Kiihtyvä digitalisoituminen kirittää opettajia
31.5.2013Digitalisoituminen on läsnä arkielämässämme yhä voimakkaammin. Eikä mene pitkään, kun esineissä olevat tietosirut keskustelevat keskenään ilman ihmistä. ITK-päivien 11.4.2013 puheenvuoroissa maalattiin tulevaisuutta teknologian kiihtyvän kehityksen tahdittamana.
Oppimisen iloa tukeva oppimisympäristö
31.5.2013Innostava ympäristö on viihtyisä, tukee erilaisia oppimistyylejä ja mahdollistaa erilaisten opetusmenetelmien toteuttamisen myös tieto- ja viestintätekniikan tukemana. Parhaimmillaan yhteistoiminnallisen oppimisen prosessi syntyy ja dokumentoituu oppivan yhteisön tuotoksena samanaikaisesti digitaaliseen muotoon ja tuotokset ovat jatkotyöstettävissä oppimisalustalla.
Mikä ihmeen EDU 2.0?
22.5.2013Mikä on EDU 2.0? Miksi se on tarpeellinen? Nämä olivat tyypillisemmät kysymykset, joihin etsimme vastauksia kun lähdimme kokeilemaan uudenlaisen oppimisympäristön käyttöä Jyväskylän ammattillisessa opettajakorkeakoulussa. Tässä artikkelissa kerromme käyttökokemuksiamme EDU 2.0 oppimisympäristöstä ja ehdotamme miten sen käyttöä voisi edelleen tehostaa.
Verkko-opettajaksi porukalla
13.12.2011JAMKin hyvinvointiyksikön opettajat Jaana Ritsilä, Johanna Moilanen ja Maaret Rutanen löivät voimansa yhteen ja puristivat videomuotoon kokemuksensa Verkkowelho-koulutuksesta. Itse videon tekeminenkin otettiin oppimiskokemuksena ja varsinaiseen opetuskäyttöön suunnattuja videoita on siis myös luvassa. Oheiselle videolla käydään aluksi draaman avulla läpi lähtökohtia, joista opettajamme hyppäsivät mukaan koulutukseen. Videon loppuosa puolestaan kuvaa koulutuksesta heränneitä oppeja sekä visioita kunkin […]
Taloushallinnon ammattisisältöjä videoina verkkoon
9.12.2011Kun viime keväänä aloitimme Verkkowelho – kurssin, niin mietin tavoitteitani, miten voisin hyödyntää kurssin antia omilla opintojaksoilla. Opetan liiketalouden puolella taloushallinnon ammattiaineita. Yksi opetettavista opintojaksoista on yritysverotus. Yritysverotus on laaja kokonaisuus ja se mahdollisti pohtimaan, minkä osion voisi tehdä verkkototeutuksena. Päädyin toteuttamaan sukupolvenvaihdoksen osuuden verotuksessa verkko-opintoina. ”Itselle videoiden tekeminen avasi uuden ulottuvuuden viedä opetusta verkkoon. […]
AMK-tutkinto kokonaan verkossa – opettajan kokemukset
8.12.2011Tänä syksynä meillä JAMKin hyvinvointiyksikössä pyörähti käyntiin Kuntoutusohjauksen ja -suunnittelun koulutusohjelma, joka toteutetaan lähes täysin verkkopohjaisesti. Haastattelin verkkoryhmän koulutuksesta vastaavaa lehtoria Satu Varvikkoa hänen kokemuksistaan ensimmäisen syksyn osalta. Alla haastattelun satoa. Satu, olet vastuussa JAMKin ensimmäisestä kokonaan verkossa toteutettavasta koulutusohjelmasta. Minkälaisia tuntemuksia tämä aiheuttaa? ”Pidän hienona mahdollisuutena sitä, että saan toimia ensimmäisen verkkoryhmämme tutorina. Olen […]
Ammattietiikkaa yli maarajojen
2.12.2011Hollantilaiset ja suomalaiset YAMK -opiskelijat osallistuivat tänä syksynä yhtebrisellä verkko-opintojaksolla ammattietiikan tiimoilta. Hanna Hopia avaa alla sekä videomuodossa että tekstin kautta ajatuksiaan verkkokurssin toteuttamisesta. Hannan optima-työtilasta kelpaa ottaa mallia! http://www.youtube.com/watch?v=XGaYywqd8Qk&feature=youtu.be (Jos video yllä ei näy katso se suoraan täältä) Verkko-opintojakso ”Ethics in clinical practice” toteutettiin yhdessä hollantilaisten ja suomalaisten sosiaali- ja terveysalan YAMK opiskelijoiden kanssa. […]
Liikkuva kuva osaksi oppimista
28.11.2011Video on havaittu hyväksi tavaksi rikastuttaa oppimateriaaleja ja moni opettaja tutustui ja tuotti videoita koulutuksen aikana. Laadukkaiden videoiden tuottaminen on teknisesti vaativaa ja edellyttää enemmän tekniseltä ympäristöltä, kameralta, äänentoistolta ja valistukselta. Videoiden tuottamiseen voivat opettajat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun tuotantostudiota. Opettajaryhmässä pohdittiin laadukkaan videotuotannon raskautta ja kokeiltiin kännykkävideoiden käyttöä ja upottamista Optimaan. Videon kommentointimahdollisuus herätti uusia […]
Etäläsnäolo
28.11.2011Moni verkkowelho oli käyttänyt Adobe Connect- järjestelmää luennoimiseen ja ohjaukseen jo aikaisemmin. Haasteeksi koetettiin tekniikan ongelmat ja opettajan oma osaaminen. Saimme kuitenkin erittäin onnistuneen kokemuksen etäläsnäolosta käyttämällä laadukasta mikrofonia, joka poimi luokkatilasta kaikkien äänet etäosallistujien kuultavaksi eikä opettajakaan ollut sidottu mikrofonin piuhan päähän. Etäläsnäolijoiden äänet kuuluivat selkeinä ja kuvat näkyivät opetustilan toiselta tykiltä. Kokemus oli […]
Optima ytimenä
28.11.2011Tieto- ja viestintätekniikan kehitys on nopeaa. Uusia pilvipalveluja, joita opettajat voisivat hyödyntää opetuksessaan, syntyy kiihtyvällä tahdilla. Palveluiden haltuunotto ja teknologiassa mukana pysyminen aiheuttaa haasteen hallitulle teknologian käytölle ja edelleen opetusteknologian johtamiselle. Verkkowelho-koulutuksen aikana puntaroimme oppimisalustaamme ja sen merkitystä verkkotuetussa opiskelussa. Totesimme, että Optima toimii hyvänä ytimenä, johon voi tarvittaessa liittää ulkopuolisia palveluita kulloisenkin tarpeen tyydyttämiseksi. […]