Aikuisten ohjauksen arki avautui ERKKERI-kouluttajalle

ERKKERI-kouluttajat ovat päässeet näköalapaikalle ohjauksen kentällä. Aikuisten ohjaus  ja neuvontatyö  -koulutuksiin (30 op) on osallistunut tähän mennessä lähes 180 henkilöä. Esille on nostettu elinikäisen ohjauksen alueellisia ja valtakunnallisia haasteita. Osa koulutuksista on toteutettu yhdessä alueella toimivien Opin ovi  -projektien kanssa ja niissä on ollut mukana myös projektien työntekijöitä.

Ohjaustyötä tehdään hyvin erilaisista lähtökohdista ja se on konkretisoitunut myös ERKKERI-koulutuksissa. Samassa koulutuksessa on saattanut istua koulutussihteeri, työvoimaneuvoja ja opettaja eri organisaatioista. Lisäksi mukaan on mahtunut kolmannen sektorin toimijoita. Koulutuksissa vahva ohjauksen ammattilainen on kohdannut ohjauksen untuvikon. Osalle on vasta koulutuksessa selvinnyt, että ”Hei, minähän teen ohjaustyötä!”

Luokka täynnä ohjauksen asiantuntijoita

Hämyisä kuva henkilöistä, joilla on käsissään kukka ja koulutuksen todistuksia.
ERKKERI-koulutuksen päätöstunnelmia.

Opiskelijoiden erilaiset lähtötasot ovat arjen todellisuutta, joten tämä on ollut hyvä pohja keskustelulle. Osa ERKKERI-opiskelijoista ei olisi ehkä koskaan jakanut ohjauskokemuksia ja luonut alueellisia verkostoja ilman ERKKERI-koulutusta. Kouluttajat ovat kokeneet, että heillä on luokka täynnä ohjauksen asiantuntijoita hyvin erilaisista toimintaympäristöistä. Oppia on siis tullut molemmin puolin.

Kouluttajille heterogeeninen ryhmä on ollut sekä haaste että ilon aihe. Seurauksena on ollut hyvinkin erilaisia näkökulmia. Osa ERKKERI-opiskelijoiden toimintaympäristöistä ja ohjauskäytännöistä on ollut kouluttajallekin uusia. Tästä syystä mm. terminologia vaihtelee.Ohjauksen kohde on ollut keskusteluissa asiakas, opiskelija tai potilas riippuen opiskelijan työtehtävästä. Kouluttajille koulutus olikin monessa suhteessa rikastava kokemus.

 

 

Sisältöä organisaatioiden arkeen

Koulutuksissa on ollut keskeistä alueellisen tieto , neuvonta  ja ohjauspalveluverkoston kehittäminen. Ryhmäytymiseen on panostettu ja opiskelijaryhmät ovatkin muotoutuneet tiiviiksi ja tavoitteen mukainen verkostoituminen on päässyt alkuun. Keskustelua on käyty vilkkaasti sekä lähipäivinä että verkossa. Seurauksena on ollut kokemusten ja hyvien käytänteiden siirtyminen yli organisaatiorajojen.

Kehittämistöiden antia ERKKERI-kevätseminaarissa 2011

ERKKERI-opiskelijat toimivat muutosagentteina, joiden kautta levitetään osaamista omaan ja yhteistyöorganisaatioihin. Koulutuksissa tehdyt kehittämistyöt ovat saaneet liikkeelle aikuisohjauksen kehittämistoimenpiteitä, joita tuskin olisi muuten tehty.

Vaikka ohjaustyön kehittämistarpeet ovat kouluttajille tuttuja, ovat ERKKERI-koulutuksen keskustelut ja kehittämistyöt laajentaneet näkemyksiä. Kouluttajien näkemyksen mukaan aikuisten ohjaus on yhä hyvin eri tasolla eri organisaatioissa. Osassa on jo olemassa oleva ohjausstrategia kun toisissa on vasta herätty ohjauksen kehittämiseen.

ERKKERI-koulutuksissa korostuukin räätälöinti. Jo ennen koulutuksen alkua kouluttajat ovat paneutuneet alueellisiin tarpeisiin, jonka pohjalta koulutuksen sisältöjä on suunniteltu. Opiskelijavalinnat tehdään usein tiiviissä yhteistyössä paikallisten Opin ovi -toimijoiden kanssa, mikä onkin usein uutta kouluttajille.

Alueellinen erinäköisyys

ERKKERI-kouluttajille ovat tuttuja tietyt aikuisten ohjauksen trendit, jotka puhuttivat myös alueellisissa koulutuksissa ohjaustyön tekijöiden kanssa. Kehityssuunnat saivat näin kouluttajienkin silmissä uusia merkityksiä. Eräs kouluttaja totesikin, että alueellisten näkökulmien tulee vaikuttaa ohjauskoulutukseen jatkossa. Esimerkiksi sähköisten palveluiden lisääntyminen näyttäytyy eri tavoin Lapissa kuin ruuhka-Suomessa. Pohjois-Suomessa asiakas voi olla yksin pitkien etäisyyksien päässä. Sähköiset palvelut kuulostavat helpolta ratkaisulta, mutta ne eivät välttämättä ole asiakkaan näkökulmasta tai teknisesti aina toimiva vaihtoehto. Ovatko kaikki verkon saavutettavissa? Jääkö ihminen yksin?

Työelämänäkökulma jäi etäiseksi

ERKKERI-opiskelijoiden esiin nostamissa aiheissa korostuu usein hakeutumisvaihe ja yksilöohjaus. Kouluttajat taas jäivät pohtimaan työelämälähtöisyyttä ja aiheen linkitystä laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.

Koulutukseen käytettävä aika ja ihmisten kyky ottaa haltuun uusia verkostoja on rajallinen. Opiskelijoiden luomat verkostot mm. oppilaitosten ja TE-hallinnon kontekstissa oli kouluttajien mukaan jo tärkeä askel eteenpäin. Tästä olisi helppo jatkaa työelämä- ja aluetoimijoiden verkoston kehittämiseen, ja onhan tätä työtä tehty jo Opin ovi -verkostojenkin kautta!

 

ERKKERI-kouluttajina ovat toimineet Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun, Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen ja Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian kouluttajat. Useat toimivat kouluttajina opinto-ohjaajan  ja erityisopettajankoulutuksessa sekä täydennyskoulutuksissa.

 

Kirjoittaja:

Nina Viertorinne, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

URN: http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-5