lonely-1466900_640

Yhteisöllisyyden tukeminen ja vertaisuuden merkityksen huomioiminen Ohjaamojen toiminnassa

Kirjoittajana Seija Koskela   Useat viimeaikaiset nuorisotutkimukset osoittavat, että koulukiusaaminen ja yksinäisyyden kokemukset ovat yksi merkittävä vaaratekijä yhteiskunnan ulkopuolelle tai reuna-alueelle joutumiselle. Osittain tällaista kehitystä ehkäisemään on maahamme perustettu Ohjaamoja, matalan kynnyksen ohjaus-, neuvonta- ja kohtaamispaikkoja alle 30-vuotiaille nuorille. Monella paikkakunnalla Ohjaamot hakevat vielä toimintatapojaan. Vaikka Ohjaamossa toiminnan ydintehtäväksi näyttäisi muodostuvan jokaisen nuoren henkilökohtainen ohjaus…

Jatka lukemista
luggage-1482697_640

Maahanmuuttajanuorten opintopolun suuntana kotoutuminen

Kirjoittajana Katja Simonen Viimesyksyinen turvapaikanhakijoiden suuri määrä havahdutti opetuksenjärjestäjiä tarkastelemaan maahanmuuttajanuorten koulutuspolkua. Myös Tampereella koettiin tarpeelliseksi tarkistaa ja päivittää perusopetuksen päättövaiheessa maahan tulleiden nuorten opintopolkua ja keskustella siihen liittyvistä tarpeista.  

Jatka lukemista
kuva_kolme_nuorta

Matkalla monialaisuuteen

Kirjoittajina Päivi Pukkila, Jaakko Helander ja Katja Laitila Ohjaamot tarjoavat nuorisotakuun piiriin kuuluville nuorille ja nuorille aikuisille monialaista matalan kynnyksen ohjausta yhden luukun periaatteella. Mitä tapahtuu, kun eri ammattialoja ja organisaatioita edustavat asiantuntijat muodostavat uuden verkostomaisen ohjauspalvelun? Mitkä ovat tämän kaltaista monialaista yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä? Entä miten monialaista yhteistyöosaamista voi oppia?

Jatka lukemista

Uusimmat artikkelit

notebook-405755_1280

Verkkokurssilla harjoitellaan monenlaisia opiskelutaitoja

Teksti: Merja Laamanen, Kati Sahlman ja Virpi Uotinen Verkkokurssit opiskelutapana kasvattavat jatkuvasti suosiotaan eri koulutusasteilla ja työelämässä. Hyvin suunnitellulla verkkokurssilla sisältöosaamisen lisäksi myös opiskelijan vuorovaikutus-, yhteistyö- ja palautteen antamisen taidot kehittyvät.

Jatka lukemista
door-1587863_1280

Palvelukuiluista yhdelle luukulle – haaste nuorten monialaisten palveluiden johtamiselle

Kirjoittajina Seija Ollaranta ja Tiina Venäläinen Tällä hetkellä Suomessa ollaan kehittämässä erilaisia monialaisia palveluita vastaamaan asiakkaiden monimutkaistuneisiin palvelutarpeisiin. Tärkeää on myös taata palveluiden helppo saatavuus ja asiakaslähtöiset toimintatavat. Missä määrin nuorten asiakkaiden ja työntekijöiden osallisuus toteutuvat palveluita kehitettäessä sekä kuinka kehitystyötä johdetaan?

Jatka lukemista
lonely-1466900_640

Yhteisöllisyyden tukeminen ja vertaisuuden merkityksen huomioiminen Ohjaamojen toiminnassa

Kirjoittajana Seija Koskela   Useat viimeaikaiset nuorisotutkimukset osoittavat, että koulukiusaaminen ja yksinäisyyden kokemukset ovat yksi merkittävä vaaratekijä yhteiskunnan ulkopuolelle tai reuna-alueelle joutumiselle. Osittain tällaista kehitystä ehkäisemään on maahamme perustettu Ohjaamoja, matalan kynnyksen ohjaus-, neuvonta- ja kohtaamispaikkoja alle 30-vuotiaille nuorille. Monella paikkakunnalla Ohjaamot hakevat vielä toimintatapojaan. Vaikka Ohjaamossa toiminnan ydintehtäväksi näyttäisi muodostuvan jokaisen nuoren henkilökohtainen ohjaus…

Jatka lukemista
luggage-1482697_640

Maahanmuuttajanuorten opintopolun suuntana kotoutuminen

Kirjoittajana Katja Simonen Viimesyksyinen turvapaikanhakijoiden suuri määrä havahdutti opetuksenjärjestäjiä tarkastelemaan maahanmuuttajanuorten koulutuspolkua. Myös Tampereella koettiin tarpeelliseksi tarkistaa ja päivittää perusopetuksen päättövaiheessa maahan tulleiden nuorten opintopolkua ja keskustella siihen liittyvistä tarpeista.  

Jatka lukemista
kuva_kolme_nuorta

Matkalla monialaisuuteen

Kirjoittajina Päivi Pukkila, Jaakko Helander ja Katja Laitila Ohjaamot tarjoavat nuorisotakuun piiriin kuuluville nuorille ja nuorille aikuisille monialaista matalan kynnyksen ohjausta yhden luukun periaatteella. Mitä tapahtuu, kun eri ammattialoja ja organisaatioita edustavat asiantuntijat muodostavat uuden verkostomaisen ohjauspalvelun? Mitkä ovat tämän kaltaista monialaista yhteistyötä edistäviä ja estäviä tekijöitä? Entä miten monialaista yhteistyöosaamista voi oppia?

Jatka lukemista
rescue-1015453_1920

Simulaatio – oppimista vai leikkiä?

Kirjoittajat Leila Juuti-Sartolahti, Anu Niemi ja  Antti Niittylahti Simulaatio-opetuksessa pyritään mahdollisimman todentuntuiseen käytännön työtaitojen harjoittamiseen. Turvallinen ja virheet salliva simulaatio-oppiminen on tärkeä osa pelastus- ja ensihoitoalan perus- ja täydennyskoulutusta. Keski-Suomen pelastuslaitos on toiminut edelläkävijänä hyödyntäessään simulaatio-oppimisen mahdollisuuksia henkilöstön täydennyskoulutuksessa. Historiaa Simulaatio-­opetuksen pedagogiikkaa on tutkittu hyvin vähän. Ensimmäiset simulaatio­ opetuksen syvällisen pedagogisen lähestymistavan sisältävät lähteet ovat 1990…

Jatka lukemista
thread-1181104-1279x1056

Havahdu työelämän muutoksiin – ideat arjen pedagogiikaksi yhdessä

Sonja Rahkonen Ymmärrämme työelämän rakenteiden muuttuvan, tiedämme digitalisaatiosta ja uskomme tulevaisuuden työn olevan erilaista kuin tänä päivänä. Silti uusien pedagogisten ratkaisujen tuominen arkeen voi olla haastavaa. Yhteisetkään pohdinnat eivät siirry käytäntöön ilman punaista lankaa, yhteistä linjaa. Tietoa ja osaamista opetushenkilöstöltä ei puutu. Suomalaiset oppilaitokset ovat täynnä oman alansa ja sen oppimisen asiantuntijoita, jotka kyllä pysyvät…

Jatka lukemista
aloituskuva

Yrittäjyyskasvatuksen idean toteutuminen harjoitusyrityksessä

Kirjoittaja: Inkeri Laaksonen Harjoitusyritys on yksi oppimisympäristömalli yrittäjyyskasvatuksen idean toteuttamiseksi. Se mahdollistaa yritystoiminnan monipuolisen harjoittelun aidoilla prosesseilla (ks. Finpec 2015a). Harjoitusyrityksessä yrittäjyyskasvatuksen keskeiset käsitteet omaehtoinen yrittäjyys, sisäinen yrittäjyys ja ulkoinen yrittäjyys tulevat todellisiksi harjoitusyrityksen käytännön toiminnassa. Parhaimmillaan opiskelijat voivat kehittää työelämävalmiuksiaan omien henkilökohtaisten tavoitteidensa mukaisesti saaden samalla kokonaiskuvan liiketoiminnan eri osa-alueista. Harjoitusyrityksen eri liiketoiminnan osa-alueiden…

Jatka lukemista