Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
10.6.2015

Vanhempien rooli lapsen soitonoppimisen tukijoina

10.6.2015
Opettaminen ammattina Oppilaitos ja opetussuunnitelma Oppiminen ja erilaiset oppijat

Onko vanhemman läsnäolosta soittotunnilla hyötyä? Voiko vanhempaa sitouttaa lapsen soittoharrastukseen, kotiharjoittelun motivoimiseen ja ohjaamiseen? Miten opettajan tulisi huomioida vanhempi? Mikä merkitys vanhemman tuella ja kannustuksella on lapsen harjoittelumotivaation ja soittotaitojen kehittymiselle? Opettajan ja vanhemman välinen vuorovaikutus Soitonoppiminen ei ole pelkästään opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutustapahtuma, vaan siihen liittyy olennaisesti myös opettajan ja vanhemman yhteistyö, ns. […]

10.6.2015

Paniikkia ja tärinää lavan takana

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Esiintymisen alkuun on viisi minuuttia. Sormet ovat kylmät ja kädet tärisevät. Paniikki kasvaa joka sekunti ja tekisi mieli paeta vielä kun voi. Mitä voisi tehdä toisin, jotta lavalle voisi astua varmempana ja nauttia esiintymisestä? Onko olemassa keinoja, joilla vähentää haitallista jännitystä ennen esitystä? Esiintymisjännitys on asia, jota lähes jokainen esiintyvä taiteilija kokee ennen esitystä. Toiset […]

10.6.2015

Orkesterien koesoitot – kohtaavatko koulutus ja työelämä?

10.6.2015
Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Orkesterien koesoitto puhututtaa musiikkialan toimijoiden keskuudessa. Musiikkikoulutusta tarjoavien ammattikorkeakoulujen painopiste jakautuu yhä enemmän pedagogiikan puolelle, vaikka orkesterit ovat edelleen yksi suuri työllistäjä. Helsingissä, Tampereella ja Lahdessa voi opiskella ”AMK- muusikko”- tutkintonimikkeellä, kaikissa muissa ammattikorkeakouluissa on valittavana ainoastaan musiikkipedagogin tutkinto. Virkkalan (2011, 11) mukaan avoimien työpaikkojen määrä orkestereissa kasvaa aina vuodesta 2015 vuoteen 2025 saakka ja […]

10.6.2015

Rumpujensoiton opettajan ”aloituspaketti” vasta-alkajalle

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Miksi rumpujensoiton opettaminen vasta-alkajalle tuntuu usein haastavammalta kuin jo pitkään harrastaneelle? Onko alkeiden opettaminen vaikeaa, koska monet keskeiset asiat ovat jo niin itsestäänselvyyksiä, ettei niihin kiinnitä huomiota opetuksessaan? Miten rumpujensoiton alkeiden opetusta tulisi lähestyä? Tavoitteenani on luoda jonkinlainen ohjenuora rumpujensoiton opettajille siitä, miten rakentaa vasta-alkajille toimivaa ja suunnattua opetusta.  On otettava huomioon, että oppilaat ovat […]

10.6.2015

Musiikin perusteiden integrointi jousisoitinopetukseen

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Harmoniaoppi, sointuasteet ja -analyysit – mitä tekemistä niillä on viulunsoiton kanssa? Mihin sellisti tarvitsee prima vista -laulutaitoa? Soittoharrastuksen alussa musiikinteoria kulkee harmaata polkua ja joskus jopa tuntuu, että vastakkaiseen suuntaan kuin soittaminen. Musiikin perusteiden tunnilla opettaja puhuu intervalleista ja soinnuista, joita havainnollistetaan pianolla. Pikku alttoviulisti – Aino ajattelee, että G-duurin 9-8 -pidätys on jotain, mikä […]

10.6.2015

Säveltämisen puolesta

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Artikkelissani käsittelen oman musiikin luomisen merkitystä kokonaisvaltaisen muusikkouden kehityksessä. Etsin myös vastauksia kysymyksiin, voiko säveltämistä opettaa, ja miten. Aiheen taustoittamiseksi pohdin säveltämisen luonnetta luovana toimintana. Säveltämisen käsitteestä Säveltämisellä viitataan useassa kielessä ennalta määrättyjen elementtien sommitteluun, komponointiin (vrt. engl. compose). Ervastin, Muhosen ja Tikkasen (2013, 251) mukaan Paynter (1982) ja Seinälä (1994) kuvaavat säveltämistä musiikilliseksi ongelmanratkaisuksi […]

10.6.2015

Laulu, keho ja mieli – tasapainoa joogasta

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Keho ja mieli elävät ikäänkuin symbioosissa toisiinsa nähden. Laulu on yksi niistä asioista, jotka syntyvät niiden yhteistyöllä, ja on uskomatonta miten suuri merkitys kehon ja mielen tasapainolla on äänentuottamiseen. Intiasta peräisin olevan sanskritin kielen sana ”yoga” tarkoittaa yhteyttä. Ja tällä yhteydellä tarkoitetaan yhteyttä omaan itseen (Definitions Of Yoga 2015.) Joogaharjoitteissa mieli, keho ja hengitys liittyvät […]

10.6.2015

KUN OPPILAS LOPETTAA -instrumenttiopettajan työn haasteellisuus

10.6.2015
Opettaminen ammattina

Kuinka opettaja kokee itsensä oppilaan lopettaessa soitto-opintonsa musiikkioppilaitoksessa kesken? Missä tai kenessä on opettajan mielestä syy? Opettajassa, oppilaassa vai kenties jossain muussa asiassa? Tilanne on usein haasteellinen kaikille osapuolille. Melko varmasti jokaiselle instrumentti- ja laulunopettajalle on tullut työssään eteen tilanteita, joissa oppilas syystä tai toisesta haluaa lopettaa opintonsa kesken. Tässä vaiheessa opettajalle tulee usein pohdittavaksi […]

10.6.2015

”Kind of Glue?” Jazz-workshopista eväitä jazzin ja improvisoinnin harjoitteluun

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Suuret ryhmäkoot asettavat haasteita musiikkioppilaitoksien workshop-opetukselle. Kuusi kuukautta kestävä workshop joudutaan usein toteuttamaan lauluohjelmistoon perustuvana projektina, joka päättyy konserttiin. Jos lauluohjelmisto jätetään pois, voidaan jazz-workshopista tehdä intensiivikurssi, joka antaa eväitä ja motivaatiota pidempiaikaiseen jazzin, improvisoinnin sekä kokonaisvaltaisen instrumentin hallinnan harjoitteluun. Haasteena suuret ryhmät ja instrumenttien epätasainen jakautuminen Olemme opintojemme varrella huomanneet, että musiikkialan oppilaitoksissa instrumentit […]

10.6.2015

Esiintymisvalmennus – laulutunneilta puuttuva palanen?

10.6.2015
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

Hei laulunopettaja! Oletko antanut laulutunneillasi ohjeistusta esiintymistä varten? Tarvitsetko työkaluja esiintymisen opettamiseen? Onko esiintymisjännitys kenties haittana oppilaiden esiintymistilanteissa? Pohdittuamme edellä mainittuja kysymyksiä totesimme esiintymisvalmennuksen puuttuvan usein laulunopetuksesta kokonaan. Laulutunneilla harjoitellaan laulamista, mutta useimmat laulajat tähtäävät esiintymislavoille. Tämän takia kehitimme esiintymisvalmennuksesta paketin, jonka voisi sisällyttää pop/jazz-laulun yksilöopetukseen eri oppilaitoksissa, oppilaan valmiudet huomioon ottaen. Haastattelimme oppilaitamme ja […]