Oma polku

Huom! Verkkolehti on arkistoitu, siihen ei tuoteta enää uutta sisältöä
21.12.2016

JAMK tutuksi -video ohjauksen tueksi

21.12.2016
Yleinen

JAMK tarjosi syyslukukaudella toisen asteen opiskelijoille konkreettisen tutustumismahdollisuuden eri tutkinto-ohjelmiin Näe ja koe JAMK -kurssin myötä. Kurssi aloitettiin JAMK tutuksi -päivän edellä, ja hakijan päivään osallistuminen olikin yhtenä elementtinä kurssilla. Tutustumiset kahdesta kolmeen tutkinto-ohjelmaan toteutettiin vierailuina kyseisiin ohjelmiin kuuluvien kurssien kontaktitunneilla. Tehtäviä tehtiin myös verkko-opiskellen. Osana tätä kurssikokonaisuutta toteutettiin JAMK tutuksi -video, jota käytetään sekä Näe ja koe […]

31.10.2016

YFIn opiskelijaksi ilman pääsykokeita

31.10.2016
Yleinen

Jyväskylän yliopiston Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen opiskelijavalinnoissa syksyllä 2017 maksimissaan 20 opiskelijaa otetaan opiskelemaan ilman pääsykoetta. Kiintiöpaikat varataan ylioppilaskirjoituksissa filosofian tai yhteiskuntaopin vähintään eximian tai laudaturin arvosanalla kirjoittaneille opiskelijoille. Tule kuulemaan lisää YFIn järjestämään esittely- ja keskustelutilaisuuteen 8.11.2016 klo 15:15-17:00 Seminaarinmäelle, saliin S212 Seminarium-rakennukseen. Tilaisuudessa esitellään hakeutumista opiskelijaksi ylioppilaskirjoitusten hyvän arvosanan perusteella, opettajaopintojen suoravalintaväylää YFIllä, […]

31.8.2016

Neljännes hakijoista samana vuonna tutkinnon suorittaneita

31.8.2016
Yleinen

Aivan aluksi todettakoon, että tämän jutun taustamateriaalia ovat JAMKin päivätoteutuksiin vuosina 2014-2016  hakeutuneet ensisijaiset hakijat sekä kevään 2016 haussa tutkinto-ohjelmiin hyväksytyt hakijat. JAMKin ensisijaiseksi hakutoiveekseen laittoi kevään 2016 yhteishaussa tismalleen 2939 hakijaa – vain 0,2 % enemmän kuin vuonna 2015. Kun haussa kuitenkin oli edellisvuoteen verrattuna 110 aloituspaikkaa vähemmän, kasvoi ensisijaisten hakijoiden määrä suhteessa aloituspaikkoihin 15,2 […]

1.4.2016

Oma polku proudly presents!

1.4.2016
Tutustumiskurssit Yleinen

Tänään 1.4. Oman polun korkeakoulukurssit avautuvat toisen asteen opiskelijoiden ihmeteltäviksi ja valittaviksi Wilmassa sekä Keski-Suomen verkkokurssitarjottimella. Kursseilla pääsee mm. torille, laboratorioihin ja kyber-maailmaan, tai voi tehdä pelin, ihmetellä vettä tai tutustua sairaan terveisiin suomalaisiin. Eikä tämä ole mikään aprillihöynäytysyritys. Katso vaikka itse, mitä kaikkea verkkokurssitarjottimella on tarjolla lukuvuodeksi 2016-2017: https://peda.net/kurssitarjottimet/keski-suomi Tutustumiskurssit ovat uusi mahdollisuus päästä tutustumaan jatko-opintomahdollisuuksiin […]

30.3.2016

Mitä tapahtui vuonna 2015?

30.3.2016
Yleinen

Omalle polulle -hanke aloitti toimintansa huhtikuun alussa viime vuonna. Ensimmäisen toimintavuoden kärkenä olivat toisen asteen opiskelijan siirtymää korkea-asteelle tukevat toimenpiteet, joita toteutetaan yhdessä toisen ja korkea-asteen kanssa. Erityisesti tutustumiskurssien suunnitteluun ja kumppanuuksien rakentamiseen panostetttiin. Tulokset näkyvät juuri nyt, kun toisella asteella tehdään ensi vuoden kurssivalintoja. Korkea-asteen tarjontaa on oleellisesti enemmän kuin aikaisemmin, joten odotamme jännityksellä, millaisen suosion kurssit saavat. […]

3.3.2016

Yrittäjyys yhdisti opo-valmennettavat

3.3.2016
Ohjaus

Yrittäjyys opiskelijoiden ohjauksessa sekä kasvatuksessa ja koulutuksessa oli teemana kevään ensimmäisessä ja järjestykseltään kolmannessa opo-valmennuksessa 8. helmikuuta Viitaniemen kampuksella. Yrittäjyys yhdistää -hankkeen energiset naiset Niinat Pitkänen ja Helin sekä Marja Kämppi olivat avittamassa väkeä pohtimaan ja vaihtamaan ajatuksia päivän teemasta. He toivat keskustelujen taustaksi näkökulmia mm. siitä, miksi yrittäjyyttä ei voi sivuuttaa opiskelijoiden ohjauksessa. Tästä linkistä […]

24.2.2016

Sujuvia siirtymiä poluttaen ja luotsaten!

24.2.2016
Yleinen

Maailma muuttuu, ja koulutuksen järjestäjän on muututtava sen mukana. Enää ei kuitenkaan kysytä, että haluatko muuttua, vaan nyt on pakko, sillä muuten putoat kuin ”eno veneestä”. Tämä ei varmastikaan jäänyt epäselväksi 16.2.2016 Finlandia-talossa kokoontuneelle väelle, joka oli noin satapäisesti tullut kuulolle Zoomi – Sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi -hankkeen avausseminaariin.  Opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtaja Mika Tammilehto näet puhui ammatillisen koulutuksen tulevasta […]

14.12.2015

Korkeakouluopiskelun remontti

14.12.2015
Yleinen

Kun valmennamme nuoria ottamaan askelia eteenpäin opintourallaan, luotsaamme heitä sen hetken ja oletetun lähitulevaisuuden maailmaan. Korkeakoulutus on Suomessa pysynyt kohtuullisen vakaana viimeisten vuosikymmenten aikana, joten meillä on mielessä selkeä käsitys siitä, mihin ainakin noin karkeasti ottaen ohjaamme nuoria ohjatessamme heitä korkeakoulutukseen. Mutta entä jos korkeakoulutusta ravisteltaisiin ihan toden teolla? Entä jos puheet valmistumisen jouduttamisesta otettaisiin […]

8.12.2015

Työelämää ja markkinahumua opovalmennuksessa

8.12.2015
Ohjaus Yleinen

Opovalmennuksen toinen tapaaminen oli heti juhlahumun laannuttua maanantaina 7.12. Juhlahumun sijaan sukellettiin työmarkkinahumuun ja työelämään. Keskustelussa nousi esille työmarkkinatiedon epävarmuus ja sen käyttämisen rajallisuus nuorten koulutus- ja uravalintoja pohdittaessa. Keskusteluun johdattanut alustus ja yhteenveto yhteisestä keskustelusta löytyy verkkolehden kirjastostaTuumauspolku -nimisenä – Viitaniemen kokoustilassa ”Tuumaus” kun tuumailu tapahtui. Seuraavan kerran valmennusryhmä kokoontuu 8.2.2016 yrittäjyyden äärelle. Sitä odotellessa Omalle polulle […]

4.12.2015

Malminkartanolla seulottiin amk- ja ammatillisen koulutuksen tutkimusta

4.12.2015
Yleinen

Helsingin Malminkartanolla sijaitseva AEL toimi tämän vuotisten, Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus ALVARin toteuttamien amk- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivien näyttämönä 23.-24.11.2015. Päivien aikana oli tarjolla yhteensä 76 esityssessiota valittavaksi neljän, kaikille yhteisten puheenvuorojen lisäksi. Päivien teemoja olivat mm. Asiantuntijuus ja ammatillinen kasvu, Oppimisympäristöjen muutos sekä Opintopolut ja ohjaus. Näistä viimeksimainitun alta löytyi pari esimerkkiä eri kouluasteiden välille rakennetuista malleista, joiden […]