21.5.2018
Ohjelmiston merkitys mielenkiinnon ylläpitämiseksi
21.5.2018 Ohjelmiston merkitys musiikinopiskelussa on ajankohtainen, soittimesta riippumaton polttava aihe, jonka jokainen tuleva pedagogi joutuu käymään opetusprosessissaan läpi. Artikkelini käsittelee eri mielipiteitä aiheeseen liittyen, sekä omia kokemuksiani pianistin/pedagogin näkökulmasta yksilöllisen opetuksen ja ohjelmiston suunnittelun suhteen. Motivaatio – harrastuksen perusta Musiikinopetuksessa merkittävänä tekijänä on aina koettu motivaation säilyttäminen. Harjottelun mielekkyys usein perustuu aiheisiin ja teoksiin, joissa oma […]
21.5.2018
Musiikkipedagogi itsetunnon kehityksen tukijana
21.5.2018 Jokaisella meistä on kokemustemme pohjalta muodostunut käsitys omasta itsestämme. Itsetunto kertoo, millaisena näemme itsemme. Musiikki on henkilökohtainen ilmaisun väline ja musiikkipedagogilla on mahdollisuudet ohjata oppijaa tutkimaan ja pohtimaan minäkuvaansa, ja tutustumaan itseensä: Kuka ja millainen olen? Mitä osaan? Miten voin oppia? Mitä on itsetunto? Itsetunto tarkoittaa jokaisen henkilökohtaista kokemusta ja näkemystä itsestään, ja se vaihtelee […]
21.5.2018
Voiko laulutaidoton oppia laulamaan?
21.5.2018 Tämän artikkelin kirjoittaminen syntyi kysymyksestä, kuinka ohjaisin oppilasta, joka ajattelee, ettei osaa laulaa tai hänellä ei ole ollenkaan nuottikorvaa. Uskon siihen, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät ole musikaalisia millään tavalla. He eivät välttämättä opi ikinä laulamaan hyvin, jos heidän oma korvansa ei kerro äänen epävireisyydestä. Jokaisella on kuitenkin oikeus päästä musisoimaan ja laulamaan. Uskon […]
21.5.2018
Improvisaation jäljillä soiton alkuopetuksessa
21.5.2018 Lähestyn artikkelissa improvisaatiota klassisen musiikin näkökulmasta. Mielestäni sen tulisi olla tärkeä osa soitonopetusta alusta alkaen ja minulle on ollut itsestään selvää, että haluan omien oppilaideni kanssa improvisoida soittotunneilla. Uskon, että improvisaation kautta syntyy syvempi suhde omaan instrumenttiin ja musiikkiin. Tähän asti olen intuitiivisesti ja alitajuisesti kokeillut oppilaideni erilaisia improvisaatiotehtäviä, jotka ovat olleet ihan toimivia, mutta […]
18.5.2018
Kenen musiikkiharrastus? Musikaalisuuden diskurssit mediassa
18.5.2018 Käsitykset musikaalisuudesta vaikuttavat siihen, kuka aloittaa musiikkiharrastuksen tai kenelle musiikkiharrastusta suositellaan. Tämä artikkeli tarkastelee musikaalisuuden puhetapoja eli diskursseja mediassa. Musikaalisuudesta puhutaan monella eri tavalla ja näin tuotetaan erilaisia käsityksiä siitä, kenelle musiikkiharrastus kuuluu. Musikaalisuuden käsitykset musiikkiharrastuksen taustalla Tämä artikkeli tarkastelee musikaalisuuden diskursseja mediassa eli sitä, millaisia musikaalisuuden puhetapoja toistetaan ja tuotetaan: miten mediassa puhutaan musikaalisuudesta? […]
22.1.2018
Työhyvinvointia kuorolaulusta
22.1.2018 Olen laulanut yläkouluikäisestä saakka kuoroissa ja vuodesta 2009 toiminut itse kuorojen johtajana. Olen huomannut, että vaikka menisin väsyneenä harjoituksiin, olen pirteämpi ja energisempi kotiin palatessa. Kun muutin opiskelujen perässä uuteen kaupunkiin, auttoi paikalliseen kuoroon liittyminen merkitsevästi kotiutumisessa ja jaksamisessa elämäntilanteiden muuttuessa. Yhdessä laulaminen yhdistää ja voimaannuttaa. Onko tämä vain oma kokemukseni vai onko yhdessä laulamisella […]
14.9.2017
BADAM-TSUM! – Rumputunteja nelivuotiaan kanssa
14.9.2017 Lapsen musiikkiharrastus alkaa yleensä musiikkileikkikoulusta ja painottuu vahvasti ryhmäopetukseen. Tässä artikkelissa pohdin neljävuotiaan oppilaani mahdollisuuksia rumpusetin soittajana ja peilaan kokemuksiini yksityistunneista. Minkälaisia haasteita asettaa lapsen ikä? Miten tunneista saa rakennettua sellaisia, että ne kehittävät oppilaan settisoittoa? Minkälaiset harjoitteet ovat sopivan haastavia ilman että ne sammuttavat oppilaan intoa oppia? Ja kuinka pitkälle neljävuotiaan oppilaani on mahdollista […]
11.9.2017
Hyvän soittotekniikan alkeet pikkupianisteille
11.9.2017 Laadukas alkeisopetus on kaiken a ja o musiikin opiskelussa. Se luo pohjan oppilaan musiikilliselle ajattelulle ja mahdollistaa hänen taitojensa kehittymisen jopa ammattimuusikoksi asti. Kun perusta on tehty huolellisesti, sen päälle on luonnollista rakentaa yhä vaativampia tavoitteita. Tässä artikkelissa pohdin, kuinka pianonsoitonopettaja voi antaa hyvän soittotekniikan alkeet 5-9- vuotiaille, harrastuksen vasta-aloittaneille pikkuoppilailleen. Tutkin aihetta klassisen pianonsoiton […]
13.6.2017
Harmonikan ominaispiirteiden hyödyt ja haasteet musiikin perusteiden opettamisen ja oppimisen kannalta
13.6.2017 Musiikin moniosaajana soitan sitä sun tätä, mitä milloinkin missäkin tyylilajissa – niin korvakuulolta kuin myös nuottien kanssa. Pääsoittimeni on kuitenkin aina kysyttäessä epäröimättä harmonikka, vaikka instrumenttiopinnot alkoivat 6-vuotiaana pianolla ja sekin on kulkenut harmonikan rinnalla mukana lähes koko ajan. Lähtökohtaisesti en hahmota musiikin teoriaa oman pääsoittimeni kautta, mikä on välillä tuntunut hämmentävältä. Tähän on varmasti […]
12.6.2017