Oman opetus- ja ohjaustyön videointi -analyysimallia kehittämässä

Kirjoittajina Eila Burns ja Sirpa Laitinen-Väänänen Reflektiota pidetään yhtenä opettajan ja ohjaajan elinikäisen oppimisen tärkeimmistä osaamisista. Miten siinä voisi kehittyä opettajaopintojen aika? Miten uudet digitaaliset työvälineet voivat tukea opiskelijaa etenemään asteittain Schönin (1987) sanoin ”reflektiiviseksi asiantuntijaksi”? Tässä artikkelissa kuvaamme ammatillisen opettajankoulutuksen kansainväliseen opiskelijaryhmään kehittämäämme reflektiotaitoja tukevaa mallinnusta, jonka nimesimme oman työn videoinnin analyysimalliksi (Participatory and…

Jatka lukemista

Kokemuksia digitalisoituneesta oppimisympäristöstä

Kirjoittajat Eveliina Kupiainen, Jarkko Miettinen, Päivi Rouvinen, Satu Kosonen ja Susanna Kauppi Mitä digitalisaatio merkitsee sinulle opettajana tai oppijana? Millaiset valmiudet sinulla on toimia digitaalisessa oppimisympäristössä? Millaisia aiheita sinulla nousee mieleen, kun mietit digitalisaation vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia? Millaisia ovat käytännön kokemuksesi digitalisaation hyödyntämisestä?

Jatka lukemista

Uusimmat artikkelit

Nuori ohjauksessa – asiakasosallisuus ja sen arviointi Ohjaamoissa

Kirjoittajina Jaakko Helander, Taru Lilja ja Päivi Pukkila Nuoren osallisuus on olennainen osa Ohjaamojen yleisesti määriteltyä toimintaperiaatetta ja Ohjaamo näyttäytyykin nuorten yksilölliset tarpeet huomioon ottavana palveluna. Toteutuuko osallisuus kuitenkaan jokaisen nuoren kohdalla ja mitä se tarkkaan ottaen merkitsee? Tarkastelemme artikkelissamme Ohjaamojen autenttisia asiakastilanteita ja esittelemme, miten nuorten osallisuutta Ohjaamojen lyhytkestoisissa neuvonta- ja ohjaustilanteissa voidaan arvioida….

Jatka lukemista

Oman opetus- ja ohjaustyön videointi -analyysimallia kehittämässä

Kirjoittajina Eila Burns ja Sirpa Laitinen-Väänänen Reflektiota pidetään yhtenä opettajan ja ohjaajan elinikäisen oppimisen tärkeimmistä osaamisista. Miten siinä voisi kehittyä opettajaopintojen aika? Miten uudet digitaaliset työvälineet voivat tukea opiskelijaa etenemään asteittain Schönin (1987) sanoin ”reflektiiviseksi asiantuntijaksi”? Tässä artikkelissa kuvaamme ammatillisen opettajankoulutuksen kansainväliseen opiskelijaryhmään kehittämäämme reflektiotaitoja tukevaa mallinnusta, jonka nimesimme oman työn videoinnin analyysimalliksi (Participatory and…

Jatka lukemista

Kokemuksia digitalisoituneesta oppimisympäristöstä

Kirjoittajat Eveliina Kupiainen, Jarkko Miettinen, Päivi Rouvinen, Satu Kosonen ja Susanna Kauppi Mitä digitalisaatio merkitsee sinulle opettajana tai oppijana? Millaiset valmiudet sinulla on toimia digitaalisessa oppimisympäristössä? Millaisia aiheita sinulla nousee mieleen, kun mietit digitalisaation vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia? Millaisia ovat käytännön kokemuksesi digitalisaation hyödyntämisestä?

Jatka lukemista

Opintojen keskeytyminen avoimessa ammattikorkeakoulussa – voiko ohjauksella vaikuttaa?

Kirjoittajat: Mervi Lätti, Jonna Löf ja Kristiina Pulakka   Miksi opinnot keskeytyvät? Ovatko keskeytymisen syyt erilaiset avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoilla tutkinto-opiskelijoihin verrattuna? Voidaanko ohjauksella vaikuttaa opintojen keskeytymiseen? Tässä artikkelissa tarkastellaan avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opintojen keskeyttämistä ja sitä, miten tietoa voidaan hyödyntää ohjaustyön tukena ja kehittämisessä. Artikkelissa pureudutaan opintojen keskeyttämiseen aiempien tutkimusten ja tehdyn selvitystyön tulosten avulla.

Jatka lukemista

SUUNTA-ryhmästä tukea arkeen ja työurapolulle

Kirjoittajina Susanna Nummi ja Johanna Moilanen Lapsen syntyessä nuoret vanhemmat kohtaavat erilaisia haasteita arjessa. Perheen, työn ja mahdollisten opintojen yhteensovittaminen voi herättää monenlaisia kysymyksiä. SUUNTA-ryhmätoiminnalla pyritään tukemaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten vanhempien arkea ja vanhemmuutta. Ryhmätoiminta myös mahdollistaa sosiaalisten suhteiden luomisen sekä vahvistaa työ- ja toimintakykyä. Vertaisryhmästä tukea vanhemmuuteen ja työelämän suuntaan Nuorten…

Jatka lukemista

Työ oppimisympäristöksi – opettajankoulutus työssä

Kirjoittajat: Anne Hakala, Ritva Nurminen Pärjätäksemme jatkuvasti uusiutuvassa työelämässä tarvitsemme tulevaisuuteen varautuvaa, proaktiivista osaamista. Onko opettajilla valmiudet siihen? Perustuuko ammatillinen opettajankoulutus vieläkin liiaksi yksilöllisen osaamisen kartuttamiseen yhteistyövalmiuksien sijasta? Tarvitaanko uusia toimintamuotoja, joissa opettajaopiskelijoiden työtä ja verkostoja hyödynnetään enemmän ammattipedagogisen osaamisen oppimis- ja kehittämisympäristönä? Työelämä edellyttää uusia taitoja – toteuttajista matchmakereiksi? Ammatillinen koulutus peilaa aina yhteiskunnan,…

Jatka lukemista

Avoimen ammattikorkeakoulun suosio kasvussa – lisääntyvätkö ohjaustarpeet?

Kirjoittajat Mervi Lätti ja Jonna Löf Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen tehtävänä on koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen ja elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien tarjoaminen. Avoimen ammattikorkeakoulun suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina. Miten ammattikorkeakouluissa ohjataan avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoita? Millaisia ovat opiskelijoiden ohjaustarpeet ja -kokemukset?

Jatka lukemista

Mihin opettaja tarvitsee medialukutaitoa ammatillisessa opetuksessa?

Tuija Tiitinen ja Jari Kotilainen Mediatuotteiden käyttö opetuksessa on hyvä lisä, mutta se voi olla myös ongelmallista. Miten opettaja pystyy erottamaan luotettavan materiaalin epäluotettavasta? Entä miten opiskelijoiden kanssa pitäisi keskustella esimerkiksi Youtube-videoihin sisältyvästä mainonnasta, tuotesijoittelusta tai suoranaisesta propagandasta? Pirstaloitunut media Nykyistä länsimaista yhteiskuntaa ei voi ymmärtää ilman mediaa. Media sitoo ihmiset julkisuuteen, toisiinsa, teknologiaan ja…

Jatka lukemista