

1.6.2015

Rudimentit solistisen rumpujensoiton tukena

1.6.2015
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Rudimentteja harjoittelemalla rumpalit kehittävät koordinaatiokykyään, mutta niitä voidaan hyödyntää myös solistisen soiton sekä improvisaation tukena ja rikastajana.   Rudimentit ja soittotekniikka Pikkurumputekniikkaa eli rudimentteja opetetaan popjazz-rumpaleille jo musiikkiopistotasolla. Rudimentit ovat sotilasmusiikista kehittyneitä lyöntisarjoja, joita rumpalit harjoittelevat käsitekniikkaa kehittääkseen. Ne toimivat sellaisinaan esimerkiksi lämmittelyharjoituksina, mutta marssimusiikkia soitettaessa niitä yhdistellään suuremmiksi kokonaisuuksiksi (N.A.R.D.: 2010). Harjoittelu aloitetaan yksinkertaisilla […]

1.6.2015

Johdatus musiikin sovittamisen alkeisiin

1.6.2015
Opetusmenetelmät

Musiikki jaetaan erilaisiin genreihin, joita tulee koko ajan lisää. Kaikilla tyyleillä on omat tunnusmerkkinsä ja omanlaisensa säännöt. Nämä säännöt ratkaisevat, onko musiikki tyylinmukaista ja sopiiko se genren asettamiin rajoituksiin vai ei. Eri tyyleistä on kuitenkin löydettävissä yhteneväisyyksiä, jotka toki esiintyvät vähän eri muodoissa ja joissakin tyyleissä ilmiöille asetetaan enemmän rajoituksia kuin toisissa. Esittelen artikkelissani muutamia […]

29.5.2015

Alle kouluikäisten lasten opettaminen

29.5.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Musiikkikasvatus on tärkeä osa lapsen kehitystä ja kasvua. Musiikilla on tärkeä rooli vuorovaikutuksen välineenä monissa perhepiireissä, kerhoissa ja päivähoidoissa. Musiikin avulla lapsen tunne-elämä, sosiaalinen toiminta ja motoriset ja tiedolliset valmiudet kehittyvät. Musiikkikasvatuksen tavoitteena on antaa lapselle musiikista nauttimisen mahdollisuus ja kehittää lapsen musiikillisia perusvalmiuksia leikin ja elämysten avulla. (Eerola & Ruokonen 1997, 5.) Lasten oppiminen […]