Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ohjausalan opetussuunnitelmissa
20.4.2020Sukupuolten välinen segregaatio on yleinen ilmiö (Bettio & Veraschagina 2008, Anker 1998). Segregaatiota ajatellaan yleensä ammattikohtaisesti, mutta sitä tapahtuu myös toimialoittain, yrityskohtaisesti ja yksittäisten työsuhteiden tasolla. Työsuhteissa segregaatio voi ilmentyä esimerkiksi niin, että miehet ja naiset saavat eri pituisia tai palkkaukseltaan eri tasoisia työsopimuksia sukupuolensa perusteella.
Työelämälähtöistä, kokemuksellista oppimista lähihoitajakoulutuksessa
20.4.2020Lähihoitajaksi opiskelevat toimivat työuransa aikana monenlaisissa tehtävissä esimerkiksi päiväkodeissa, palvelutaloissa tai asiakkaiden kotona. Kotona tehtävä lähihoitajan työ voi olla kotihoitoa tai kotona asuvan omaishoidon piirissä olevan henkilön toimintakyvyn tukemista. Kotona asumisen ja elämänhallinnan tutkinnon osassa lähihoitajaopiskelija edistää asiakkaan kotona asumista ja vahvistaa osaamistaan omaishoitajuudessa sekä asiakkaiden ohjauksessa eri palvelujen piiriin.
Ohjaamo-toimijoiden kuvauksia monialaisen uraohjauksen käytänteistä – miten ja kenen kanssa?
19.3.2020Monialaisesti toteutettu uraohjaus vaatii uraohjausosaamisen lisäksi toimijoiden yhteistä käsitystä uraohjauksesta monialaisena ja moniammatillisena yhteistyönä. Monialaisuus on tällöin eri ammattiryhmiin ja hallinnonaloihin kuuluvien asiantuntijoiden yhdessä työskentelyä siten, että valta, tieto ja osaaminen jaetaan. Tavoitteena on vastavuoroinen ja tasa-arvoon perustuva ymmärryksen ja osaamisen lisääminen. Tarkastelemme nyt Ohjaamo-työntekijöiden ja Ohjaamojen verkostokumppaneiden kuvauksia monialaisen uraohjauksen käytänteistä.
Millaisia käsityksiä Ohjaamojen työntekijöillä on monialaisesta uraohjauksesta?
27.2.2020Ohjaamoissa tehtävä monialainen yhteistyö on tuonut uuden työtavan ja palvelun suomalaiseen ohjausalan kenttään. Eri alojen asiantuntijoiden yhdessä tekemä ohjaustyö tuo mukanaan tarpeen määritellä ohjauksen sisältö ja tavoite yhteisesti. Kuitenkin jo yksinään ohjauksen käsite ja ilmiö on monitahoinen ja vaikeasti määriteltävä. Myös uraohjaus ymmärretään Ohjaamoissa monella eri tavalla.
Työn opinnollistaminen ja osaamisen näyttöpäivät toimintaterapian polkuopinnoissa – ”Tehän puhutte jo toimintaterapiaa!”
12.2.2020Näin totesi yksi toimintaterapian opiskelijoiden työelämämentori 28.10.2019 järjestetyssä opiskelijoiden osaamisen näyttöpäivässä Seinäjoen ammattikorkeakoululla. Näyttöpäivään oli kokoontunut Jyväskylän avoimen ammattikorkeakoulun (JAMK) toimintaterapian polkuopiskelijoiden ryhmä, opettajat sekä 10 työelämämentoria. Näyttöpäivässä opiskelijat esittelivät opintojen aikana kehittynyttä osaamistaan sekä saivat palautetta vertaisopiskelijoilta, työelämän mentoreilta ja opettajilta.
Opettajaopiskelijoiden työelämäkokemus harjoitteluoppilaitosten voimavarana
4.2.2020Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun Opetusharjoittelija voimavarana oppilaitoksessa –pilotissa oli tavoitteena saattaa oppilaitosten ulkopuolelta, työelämästä, tulevat opiskelijat mahdollisimman monipuolisesti oppilaitosten voimavaraksi opetusharjoittelussaan.
Opettajuuden kehittyminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
30.1.2020Opettajuuden kehittyminen on moniulotteinen ja aikaa vaativa prosessi (Koski-Heikkinen ym. 2014). Opettajankoulutuksen aikana sitä pyritään edistämään erilaisilla pedagogisilla ratkaisuilla sekä sisällöllisesti että toiminnallisesti. Tässä artikkelissa kuvataan ammatillisen opettajankoulutuksen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden näkemyksiä niistä asioista, jotka ovat opiskelijoiden arvioiden mukaan eniten kehittäneet opettajaksi kehittymistä, opettajan ammatti-identiteettiä, opettajaopintojen aikana.
Työterveyshuollon antia uraohjaukseen
10.12.2019Mitä annettavaa terveyden ja työkyvyn huomioimisella on ohjauksen kentälle ja erityisesti uraohjaukselle? Mitä tekemistä työllistymiskyvyn käsitteellä ja Työkykytalolla voisi olla esimerkiksi ajankohtaisen Life Design -elämänsuunnittelun ohjauksen kanssa? Näitä kysymyksiä pohtii artikkelissaan Työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksessa työskentelevä ja opinto-ohjausta opiskeleva Heli Koivisto.
Millaisia käsityksiä Ohjaamojen työntekijöillä on uraohjauksesta?
29.11.2019Uraohjaus näyttäytyy niin yksilön tarpeista lähtevien kuin yhteiskunnallisten odotusten näyttämönä. Yksilön kannalta uraohjaus voi toimia holistisena elämänsuunnittelun tilana (McLeod 2013). Artikkelissamme analysoimme, millaisia käsityksiä Ohjaamoissa työskentelevillä eri alojen ammattilaisilla on uraohjauksesta ja miten nämä käsitykset määrittävät tehtävää uraohjaustyötä. Keskitymme uraohjaukseen Ohjaamoissa, joka sijoittuu uraohjauksen kentässä yksilön ja yhteiskunnan tilojen välille (ks. esim. Helander 2017). Uraohjauspalveluiden […]
Uudistunut monimuotoinen lähihoitajakoulutus haastaa opettajaa ja opiskelijaa – Tukea uudesta hybridikirjasta
17.11.2019Uudistuneessa ammatillisessa koulutuksessa opiskelu toteutetaan yksilöllisesti ja erilaisissa oppimistilanteissa. Opiskelija oppii moninaisissa oppimisympäristöissä, joissa oppilaitoksessa järjestettävä opetus, etäopetus, verkko- ja virtuaalioppiminen, työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt muodostavat yksilöllisen oppimisen polun kohti tutkintoa tai tutkinnon osaa. Ammattitaidon voi oppia myös kokonaan työpaikalla tai oppisopimuksen avulla tai edellä mainittujen yhdistelmillä. Yksilöllinen polku tunnistaa jo hankittua osaamista, […]