Elinikäisen ohjauksen verkkolehti

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
24.8.2015

Pariisilaisia käytäntöjä koulutuksen ulkopuolelle jääneiden nuorten tavoittamiseksi ja ohjaamiseksi

24.8.2015
Kansainvälisyys Ohjaamot Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu Tarinoita ja henkilöitä

Academia-opintovierailu Pariisiin keväällä 2015 tarjosi monipuolisen kattauksen erilaisia keinoja ja toimintatapoja koulupudokkaiden tavoittamiseksi. Tutustuimme vierailun aikana erityisesti kolmeen erilaiseen toimintamalliin, joiden tarkoituksena on ohjata nuoria löytämään koulutus- tai työpaikka sekä ranskalaiseen oppisopimuskoulutuskeskukseen Pariisin sydämessä. Koulupudokkaat – yhteinen eurooppalainen huolenaihe  Nuorten syrjäytyminen koulutuksesta ja työelämästä on suuri huolenaihe koko Euroopassa. Erilaisten kansallisten toimien avulla pyritään ilman […]

12.5.2015

Opettajuus liikkeessä – opettaja työelämän muutoksen tunnistajana ja tulkkina

12.5.2015
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Ohjaus ja yhteiskunta Uusi opettajuus

Mitä keinoja ammatillisella opettajalla on pysyä hereillä ja oppivana työelämän ja yhteiskunnan muutoksessa? Kuka meitä briiffaa trendeihin? Mistä matkaeväitä muutoksen kohtaamiseen ja sen kanssa elämiseen? Onko rakentava hämminki mahdollista?

7.5.2015

Yrittäjyyskasvatuksesta intoa kirjanpidon opettamiseen ja oppimiseen

7.5.2015
Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä Opiskelu

Yhteiskuntaa ja työelämää viime vuodet voimakkaasti muokannut murrostila on tuonut vaikutteensa myös koulumaailmaan. Laaja-alaisuus, jatkuva oppiminen, joustavuus, ennakoivuus, luovuus, mukautuvuus eivät ole enää vain sanahelinää vaan todellisia vaateita, joita työelämässä pärjääminen edellyttää. Näillä valmiuksilla toimivia yksilöitä tulee tämän päivän koulumaailman kyetä saattamaan työelämään. Oppilaitosten menestystekijäksi nousee yrittäjämäinen toimintakulttuuri, johon nojaten kasvatetaan opiskelija kantamaan vastuu itsestään […]

6.5.2015

Ohjaus tehostaa ulkomaankokemuksista oppimista

6.5.2015
Kansainvälisyys Ohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Yhteispohjoismainen julkaisu Open the Door to the World : Views on Mobility Guidance from up North pureutuu ohjauksen kansainväliseen ulottuvuuteen. Ulkomaanjakso voi olla lähtijälle ainutkertainen tilaisuus oppia kansainvälisistä kokemuksista, jäsentää omia ajatuksiaan ja suunnitella tulevaisuuttaan. Ohjauksella on merkittävä rooli vaihtojakson oppimistavoitteiden asettamisessa ja -tulosten käsittelyssä. Teos rakentuu neljän asiantuntija-artikkelin varaan, ja jokaista artikkelin teemaa lähestytään […]

11.3.2015

Muistilista auttaa maailmalle lähtijää

11.3.2015
Kansainvälisyys Uutisia

Ulkomaille lähtöön tarvitaan rohkeutta ja sisukkuutta. Arki rullaa ulkomailla helpommin, kun lähtöä suunnittelee jo ennakkoon. Maailmalle.netin uusi kuvitettu muistilista auttaa ulkomaille lähteviä nuoria muistamaan ja hoitamaan lähtöön ja paluuseen liittyviä käytännön asioita.   CIMO tarjoaa maailmalle suuntaaville opiskelijoille ja harjoittelijoille uudistetun muistilistan, jonka tavoite on helpottaa tiedonhankintaa ja herätellä nuorta huomioimaan jo etukäteen sellaisia asioita, […]

3.3.2015

Kohti näyttöön perustuvaa ohjausta: mutua vai tutkimusperustaisuutta

3.3.2015
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

Perustuuko ohjausta koskeva päätöksenteko ja ohjausammattilaisen työkäytäntö omiin mieltymyksiin ja mutu-tuntumaan vai onko taustalla koetellumpaa ja kestävämpää tutkimustietoa? Miten voi perustella ohjauksen organisointitapaa, resurssivaateita tai omaa ohjausorientaatioitaan? Mitä on näyttöön perustuva päätöksenteko ja ammattikäytäntö? Tietoa on – hajanaista ja monenlaista Suomalaiseen ohjausjärjestelmään kohdistuu runsaasti yhteiskunnallisia, koulutuspoliittisia ja yksilön tarpeista juontuvia odotuksia. Ura-, ammatinvalinnan ja opinto-ohjauksen […]

28.12.2014

Uraohjaajien ja valmentajien yhdistyksen eettisissä periaatteissa korostuu yhteistyö ja elinikäisyys

28.12.2014
Ohjauksen verkostot Uraohjaus

Lokakuussa 2014 uraohjauksen ja valmentajien yhdistyksen vuosikokous hyväksyi yksimielisesti yksivuotiaalle järjestölleen eettiset periaatteet. Yhteisten periaatteiden kokoaminen, tiivistäminen ja kirjaaminen leimasivat uuden yhdistyksen koko ensimmäistä toimintavuotta. Periaatteiden avulla haettiin syvempää yhteistyötä eri sektoreilla toimivien uraohjaajien ja -valmentajien välille, tiiviimpää dialogia sekä vahvempaa kollegiaalisuutta. Työlle haluttiin yhteinen, näkyvä ja vahva eettinen perusta. Eettisillä periaatteilla haluttiin myös viestiä, […]

20.12.2014

An overview of European VET-teacher qualifications and VET-teacher education

20.12.2014
Kansainvälisyys Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

One of the priority areas for European cooperation in education and training during recent years has been the professional development of teachers and trainers. The focus has been on the quality of initial education, early career support for new teachers as well as on raising the quality of continuing professional development opportunities. The European Union […]

Ohjaamo-palvelusta eteenpäin
16.12.2014

Kohti Ohjaamoa – Tukea nuorille koulutuksen ja työn poluilla

16.12.2014
Ohjaamot Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjaus ja yhteiskunta

Suomessa on käynnistymässä Ohjaamo-kehittämistyö, joka tuottaa uusia monialaisia matalan kynnyksen palveluita nuorille ja nuorille aikuisille. Kohti Ohjaamoa -esiselvitysprojekti tarkasteli alueellisen Ohjaamo-mallin organisoitumista ja mahdollisuuksia Jyväskylän seudulla. Tässä artikkelissa projektitoimijat kuvaavat, mitä selvitys tuotti ja mitä tulevaan kehittämistyöhön tarvitaan.

15.10.2014

Nuorisotyön ja koulun yhteistyö

15.10.2014
Ohjauksen teoriaa ja tutkimusta Ohjauksen verkostot Ohjaus ja yhteiskunta

Koulusta on muovautunut hyvinvointiverkoston solmukohta. Nuoret kohtaavat siellä monia eri ammattilaisia ja ammattialoja, kuten lääkäreitä, psykologeja, kuraattoreja tai terveydenhoitajia. Enenevässä määrin myös nuorisotyöntekijät ovat ryhtyneet työskentelemään koululla. Tämän myötä kouluun tulee uusi ammattikunta uusine työotteineen, jotka korostavat nuoren yksilöllistä kohtaamista sekä ryhmän merkitystä kasvulle ja oppimiselle. Koulusta tulee enemmän.