Ohjausta skottilaisittain

Pohjois-Suomen alueen neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäjät tekivät benchmarkkausmatkan Skotlannin Aberdeeniin 9.–13.5.2011. Matkan tavoitteena oli tutustua paikalliseen aikuiskoulutuksen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluun. Seuraavassa kerrotaan, mitä eväitä Skotlannin malli antoi palvelujen kehittämiseen Suomessa.

Aberdeenissa toteutettavasta aikuisten tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelusta on ehtinyt kertyä jo runsaasti kokemuksia. Erityisenä kiinnostuksen kohteenamme oli monikanavaisten palvelujen toteuttaminen sekä kokemukset eri palvelun osien toimivuudesta ja kytkeytymisestä toisiinsa. Miten julkinen työnvälitys, oppilaitokset, kunnat, yhdistykset, yritykset ja muut mahdolliset toimijat olivat sopineet ohjauspalveluiden tuottamisesta yhteistyössä valtakunnallisella ja alueellisella tasolla? Toivoimme myös mahdollisuutta tutustua eri asiakasryhmille suunnattuihin ohjauspalveluihin, jotta saisimme tuliaisina hyviä konkreettisia ideoita palveluiden suunnitteluun omien alueidemme työnhakijoille, opiskelijoille, työttömyysuhanalaisille tai ammatinvaihtajille.

Tutustumiskohteina Skills Development Scotland -palvelukonsepti ja Career Centre –uraohjauskeskus

Valitsimme tutustumiskohteiksi ”Skills Development Scotland” -palvelukonseptin sekä ”Career Centre” –uraohjauskeskuksen. Näihin pääsimme tutustumaan Aberdeenissä, josta löytyi myös useita koulutuksen järjestäjiä eri koulutustasoilta.

Palvelut perustettiin vuonna 2008. Taustalla oli Skotlannin parlamenttivaalit 2007, jonka tuloksena valtaan päässyt puolue otti hallitusohjelmaan tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden organisoimisen ja kehittämisen (Skills Services Programme). Tuolloin perustettiin Ministry of Skills and Lifelong Learning. Elinikäisen oppimisen strategian toimeenpanoa varten laadittiin parlamentissa kansallinen ”Jatkuvan työllistymisen ohjelma” (Action for Continuing Employment Programme).

Uraohjauskeskus ulkopuolelta Budjettivaroin luotiin yli 50 uraohjauskeskusta eri puolille Skotlantia, ja näistä 20 sijaitsee Pohjois-Skotlannissa.

Ohjelma ja palvelun rahoittaminen saavat v. 2011–12 Skotlannin hallituksen budjetista n. 200 milj.£ (n. 241 milj. €). Keskusten työntekijät eivät ole varsinaisia virkamiehiä, mutta ovat kuitenkin vastuussa valtiolle.

Paikallinen TE-toimisto Job Centre Plus, Iso-Britannian DWP:n (Department for Work and Pensions) toimeenpaneva virasto, koostuu 3 osastosta: contact centre -palveluista, etuus-/korvauspalveluista sekä JobCentrestä, jossa hoidetaan työnhakija- ja työnantaja-asiakkaiden työnvälityspalveluja. Lisäksi toimipisteessä hoidetaan työmarkkinoille kuntoutuvien asiakkaiden ja yksinhuoltajaäitien palveluita. Suomalaisesta järjestelmästä poiketen koulutus- ja urasuunnittelupalvelut on keskitetty Career Centreihin.

 

Uraohjauspalvelut: mitä ja kenelle?

Skills Development Scotland auttaa ihmisiä kehittämään omia uranhallintataitojaan. Koska asiakkaiden tarpeet ja osaaminen ovat hyvin erilaisia, halutaan löytää tasapaino siinä, miten ja kuinka paljon palvelua tarjotaan eri keinoin, sekä lähiohjauksessa että teknologian avulla. Ohjauksen pääasialliset keinot ovat:

  • Web-pohjainen palvelualusta “My World of Work (1) on tarkoitettu omatoimisille verkkopalveluiden käyttöön tottuneille asiakkaille.
  • Puhelinpalvelu ”Customer Contact Centre Glasgowssa vastaa keskitetysti kaikkien Career Centrejen puhelinpalvelusta Skotlannista. Myös tämä palvelu on suunnattu omatoimisille asiakkaille.
  • Paikalliset Career Centres, joissa on tarjolla itsepalvelutuotteita ja mahdollisuus osallistua työllistymistyöpajoihin, hakupalveluihin sekä henkilökohtaiseen ohjaukseen.
  • Haastattelupalvelut – uraohjausta niille, jotka tarvitsevat erityistukea.
  • Neuvontapalvelut erityisesti nuorille työttömille. Nuorten tapaamisia ja kohtaamisia järjestetään runsaasti keskusten ulkopuolella – siellä, missä nuoret liikkuvat (ostoskeskukset, kalastuspaikat, koulut, vapaa-ajan viettopaikat jne).

Työssä Uraohjauskeskuksessa

Centren työntekijät toimivat neljällä eri ammattinimikkeellä: Careers Adviser (laaja-alainen ohjaaja, osa viikkotyöstä peruskoulussa), Personal Adviser (nuorten erityisohjaaja, aikuisten työnohjaaja), Skills Investment Adviser (koulutusrahoitussopimukset ja niiden valvonta) sekä Key-Worker (nuorten 16+ tukipalvelut). Lisäksi ulkoisena asiantuntijapalveluna ostetaan esimerkiksi ammatinvalintapsykologien palveluita.

Ohjauksen tavoitteena on asiakaskohtainen ohjausprosessi ja ohjaussuhde, joka jatkuu myös siirtymävaiheissa. Pääasiakasryhmät ovat peruskoulun oppilaat, työttömät 16–19-vuotiaat, työssä olevat (myös irtisanotut) ja yli 20-vuotiaat työttömät.

Asiakkaille tarjotaan uraohjausta, tietopalveluita ammateista, työttömien tukipalveluita mm. työnhakuun ja työkokeiluihin esimerkiksi sopimusten tekoon sekä työnantajapalveluita. Palveluita tarjotaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan niille, jotka tarvitsevat ja tulevat hakemaan neuvontaa ja ohjausta. Ketään ei velvoiteta käyttämään palveluita!

Ajanvarauksella asiakas saa syvällisempää ohjausta, ja samalla rakennetaan luottamusta ohjaajan ja asiakkaan välille. Ohjaajilla on käytettävissään monia ohjauksellisia menetelmiä, kuten heidän itse kehittämänsä ammattikortit (flash cards). Asiakassuhde rekisteröidään tietokantaan, mikä edellyttää henkilökohtaista lupaa, ja se on käytettävissä 2 vuoden ajan viimeisestä asioinnista missä päin tahansa Skotlantia.



Sari Partanen Career CentressäSari Partanen ohjaa työnhakijoita Career Centressä

Career Centren yhtenä työntekijänä on suomalainen Sari Partanen. Hän on Careers Adviser, mikä työn vaatimuksilta vastaa hyvin pitkälle peruskoulun opinto-ohjaajan työtä. Sari auttaa asiakkaitaan tekemään realistisia koulutus- ja työsuunnitelmia, tukee työelämään siirtymisessä ja työpaikan haussa. Lisäksi hän arvioi erilaisin testein heidän kykyjään ja taitojaan sekä kartoittaa tukitarpeita. Hän seuraa ja pitää yllä tietorekisteriä asiakkaistaan. Työ edellyttää asiakaslähtöistä otetta, asiakkaan luokse menemistä sekä motivoivaa ja kannustavaa työotetta.

Sari työskentelee kahtena päivänä viikossa oppilaitoksessa (Further education college) 16–19-vuotiaiden nuorten opinto-ohjaajana ja muut päivät Career Centressä. Työ sisältää asiakkaiden yksilö-, ryhmä ja verkko-ohjausta sekä yhteistyötä muiden sidosryhmien ja kumppanien kanssa. Tehtävään vaaditaan yliopiston perustutkinnon (1. degree) ja työkokemuksen jälkeen yhden vuoden erikoistumisopinnot yliopistossa: Postgraduate Diploma in Career Guidance + yhden ja puolen vuoden Master´s Degree opinnot työn ohella sisältäen myös ohjaustyöskentelyn arviointia + kahden lopputyön suorittamista, joista toisessa osoitetaan yhteistyötaitoja ja toisessa teorian hallintaa.

 

Kirjoittajat

Tuula Myllykangas, Päivi Kilja, Kati Korento, Helena Ylisirniö
Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan Opin ovi -projektit

(1) http://myworldofwork.skillsdevelopmentscotland.co.uk/

URN: http://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-1799-8395-6