Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
5.2.2019

Monialaisuutta pienryhmässä, uhka vai mahdollisuus?

5.2.2019
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu Tarinoita ja henkilöitä Uusi opettajuus

Monitieteisyys ja monialaisuus ovat tärkeä osa nykymaailman oppimisympäristöjä, eri ammattialojen työympäristöjä ja niiden kehittämistä. Mitä monialaisuus on kehittämisen ja nykyajan opettajankoulutuksen näkökulmasta? Tässä artikkelissa tarkastelemme vuoropuheluna monialaisuutta sekä opettajankoulutuksen osana että pienryhmätyöskentelyssä. Miten siis puhumme toisillemme? Kohtaammeko muodostaen kompromisseja vai puhummeko toistemme ohi eri alojen terminologioita käyttäen? Ymmärrämmekö toisiamme vai vaikeuttavatko eri alojen substanssit yhteisen […]

29.11.2018

Korkeasti koulutettu maahanmuuttaja matkalla työelämään

29.11.2018
Monikulttuurinen ohjaus Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Miksi korkeasti koulutetut maahanmuuttajat eivät työllisty koulutustaan vastaaviin tehtäviin Suomessa? Kysymykseen on varmasti monia vastauksia, ja ratkaisujakin on etsitty eri tahoilla. Tässä artikkelissa tarkastelemme kokonaisvaltaisen ohjauksen tarjoamia mahdollisuuksia ja korkeakoulujen roolia maahanmuuttajan urapolulla. Suomen hallitus julkaisi vuoden 2018 alussa maahanmuuttopoliittisen ohjelman, jonka mukaan työperusteista maahanmuuttoa tulee vahvistaa ja lisäksi jo maassa asuvien maahanmuuttajien työvoima- ja […]

9.10.2018

Ohjauksen ja tuen sekä erityisen tuen toimintamalli Ylä-Savon ammattiopistolla reformin jälkeen

9.10.2018
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta

Ohjaus muutoksessa Ammatillisen koulutuksen reformi on muuttanut ammatillisten oppilaitosten toimintaa. Uusien toimintatapojen omaksumisessa on haasteita, mutta niistä huolimatta opiskelijoille on tarjolla monenlaisia tukipalveluita. Ylä-Savon ammattiopistossa on jäsennetty ohjauksen, tuen ja erityisen tuen malleja reformin mukaisiksi siten, että opiskelija saa tarvitsemansa ohjauksen ja tuen opintojensa aikana. Reformin myötä ohjausta on oltavat tarjolla entistä enemmän myös ennen […]

17.9.2018

Nuori ohjauksessa – asiakasosallisuus ja sen arviointi Ohjaamoissa

17.9.2018
Ohjaamot Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Yhteistyössä

Nuoren osallisuus on olennainen osa Ohjaamojen yleisesti määriteltyä toimintaperiaatetta ja Ohjaamo näyttäytyykin nuorten yksilölliset tarpeet huomioon ottavana palveluna. Toteutuuko osallisuus kuitenkaan jokaisen nuoren kohdalla ja mitä se tarkkaan ottaen merkitsee? Tarkastelemme artikkelissamme Ohjaamojen autenttisia asiakastilanteita ja esittelemme, miten nuorten osallisuutta Ohjaamojen lyhytkestoisissa neuvonta- ja ohjaustilanteissa voidaan arvioida.

17.9.2018

Oman opetus- ja ohjaustyön videointi -analyysimallia kehittämässä

17.9.2018
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Opiskelu Uusi opettajuus

Reflektiota pidetään yhtenä opettajan ja ohjaajan elinikäisen oppimisen tärkeimmistä osaamisista. Miten siinä voisi kehittyä opettajaopintojen aika? Miten uudet digitaaliset työvälineet voivat tukea opiskelijaa etenemään asteittain Schönin (1987) sanoin ”reflektiiviseksi asiantuntijaksi”? Tässä artikkelissa kuvaamme ammatillisen opettajankoulutuksen kansainväliseen opiskelijaryhmään kehittämäämme reflektiotaitoja tukevaa mallinnusta, jonka nimesimme oman työn videoinnin analyysimalliksi (Participatory and Empowering Video Analysis- model, PEVA™).

30.4.2018

Kokemuksia digitalisoituneesta oppimisympäristöstä

30.4.2018
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta Uusi opettajuus

Mitä digitalisaatio merkitsee sinulle opettajana tai oppijana? Millaiset valmiudet sinulla on toimia digitaalisessa oppimisympäristössä? Millaisia aiheita sinulla nousee mieleen, kun mietit digitalisaation vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia? Millaisia ovat käytännön kokemuksesi digitalisaation hyödyntämisestä?

12.1.2018

Opintojen keskeytyminen avoimessa ammattikorkeakoulussa – voiko ohjauksella vaikuttaa?

12.1.2018
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Opiskelu

Miksi opinnot keskeytyvät? Ovatko keskeytymisen syyt erilaiset avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoilla tutkinto-opiskelijoihin verrattuna? Voidaanko ohjauksella vaikuttaa opintojen keskeytymiseen? Tässä artikkelissa tarkastellaan avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opintojen keskeyttämistä ja sitä, miten tietoa voidaan hyödyntää ohjaustyön tukena ja kehittämisessä. Artikkelissa pureudutaan opintojen keskeyttämiseen aiempien tutkimusten ja tehdyn selvitystyön tulosten avulla. Opintojen keskeytyminen tutkintokoulutuksessa Yksi keskeisimmistä tutkintoon johtavien korkeakouluopintojen keskeyttämissyistä […]

20.11.2017

SUUNTA-ryhmästä tukea arkeen ja työurapolulle

20.11.2017
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta Opiskelu Uraohjaus Välineitä kehittäjille

Lapsen syntyessä nuoret vanhemmat kohtaavat erilaisia haasteita arjessa. Perheen, työn ja mahdollisten opintojen yhteensovittaminen voi herättää monenlaisia kysymyksiä. SUUNTA-ryhmätoiminnalla pyritään tukemaan työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten vanhempien arkea ja vanhemmuutta. Ryhmätoiminta myös mahdollistaa sosiaalisten suhteiden luomisen sekä vahvistaa työ- ja toimintakykyä. Vertaisryhmästä tukea vanhemmuuteen ja työelämän suuntaan Nuorten ja nuorten aikuisten työmarkkinakansalaisuus on erityisen […]

19.6.2017

Työ oppimisympäristöksi – opettajankoulutus työssä

19.6.2017
Opiskelu Uusi opettajuus

Pärjätäksemme jatkuvasti uusiutuvassa työelämässä tarvitsemme tulevaisuuteen varautuvaa, proaktiivista osaamista. Onko opettajilla valmiudet siihen? Perustuuko ammatillinen opettajankoulutus vieläkin liiaksi yksilöllisen osaamisen kartuttamiseen yhteistyövalmiuksien sijasta? Tarvitaanko uusia toimintamuotoja, joissa opettajaopiskelijoiden työtä ja verkostoja hyödynnetään enemmän ammattipedagogisen osaamisen oppimis- ja kehittämisympäristönä?

Nuori nainen hyppää ilmaan reppu selässä, taustalla epäselvä merinäköala ja puita.
16.6.2017

Avoimen ammattikorkeakoulun suosio kasvussa – lisääntyvätkö ohjaustarpeet?

16.6.2017
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Opiskelu

Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen tehtävänä on koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen ja elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien tarjoaminen. Avoimen ammattikorkeakoulun suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina. Miten ammattikorkeakouluissa ohjataan avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoita? Millaisia ovat opiskelijoiden ohjaustarpeet ja -kokemukset?