Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
2.3.2012

Toimivan verkoston tunnuspiirteet – rakennusaineena luottamus ja sosiaalinen pääoma

2.3.2012
Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta Yhteistyössä

Verkostojen merkitystä ei voi kukaan nykypäivänä kiistää. Jokaisella on oma sosiaalinen verkostonsa ja myös nykypäivän työelämä rakentuu pitkälle erilaisten yritys- ja organisaatioverkostojen varaan. Verkostot ovat siten kaikkialla. Verkostoja matemaattisesti tarkastelevan graafiteorian mukaan verkosto koostuu joukosta “noodeja” ja niitä yhdistävistä suhteista. Nämä noodit eli solmut voivat olla esim. ihmisiä, organisaatioita tai valtioita. Verkostot kuljettavat informaatiota ja […]

12.1.2012

Vaikuttavuutta projektityöhön

12.1.2012
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Välineitä kehittäjille Yhteistyössä

Työn tutkijat ovat vuosien varrella kritisoineet sitä, miten projektit vaikeuttavat organisaatioiden pitkäjänteistä kehittämistyötä ja ajavat organisaatiot rahoituskilpailun oravanpyörään. Kritiikki on varmasti ollut aiheellista projektityön yleistyttyä koulutussektorilla.  EU-rahoitusinstrumenttien tehokas ja tarkoituksenmukainen hyödyntäminen on ollut monille koulutusorganisaatioille vuosien oppimisprosessi. Nykyään projektitoiminta nähdään hyödyllisenä niin organisaatioiden kehittämisen kuin projektien vaikuttavuudenkin näkökulmista.

10.1.2012

Koulutuksellinen minäpystyvyys ohjauksen lähtökohtana

10.1.2012
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta

Monet elinikäiset oppijat pohtivat tälläkin hetkellä joko uuden koulutuksen aloittamista tai kesken jääneen opinpolkunsa loppuunsaattamista. Alkuinnokkuudestaan huolimatta osa heistä uskoo, etteivät he voi selviytyä niistä tavoitteista, jotka he ovat kouluttautumiselleen asettaneet. Näkemykseni mukaan tämä johtuu siitä, että he ovat oppineet näkemään itsensä kyvyttömämpänä kuin he ehkä todellisuudessa ovatkaan. Liian vähäinen luottamus itseen ja omiin mahdollisuuksiin […]

19.12.2011

Koulutuksella turvaa työelämän muutoksiin

19.12.2011
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Työelämän koulutusneuvojat kertovat koulutusmahdollisuuksista Nykyään kuulemme uutisista joka päivä, että jälleen on jollain työpaikalla käynnistetty YT-neuvottelut. Työntekijöiden epävarmuus tulevaisuudesta on käsin kosketeltavaa. Oman alan työtä ei samalta paikkakunnalta ole välttämättä helppo löytää, ja silloin uudelleenkouluttautuminen on yksi vaihtoehto.

4.10.2011

Ohjausta skottilaisittain

4.10.2011
Kansainvälisyys Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Tarinoita ja henkilöitä Uraohjaus

Pohjois-Suomen alueen neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäjät tekivät benchmarkkausmatkan Skotlannin Aberdeeniin 9.–13.5.2011. Matkan tavoitteena oli tutustua paikalliseen aikuiskoulutuksen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluun. Seuraavassa kerrotaan, mitä eväitä Skotlannin malli antoi palvelujen kehittämiseen Suomessa. Aberdeenissa toteutettavasta aikuisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelusta on ehtinyt kertyä jo runsaasti kokemuksia. Erityisenä kiinnostuksen kohteenamme oli monikanavaisten palvelujen toteuttaminen sekä kokemukset eri palvelun […]

3.10.2011

Aikuisten ohjauksen arki avautui ERKKERI-kouluttajalle

3.10.2011
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

ERKKERI-kouluttajat ovat päässeet näköalapaikalle ohjauksen kentällä. Aikuisten ohjaus  ja neuvontatyö  -koulutuksiin (30 op) on osallistunut tähän mennessä lähes 180 henkilöä. Esille on nostettu elinikäisen ohjauksen alueellisia ja valtakunnallisia haasteita. Osa koulutuksista on toteutettu yhdessä alueella toimivien Opin ovi  -projektien kanssa ja niissä on ollut mukana myös projektien työntekijöitä. Ohjaustyötä tehdään hyvin erilaisista lähtökohdista ja se […]

25.5.2011

Aikuisten ohjaustarpeiden arviointi ja ohjauksen palvelumuodot

25.5.2011
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta

Ohjaustarpeiden arviointi on väline, jolla saadaan parannettua ohjauksen kohdentumista, saavutettavuutta ja laatua. Ohjauksen hyvä kohdentuminen tarkoittaa yksilötasolla, että henkilö saa kysymyksiinsä vastaavia palveluja. Kuitenkin ohjauksen järjestämistä tulee tarkastella laajemmin kuin pelkästään yksilön näkökulmasta. Organisaatiotasolla ohjauksen oikea kohdentuminen tarkoittaa, että tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen suunnittelu ja toteuttaminen vastaavat toimintaympäristössä vallitsevaa kysyntää. Silloin palvelut ovat tarvelähtöisiä. Tarvelähtöisyys […]

11.5.2011

Ohjaus on kohtaamista ja tukea valinnoissa

11.5.2011
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Tarinoita ja henkilöitä

Kevät ja alkukesä ovat koulutukseen hakeutumisen sesonkiaikaa. Tässä vaiheessa kymmenet tuhannet nuoret ja aikuiset pohtivat ura- ja koulutusvalintoja. Koulutukseen hakeutuminen ja opiskelupaikan vastaanottaminen voi merkitä valtavaa elämänmuutosta. Työelämässä näitä kysymyksiä tulee eteen päivittäin – ammatinvaihto voi tulla eteen työtilanteen pakottamana tai oma-aloitteisesti. Toisinaan siirtymä tulee vastaan yllättäen. Aina ole tietoa siitä, mikä taho voi auttaa […]

11.5.2011

Opin ovi -projektit elinikäisen ohjauksen kehittäjinä

11.5.2011
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta

Vuosina 2007-2013 toteutetussa ESR-kehittämisohjelmassa kehitettiin aikuisille suunnattuja koulutuksen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita. Konkreettista koulutusneuvonnan ja -ohjauksen kehittämistyötä tekevät alueelliset ja valtakunnalliset Opin ovi -projektit eri puolilla Suomea.