29.5.2015
Otelaudan hahmottaminen kitaristeille
29.5.2015 Monet kitaristit painivat yleensä otelaudan hahmottamisen kanssa. Melkein jokaisessa soitto-oppaassa, mitkä olen saanut käsiini, hahmottamiseen liittyvät asiat kerrotaan hyvin monimutkaisesti tai puutteellisesti. Niissä myös usein oletetaan, että otelauta osataan automaattisesti, eikä sen hahmottamiseen pureuduta riittävästi. Tarkoituksenani on, että kitaristi oppii hahmottamaan intervallit, sävelet ja parhaimmat sekä lihastaloudelliset sormitukset kitaransoiton opiskelussa. Myöhemmin, kun osaa asemasoiton, siirrytään […]
28.5.2015
MIELIKUVILLA HUULIHARPUTTELUA – Mielikuvaharjoitusten ja äänteiden käyttö huuliharpun soiton opetuksessa
28.5.2015 Puhallinsoittimien soiton opetuksessa on haasteellista usein se, että oppilas ei näe, mitä opettajan suun sisällä tapahtuu. Toisin esimerkiksi kitaran soiton opetuksessa oppilas pystyy toistamaan joten kuten opettajan esimerkin avulla näkemänsä otteet ja soittosuorituksen. Joidenkin puhallinsoittimien, esimerkiksi trumpetin ja huilun kohdalla oppilas pystyy näkemään opettajan käsillä tekemät sormitukset, mutta suun sisälle hän ei näidenkään soittimien opetuksessa […]
28.5.2015
Lapsi lauluoppilaana
28.5.2015 Lasten yksilölaulunopetus on usealle laulupedagogille haaste, koska koulutuksessamme keskitytään lähinnä opettamaan aikuisia oppilaita. Mitä lapsen kanssa voi laulutunnilla tehdä ja poikkeaako se aikuisen laulunopetuksesta? Artikkelini käsittelee sitä, kuinka lapselle tulisi opettaa laulutekniikkaa ja mitä lapsen laulunopetuksessa tulee erityisesti ottaa huomioon. Lapsien laulunopetus näkyy lähinnä kuorolaulussa ja koulun musiikintunneilla. Yksinlauluopetusta saa harvoin musiikkiopistoista ennen 15 vuoden […]
28.5.2015
Somaattiset menetelmät laulajan kehon epätasapainon avuksi
28.5.2015 Milloin selkä ojentuu, koukistuu? Kiinnitä huomio rintalastaan, miltä siellä tuntuu? Liikkuuko se hengittäessäsi? Entä solisluut ja ylimmät kylkiluut? Tarkkaile liikkeen alkua, missä se alkaa? Tällaisiin kysymyksiin etsitään vastauksia Feldenkrais-tunnilla, jossa keskitytään aistimaan kehon liikkeiden eroja. Kiire, kipu, stressi ja huonot ruokailutottumukset saavat ihmisen vieraantumaan omasta kehostaan. Somaattiset eli mieltä ja kehoa yhdistävät menetelmät tarjoavat keinon […]
21.10.2014
Traaginen traditio vai perusteltua pedagogiikkaa?
21.10.2014 Tanssinopetuksesta nousee useita näkökulmia eri oppimiskäsityksien ja balettipedagogisen tradition valossa. Yhteen oikeaan totuuteen ei johdata edes Vaganova. Lukion sosiaalipsykologian kurssilla opettajamme laittoi meidät tekemään eräänlaisen päättelytehtävän, josta sai pisteitä oikeiden vastauksien mukaan. Ensin teimme tehtävän yksin ja sitten uudestaan ryhmissä. Opettajan tavoitteena oli todistaa ryhmän olevan aina enemmän kuin tekijöidensä summa ja kaikki saivat […]
13.6.2014
ETÄTYÖSKENTELY TANSSINALALLA – Sulautuvan opetuksen keinot tanssielokuvan ohjaamisessa
13.6.2014 Etätyöskentely tanssialalla kuulostaa pieneltä mahdottomuudelta, kun usein miellämme tanssin perustuvan käytännön kohtaamiseen ja yhteiseen tekemiseen samassa tilassa. Nykyisin teknologia tarjoaa monia eri mahdollisuuksia etätyöskentelyn toteutumiseksi: videotyöskentely onnistuu vaikka Skypessä, ryhmän aikataulut voi sopia Doodlessa ja keskustelut voi käydä sosiaalisessa mediassa viestiketjuina. Tanssiryhmämme innerdinnerinnovent on toiminut nyt kaksi vuotta etätyöskentelyn ja harvojen tapaamisten varassa ja sinä […]
12.6.2014
Rumpujensoiton opetus Suomessa
12.6.2014 ”11-vuotias Jarkko aloitti Vehkaniemen musiikkiopistossa rumputunnit. Tunnit olivat alusta asti kivoja, ja opittavaa oli paljon. Opettajan neuvosta ja vanhempien avustuksella Jarkolle hankittiin komppeja täynnä oleva mustakantinen kirja. Syyslukukausi opeteltiin ahkerasti uusia komppeja ja fillejä. Kevätlukukaudella opettaja antoi tehtäväksi opetella ensimmäiset rudimentit: 5-stroke roll ja paradiddle. Opettajan ohje oli, että rudimentit ovat hyödyllisiä rumpaleille.” Herättääkö Jarkon […]
12.6.2014
Keskittyminen japanilaisissa dō-lajeissa ja musiikissa
12.6.2014 Keskittyminen on tärkeä osa harjoittelua kaikissa taitolajeissa. Se on olennaista sekä klassisen musiikin että perinteisten japanilaisten lajien omaksumisessa, mutta Japanissa keskittymisen merkitystä oppimisesta painotetaan enemmän alusta alkaen. Täydelliseen keskittymiseen pyrkiminen harjoittelemisen aikana on yksi tärkeimpiä dō-lajeja yhdistävistä piirteistä. Keskittymisen tärkeyttä korostetaan jatkuvasti, ja sitä painotetaan yhtenä olennaisimmista kehittymisen edistäjistä. Dō-lajit ovat yhteydessä zenbuddhalaiseen filosofiaan, ja […]
12.6.2014
Säveltämisen opiskelu ilman nuotteja – Kappaleiden analysointi ilman perinteistä musiikinteoriaa
12.6.2014 Haluaisitko tehdä hittibiisejä, mutta sinusta tuntuu siltä, ettet osaa riittävän hyvin musiikinteoriaa? Tuntuuko siltä, että päässäsi soi loistavia ideoita, mutta et tiedä, kuinka kirjoittaisit ne ylös ja jalostaisit niitä? Onko hittibiisin tekemiseen todella olemassa jokin maaginen kaava? Monet alkutaipaleella kulkevat biisinikkarit ja toisaalta pidemmällekin ehtineet säveltäjät painivat usein näiden kysymysten kanssa. Säveltäminen on mysteerinen aihe. […]
11.6.2014