Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
18.12.2013

Tekemällä oppien potkua uuteen elämään

18.12.2013
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Tarinoita ja henkilöitä

Artikkelin henkilön nimi on muutettu. Milaja (32) käytti amfetamiinia yli kymmenen vuotta. Nyt hänellä on työpaikka ja hän opiskelee ammatillista perustutkintoa loppuun. Avovankilassa toista tuomiota istuessaan Milaja alkoi miettiä: ”Ei tää elämä nyt voi tässä olla”. Huomio kiinnittyi Tekemällä oppii -projektin esitteeseen, jossa kerrottiin mahdollisuudesta opiskella ammatillinen perustutkinto vankilan työtoiminnassa tekemällä oppien. Milaja otti yhteyttä vankilan […]

16.12.2013

Kohti sähköistä sivistyskeskusta – Opintopolku.fi

16.12.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus verkossa Uutisia Yhteistyössä

Opintopolku.fi -palvelu tuo yhteen kaikki elinikäisen oppimisen tiedot kansalaisen opinpolulta. Syksyllä 2013 avautunut sivusto toimi jo samana vuonna ammatillisen koulutuksen yhteishaun välineenä. Asiakkaan tarpeista lähtevä verkkopalvelu on osa laajempaa Oppijan verkkopalvelut -kokonaisuutta, jonka kehittämistyöhön osallistuu aktiivisesti eri sidosryhmiä. Artikkeli on julkaistu vuonna 2013. Opintopolku.fi on sittemmin vakiintunut koulutustiedon, -ohjauksen ja oppilaitoksiin haun keskeiseksi alustaksi. Artikkelin […]

11.12.2013

STUDIO-hanke osatoteuttajan silmin

11.12.2013
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen verkostot

STUDIO-hanke alkoi vuonna 2008 Hämeen (HAMK), Jyväskylän (JAMK), Oulun (OAMK) sekä HAAGA HELIAn ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteisenä hankkeena. Neljä ammatillista opettajakorkeakoulua sai vuosibudjettiinsa STUDIO-rahoituksen 4-5:lle noin viiden opintopisteen laajuiselle koulutukselle. Koulutusten teemat sovittiin ja yhtenäistettiin hankkeen alkuvaiheessa sillä ajatuksella, että kullakin osatoteuttajalla on tarjonnassaan saman sisältöisiä koulutuksia, joiden tavoitteena on kehittää alueellisesti ammatillisten aikuiskouluttajien pedagogista osaamista. […]

11.12.2013

STUDIO-projekti on kohta maalissa

11.12.2013
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen verkostot Tarinoita ja henkilöitä

STUDIO oli pedagogiikkaan keskittyvä koulutusprojekti, jossa kehitettiin aikuiskoulutusta ja sen erilaisia käytänteitä. Projektin varsinaisina kohderyhminä olivat suomen- ja ruotsinkielisten oppilaitosten, korkeakoulujen, aikuislukioiden, vapaan sivistystyön, seurakuntien sekä kolmannen sektorin aikuiskouluttajat sekä muut aikuisopiskelijoiden ohjaukseen osallistuvat ja oppilaitosten hallinnosta vastaavat. Lisäksi kohderyhmänä ovat työhallinnon toimijat sekä koulutusyhteistyötä tekevät työelämän edustajat.

Ohjausosaamisella voidaan tarttua myös opiskelun keskeyttämiseen.
29.11.2013

Ohjauksella on väliä – kuinka ohjausosaamista lisätään?

29.11.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjauksen verkostot Opiskelu

Opiskelijoilla on oikeus saada tarvitsemaansa ohjausta ja opiskelijahuoltoa. Tätä korostaa Laki ammatillisesta koulutuksesta (630/1998, 479/2003). Opiskelijahuoltotyö kattaa kaikkien oppilaitosyhteisön työntekijöiden tekemän, oppimisen edellytyksiä lisäävän ja turvallisuutta, terveyttä sekä hyvinvointia edistävän työn. Valtioneuvoston hyväksymässä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2011–2016 todetaan, että ammatillisille oppilaitoksille laaditaan hyvän opinto-ohjauksen kriteerit siten, että ne voidaan ottaa käyttöön syksyllä 2014. […]

21.11.2013

Ohjauksen poluilta opin vesille

21.11.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Opiskelu

Nykypäivä haastaa meidät kaikki oppimaan oppimasta päästyämme. Työelämään mukaan pääseminen ja siellä pysyminen kutsuu meitä alati koulutuksen vesille – kautta ohjauksen polkujen. Ovatko ohjauksen polut mutkikkaita tai kivikkoisia entä koulutuksen vedet karikkoisia tai myrskyisiä? Entä mistä etenkin matalasti koulutettu aikuinen saa voimavarat opiskeluun? Mikä motivoi häntä jaksamaan ja jatkamaan oppimisympäristöjen sekä pedagogiikan muututtua kouluajoistansa? Edellä […]

20.11.2013

Kohti marginaalia vai valtavirtaa?

20.11.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

Koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten elämänraiteita Peruskoulua seuraavat jatko-opinnot eivät ole itsestäänselvyys kaikille nuorille: vuosittain tuhansia nuoria jokaisesta ikäluokasta jää ilman jatkokoulutuspaikkaa. Kevään 2013 yhteisvalinnassa ilman opiskelu­paikkaa jäi noin 5000 nuorta, mikä vastaa lähes kymmentä prosenttia kaikista tänä vuonna peruskoulunsa päättäneistä nuorista. Näistä nuorista 1 200 ei edes hakenut mihinkään peruskoulun jälkeiseen koulutukseen. Toinen merkittävä ongelma […]

6.11.2013

ERKKEREISTÄ eteenpäin – ohjausosaamisen kehittämissuuntia Suomessa

6.11.2013
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen verkostot

Ohjauksen tarve on kasvanut johtuen monimuotoistuneista ja yksilöllistyneistä opiskelupoluista, tuen tarpeesta opiskelun ja työelämän välisissä siirtymissä sekä liikkuvuudesta työmarkkinoilla. Moniammatilliseen yhteistyöhön perustunut ERKKERI-projekti vastasi kentän kysyntään vahvistamalla ohjausosaamista ja kouluttamalla myös uusia opinto-ohjaajia. Kuluneella ESR-ohjelmakaudella on mietitty ensimmäistä kertaa laajaa, kokonaisvaltaista ohjausosaamisen koulutusta, ja siihen liittyen projektikokemukset ovatkin olleet lupaavia. Kehittämisohjelman päättyessä Suomessa ollaan vaiheessa, […]

Uusi ura opettajana -artikkelin kuvitusta
23.9.2013

Aikuisopiskelijoiden kompetenssitietoisuus ja itseohjautuvuus urasuunnittelussa

23.9.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Opiskelu Yhteistyössä

Muutaman vuoden takaisessa pienehkössä Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksen koordinoimassa iCOPER-projektiin liittyvässä haastattelututkimuksessa selvitettiin sitä, kuinka aikuisopiskelijat suunnittelivat omaa osaamistaan ja työllistyvyyttään edistäviä opintoja. Haasteltavista valtaosa oli naisia ja keski-ikä oli lähemmäksi neljäkymmentä. Kaikki haastateltavat opiskelivat jollain statuksella Jyväskylän yliopistossa. Selvityksen pääpaino oli siinä, kuinka aikuisopiskelijat hahmottavat aukkoja osaamisessaan ja pystyvätkö he esim. kurssikuvauksia lukemalla näkemään, […]

Kokenut oppilaanohjaaja -artikkeli
23.9.2013

Kokenut oppilaanohjaaja on oman työnsä paras asiantuntija

23.9.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta

Tällä hetkellä Suomessa ja Euroopassa keskustellaan siitä, millaisin tukitoimin ilman koulutus- tai työpaikkaa olevia nuoria voitaisiin saada takaisin opintoihin ja työelämään. Myös Elo-lehdessä on nostettu tärkeitä näkökulmia tähän työhön liittyen. Nuorten yhteiskuntatakuuseen liittyvät toimet ovatkin merkittäviä, mutta pitkälti jo syntyneitä ongelmia korjaavaa toimintaa. Tarvitaan ennen kaikkea ongelmien ennaltaehkäisyä. Oppilaanohjaus on kehitetty samaan aikaan kuin peruskoulukin […]