Luomun kysyntä on kasvussa – uusia luomutuotteita kuitenkin kaivataan

Kirjoittaja: Hannu Koponen
Artikkelikuva: ©maaseutuverkosto, Contum Oy

”Luomulla menee hyvin”, todettiin usealla suulla Pro Luomun järjestämässä Luomufoorumissa alkuvuodesta 2017 Jyväskylässä. Luomun myynti on 14 % kasvussa, mikä on erittäin vahvan ilmiön merkki kaupan alalla. Pro Luomun mukaan luomutuotteiden myynti on kasvanut Suomessa viidessä vuodessa yli 100M€. Toisaalta tuon luvun takana on myös se tosiasia, että kasvu tuoteryhmittäin tarkasteltuna voi olla vain yhden yksittäisen luomutuotteen markkinoille tulosta johtuvaa. Luomu on viljelyalan osalta kasvanut, mutta tuotteiden määrä ei ole vielä monipuolistunut samaa vauhtia.

Kannattaako luomu? Luken tutkimusten mukaan kannattaa, yrittäjätulo on luomutiloilla tavanomaista tuotantoa harjoittavaan verrattuna jopa kaksinkertainen. Ei luomukaan alkutuotannon kultakaivos ole, tilat ovat rakenteiltaan erilaisia ja toisaalta kannattavuus on pitkän ajan ja usean hikipisaran tulos. Lisäksi ympäröivä maailma globaaleine epävarmuuksineen saattaa nopeastikin vetää maton maatalousyrittäjän jalkojen alta.

Vaikka luomun viljelyala on lisääntynyt, ei jalostusta ja sitä paljon puhuttua lisäarvon tuottamista ole kuitenkaan syntynyt sitä tahtia, kun toive hallitusohjelmaa myöten on ollut. Palloa on heitelty useaan suuntaan ja koppejakin on otettu, mutta vielä on tekemistä. Kiinnostus luomua kohtaan on nyt kova, ja siihen kannattaisi jalostajankin tarttua. Vastuullisuus on ollut trendikästä kuluttamisessa jo jonkin aikaa, ja se osuu luomuun erinomaisesti.

Kysyntää uusille luomutuotteille

Ruokakuluttamalla otetaan kantaa, ja sillä viestitään omaa ajatusmaailmaa. Markkinoilla on tällä hetkellä iso kysyntä esimerkiksi erilaisille luomutuotetuille välipaloille ja snackseille. Tarvetta olisi myös kotimaiselle tuoreelle luomuleivälle, tuoretuotteille vihannespuolelle, leikkeleille ja pakastevihanneksille. Joten kolme pyyntöä:

  1. Kuluttaja, valitse seuraavalla kauppareissulla lähituotettua luomua ruokakoriin.
  2. Tuottaja, mene rohkeasti koputtamaan kaupan etuovelle, josko K-, S- ja muut kauppiaat ottaisivat teidän tuotteenne hyllyilleen, meidän nautittavaksi.
  3. Viranomainen, pitäisikö valvonnan lisäksi keskittyä pohtimaan tulevaisuutta? Olisiko nyt aika helpottaa viljelijän arkea vähentämällä byrokratiaa?

Uusista logistiikkamalleista apua Keski-Suomeen

Tuloksia on syntynyt, mutta haasteita on vieläkin. Luomua Keski-Suomessa on, mutta meillä on myös potentiaalia, josta ammentaa lisää kasvua. Luomun suosio kasvaa myös ammattikeittiöissä, ja siellä volyymit ovat suuria. Tukkujen kautta ammattikeittiöihin menevä lähiluomuannos olisi upea käyntikortti kelle tahansa tuottajalle. Keski-Suomessa hankaluutta lisää meidän tuotantorakenteemme. Tuotantomme on aika monipuolista, mutta ei aina sijoittunut siten, että kuluttaja löytäisi porkkanan, perunan, salaatin, sipulin ja onnellisen possun lihan saman neliökilometrin sisältä. Keski-Suomeen tarvitaan uusia logistiikkamalleja. REKO tai lähiruokapiirihän on jo olemassa, mutta niitä voitaisiin hyödyntää Keski-Suomessa paremmin. Miten olisi lähiluomun über, tarpeeksi suurina volyymeina, usealle kuluttajalle kerralla? Sinne vaan vihannekset kyytiin, luomukananmunat seuraavalta stopilta ja lopuksi lähimaito etupenkille. Vai olisiko ratkaisu lähiruokaan ja luomuun keskittyvä kauppa hyvällä sijainnilla?

Kirjoittaja:
Hannu Koponen
kehittämispäällikkö, biotalous
Keski-Suomen liitto