10-vuotiasta Elo-verkkolehteä toimitetaan yhteistyössä

Vuodesta 2011 alkaen toiminut – ja nyt siis jo 10 vuotta täyttävä – Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo tarjoaa monipuolisen alustan julkaisuille ja keskustelunavauksille ohjauksen ja elinikäisen oppimisen kentällä. Verkkolehteä toimitetaan Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK), mutta sen artikkeleiden kirjoittajista useimmat tulevat ammattikorkeakoulun ulkopuolelta, monipuolisesti opetus- ja ohjausalan koulutus- ja tutkimusorganisaatioista sekä kehittämishankkeista.

Jatka lukemista

Uusimmat artikkelit

Digitaalista ohjausympäristöä rakentamassa

Kohtaamo-hankkeessa kehitetty Ohjaustaverkossa.fi on käyttöönottovaiheessa. Syksyllä 2020 sen ottivat käyttöön kaikki TE-toimistot. Loppuvuonna 2021 vuorossa ovat Ohjaamot, kuntakokeilut ja työllisyyden ekosysteemit. Ohjaustaverkossa.fi on hyvä esimerkki siitä, mitä digitalisaatio ja yhä kompleksisemmaksi muuttuvat toimintaympäristöt vaativat sekä digipalvelun kehittäjiltä että sen käyttäjiltä.

Jatka lukemista

10-vuotiasta Elo-verkkolehteä toimitetaan yhteistyössä

Vuodesta 2011 alkaen toiminut – ja nyt siis jo 10 vuotta täyttävä – Elinikäisen ohjauksen verkkolehti Elo tarjoaa monipuolisen alustan julkaisuille ja keskustelunavauksille ohjauksen ja elinikäisen oppimisen kentällä. Verkkolehteä toimitetaan Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK), mutta sen artikkeleiden kirjoittajista useimmat tulevat ammattikorkeakoulun ulkopuolelta, monipuolisesti opetus- ja ohjausalan koulutus- ja tutkimusorganisaatioista sekä kehittämishankkeista.

Jatka lukemista

Monikulttuurisen ohjauksen erityispiirteitä

Monikulttuurinen ohjaustyö tarkoittaa monista erilaisista kulttuuritaustoista tulevien eri ikäisten ihmisten ohjausta,
jossa on oleellista erilaisten kulttuuritaustojen tunnistaminen, ymmärtäminen ja huomioiminen. Monikulttuurisen ohjauksen erityispiirteet eivät ole täysin yleispäteviä, ja ohjauksessa on aina läsnä myös ohjaajan oma kulttuuritausta ja sen vaikutukset.

Jatka lukemista
Kuvan keskellä yhteen liitettyjä käsiä, henkilöillä on eri näköisiä ja värisiä neulepuseroita, joista näkyy vain hihat.

How do dialogical competences support equality and equity in teaching and guidance?

In cases of genuinely equal interaction, each person can be seen and heard just as they are, and no-one is acting superior. How might we ensure that this kind of interaction is possible in all teaching and guidance activities? This article considers the kinds of competence on which such a situation would depend and the ways in which equality can be supported by dialogical skills and competences.

Jatka lukemista
Nuori opiskelija tietokoneen äärellä, lähikuva hiirestä ja kädestä.

Erityisen tuen järjestäminen etäopetuksessa – koronakevään kyselyn tuloksia

Covid19-pandemian seurauksena suurin osa myös ammatillisten oppilaitosten opetuksesta siirtyi keväällä 2020 etäopetukseen. Monilla alueilla etäopiskelu jatkui myös seuraavina syksynä ja keväänä. Pandemian vaikutuksia koulutukseen ja ohjaukseen eri koulutusasteilla on tarkasteltu eri tutkimuksissa. JAMK ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Seija Eskolan, Kaija Peuna-Korpiojan ja Maija Mäkisen tutkimuksen kohteena on ollut erityisen tuen järjestäminen ammatillisessa koulutuksessa ja pandemian vaikutukset siihen,…

Jatka lukemista

Arviointi digitalisoituu, muuttuuko mikään?

Arvioinnin digitalisoituminen vaikuttaa opiskeluun ja oppimiseen monella tavalla ja monella tasolla. Artikkeli käsittelee muutamia mahdollisia kehityskulkuja, jotka ovat mahdollisia digitaalisuuden yleistyessä osana opiskelua ja oppimisen arviointia.

Jatka lukemista