Simulaatio – oppimista vai leikkiä?
24.11.2015Simulaatio-opetuksessa pyritään mahdollisimman todentuntuiseen käytännön työtaitojen harjoittamiseen. Turvallinen ja virheet salliva simulaatio-oppiminen on tärkeä osa pelastus- ja ensihoitoalan perus- ja täydennyskoulutusta. Keski-Suomen pelastuslaitos on toiminut edelläkävijänä hyödyntäessään simulaatio-oppimisen mahdollisuuksia henkilöstön täydennyskoulutuksessa. Historiaa Simulaatio-opetuksen pedagogiikkaa on tutkittu hyvin vähän. Ensimmäiset simulaatio opetuksen syvällisen pedagogisen lähestymistavan sisältävät lähteet ovat 1990 luvun lopulta (Salakari 2007, 116.) Simulaatio opetuksen […]
Havahdu työelämän muutoksiin – ideat arjen pedagogiikaksi yhdessä
9.11.2015Ymmärrämme työelämän rakenteiden muuttuvan, tiedämme digitalisaatiosta ja uskomme tulevaisuuden työn olevan erilaista kuin tänä päivänä. Silti uusien pedagogisten ratkaisujen tuominen arkeen voi olla haastavaa. Yhteisetkään pohdinnat eivät siirry käytäntöön ilman punaista lankaa, yhteistä linjaa. Tietoa ja osaamista opetushenkilöstöltä ei puutu. Suomalaiset oppilaitokset ovat täynnä oman alansa ja sen oppimisen asiantuntijoita, jotka kyllä pysyvät kärryillä myös […]
Yrittäjyyskasvatuksen idean toteutuminen harjoitusyrityksessä
9.11.2015Harjoitusyritys on yksi oppimisympäristömalli yrittäjyyskasvatuksen idean toteuttamiseksi. Se mahdollistaa yritystoiminnan monipuolisen harjoittelun aidoilla prosesseilla (ks. Finpec 2015a). Harjoitusyrityksessä yrittäjyyskasvatuksen keskeiset käsitteet omaehtoinen yrittäjyys, sisäinen yrittäjyys ja ulkoinen yrittäjyys tulevat todellisiksi harjoitusyrityksen käytännön toiminnassa. Parhaimmillaan opiskelijat voivat kehittää työelämävalmiuksiaan omien henkilökohtaisten tavoitteidensa mukaisesti saaden samalla kokonaiskuvan liiketoiminnan eri osa-alueista. Harjoitusyrityksen eri liiketoiminnan osa-alueiden konkreettinen työ ja […]
Osaaminen työelämän ja koulutuksen haasteena – osaamis- ja oppimisyhteistyötä rakentamassa
28.10.2015Ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyö on ollut pitkään kehittämistyön erityiskohteena. Miten se on toiminut ja millaisia yhteistyön malleja ja uudenlaista osaamista se on tuottanut? Tärkeää olisi pohtia, miten on pystytty vastaamaan yhteisiin osaamisen muutoshaasteisiin. Yhteistyötä tarvitaan, mutta millaista sen tulisi olla? Erityisen tärkeä yhteistyön kasvualusta on opettajien ja työpaikkojen välinen luottamuksellinen yhteistoiminta, jossa on mahdollista […]
Uusia uraohjauksen mahdollisuuksia Tanskan malliin
14.10.2015Tanskassa on annettu vuonna 2011 kova poliittinen lupaus nuorille: 95% alle 25-vuotiaista koulutetaan vähintään ammatilliseen perustutkintoon. Vietimme viikon Aarhusissa Erasmus+-ohjelman Academia ohjaajavaihdossa tutustamalla tanskalaiseen tapaan vastata haasteeseen ohjauksen ja neuvonnan avulla. Tanskan koulutusjärjestelmä on joustava ja koulutus on ilmaista ensimmäiseen korkeakoulututkintoon saakka. Työmarkkinoille siirtyminen käy halutessa nopeasti, kaksivuotisen ammatillisen tutkinnon jälkeen on mahdollista aloittaa työnteko. […]
Tulevaisuushyppy Etelä-Pirkanmaalla
9.10.2015Etelä-Pirkanmaan elinikäisen ohjauksen verkosto kokoontui tulevaisuusfoorumiin, jossa he alueensa nykytilan tarkastelun jälkeen tekivät tulevaisuushypyn vuoteen 2020. Tulevaisuuden visioiden perusteella sovittiin konkreettisista toimenpiteistä, joilla alueen verkostotoimijat jatkossa kehittävät yhteistyötä, uraohjausta ja työllisyyden hoitoa. Julkisorganisaatioiden, 3. sektorin ja yrityselämän edustajat sitoutuivat toteuttamaan kehittämistoimia ja kokontumaan jatkossa säännöllisin väliajoin. Artikkelissa kuvataan tulevaisuusfoorumissa esille tulleita vahvuuksia, kehittämisen kohteita sekä […]
Opettajien tutkimusmatka yrittäjyyskasvatukseen
8.10.2015Yrittäjyyskasvatus käsitteenä ei ole yksiselitteinen, ja sen tulkitaan yleisessä keskustelussa liittyvän usein yksinomaan yritystoimintaan (liiketoiminta). Olisiko aika pohtia kriittisesti opettajien yrittäjyyskasvatuksen perusteiden ja käsitteiden osaamista koulutusorganisaatioissa, jotta yrittäjyyskasvatuksen merkitys ymmärrettäisiin laajemmin, ja opettajat pystyisivät tiedostaen, esimerkiksi menetelmällisesti, tukemaan opiskelijoita pärjäämään paremmin niin henkilökohtaisessa elämässä kuin huomisen työelämässä? Tässä artikkelissa kuvaan keväällä 2015 ohjaamani verkko-opintojakson ”Opettajan […]
Digitaalinen portfolio opettajankoulutuksessa ammatillisen kasvun mahdollistajana
8.10.2015ePortfolio on oppimisen työkalu verkossa, jonne dokumentoidaan omaa oppimisprosessia. Kyvyt.fi on tällainen verkossa oleva ePortfolio-palvelu, jossa käyttäjä dokumentoi ja reflektoi omaa osaamistaan. Jyväskylän ammattikorkeakoulun opettajankoulutuksessa pilotoitiin lukuvuosina 2010 – 2012 Kyvyt.fi-palvelua digitaalisen portfolion tekemiseen. Opiskelijoiden kokemusten mukaan digitaalinen portfoliotyöskentely tuki opettajan ammatillista kasvua edistämällä oman osaamisen reflektointia ja tunnistamista sekä antoi valmiuksia toimia digitaalisessa oppimisympäristössä. […]
Työlinjan uraohjaus asiakkaiden silmin – asiakaspalautekysely 2015
29.9.2015Työlinjan uraohjauksessa koottiin keväällä 2015 asiakaspalautetta valtakunnallisen psykologipalvelun kehittämiseksi. Palvelu tuotetaan puhelinohjauksena. Palaute oli pääosin hyvää ja kannustavaa. Asiakkaat antoivat myös kiinnostavia kehittämisehdotuksia.
Aidosti kansainvälinen kampus – unelmaa vai todellisuutta suomalaisissa korkeakouluissa?
7.9.2015Tämän päivän globaalissa maailmassa korkeakouluilla on hyvin samankaltaisia tavoitteita, arvoja ja käytäntöjä (Lowrie & Hemsley-Brown 2011). Erityisesti ajatus kansainvälisestä, monikulttuurisesta ja erilaisuutta ilmentävästä korkeakoulukampuksesta on läsnä useimmissa maissa. Myös suomalaiset korkeakoulut käyttävät termejä ’aidosti kansainvälinen kampus’ ja ’aidosti kansainvälinen korkeakoulu/yliopisto’, kun ne profiloivat itseään verkkosivujen ja muun markkinointiviestinnän kautta. Tämä on varsin ymmärrettävää, sillä kansainvälistymistä […]