Biotalous on Keski-Suomen valttikortti

Kirjoittaja: Hannu Koponen

Biotalous on Keski-Suomen strategian yksi painopisteistä. Biotalous on maakunnassa monimuotoista, maa- ja metsätalouden sekä vesistöjen kestävää hyödyntämistä, jossa jokaisella näistä on oma tärkeä roolinsa maakunnan hyvinvoinnissa. Siihen maakuntastrategia tähtääkin, asukkaiden, ympäristön ja täällä vierailevien hyvinvointiin. Strategiassamme painotetaan korkeaa jalostusastetta biotaloudessa, korkean osaamisemme tulee jatkossa tuottaa yhä korkeatasoisempia tuotteita ja palveluita.

Keski-Suomi on vahvasti metsätalouden maakunta. Maatalous on kuitenkin näkyvä osa maakuntamme elinkeinorakennetta. Elintarvikejalostuksessa Valion Aurajuusto on hieno keskisuomalainen esimerkki. Aurajuusto tuotetaan Äänekoskella pitkälti lähimaidosta ja markkina-alueena on koko Suomi. Toinen resurssiviisas esimerkki keskisuomalaisesta ruoantuotannosta on Järki särki. Korpilahdella kalastettu särki jalostetaan gourmet-tasoiseksi, ja tällä konseptilla Järki särki pääsi vuoden suomalainen elintarvike 2016 finalistiksi. Särkihän on löytänyt myös suurtalouskeittiöihin, kiitos Kylän kattauksen kokeilun.

Maaseutu on Keski-Suomen ydinaluetta. Paikallisuus, puhtaus ja koko tuotantoketjun todennettavuus ovat niitä kilpailuvaltteja, joita keskisuomalaisella ja suomalaisella ruoantuotannolla on. Kuluttajat täällä ja muualla haluavat tietää yhä enemmän ruoan alkuperästä. Tilojen nimet näkyvät kauppojen hyllyillä ja paikallisesti tuotettua nostetaan esiin niin pienten lähikauppojen kuin suurien markettienkin hyllyillä. Tieto tuotantopaikasta ei enää yksin riitä, kuluttaja haluaa myös yhä enemmän tietoa tuotantotavoista. Onnellisuus, luomu, vapaus ja kuljetusketju kiinnostavat.

Ruokapoliittinen selonteko, jota Maa- ja metsätalousministeriö valmistelee, painottaa ruoan maukkautta ja terveellisyyttä sekä tuotannon kestävyyttä. Sen pääosassa on vastuullinen kuluttaja, joka tekee tietoisia valintoja. Ruokapoliittisessa selonteossa tulisi varmaankin myös painottaa innovaatioita. Uusia, rohkeita kokeiluja, joista parhaimmillaan syntyy uudentyyppistä vietävää tai liiketoimintaa paikan päälle. Kesä on vielä parhaimmillaan, mutta miten olisi syksyn sienisesongin huipulla kaupallistetut sieniretket japanilaisturisteille? Tai puolukanpoimintaretket vanhuksille, jotka eivät muuten pääse metsään?

Lue lisää:
Keski-Suomen strategia (Keski-Suomen liitto)
Ruokapoliittinen selonteko (Maa- ja metsätalousministeriö)

Kirjoittaja:
Hannu Koponen
kehittämispäällikkö, biotalous
Keski-Suomen liitto