Ammatillisen opettajan koulutuksessa opettajuus kehittyy – Simulaatiopedagogiikka ja elämyksellisyys matkailuliiketoiminnan opetuksessa
24.4.2013Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa, ammatillisen opettajan opinnoissa, pedagogisen osaamisen kartuttamisen yhtenä osa-alueena on etsiä ajankohtaisesti merkittävä kehittämisen kohde. Tässä artikkelissa opettajaopiskelijat Anne Pelkonen, Hannele Pulkkinen ja Marjatta Turtiainen kertovat kokemuksiaan oppimispiirin yhteisestä pedagogisesta kehittämistehtävästään. Tehtävään kuuluu opetuskokonaisuuden suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Kehittämiskohde – simulaatiopedagogiikka restonomiopinnoissa Kehittämistyön kohteeksi valittiin simulaatiopedagogiikan soveltaminen Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen restonomiopiskelijoille, joiden […]
Koulutuksella kohti työelämää – EU:n koulutusalan kehittämisprosessit ja ohjauksen näkökulma
23.4.2013EU-jäsenmaat ovat asettaneet tavoitteeksi saavuttaa 75 %:n työllisyystason kaikkien 20–64-vuotiaiden kansalaisten osalta vuoteen 2020 mennessä. Tähän tavoitteeseen pääseminen edellyttäisi EU-alueella nopeaa talouskasvua, jotta uusien työpaikkojen luominen olisi mahdollista ja jotta ammattitaitoiselle työvoimalle sitä kautta syntyisi lisää kysyntää. EU:n työllisyystavoite on valitettavasti melkoisen ylimitoitettu vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa, jossa nuorisotyöttömyys[1] on räjähtänyt kriittisiin mittasuhteisiin, yritykset kamppailevat toimintansa […]
Määrä korvaa laadun – joskus
19.4.2013Ennen nykyistä professorin työtäni autoin yliopisto-opiskelijoita, joilla oli ollut matkallaan ongelmia. Syystä tai toisesta johtuen heiltä oli jäänyt opintoihinsa kuuluva pro gradu -tutkielma tekemättä. Tämä työni oli hautojan homma Maisterihautomossa. Ehkä joku muistaakin Maisterihautomon. Kyse oli Jyväskylän yliopiston Kokkolan yliopistokeskuksessa vuosien 1997–2010 ajan kestäneestä hankkeesta, jota rahoitti silloinen opetusministeriö. Tuolloinen työni oli oikea huippuhomma. Voitteko […]
Tarkastelussa moniammatillinen yhteistyö ja sen edellytykset
28.3.2013Ryhmä tai tiimi on enemmän kuin osiensa summa. Jos ihmiset saadaan tekemään yhteistyötä, he luovat enemmän kuin samat ihmiset yksinään työskennellessään pystyvät luomaan. (Payne 1982, 4) Nyky-yhteiskunnassa asiantuntijatyö erikoistuu aina vain yhä pidemmälle ja etsii vastauksia yhä kapeampiin kysymyksiin. Osaaminen tarkoittaa sitä, että hallitaan hyvin pieneltä alueelta kaikki mahdollinen ja oman osaamisalueen ulkopuolelta ei tiedetä […]
Ohjauksen tarpeet arvioimalla parempaa laatua ohjaukseen
25.3.2013Kohdentamalla ohjauspalveluja niitä eniten tarvitseville ohjauksen laatua ja tehokkuutta voidaan lisätä. Tämän viestin kertoi Euroopan laajuiselle yleisölle professori James P. Sampson, joka piti vierailuluennon Jyväskylän yliopistossa 4.3.2013. Luento oli osa opettajankoulutuksen 150-vuotisjuhlavuotta ja sen järjestivät yhdessä Valtakunnallisen ohjausalan osaamiskeskus (VOKES), European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN) ja The Center for the Study of Technology in […]
Joustoturva – retoriikkaa vai konkretiaa?
22.3.2013Tässä artikkelissa referoidaan professori Ronald G. Sultanan kirjoittama ”Flexicurity – Implication for Lifelong Career Guidance” -julkaisu. Julkaisu oli yksi kuudesta julkaisusta, jotka European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN, www.elgpn.eu [1]) eli Eurooppalainen elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikan verkosto esitteli neljännessä eurooppalaisessa elinikäisen ohjauksen konferenssissa viime lokakuussa Kyproksella. Julkaisussaan professori Sultana esittelee ensiksi joustoturvan historiaa käsitteenä ja sen merkitystä […]
Ohjaus- ja neuvontatyön etiikasta
19.3.2013Pohdin seuraavassa ohjaus- ja neuvontatyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Kirjoitus on syntynyt Opin Ovi -hankkeen tilaisuuksissa syksyllä 2012 pitämieni alustusten ja niitä seuranneiden keskustelujen pohjalta. Aloitan yleisellä ammattietiikan käsitteen luonnehdinnalla, jonka jälkeen siirryn ohjausalan ammattilaisten työhön. Käsittelen artikkelissani ohjaustyötä nimenomaan silloin, kun sen kohteena ovat aikuiset, jo ainakin yhden ammatin opiskelleet ja siinä toimineet. Tarkastelen eettisiä […]
Digiaikaan syntyneet työssä – haasteita ja mahdollisuuksia
6.2.2013Me haluamme elämältä muutakin, kuin rahaa ja työn kautta saavutettua menestystä, arvostamme elämää tuottavuuden ulkopuolella. Meidät on arvioitu laiskoiksi työntekijöiksi, jotka odottelevat taivaalta tippuvia palkintoja. Meidät tullaan tässä maailmassa palkkaamaan työhön, josta palkkiona jätämme jälkeemme tuleville sukupolville mahdollisuuden nähdä elämä muutenkin kuin tuottavuuden ikeessä. Työelämään on astunut sukupolvi, jonka sanotaan poikkeavan aikaisemmista sukupolvista eniten tunnetun […]
Kokemuksia Voimavara- ja ratkaisusuuntautunut ERKKERI-koulutuksesta
11.12.2012Voimavara- ja ratkaisusuuntautunut ohjauskoulutus järjestettiin keväällä 2012 Turussa. Koulutukseen osallistui 19 aikuisten ohjaus- ja neuvontatyön ammattilaista, jotka työskentelevät asiakaspalvelussa työ- ja elinkeinohallinnossa, aikuiskoulutusorganisaatioissa, yliopistossa, ammattikorkeakoulussa, vapaan sivistystyön organisaatioissa, järjestöissä sekä yhdistyksissä. Koulutuspäiviä oli neljä, joiden lisäksi opiskelijat työskentelivät itsenäisesti välitehtäviä tehden. Lähijaksojen teemat liittyivät ohjaajan oman ajattelun voimavaraistamiseen sekä ratkaisukeskeisiin työtapoihin tutustumiseen paitsi teoriassa myös harjoituksissa. […]
Osaaminen näkyväksi työtodistukseen
11.12.2012Työn tekemisen tapojen monipuolistuessa yhä useammat työurat rakentuvat vaihtelevansisältöisistä jaksoista, joissa voi olla mukana työttömyyskausia tai työskentelyä freelancerina tai alihankkijana. Luonnollisesti mukana on myös opiskelujaksoja. Siksi työelämäneuvojien lienee jatkossa entistäkin tärkeämpää osata tunnistaa osaamista, joka on kertynyt joko työssä tai muuten elämässä. Tähän liittyen on hyvä kysyä myös sitä, miten työssä hankittu osaaminen olisi mielekästä […]