Liikkuva kuva osaksi oppimista

Video on havaittu hyväksi tavaksi rikastuttaa oppimateriaaleja ja moni opettaja tutustui ja tuotti videoita koulutuksen aikana. Laadukkaiden videoiden tuottaminen on teknisesti vaativaa ja edellyttää enemmän tekniseltä ympäristöltä, kameralta, äänentoistolta ja valistukselta. Videoiden tuottamiseen voivat opettajat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun tuotantostudiota.

Opettajaryhmässä pohdittiin laadukkaan videotuotannon raskautta ja kokeiltiin kännykkävideoiden käyttöä ja upottamista Optimaan. Videon kommentointimahdollisuus herätti uusia ajatuksia yhdistää opiskelijoiden itse tuottamat videot osaksi yhteisön oppimista vertaiskommentteineen.

”Oletko muuten tullut ajatelleeksi, ettei oppimateriaalin tuottaminen ole yksin opettajan teknisten taitojen varassa ja vastuulla?”

 

Satu Aksovaara
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
JAMK