Open stage

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
29.5.2015

Otelaudan hahmottaminen kitaristeille

29.5.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Monet kitaristit painivat yleensä otelaudan hahmottamisen kanssa. Melkein jokaisessa soitto-oppaassa, mitkä olen saanut käsiini, hahmottamiseen liittyvät asiat kerrotaan hyvin monimutkaisesti tai puutteellisesti. Niissä myös usein oletetaan, että otelauta osataan automaattisesti, eikä sen hahmottamiseen pureuduta riittävästi. Tarkoituksenani on, että kitaristi oppii hahmottamaan intervallit, sävelet ja parhaimmat sekä lihastaloudelliset sormitukset kitaransoiton opiskelussa. Myöhemmin, kun osaa asemasoiton, siirrytään […]

28.5.2015

MIELIKUVILLA HUULIHARPUTTELUA – Mielikuvaharjoitusten ja äänteiden käyttö huuliharpun soiton opetuksessa

28.5.2015
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Puhallinsoittimien soiton opetuksessa on haasteellista usein se, että oppilas ei näe, mitä opettajan suun sisällä tapahtuu. Toisin esimerkiksi kitaran soiton opetuksessa oppilas pystyy toistamaan joten kuten opettajan esimerkin avulla näkemänsä otteet ja soittosuorituksen. Joidenkin puhallinsoittimien, esimerkiksi trumpetin ja huilun kohdalla oppilas pystyy näkemään opettajan käsillä tekemät sormitukset, mutta suun sisälle hän ei näidenkään soittimien opetuksessa […]

28.5.2015

Lapsi lauluoppilaana

28.5.2015
Oppiminen ja erilaiset oppijat

Lasten yksilölaulunopetus on usealle laulupedagogille haaste, koska koulutuksessamme keskitytään lähinnä opettamaan aikuisia oppilaita. Mitä lapsen kanssa voi laulutunnilla tehdä ja poikkeaako se aikuisen laulunopetuksesta? Artikkelini käsittelee sitä, kuinka lapselle tulisi opettaa laulutekniikkaa ja mitä lapsen laulunopetuksessa tulee erityisesti ottaa huomioon. Lapsien laulunopetus näkyy lähinnä kuorolaulussa ja koulun musiikintunneilla. Yksinlauluopetusta saa harvoin musiikkiopistoista ennen 15 vuoden […]

28.5.2015

Somaattiset menetelmät laulajan kehon epätasapainon avuksi

28.5.2015
Opetusmenetelmät

Milloin selkä ojentuu, koukistuu? Kiinnitä huomio rintalastaan, miltä siellä tuntuu? Liikkuuko se hengittäessäsi? Entä solisluut ja ylimmät kylkiluut? Tarkkaile liikkeen alkua, missä se alkaa? Tällaisiin kysymyksiin etsitään vastauksia Feldenkrais-tunnilla, jossa keskitytään aistimaan kehon liikkeiden eroja. Kiire, kipu, stressi ja huonot ruokailutottumukset saavat ihmisen vieraantumaan omasta kehostaan. Somaattiset eli mieltä ja kehoa yhdistävät menetelmät tarjoavat keinon […]

21.10.2014

Traaginen traditio vai perusteltua pedagogiikkaa?

21.10.2014
Opetusmenetelmät

Tanssinopetuksesta nousee useita näkökulmia eri oppimiskäsityksien ja balettipedagogisen tradition valossa. Yhteen oikeaan totuuteen ei johdata edes Vaganova.   Lukion sosiaalipsykologian kurssilla opettajamme laittoi meidät tekemään eräänlaisen päättelytehtävän, josta sai pisteitä oikeiden vastauksien mukaan. Ensin teimme tehtävän yksin ja sitten uudestaan ryhmissä. Opettajan tavoitteena oli todistaa ryhmän olevan aina enemmän kuin tekijöidensä summa ja kaikki saivat […]

13.6.2014

ETÄTYÖSKENTELY TANSSINALALLA – Sulautuvan opetuksen keinot tanssielokuvan ohjaamisessa

13.6.2014
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Etätyöskentely tanssialalla kuulostaa pieneltä mahdottomuudelta, kun usein miellämme tanssin perustuvan käytännön kohtaamiseen ja yhteiseen tekemiseen samassa tilassa. Nykyisin teknologia tarjoaa monia eri mahdollisuuksia etätyöskentelyn toteutumiseksi: videotyöskentely onnistuu vaikka Skypessä, ryhmän aikataulut voi sopia Doodlessa ja keskustelut voi käydä sosiaalisessa mediassa viestiketjuina. Tanssiryhmämme innerdinnerinnovent on toiminut nyt kaksi vuotta etätyöskentelyn ja harvojen tapaamisten varassa ja sinä […]

12.6.2014

Rumpujensoiton opetus Suomessa

12.6.2014
Opetusmenetelmät Oppilaitos ja opetussuunnitelma

”11-vuotias Jarkko aloitti Vehkaniemen musiikkiopistossa rumputunnit. Tunnit olivat alusta asti kivoja, ja opittavaa oli paljon. Opettajan neuvosta ja vanhempien avustuksella Jarkolle hankittiin komppeja täynnä oleva mustakantinen kirja. Syyslukukausi opeteltiin ahkerasti uusia komppeja ja fillejä. Kevätlukukaudella opettaja antoi tehtäväksi opetella ensimmäiset rudimentit: 5-stroke roll ja paradiddle. Opettajan ohje oli, että rudimentit ovat hyödyllisiä rumpaleille.” Herättääkö Jarkon […]

12.6.2014

Keskittyminen japanilaisissa dō-lajeissa ja musiikissa

12.6.2014
Opetusmenetelmät

Keskittyminen on tärkeä osa harjoittelua kaikissa taitolajeissa. Se on olennaista sekä klassisen musiikin että perinteisten japanilaisten lajien omaksumisessa, mutta Japanissa keskittymisen merkitystä oppimisesta painotetaan enemmän alusta alkaen. Täydelliseen keskittymiseen pyrkiminen harjoittelemisen aikana on yksi tärkeimpiä dō-lajeja yhdistävistä piirteistä. Keskittymisen tärkeyttä korostetaan jatkuvasti, ja sitä painotetaan yhtenä olennaisimmista kehittymisen edistäjistä. Dō-lajit ovat yhteydessä zenbuddhalaiseen filosofiaan, ja […]

12.6.2014

Säveltämisen opiskelu ilman nuotteja – Kappaleiden analysointi ilman perinteistä musiikinteoriaa

12.6.2014
Opetusmenetelmät

Haluaisitko tehdä hittibiisejä, mutta sinusta tuntuu siltä, ettet osaa riittävän hyvin musiikinteoriaa? Tuntuuko siltä, että päässäsi soi loistavia ideoita, mutta et tiedä, kuinka kirjoittaisit ne ylös ja jalostaisit niitä? Onko hittibiisin tekemiseen todella olemassa jokin maaginen kaava? Monet alkutaipaleella kulkevat biisinikkarit ja toisaalta pidemmällekin ehtineet säveltäjät painivat usein näiden kysymysten kanssa. Säveltäminen on mysteerinen aihe. […]

11.6.2014

Rumpujensoiton ergonomiaa

11.6.2014
Opetusmenetelmät Oppiminen ja erilaiset oppijat

Rumpalit ja muut muusikot ovat raskasta työtä tekeviä ammattilaisia, joiden yksipuoliset työasennot, epäsäännölliset työajat ja työympäristöt rasittavat kehoa. Tutkimusten mukaan lähes jokainen muusikko kokee uransa aikana jonkin asteisia tuki- ja liikuntaelinvaivoja johtuen huonosta soittoasennosta. Siksi olisi erityisen tärkeää, että aloitteleva muusikko tai musiikin harrastaja omaksuisi alusta asti oikeanlaisen soittoasennon sekä oppisi erilaisia keinoja mahdollisten vammojen […]