Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
3.4.2017

Mihin opettaja tarvitsee medialukutaitoa ammatillisessa opetuksessa?

3.4.2017
Dialogisuus Ohjaus ja yhteiskunta Uusi opettajuus

Mediatuotteiden käyttö opetuksessa on hyvä lisä, mutta se voi olla myös ongelmallista. Miten opettaja pystyy erottamaan luotettavan materiaalin epäluotettavasta? Entä miten opiskelijoiden kanssa pitäisi keskustella esimerkiksi Youtube-videoihin sisältyvästä mainonnasta, tuotesijoittelusta tai suoranaisesta propagandasta?

27.3.2017

Citydallailua Ammattipoluilla

27.3.2017
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu Välineitä kehittäjille

Taitaja-tapahtuman Ammattipolku tukee opinto-ohjauksen tavoitteita ja antaa nuorille tärkeää ajankohtaista tietoa ja autenttisia kokemuksia erilaisista ammateista. Urasuunnittelu ja koulutusvalintojen tekeminen on muuttunut aikaisempaa haasteellisemmaksi. Millä perusteella nuori tekee elämäänsä ja uraansa koskevia valintoja ja päätöksiä? Osataanko hänen valintojaan tukea oikealla tavalla? Itsetuntemuksen ja urasuunnitteluvalmiuksien lisäksi nuori tarvitsee konkreettisia ja autenttisia kokemuksia erilaista ammateista ja ammattialoista. […]

6.2.2017

Ohjaukselle on kysyntää työllisyyspalveluissa

6.2.2017
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta Uraohjaus Yhteistyössä

Perinteisesti opinto-ohjaus yhdistetään koulutus- ja työurasiirtymiin sekä erilaisiin valintatilanteisiin. Ohjausta tulisi kuitenkin hahmottaa yhä laajemmin, erityisesti oppilaitosten ulkopuolisiin elämänalueisiin liittyvänä palveluna. Kuntien työllisyyspalveluiden piirissä on suuri joukko asiakkaita, jotka tarvitsevat ura- ja opinto-ohjausta sekä eritasoista, myös intensiivistä, palveluohjausta tilanteensa selkiyttämiseksi. Ohjauksen tarpeen taustalla suuret muutokset Elämme maailmassa, jossa teknologia on korostuneessa asemassa. Työelämässä lisääntynyt epävarmuus […]

24.11.2016

Voimaantumista tukemalla saadaan vahvoja oppijoita ja parempia oppimistuloksia

24.11.2016
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Uusi opettajuus

Kokemukset mm. työvoimapoliittisesta koulutuksesta ovat osoittaneet, että oppimiseen vaikuttavat useat elämänhallintaan, itsetuntoon, maailmankatsomukseen sekä vuorovaikutukseen liittyvät seikat. Pedagogeilla on mahdollisuus vaikuttaa oppijoihin laajemmin yksilöinä tukien edellä mainituilla osa-alueilla, ja näin ollen laajentaen osaamistaan tiedon siirtäjistä oppimisen tukijoiksi ja mahdollistajiksi. Voimaantumisen tukemisessa on kyse halusta nähdä opetustyö kokonaisvaltaisesti oppijan elämään vaikuttavana, sekä halusta olla luomassa uskallusta […]

20.10.2016

Vahvuudet työllistymisen ja urasuunnittelun voimavarana

20.10.2016
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Uraohjaus

Nyky-yhteiskunnan polveilevilla työurilla omien vahvuuksien tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen on työllistymisen edellytys. Ohjauksen avulla voimme auttaa yksilöä havaitsemaan ja sanoittamaan omia vahvuuksiaan. Työvälineinä voidaan käyttää keskustelujen lisäksi erilaisia tehtäviä ja testejä. Työelämän vaatimuksiin vastaaminen ja uramahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää oman osaamisen uudenlaista esiintuomista ja markkinointia. Työelämän murroksen myötä työurat ovat moninaistuneet ja muuttuneet epävarmemmiksi lisäten erilaisia […]

1.9.2016

Verkkokurssilla harjoitellaan monenlaisia opiskelutaitoja

1.9.2016
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu Uusi opettajuus

Verkkokurssit opiskelutapana kasvattavat jatkuvasti suosiotaan eri koulutusasteilla ja työelämässä. Hyvin suunnitellulla verkkokurssilla sisältöosaamisen lisäksi myös opiskelijan vuorovaikutus-, yhteistyö- ja palautteen antamisen taidot kehittyvät.

1.9.2016

Palvelukuiluista yhdelle luukulle – haaste nuorten monialaisten palveluiden johtamiselle

1.9.2016
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta

Tällä hetkellä Suomessa ollaan kehittämässä erilaisia monialaisia palveluita vastaamaan asiakkaiden monimutkaistuneisiin palvelutarpeisiin. Tärkeää on myös taata palveluiden helppo saatavuus ja asiakaslähtöiset toimintatavat. Missä määrin nuorten asiakkaiden ja työntekijöiden osallisuus toteutuvat palveluita kehitettäessä sekä kuinka kehitystyötä johdetaan? Monialaisesti järjestetyt nuorten palvelut ovat perusteltuja sekä nuoren, työntekijöiden että organisaatioiden näkökulmasta. Parhaimmillaan strategisesti johdetut ja yhteisesti koordinoidut palvelut […]

24.8.2016

Yhteisöllisyyden tukeminen ja vertaisuuden merkityksen huomioiminen Ohjaamojen toiminnassa

24.8.2016
Ohjaamot Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta

Useat viimeaikaiset nuorisotutkimukset osoittavat, että koulukiusaaminen ja yksinäisyyden kokemukset ovat yksi merkittävä vaaratekijä yhteiskunnan ulkopuolelle tai reuna-alueelle joutumiselle. Osittain tällaista kehitystä ehkäisemään on maahamme perustettu Ohjaamoja, matalan kynnyksen ohjaus-, neuvonta- ja kohtaamispaikkoja alle 30-vuotiaille nuorille. Monella paikkakunnalla Ohjaamot hakevat vielä toimintatapojaan. Vaikka Ohjaamossa toiminnan ydintehtäväksi näyttäisi muodostuvan jokaisen nuoren henkilökohtainen ohjaus ja tuki, olisi hyvä […]

22.8.2016

Maahanmuuttajanuorten opintopolun suuntana kotoutuminen

22.8.2016
Monikulttuurinen ohjaus Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta

Viimesyksyinen turvapaikanhakijoiden suuri määrä havahdutti opetuksenjärjestäjiä tarkastelemaan maahanmuuttajanuorten koulutuspolkua. Myös Tampereella koettiin tarpeelliseksi tarkistaa ja päivittää perusopetuksen päättövaiheessa maahan tulleiden nuorten opintopolkua ja keskustella siihen liittyvistä tarpeista.

24.11.2015

Matkalla monialaisuuteen

24.11.2015
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta

Ohjaamot tarjoavat nuorisotakuun piiriin kuuluville nuorille ja nuorille aikuisille monialaista matalan kynnyksen ohjausta yhden luukun periaatteella. Mitä tapahtuu, kun eri ammattialoja ja organisaatioita edustavat asiantuntijat muodostavat uuden verkostomaisen ohjauspalvelun? Mitkä ovat tämän kaltaista monialaista yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä? Entä miten monialaista yhteistyöosaamista voi oppia? Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät Ohjaus- ja neuvontatyötä on aina tehty […]