Keskustelua musiikin ja tanssin pedagogiikasta

Verkkolehtemme kokoaa yhteen artikkeleita musiikin ja tanssin oppimisesta ja opettamisesta. Julkaisun avulla haluamme synnyttää keskustelua ja kehittää alan opetusta.

Lehdessä JAMKin ammatillisen opettajakorkeakoulun musiikkipedagogi- ja tanssinopettajaopiskelijat julkaisevat artikkeleita oman opetusalansa ajankohtaisista pedagogisista kysymyksistä. Kirjoittajat opiskelevat opettajakorkeakoulun yhteistyöoppilaitoksissa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa sekä Savonia– ja Karelia-ammattikorkeakouluissa. Mukana on myös Centria-ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiksi opiskelleiden artikkeleita.

Julkaisemme myös alan kouluttajien ja asiantuntijoiden artikkeleita, joita voit tarjota toimituksellemme: Kirjoittamisohjeet.

Uusimmat artikkelit

Pelien käyttö rummunsoiton alkeisopetuksessa

Leikkiminen ja pelien pelaaminen ovat kautta aikojen valmistaneet ja harjaannuttaneet erinäisiin tosielämän vaatimiin taitoihin. Oppimispeleissä yhdistyvät hauskuus, pelillisyys ja opetukselliset tavoitteet. Aloitettuani keväällä 2015 lukuvuoden yksityisen musiikkikoulun rummunsoiton opettajana vastaani tuli uusi haaste, kun puolet aloittavista oppilaistani oli 4–6 vuoden ikäisiä eli toisin sanoen vielä varhaiskasvatusiässä. Näin nuoria oppilaita minulla ei ole aikaisemmin ollut ja…

Jatka lukemista

TEKSTIÄ, TEKNIIKKAA JA TUNNETTA: mielikuvat laulunopetuksessa ja kuoron harjoittamisessa

Mielikuvia hyödynnetään laajasti laulunopetuksessa, mutta ovatko yksinlaulun mielikuvaharjoitukset suoraan siirrettävissä suuremman laulajajoukon ohjaamiseen? Halusimme selvittää tarkemmin, missä määrin ja millaisia mielikuvia käytetään kuorojen harjoittamisessa ja mitä rajoituksia ryhmän kanssa työskentely asettaa mielikuvien käytölle lauluteknisten ja tulkinnallisten asioiden ohjaamisessa. Tätä tarkoitusta varten lähetimme joukolle kuoronjohtajia mielikuvien käyttöä kartoittavan kyselyn, johon saamiamme vastauksia referoimme artikkelin loppupuolella. Artikkelin…

Jatka lukemista

Tee se itse – opettajan ohjeilla itsenäiseksi oppijaksi

Soittoharrastuksen alussa oppilas on hyvin riippuvainen opettajasta. Hän kaipaa opastusta oikean soittoasennon löytämisessä, tasolleen sopivien nuottien etsimisessä ja lukemisessa, äänen tuottamisessa sekä oikeiden harjoittelutapojen omaksumisessa. Koska suuri osa harjoittelusta kuitenkin tapahtuu ilman opettajan läsnäoloa, itsenäiseen oppimiseen kykenevät oppilaat kehittyvät nopeammin kuin opettajan jatkuvasta ohjeistuksesta riippuvaiset soittajat. Itsenäisillä soittajilla musiikkiharrastus pysyy osana elämää, vaikka soittotunnit loppuisivat….

Jatka lukemista

Soittajan kroppa lämmitellen kuntoon

Paikkoja vihloo, eikä jaksa pysyä hyvässä soittoasennossa. Ei pysty pitämään ajatusta kasassa musiikissa enää kolmen vartin harjoittelun jälkeen. Ei pysty, ei kykene. Pitäisiköhän heittää vaikka kapulat seinään ja lähteä kahville? Vai pitäisikö tehdä asialle jotakin? Kun on ärtynyt nikama, on jotakin toimintamallissa vikana. Kannattaisi lihaskuntoa kohottaa pikana, ettei tuskaa ole kohta ihan sikana. Hyvä ja…

Jatka lukemista

Prima vista -opetus käytäntöön

Kuulijoilla leuat loksahtavat pois paikoiltaan ja joku huutaa: ”Wohoou! Toi oli tajunnanräjäyttävää. Hei… soitatko tästä tän elefanttimarssin, kun ollaan kuitenkin mun tyttären 6v syntymäpäivillä? Tässä onkin nää nuotit siihen”. Soittajalla alkaa alahuuli värisemään ja varovasti sanoo: ”Ömm… ai Elefanttimarssi..öö mä en oikeen osaa nuotteja..?” Kuulostaako tutulta joltain osin? Pystytkö sinä soittamaan Chopin etydejä ääntäkin nopeammin,…

Jatka lukemista

Numeroarviointi taito- ja taideaineissa

Onko numeroarvioinnilla vaikutusta oppijan itsetuntoon? Tämän artikkelini innoittajana on Helsingin Sanomissa julkaistu artikkeli ”Numeroista luopuminen voisi parantaa lapsen itsetuntoa” (Pölkki 2015) sekä siihen liittyvät mielipidekirjoitukset. Mielipidekirjoituksista valitsin tarkasteltavaksi ne, jotka käsittelevät arviointia ja itsetuntoa. Yksilön minäkäsityksestä ja itsetunnosta riippuu se, minkälainen merkitys arvioinnilla on eri ihmisille. Yksilön minäkäsitykseen liittyy läheisesti itsetunto. Minäkäsitys sisältää käsitykset omista…

Jatka lukemista