Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
Vägledning på dagordningen i Sverige
17.9.2013

Vägledning på dagordningen i Sverige

17.9.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Yhteistyössä

Just nu pågår flera åtgärder i Sverige som syftar till att förbättra och utveckla studie- och yrkesvägledningen. I den svenska budgetpropositionen för 2013 gjordes nya investeringar i vägledning och vägledning i grundskolan utgör ett område för inspektion. Dessutom planers nya riktlinjer för användning av lagstiftning på området och flera myndigheter arbetar med stöd och utveckling […]

Etsivä nuorisotyö
11.9.2013

”Mie vain toivoisin, et ne pysähtyis kuunteleen mua ja kohtelis mua niin ku ihmistä.” (nuori 24v)

11.9.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta Yhteistyössä

Etsivä työ on työtä kaikkien 15–29 -vuotiaiden hyväksi. Etsivän työn tavoitteena on opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) mukaan olla läsnä nuorten keskuudessa ja tarjota mahdollisuus turvalliseen ja luottamukselliseen aikuiskontaktiin. OKM myöntää tukea etsivää nuorisotyötä tekevien työparien palkkaamiseen. Vuonna 2012 valtionavulla tuettua etsivää työtä teki yli 340 henkilöä 279 kunnassa ympäri Suomen. Jyväskylässä työmuoto on ollut käytössä […]

2.7.2013

Monikulttuurisen ohjauksen ajankohtaistuminen ammattikorkeakouluissa

2.7.2013
Monikulttuurinen ohjaus Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta

Artikkelissa tarkastellaan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ohjausta ja opiskeluun liittyviä haasteita ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Aluksi taustoitetaan teeman ajankohtaistumista korkeakouluissa ja Meri-Lapin kontekstissa, lopuksi kootaan tilannekuvaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulutuksesta ja hahmotellaan Mervan (monikulttuurisuuteen ja maahanmuuttajien oppimiseen erikoistuneen vastuuopettajan) mahdollista työnkuvaa ammattikorkeakoulutuksessa monikulttuurisen ohjauksen osalta. Ohjaus näyttää nousevan tulevaisuuden korkeakouluopinnoissa keskeiseen asemaan. Avoimia korkeakouluopintoja suorittaneista opiskelijoista vajaa kolmannes totesi […]

26.6.2013

Konkareilta ohjaajakin oppii! Kokemuksia hiljaisen osaamisen mallittamisesta ja työelämän kehittämisestä

26.6.2013
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Etelä-Pirkanmaalla toteutettiin Valkeakosken ammatti- ja aikuisopiston työelämän kehittämis- ja palvelutehtävään liittyvä Konkari – kokemus kiertoon -hanke vuosina 2010–2012. Sen aikana päätavoitteena oli kehittää hiljaisen osaamisen näkyväksi tekemisen työmenetelmiä työelämän työryhmien ohjaukseen. Otan tässä esimerkiksi ammattilaisen roolikarttatyöskentelyn menetelmän, jonka ohjausprosessin yhteydessä ohjaaja oppi elinikäisen oppimisen ohjauksen taitoja sekä oman toimintansa kehittämistä konkariosallistujilta. Konkari-hanke teki yhteistyötä Opin […]

Kestävä kehitys... -artikkelin kuvitusta.
10.6.2013

Kestävä kehitys elinikäisen oppimisen avaintaitona

10.6.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

Olen unessa useasti sinun kaduillas, koulutie Ah, enkö mä hautaan asti myös koululainen lie (V.A. Koskenniemi) Elinikäinen oppiminen Elinikäisen oppimisen edistämisestä tuli koulutuspolitiikan päätavoite EU:ssa ja sen jäsenvaltioissa 1990-luvulla. Sen koulutuspolitiikan tavoitteena on vaikuttaa koulutuksen laatuun rohkaisemalla sen jäsenvaltioita yhteistyöhön korkealaatuisen koulutuksen kehittämiseksi (European  Commission 1996; 1999, KM14/1997). Keskeisiä asiakirjoja yhteistyön kehittämisessä ovat Elinikäisen oppimisen […]

7.6.2013

Voimavara- ja ratkaisukeskeinen näkökulma ohjaustyössä

7.6.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Tarinoita ja henkilöitä

1. Ohjauksesta ja ohjausteorioista Opiskeluun, ammatinvalintaan ja työuralla etenemiseen liittyvä ohjaustyö on vaativaa ihmissuhdetyötä, jossa käsitellään monenlaisia ihmisen henkilökohtaiseen elämään, selviytymiseen, työttömyyteen, osaamiseen liittyviä asioita. Ohjaajan työtehtävästä ja pohjakoulutuksesta taas riippuu, millä syvyystasolla hän näitä asioita asiakkaansa kanssa käsittelee. Joka tapauksessa ohjaaja tarvitsee työnsä tueksi kokoavan näkemyksen, taustateorian, joka auttaa häntä kytkemään asiakastyössä kuulemansa asiat, […]

23.5.2013

Elinikäinen oppiminen – Iäkkäämmät työntekijät yrityksissä ja työmarkkinoilla Saksassa

23.5.2013
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta

Uudenmaan ELY-keskuksen Opin Ovi -projektiin haluttiin mukaan kansainvälistä ulottuvuutta ja verkostoitumista muiden EU-maiden kanssa. Verkostoituminen alkoi, kun CIMO/CEDEFOP valitsi minut kansainväliselle opintovierailulle Saksaan Düsseldorfiin 12.3.–16.3.2012. Opin Ovi -projektin tavoitteena on tukea työurien pidentymistä ja elinikäistä oppimista, joten opintovierailun teema Iäkkäämmät työntekijät yrityksissä ja työmarkkinoilla sopi erinomaisesti hankkeen toimintaan. Opintovierailun järjestäjä ja osallistujat Opintovierailun järjestäjänä toimi […]

16.5.2013

Opiskelijoiden yrittäjämäistä toimintaa tukevat käytänteet ja opetusmenetelmät

16.5.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu

– opettajaopiskelijoiden kehittämistyön tuloksia Yrittäjyyden ja yrittäjämäisen ajattelun merkitys on kasvanut voimakkaasti viime vuosien aikana. Yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan opetushallinnon alalla tehtävää laaja-alaista kehitystyötä yrittäjyyden vahvistamiseksi (Yrittäjyyskasvatuksen suuntaviivat 2009, 13). Viime syksynä Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun aloittaneet opettajaopiskelijat valitsivat Helmet-oppimispiirinsä kehittämistyön aiheeksi yrittäjyyden. Oppimispiirin jäsenet työskentelevät perusopetuksessa, erityistä tukea tarvitsevien nuorten parissa sekä nuorten ja aikuisten parissa ammattioppilaitoksessa. […]

8.5.2013

Elinikäisen ohjauksen alueellinen kehittäminen – Esimerkkinä Keski-Suomi

8.5.2013
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta

Viimeisen vuoden, parin aikana elinikäinen ohjaus ja sen alueellinen kehittämisvastuu on Suomessa noussut keskusteluun ja nimenomaan ELY-keskukselle kuuluvana tehtäväkokonaisuutena. Elinikäisen ohjauksen valtakunnallinen yhteistyöryhmä jätti 23.3.2011 väliraportissaan[1] ehdotuksensa opetus- ja kulttuuriministeriölle elinikäisen ohjauksen strategisiksi painopisteiksi. Työryhmä ehdotti mm. seuraavaa: ”Elinikäisen ohjauksen tulisi toimia koordinoituna kokonaisuutena”. Ehdotuksen mukaan ELY-keskusten strategisiin tulossopimuksiin tulisi kirjata seuraava tehtävä: ELY-keskus vastaa […]

3.5.2013

Huolenpitoa ja yhteistoimintaa yläkoulun oppilaanohjauksen perheohjausmallilla

3.5.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjauksen verkostot Yhteistyössä

Yläkoulussa toteutettava oppilaanohjaus on pedagogista, psykososiaalista ja tietosisältöä ohjaavaa toimintaa, jonka avulla tuetaan oppilaan oppimisprosessia, koulutusvalintojen tekemistä sekä ura- ja elämänsuunnittelutaitojen kehittymistä. Oppilaanohjauksen sisältöjen avulla luodaan pohjaa tulevaisuuden elämän suunnittelutaidoille. (Opetushallitus 2004; Merimaa 2004; Kasurinen 2004.) Valtakunnalliseksi oppilaanohjauksen yleistavoitteeksi on asetettu oppilaanohjausmenetelmien kehittäminen kodin ja koulun välisessä yhteistoiminnassa. Erityisenä kehittämiskohteena on perusasteen ja toisen asteen […]