SUUNTA-ryhmästä tukea arkeen ja työurapolulle

Kirjoittajina Susanna Nummi ja Johanna Moilanen Lapsen syntyessä nuoret vanhemmat kohtaavat erilaisia haasteita arjessa. Perheen, työn ja mahdollisten opintojen yhteensovittaminen voi herättää monenlaisia kysymyksiä. SUUNTA-ryhmätoiminnalla pyritään tukemaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten vanhempien arkea ja vanhemmuutta. Ryhmätoiminta myös mahdollistaa sosiaalisten suhteiden luomisen sekä vahvistaa työ- ja toimintakykyä. Vertaisryhmästä tukea vanhemmuuteen ja työelämän suuntaan Nuorten…

Jatka lukemista

Avoimen ammattikorkeakoulun suosio kasvussa – lisääntyvätkö ohjaustarpeet?

Kirjoittajat Mervi Lätti ja Jonna Löf Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen tehtävänä on koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen ja elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien tarjoaminen. Avoimen ammattikorkeakoulun suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina. Miten ammattikorkeakouluissa ohjataan avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoita? Millaisia ovat opiskelijoiden ohjaustarpeet ja -kokemukset?

Jatka lukemista

Citydallailua Ammattipoluilla

Anneli Muuronen Taitaja-tapahtuman Ammattipolku tukee opinto-ohjauksen tavoitteita ja antaa nuorille tärkeää ajankohtaista tietoa ja autenttisia kokemuksia erilaisista ammateista. Urasuunnittelu ja koulutusvalintojen tekeminen on muuttunut aikaisempaa haasteellisemmaksi. Millä perusteella nuori tekee elämäänsä ja uraansa koskevia valintoja ja päätöksiä? Osataanko hänen valintojaan tukea oikealla tavalla? Itsetuntemuksen ja urasuunnitteluvalmiuksien lisäksi nuori tarvitsee konkreettisia ja autenttisia kokemuksia erilaista ammateista…

Jatka lukemista

Yhteisöllisyyden tukeminen ja vertaisuuden merkityksen huomioiminen Ohjaamojen toiminnassa

Kirjoittajana Seija Koskela   Useat viimeaikaiset nuorisotutkimukset osoittavat, että koulukiusaaminen ja yksinäisyyden kokemukset ovat yksi merkittävä vaaratekijä yhteiskunnan ulkopuolelle tai reuna-alueelle joutumiselle. Osittain tällaista kehitystä ehkäisemään on maahamme perustettu Ohjaamoja, matalan kynnyksen ohjaus-, neuvonta- ja kohtaamispaikkoja alle 30-vuotiaille nuorille. Monella paikkakunnalla Ohjaamot hakevat vielä toimintatapojaan. Vaikka Ohjaamossa toiminnan ydintehtäväksi näyttäisi muodostuvan jokaisen nuoren henkilökohtainen ohjaus…

Jatka lukemista

Maahanmuuttajanuorten opintopolun suuntana kotoutuminen

Kirjoittajana Katja Simonen Viimesyksyinen turvapaikanhakijoiden suuri määrä havahdutti opetuksenjärjestäjiä tarkastelemaan maahanmuuttajanuorten koulutuspolkua. Myös Tampereella koettiin tarpeelliseksi tarkistaa ja päivittää perusopetuksen päättövaiheessa maahan tulleiden nuorten opintopolkua ja keskustella siihen liittyvistä tarpeista.  

Jatka lukemista

Matkalla monialaisuuteen

Kirjoittajina Päivi Pukkila, Jaakko Helander ja Katja Laitila Ohjaamot tarjoavat nuorisotakuun piiriin kuuluville nuorille ja nuorille aikuisille monialaista matalan kynnyksen ohjausta yhden luukun periaatteella. Mitä tapahtuu, kun eri ammattialoja ja organisaatioita edustavat asiantuntijat muodostavat uuden verkostomaisen ohjauspalvelun? Mitkä ovat tämän kaltaista monialaista yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä? Entä miten monialaista yhteistyöosaamista voi oppia?

Jatka lukemista

Uusimmat artikkelit

SUUNTA-ryhmästä tukea arkeen ja työurapolulle

Kirjoittajina Susanna Nummi ja Johanna Moilanen Lapsen syntyessä nuoret vanhemmat kohtaavat erilaisia haasteita arjessa. Perheen, työn ja mahdollisten opintojen yhteensovittaminen voi herättää monenlaisia kysymyksiä. SUUNTA-ryhmätoiminnalla pyritään tukemaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten vanhempien arkea ja vanhemmuutta. Ryhmätoiminta myös mahdollistaa sosiaalisten suhteiden luomisen sekä vahvistaa työ- ja toimintakykyä. Vertaisryhmästä tukea vanhemmuuteen ja työelämän suuntaan Nuorten…

Jatka lukemista

Työ oppimisympäristöksi – opettajankoulutus työssä

Kirjoittajat: Anne Hakala, Ritva Nurminen Pärjätäksemme jatkuvasti uusiutuvassa työelämässä tarvitsemme tulevaisuuteen varautuvaa, proaktiivista osaamista. Onko opettajilla valmiudet siihen? Perustuuko ammatillinen opettajankoulutus vieläkin liiaksi yksilöllisen osaamisen kartuttamiseen yhteistyövalmiuksien sijasta? Tarvitaanko uusia toimintamuotoja, joissa opettajaopiskelijoiden työtä ja verkostoja hyödynnetään enemmän ammattipedagogisen osaamisen oppimis- ja kehittämisympäristönä? Työelämä edellyttää uusia taitoja – toteuttajista matchmakereiksi? Ammatillinen koulutus peilaa aina yhteiskunnan,…

Jatka lukemista

Avoimen ammattikorkeakoulun suosio kasvussa – lisääntyvätkö ohjaustarpeet?

Kirjoittajat Mervi Lätti ja Jonna Löf Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen tehtävänä on koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen ja elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien tarjoaminen. Avoimen ammattikorkeakoulun suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina. Miten ammattikorkeakouluissa ohjataan avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoita? Millaisia ovat opiskelijoiden ohjaustarpeet ja -kokemukset?

Jatka lukemista

Mihin opettaja tarvitsee medialukutaitoa ammatillisessa opetuksessa?

Tuija Tiitinen ja Jari Kotilainen Mediatuotteiden käyttö opetuksessa on hyvä lisä, mutta se voi olla myös ongelmallista. Miten opettaja pystyy erottamaan luotettavan materiaalin epäluotettavasta? Entä miten opiskelijoiden kanssa pitäisi keskustella esimerkiksi Youtube-videoihin sisältyvästä mainonnasta, tuotesijoittelusta tai suoranaisesta propagandasta? Pirstaloitunut media Nykyistä länsimaista yhteiskuntaa ei voi ymmärtää ilman mediaa. Media sitoo ihmiset julkisuuteen, toisiinsa, teknologiaan ja…

Jatka lukemista

Citydallailua Ammattipoluilla

Anneli Muuronen Taitaja-tapahtuman Ammattipolku tukee opinto-ohjauksen tavoitteita ja antaa nuorille tärkeää ajankohtaista tietoa ja autenttisia kokemuksia erilaisista ammateista. Urasuunnittelu ja koulutusvalintojen tekeminen on muuttunut aikaisempaa haasteellisemmaksi. Millä perusteella nuori tekee elämäänsä ja uraansa koskevia valintoja ja päätöksiä? Osataanko hänen valintojaan tukea oikealla tavalla? Itsetuntemuksen ja urasuunnitteluvalmiuksien lisäksi nuori tarvitsee konkreettisia ja autenttisia kokemuksia erilaista ammateista…

Jatka lukemista

Ohjaukselle on kysyntää työllisyyspalveluissa

Heli Mäki Perinteisesti opinto-ohjaus yhdistetään koulutus- ja työurasiirtymiin sekä erilaisiin valintatilanteisiin. Ohjausta tulisi kuitenkin hahmottaa yhä laajemmin, erityisesti oppilaitosten ulkopuolisiin elämänalueisiin liittyvänä palveluna. Kuntien työllisyyspalveluiden piirissä on suuri joukko asiakkaita, jotka tarvitsevat ura- ja opinto-ohjausta sekä eritasoista, myös intensiivistä, palveluohjausta tilanteensa selkiyttämiseksi.   Ohjauksen tarpeen taustalla suuret muutokset Elämme maailmassa, jossa teknologia on korostuneessa asemassa….

Jatka lukemista

Voimaantumista tukemalla saadaan vahvoja oppijoita ja parempia oppimistuloksia

Kirjoittajina: Elli Huster, Sanna Kuivalainen, Minna Vallo Kokemukset mm. työvoimapoliittisesta koulutuksesta ovat osoittaneet, että oppimiseen vaikuttavat useat elämänhallintaan, itsetuntoon, maailmankatsomukseen sekä vuorovaikutukseen liittyvät seikat. Pedagogeilla on mahdollisuus vaikuttaa oppijoihin laajemmin yksilöinä tukien edellä mainituilla osa-alueilla, ja näin ollen laajentaen osaamistaan tiedon siirtäjistä oppimisen tukijoiksi ja mahdollistajiksi. Voimaantumisen tukemisessa on kyse halusta nähdä opetustyö kokonaisvaltaisesti oppijan…

Jatka lukemista

Vahvuudet työllistymisen ja urasuunnittelun voimavarana

Kirjoittajana Anu Vaaraniemi Nyky-yhteiskunnan polveilevilla työurilla omien vahvuuksien tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen on työllistymisen edellytys. Ohjauksen avulla voimme auttaa yksilöä havaitsemaan ja sanoittamaan omia vahvuuksiaan. Työvälineinä voidaan käyttää keskustelujen lisäksi erilaisia tehtäviä ja testejä. Työelämän vaatimuksiin vastaaminen ja uramahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää oman osaamisen uudenlaista esiintuomista ja markkinointia. Työelämän murroksen myötä työurat ovat moninaistuneet ja muuttuneet…

Jatka lukemista