Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
24.4.2013

Ammatillisen opettajan koulutuksessa opettajuus kehittyy – Simulaatiopedagogiikka ja elämyksellisyys matkailuliiketoiminnan opetuksessa

24.4.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu Uusi opettajuus

Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa, ammatillisen opettajan opinnoissa, pedagogisen osaamisen kartuttamisen yhtenä osa-alueena on etsiä ajankohtaisesti merkittävä kehittämisen kohde. Tässä artikkelissa opettajaopiskelijat Anne Pelkonen, Hannele Pulkkinen ja Marjatta Turtiainen kertovat kokemuksiaan oppimispiirin yhteisestä pedagogisesta kehittämistehtävästään. Tehtävään kuuluu opetuskokonaisuuden suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Kehittämiskohde – simulaatiopedagogiikka restonomiopinnoissa Kehittämistyön kohteeksi valittiin simulaatiopedagogiikan soveltaminen Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen restonomiopiskelijoille, joiden […]

23.4.2013

Koulutuksella kohti työelämää – EU:n koulutusalan kehittämisprosessit ja ohjauksen näkökulma

23.4.2013
Kansainvälisyys Ohjaus ja yhteiskunta Yhteistyössä

EU-jäsenmaat ovat asettaneet tavoitteeksi saavuttaa 75 %:n työllisyystason kaikkien 20–64-vuotiaiden kansalaisten osalta vuoteen 2020 mennessä. Tähän tavoitteeseen pääseminen edellyttäisi EU-alueella nopeaa talouskasvua, jotta uusien työpaikkojen luominen olisi mahdollista ja jotta ammattitaitoiselle työvoimalle sitä kautta syntyisi lisää kysyntää. EU:n työllisyystavoite on valitettavasti melkoisen ylimitoitettu vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa, jossa nuorisotyöttömyys[1] on räjähtänyt kriittisiin mittasuhteisiin, yritykset kamppailevat toimintansa […]

19.4.2013

Määrä korvaa laadun – joskus

19.4.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu Tarinoita ja henkilöitä

Ennen nykyistä professorin työtäni autoin yliopisto-opiskelijoita, joilla oli ollut matkallaan ongelmia. Syystä tai toisesta johtuen heiltä oli jäänyt opintoihinsa kuuluva pro gradu -tutkielma tekemättä. Tämä työni oli hautojan homma Maisterihautomossa. Ehkä joku muistaakin Maisterihautomon. Kyse oli Jyväskylän yliopiston Kokkolan yliopistokeskuksessa vuosien 1997–2010 ajan kestäneestä hankkeesta, jota rahoitti silloinen opetusministeriö. Tuolloinen työni oli oikea huippuhomma. Voitteko […]

28.3.2013

Tarkastelussa moniammatillinen yhteistyö ja sen edellytykset

28.3.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjauksen verkostot

Ryhmä tai tiimi on enemmän kuin osiensa summa. Jos ihmiset saadaan tekemään yhteistyötä, he luovat enemmän kuin samat ihmiset yksinään työskennellessään pystyvät luomaan. (Payne 1982, 4) Nyky-yhteiskunnassa asiantuntijatyö erikoistuu aina vain yhä pidemmälle ja etsii vastauksia yhä kapeampiin kysymyksiin. Osaaminen tarkoittaa sitä, että hallitaan hyvin pieneltä alueelta kaikki mahdollinen ja oman osaamisalueen ulkopuolelta ei tiedetä […]

25.3.2013

Ohjauksen tarpeet arvioimalla parempaa laatua ohjaukseen

25.3.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Tarinoita ja henkilöitä Uutisia

Kohdentamalla ohjauspalveluja niitä eniten tarvitseville ohjauksen laatua ja tehokkuutta voidaan lisätä. Tämän viestin kertoi Euroopan laajuiselle yleisölle professori James P. Sampson, joka piti vierailuluennon Jyväskylän yliopistossa 4.3.2013. Luento oli osa opettajankoulutuksen 150-vuotisjuhlavuotta ja sen järjestivät yhdessä Valtakunnallisen ohjausalan osaamiskeskus (VOKES), European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN) ja The Center for the Study of Technology in […]

22.3.2013

Joustoturva – retoriikkaa vai konkretiaa?

22.3.2013
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

Tässä artikkelissa referoidaan professori Ronald G. Sultanan kirjoittama ”Flexicurity – Implication for Lifelong Career Guidance” -julkaisu. Julkaisu oli yksi kuudesta julkaisusta, jotka European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN, www.elgpn.eu [1]) eli Eurooppalainen elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikan verkosto esitteli neljännessä eurooppalaisessa elinikäisen ohjauksen konferenssissa viime lokakuussa Kyproksella. Julkaisussaan professori Sultana esittelee ensiksi joustoturvan historiaa käsitteenä ja sen merkitystä […]

Väärin vai oikein -kuva
19.3.2013

Ohjaus- ja neuvontatyön etiikasta

19.3.2013
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

Pohdin seuraavassa ohjaus- ja neuvontatyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Kirjoitus on syntynyt Opin Ovi -hankkeen tilaisuuksissa syksyllä 2012 pitämieni alustusten ja niitä seuranneiden keskustelujen pohjalta. Aloitan yleisellä ammattietiikan käsitteen luonnehdinnalla, jonka jälkeen siirryn ohjausalan ammattilaisten työhön. Käsittelen artikkelissani ohjaustyötä nimenomaan silloin, kun sen kohteena ovat aikuiset, jo ainakin yhden ammatin opiskelleet ja siinä toimineet. Tarkastelen eettisiä […]

6.2.2013

Digiaikaan syntyneet työssä – haasteita ja mahdollisuuksia

6.2.2013
Ohjaus ja yhteiskunta Yhteistyössä

Me haluamme elämältä muutakin, kuin rahaa ja työn kautta saavutettua menestystä, arvostamme elämää tuottavuuden ulkopuolella. Meidät on arvioitu laiskoiksi työntekijöiksi, jotka odottelevat taivaalta tippuvia palkintoja. Meidät tullaan tässä maailmassa palkkaamaan työhön, josta palkkiona jätämme jälkeemme tuleville sukupolville mahdollisuuden nähdä elämä muutenkin kuin tuottavuuden ikeessä. Työelämään on astunut sukupolvi, jonka sanotaan poikkeavan aikaisemmista sukupolvista eniten tunnetun […]

11.12.2012

Kokemuksia Voimavara- ja ratkaisusuuntautunut ERKKERI-koulutuksesta

11.12.2012
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Voimavara- ja ratkaisusuuntautunut ohjauskoulutus järjestettiin keväällä 2012 Turussa. Koulutukseen osallistui 19 aikuisten ohjaus- ja neuvontatyön ammattilaista, jotka työskentelevät asiakaspalvelussa työ- ja elinkeinohallinnossa, aikuiskoulutusorganisaatioissa, yliopistossa, ammattikorkeakoulussa, vapaan sivistystyön organisaatioissa, järjestöissä sekä yhdistyksissä. Koulutuspäiviä oli neljä, joiden lisäksi opiskelijat työskentelivät itsenäisesti välitehtäviä tehden. Lähijaksojen teemat liittyivät ohjaajan oman ajattelun voimavaraistamiseen sekä ratkaisukeskeisiin työtapoihin tutustumiseen paitsi teoriassa myös harjoituksissa. […]

11.12.2012

Osaaminen näkyväksi työtodistukseen

11.12.2012
Ohjauksen kehittäminen ja hankkeet Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta

Työn tekemisen tapojen monipuolistuessa yhä useammat työurat rakentuvat vaihtelevansisältöisistä jaksoista, joissa voi olla mukana työttömyyskausia tai työskentelyä freelancerina tai alihankkijana. Luonnollisesti mukana on myös opiskelujaksoja. Siksi työelämäneuvojien lienee jatkossa entistäkin tärkeämpää osata tunnistaa osaamista, joka on kertynyt joko työssä tai muuten elämässä. Tähän liittyen on hyvä kysyä myös sitä, miten työssä hankittu osaaminen olisi mielekästä […]