Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
8.6.2016

Kokemuksia Länsi-Afrikasta – Seitsemän viikkoa rytmimusiikin juurilla Beninissä

8.6.2016
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Jokapäiväistä on meren taukoamaton kuohunta, suolainen ja kostea tuuli, aamuisin nopeasti ylös ponnahtava aurinko ja illalla hetkessä päälle laskeutuva syvä pimeys. Vuohet, kanat ja muut eläimet vapaina kaduilla, värikkäitä liskoja kaikkialla, moskiitot, mopotaksit, kalastajat vetämässä verkkoja rumpuryhmän säestäessä työntekoa… Jo pelkkä arki täällä on minulle niin uutta ja erilaista. Vielä aivan oma lukunsa on afrikkalainen […]

1.6.2016

Tärisen, siis olen – täristen eroon lihasjännityksistä

1.6.2016
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Noin vuosi sitten minusta tuntui, etteivät lauluopintoni etene. Ymmärsin teoriassa, mitä minun pitäisi tehdä, mutta koin ettei kehoni suostunut yhteistyöhön. Tarkasteltuani asiaa tarkemmin tajusin, ettei kehoni ollut toiminut luontevasti pitkään aikaan. Hartiani taipuivat eteen päin ja rintani painui kasaan. Koin, etten ollut kotona omassa kehossani ja hakeuduin kehotietoisuuden kurssille. Kurssilla opetettiin TRE-menetelmää ja kehoni alkoi […]

31.5.2016

Tanssi tukena nuoren sosiaalisessa vahvistamisessa

31.5.2016
Opettaminen ammattina Oppiminen ja erilaiset oppijat

Tässä artikkelissa pohdin osallistavan tanssin merkitystä nuorille erityisesti sosiaalisen vahvistamisen näkökulmasta. Pohdin yhtymäkohtia nuorisotyön sosiaalisen vahvistamisen tavoitteille ja tanssin elementeille. Heijastelen pohdintojani myös suhteessa kokemuksiini ollessani harjoittelussa nuorille suunnatussa järjestössä, joka pyrkii auttamaan nuoria löytämään ja saavuttamaan suunnitelmiaan tulevaisuudelle. Toimin keväällä 2016 tanssinopettajana nuorten yhteisössä, joka on suunnattu 16-29 -vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille. Toimintani […]

23.5.2016

Pianisti – mitä kuuluu?  

23.5.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Soitan pianoa ja siitä kajahtaa painamani sävelet ja soinnut ilmoille toinen toisensa perään, muodostaen musiikillista kuulokuvaa soittamastani sävellyksestä. Mutta kuinka paljon itse oikeastaan kuulen ja kuuntelen omaa soittoani? Millä tavalla omaa soittoa pitäisi ja voisi kuunnella? Miten voisi työstää omaa kuulonvaraista soittamista ja sisäistä kuuloa? Mikä merkitys kuuntelemisella ja kuulemisella on kappaleen valmistumisen työstämisessä ja […]

23.5.2016

Soittotaito kohenee orkesterissa

23.5.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Minkälaista kehitystä tapahtuu viikottain harjoittelevan harrastajaorkesterin muusikoissa, kun heitä ei ole valittu esimerkiksi koesoittojen kautta, eikä heillä ole varsinaista velvollisuutta harjoitella orkesterin ohjelmistoa? Orkesterissa soittaminen on monelle muusikolle tärkeää itseilmaisun ja taitojen kartuttamisen vuoksi. Orkestereita toimii niin musiikkiopistoissa kuin kouluissakin. Todennäköisimmät tavoitteet liittyvät musiikin laadukkaaseen tuottamiseen yhteisön voimin. Soittajat työstävät harjoituksissa orkesterin sen hetkistä ohjelmistoa […]

23.5.2016

Kilpailu musiikissa — uhka vai mahdollisuus?

23.5.2016
Arviointi ja palaute Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Kuulostaako toisten soitto aina vain paremmalta kuin omasi? Näkyykö ympärillä arvioivia katseita? Huomaatko vertailevasi itseäsi muihin kanssaopiskelijoihin? Ahdistaako, vai tuoko kilpailutilanne kenties lisämotivaatioita harjoitteluusi? Musiikkialalla kilpailu on lähes väistämätöntä, koska menestys ja ammattitaito takaavat esimerkiksi hyvät työmahdollisuudet. Vaikka kilpailusta ei puhuta konkreettisesti ”kilpailuna”, on kilpailuhenkisyys itsestäänselvyys kun puhutaan itsensä kehittämisestä muusikkona.  Selvitimme ammattiopinnoissa olevien musiikinopiskelijoiden […]

23.5.2016

Istutaan ja lauletaan – tarvitseeko muskariopettaja materiaaleja?

23.5.2016
Opettaminen ammattina Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Erilaisilla varhaisiän musiikinopetusta tarjoavilla toimijoilla käytettävät materiaalit saattavat vaihdella toisistaan paljon laadultaan ja määrältään. Halusimme selvittää, mikä on materiaalien merkitys varhaisiän musiikinopetuksessa paitsi opetuksen, myös opettajan kannalta. Materiaaleilla käsitämme soittimiston, oheistarvikkeet (huivit, pallot..) sekä opetustilan. Selvitimme asiaa myös työhyvinvoinnin näkökulmasta. Haastattelimme artikkeliin neljää erilaisissa työympäristöissä toimivaa varhaisiän musiikinopettajaa, joiden mielipiteitä aiheesta kyselimme: Outi Peteri (Länsi-Pohjan […]

19.5.2016

Hannu, Kerttu ja musanoita

19.5.2016
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Olipa kerran köyhät vanhemmat, jotka halusivat lapsensa metsän armoille opettelemaan musiikkia. Vanhempien tavoitteena oli hyötyä lapsistaan niin, että he tuottaisivat rahaa musiikilla ja toisivat leipää ja hienouksia taloon. Vanhemmat päättivät lähteä johdattamaan lapsiaan musiikin tielle, koska näkivät heissä potentiaalia. Hannu ja Kerttu olivat fiksuja lapsia ja ymmärsivät paljon enemmän, mitä antoivat ymmärtää. He tiputtelivat omaa […]

19.5.2016

Musikaalisuutta soitonopetuksen ytimeen

19.5.2016
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

On jälleen uusi soittotunti. Oppilas vaikuttaa turhautuneelta, eikä jo monta kuukautta tahkotut tekniikkaharjoitukset ole edistäneet häntä millään tavalla. Ensimmäisillä tunneilla kirkkaista silmistä tähden lailla tuikkinut motivaatio on silminnähden hiipumassa ja opettaja joutuu tiukan kiirastulen eteen: Opetanko häntä oikein? Onko opetusmateriaali riittävän motivoivaa? Tällaisina hetkinä voi olla syytä miettiä, saisiko opetuksen liittymään lähemmin oikeaan, äärettömän rikkaaseen […]

19.5.2016

Yksinlaulua yhdessä – laulun ryhmäopetukset toimintatapoja

19.5.2016
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Laulun opettaminen ryhmässä on yleistyvä trendi ja esimerkiksi monissa kansalaisopistoissa tarjotaankin yksinlaulun opetusta pelkästään ryhmäopetuksena, oli kyseessä sitten popjazz laulu tai klassinen laulu. Miten ryhmäopetus kannattaa järjestää ja mitä asioita ryhmässä voi opettaa? Ryhmäopetus on yleistymässä oleva opetusmuoto laulunopetuksessa, mutta siitä huolimatta en löytänyt aiheesta kovinkaan paljon suomenkielistä kirjallisuutta, eikä tämän hetkisissä musiikkipedagogiopinnoissani anneta juurikaan […]