Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
5.12.2012

Verkosto aikuisohjauksen tukena – kuvaus Lapin tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen verkoston syntyprosessista ja kehittämishaasteista

5.12.2012
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjauksen verkostot

Voimme avata sinulle Opin oven, mutta sinun on itse käveltävä siitä. (Morpheus Neolle elokuvassa the Matrix..?) Kansallisen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittämisohjelman (2008–2013) tavoitteena on ohjauksen ja neuvonnan toimintamuotojen kehittäminen, osaamisen vahvistaminen sekä aikuisopiskelijoiden osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Kehittämistyö pohjautuu palveluista ja niiden nykytilasta tehtyihin selvityksiin sekä aiempaan koulutuksen ja ohjauksen kehittämistyöhön (Tiihonen 2011). Aikuisohjauksen […]

9.11.2012

Esittelyssä bibliografia suomalaisesta korkea-asteen opiskelusta, pedagogiikasta ja ohjauksesta 2000-luvulla

9.11.2012
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Opiskelu

Korkea-asteen opiskelun, oppimisen, pedagogiikan ja ohjauksen bibliografian tarkoituksena on tarjota tietoa aiheeseen liittyvästä kotimaisesta tutkimuksesta, opetuksen kehittämistyöstä sekä opinnäytetöistä 2000-luvulla. Aineisto on kerätty keväällä 2009. Lähtökohtana ”moniäänisessä” bibliografiassa on, että kokemuksellinen tieto täydentää korkeakoulupedagogista tutkimusta (Gibbons ym. 1994; Nowotny ym. 2003). Bibliografia liittyy Euroopan sosiaalirahaston Oulun lääninhallituksen (nykyisen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen) kautta rahoittamaan hankkeeseen ”Ohjauksen ja […]

Kohtaamisia-kolumnin kuvitusta
10.10.2012

Kohtaamisia ja pohdintoja työelämäyhteistyön areenoilta

10.10.2012
Ohjauksen verkostot Opiskelu Uusi opettajuus

Ammattitaito rakentuu elinikäisessä prosessissa ja kohtaamisissa. Ammatillisen opettajan työ painottuu yhä enemmän osaamisen ja urapolkujen ohjaamiseen työelämässä. Henkilöstön osaamisen kehittämistä tukeva ohjaus on avainasemassa yritysten kilpailukyvyn ja tulosten kannalta. Opettajalla tulee olemaan tärkeä rooli myös yritysten osaamisstrategian muotoilussa. Tällaiset kehityspiirteet näyttävät kirjoittajan mielestä vahvistuvan opettajan työnkuvassa. Palaan näin aluksi 1960-luvun lopulle, pieneen hämäläiseen kyläkauppaan, jossa […]

10.10.2012

”Pitäisi olla oma ohjaaja joka luotsaa hetken, kulkee rinnalla ja tukee kokonaisvaltaisesti”

10.10.2012
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen verkostot Tarinoita ja henkilöitä Uraohjaus

Ohjaukseen ja urasuunnitteluun liittyvät kysymykset ovat usein niin monitasoisia, että ne paljastuvat vain vuorovaikutukseen perustuvassa ohjauksessa. Hyvän lähtökohdan oman toiminnan laadulle ja kehittämisen haasteille tarjoaa asiakkaan oma kokemus. Tässä puheenvuorossa nostamme esille yhden tarinan, tilanteet ja käänteet, kun työ loppuu ja työttömyys pitkittyy hyvästä koulutuksesta ja monipuolisesta työkokemuksesta huolimatta. Tarinassa kuljetaan noin kahden vuoden ajanjakso […]

21.9.2012

Työelämälähtöisyys Uusi ura opettajana -projektin ammatillisessa opettajankoulutuksessa

21.9.2012
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta

Muutamien keskisuomalaisten teknologiayritysten uudelleenorganisointi- ja säästötoimet jättivät korkeasti koulutettuja ja kokeneita ammattilaisia työttömiksi viime vuosikymmenellä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu järjesti 40 työttömälle ja työttömyyden uhkaamalle mahdollisuuden hankkia ammatillisen opettajan pätevyys. Tämä toteutui vuosina 2009 – 2012 Uusi ura opettajana -projektin järjestämässä koulutuksessa, jonka opettajakorkeakoulu suunnitteli nopealla aikataululla. Projektin rahoittivat Keski-Suomen ELY- keskus ja Euroopan sosiaalirahasto. […]

22.8.2012

Villa Guidance – Elämää ohjaustalossa

22.8.2012
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Tarinoita ja henkilöitä

Asun pienessä sievässä lehmuksen vihreässä omakotitalossa. Ohjaustaloni – Villa Guidance – sijaitsee mäntymetsän keskellä kauniin mäen laella. Tontti on jätetty luonnontilaan. Pihasta löytyy kanervia, mustikan- ja puolukanvarpuja sekä sammaloituneita kiviä. Ainoastaan muutama kivikkokukkapenkki reunustaa taloa ympäröivää suurta puuterassia. Elämä ohjaustalossa on rauhallista ja harmonista. Asiakkaat kohdataan avoimesti, heidän tarpeitaan kuunnellaan ja heitä tuetaan. Kaikilla on […]

28.6.2012

VOKES – Valtakunnallinen ohjausalan osaamiskeskus

28.6.2012
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

Nykyajan työmarkkinoilla muutos on jatkuvaa ja entistä useampi työikäinen joutuu vaihtamaan alaa tai tehtäviään useasti elämänsä aikana. Elinikäinen ohjaus on eräs yhteiskunnallinen keino taata työikäisten sujuva liikkuminen työmarkkinoilla, ehkäistä syrjäytymistä ja pidentää työuria.  Ohjauksella pyritään siihen, että kansalaiset pystyvät arvioimaan omaa soveltuvuuttaan ja kiinnostuksiaan suhteessa työmarkkinoiden mahdollisuuksiin ja tarjontaan. Ohjausalan toimijoilta edellytetään entistä enemmän ymmärrystä, […]

21.6.2012

Tulevaisuuden muistelu yrittäjyyskasvatuksen pedagogisena strategiana – pohdintoja ohjauksen näkökulmasta

21.6.2012
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Mikäli luovuuden katsotaan olevan intentionaalista reagoimista aiemmin koettuun (Collin & Billet 2010, 212), tässä kokeilussa luovuudella oli merkittävä osuus. Luovuus nähdään tässä osana vuorovaikutusta ja sosiaalista kanssakäymistä ja osana jokapäiväistä elämäämme. Hyödynsimme Tulevaisuuden muistelua -menetelmänä opettajankoulutuksen virtuaalisesti toteutetulla opintojaksolla. Kokeilu onnistui lupaavasti ja innosti kehittämään Tulevaisuuden muistelua myös ohjauksen välineenä jatkossa. 

Kolme opiskelijaa lukemassa kirjoja.
14.5.2012

Auttaako ohjaus korkeakouluopiskelijoita valmistumaan nopeammin?

14.5.2012
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta Opiskelu

Opinnoista työelämään Meneillään olevalla ESR-ohjelmakaudella 2007–2013 on kohdennettu miljoonia euroja hankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää korkeakouluopinnoista valmistumista ja työelämään siirtymistä. Nämä kehittämistoimenpiteet on esitetty ja perusteltu toimenpideohjelmissa ”Paremmat arjentaidot ja opintojen kautta töihin” sekä ”Osaajana työmarkkinoilla”. Ohjelmien perusteluissa esitetään, että on järkiperusteita vaatia valmistumisaikojen lyhentymistä ja nykyistä sujuvampaa siirtymistä työelämään valmistumisen jälkeen. Tärkein syy on […]

8.5.2012

Opin ovi auttaa uran siirtymävaiheissa

8.5.2012
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen verkostot

Iltavahtimestari Mikko Rinne sai kipinän koulutukseen ”Lisäkoulutuksesta ei ole haittaa”, päätteli Lahdessa Wellamo-opiston iltavahtimestarina työskentelevä Mikko Rinne, 24. Hän löysi ohjauspalvelu Opin ovesta vinkin virastomestarin ammattitutkinnosta, joka pätevöittää vahtimestarin tehtäviin valtiolla. Opin ovi on Päijät-Hämeen aikuiskoulutusta antavien oppilaitosten yhteinen ohjauspalvelu. Oppimiskeskus Fellmanniassa sijaitsevaan Opin oveen voi kävellä sisälle ilman ajanvarausta. Mikko Rinne suunnittelee nyt aloittavansa […]